Marzocchi MZ-2

Marzocchi MZ-2
Det är en OEM-gaffel.
Mer info hittar du här: http://www.marzocchi.com/Template/d...#DQG#&Prgho\hdu&#@#5;4;5&mCJ=&IDOggetto=28111

MZ2_2.jpg

Marzocchi MZ-2
[Edit] Eric W hann före :P

Titta under OEM gafflar ;)

Marzocchi MZ-2

TARGET WEIGHT
(without steer tube) N/A
DAMPING SYSTEM Coil/MCU
ADJUSTABILITY PL
External preload adjustment
SPRING TYPE Coil/MCU
TRAVEL 100mm or 120mm
LOWER CROWN MY05 Marathon design 6061
ARCH/SLIDERS Magnesium Marathon monolite
STANCHIONS
(inner legs) Ø30mm CR-MO steel white
STEER TUBE Steel
DISC BRAKE MOUNT XC INTL STD 6" rotor setup
DROP-OUT TYPE Standard

Senast redigerad av en moderator:
Marzocchi MZ-2
OEM gafflar är gafflar som oftast inte går att köpa löst utan sitter på fabriks-hojar, det finns ju olika modeller även när det gäller OEM men någon skillnad ska det väl inte vara, vissa är sämre vissa är bättre.

Marzocchi MZ-2
Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det stor skillnad på OEM-gafflar och "vanliga"
> gafflar?
> Är det överhuvudtaget någon skillnad?

Det beror ju på vilken modell du tittar på.
Det finns OEM-modeller på de flesta gafflar i MZ's sortiment.

Oftast brukar det vara att man lagt till/tagit bort ETA, att man bytt ut olja/stålfjäder mot luft i ett av två gaffelben osv. Små ändringar som (oftast) inte gör någon jätteskillnad i praktiken. Skillnad brukar de däremot vara i priset. Det är väldigt få affärer som säljer (vissa)OEM-gafflar lösa. CRC är en av dem. typiska OEM-gafflar är Drop-Off (comp), EXR Pro m.fl.

OEM-gafflarna är förövrigt tillverkade i Taiwan har jag för mig.
De "riktiga" ska vara tillverkade i Italien.

Marzocchi MZ-2
Jag hade en Rock Shox Psylo som var OEM. Skillnaden mot den riktiga var att styrröret var i stål. Allra vanligast är att någon finess strippats bort på OEM-varianterna.

Marzocchi MZ-2
OEM-modellerna saknar ofta justeringsmöjligheter och är som sagt ej tillverkade i Italien. Om man därmed får sämre eller bättre kvalitet är upp till statistiska försök att visa.

Tillbaka
Topp