Mat och boende i Gesunda?

pbeijer

Aktiv medlem
Skall till Gesunda i helgen och har aldrig varit där innan.

Vad skall man boka för boende?

Måste man ha med sig mat dit eller finns det restauranger med mat i närheten av backen? Finns det boende med möjlighet att laga mat?

Bo på anläggningen, det är prisvärt. Om ni är fler kan man hyra de nybyggda stugorna (8 bädds) riktigt billigt om man fyller dem.

Annars har jag bott här några gånger också
http://www.moravandrarhem.nu/
Billigt och bra, trevlig kvinna som driver det och supermysig gammalt hus. Ligger en 5 km från backen.

Resturangen vid liften är under ny regi i år och är riktigt bra (Iteliensk mat). Inte den billigaste men god mat och ball snubbe som driver den. (Deras Frutti di Mari pizza var en av de godaste pizzor jag käkat i Sverige iaf ... kan ha varit för jag var så hungrig, det vet man aldrig) ;)

Enklast är att bo på Gesundaberget.
Finns rum i Lodgen, stugor precis brevid Wärdshuset vid liften eller lite längre ner.
Brukar inte vara så dyrt.

Nere i byn finns annars Gesunda vandrarhem:
http://www.gesundahem.se/Gesunda_Vandrarhem/Valkommen.html

Käk på dagarna finns i Wärdshuset o Toppstugan.
På kvällen i Wärdshuset.

Affär finns nere i byn (1km).

Närmaste mack är 15km bort i Mora (kan vara bra att veta, speciellt om man kommer söderifrån via Leksand eller via Vansbro som du antagligen gör)

Senast redigerad av en moderator:
Absolut, bo på anläggningen, max 100m till liften. Nya stugorna finns även i 4-bädds, ring o boka genom receptionen, inte alltid som alla stugor kommer upp på deras internet bokning.
Annars hyr ett rum på lodgen.

Det serveras lite enklare mat i toppstugan oxå.
Sedan kan man ta en "afterbikeöl" i resturangbaren på kvällen, öppet till 21.

Annars så finns det en restaurang med riktigt bra käk ( de har rättigheter också ) vid campingen på Sollerön ca 5 km från Gesunda

Varning fär toppstugan när det gäller mat !
Köp med micromat istället ! Några hårda mackor med kalles o ett ägg
o en varmkorv, kostar som en normaldyr middag för 4 pers här i Sthlm...
Inga uppsatta priser .....ingenting....hatar stället .....
Jag med familj äter söndagsmiddag på lokala italienaren här i Enskede
för mindre pengar än ett par bullar å nåt kex på Gesunda toppstuga !!
Så ladda med frukt istället !!

bumpar denna tråden:
hej.
funderar på att dra upp till gesunda med barnen, 0+6+8 år. kan någon tipsa lite om det funkar bra där att cykla med barn? främst tänker jag mig att hyra cykel till mig och 8/9-åriongen och köra lite DH. blir det rätt nivå?

vilka andra aktiviteter kan man köra i området?

/P

Var i Gesunda förra helgen och rekommenderar också de nya 8-bäddsstugorna. Fräsha stugor med underbar utsikt och nära till liften.

Det gröna spåret Carro-line kanske går att åka som 8-åring, resten är jag tveksam till om det går. Tyckte det mesta var ganska sönderregnat och uppkört vilket har gjort lederna ganska svåra.

Om han har lite cykelvana så kan det funka, speciellt om han tycker om lite tuffare saker.
Dock så tycker jag isf att ni ska hålla er till de 2 "lättaste" spåren: Caro-line (grön) o Magic Carpet (blå).
Där kan alla ha kul.

På just Gesundaberget finns inte så mycket annat förutom Tomteland som brukar vara populärt bland banen, även de yngre.
En halvtimme söderut ligger ju också Leksand Sommarland.
Å så finns det ju mer än tillräckligt med badstränder här vid Siljan.

Tillbaka
Topp