Måsten för den cykleintresserade i Rom!?

Froste

Aktiv medlem
Vad har ni för tips för en cykelintresserad i Rom? Jag ska spendera en vecka där över påsk och skulle gärna få lite tips!

Jag var där i helgen. Enda tipset, cyklist eller ej, är att köa tidigt om du ska se sixtinska kapellet...

Måste inte huvudtipset vara att ta sig ut från Rom om man är intresserad av att cykla. Även om jag inte varit där har jag svårt att tänka mig att cykling inne i centrala Rom kan vara någon höjdare. ;-)

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Måste inte huvudtipset vara att ta sig ut från
> Rom om man är intresserad av att cykla. Även om
> jag inte varit där har jag svårt att tänka mig
> att cykling inne i centrala Rom kan vara någon
> höjdare. ;-)

Det är det inte, Roms trafik är.....psykotisk.

Tänker TS evt på museer om cykling, affärer, producenter o sånt, eller är det tips på själva cyklingen du söker?

Roms trafikt är som tidigare sagts "offensiv".

Paradoxalt nog för en cykelintresserad finns det motsvarande alvedoncyklar att hyra där mitt i stan, för den våghalsige cykelflanören.

Deus_X_M skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Måste inte huvudtipset vara att ta sig ut
> från
> > Rom om man är intresserad av att cykla. Även
> om
> > jag inte varit där har jag svårt att tänka
> mig
> > att cykling inne i centrala Rom kan vara någon
> > höjdare. ;-)
>
>
> Det är det inte, Roms trafik är.....psykotisk.
>
> Tänker TS evt på museer om cykling, affärer,
> producenter o sånt, eller är det tips på
> själva cyklingen du söker?

Ja är svaret. jag har varit i rom ett par gånger tidigare men då inte med ett lika stort cykelintresse. museer, affärer etc är av intresse!
Transportsätt blir till fots, tåg, MC och bil den här gången. att cykla i rom skulle jag tyvärr inte vilja göra. hade nog varit en höjdare om trafiksituationen hade sett annorlunda ut..

Det blir ju inga problem med navigeringen i alla fall. Alla vägar leder TILL Rom, så du kan cykla helt på måfå om du vill och alltid hitta tillbaka.

vad är du ute efter egentligen? det är en europeisk storstad som vilken som helst. Finns dåligt med goa singeltracks runt Kålleseum.

Du får väl ändra trådtiteln till "Måsten i Rom". Då lär du få många tips. Det är ett av världens främsta resmål.

Utan att föregå det hela. Ta med bra promenadskor.

Ja det här blev ju ganska svårförstått. det jag vill åt är spännande sevärdigheter som är cykelrelaterat.

museer om cykling,
anrika cafeer där cyklister samlats/har samlats
coola cykelaffärer. gärna med lite historia
tillverkare och producenter.

tjejen har bott i rom och har järnkoll på allt annat.

Det måste väl finnas nån sevärdhet med anknytning till cykelkultur i Rom?

Ska själv till Rom i april och är också intresserad av tips. Google ger inte många ledtrådar heller, i alla fall inte på engelska.

Man skulle kunna förledas att tro att det borde finnas en massa cykelkulturella sevärdheter i Rom med tanke på cyklingens anrika historia i Italien. Men så kanske det inte är?

Kanske i så fall beror på att Rom inte direkt är den italienska cyklingens epicentrum.

skogsvakt skrev:
> soory, du e fel ute. man åker inte till rom för
> o kolla in cykelaffärer. Finns bättre utbud hos
> cykelcity

+1, letade utan att finna ngn särskilt kul butik när jag var där (däremot hittade jag en hygglig i Barca, typ som Cykloteket, http://www.tomasdomingo.com stort utbud, åk dit istället ;)

Är man lvg cyklst så har Rom en av de mest de kända landsvägarna. Alla vägar leder till Rom sa man förr och den mest kända var via Appia. När jag och Henrik var där på en dagstur så passade vi på att cykla Via Appia Antica http://laggis.blogspot.se/2007/03/mot-rom.html samt att posera framför känd byggnad med cykel http://laggis.blogspot.se/2007/03/mlet.html. När det gäller stora städer så är tidig helgmorgon alltid ett bra tips.

Jag är också på väg till Rom. Bokade en turistcyklingstur på 5 tim på söndag via Viator. Arrangör är TopBike Rental & Tours.

Jag har varit i Rom ett antal gånger och gått bet på att hitta något kul cykelrelaterat. I en sportaffär mitt emot Ferarri butiken längst upp på Via Del Corso köpte jag en rätt cool cykeltröja sist jag var där men bra cykelbutiker har jag gått bet på att hitta. Antar att det är lite som i de flesta storstäder, bra cykelbutiker ligger utanför stadskärnan.

En liten RR.
Utanför cykeluthyrningen innan turen.
Rom009.jpg

Lite guidening innan vi lämnade centrala rom.
Rom010.jpg

"Fika"stopp efter Appian Way.
Rom011.jpg

En av de gamla akvedukterna.
Rom012.jpg

Rom014.jpg

Vin och lokalproducerad ost på hemvägen.
Rom015.jpg

Rom017.jpg

Hittade en fanastisk liten cykelaffär när jag var där, knökfull av gamla racers och träfälgar, som primärt byggde ihop cyklar efter önskamål. Tyvärr har jag ingen aning om var den låg, men trevligt var det...

Tillbaka
Topp