Mat som lagar sig själv

Jenny W

Aktiv medlem
Mat som lagar sig själv
Enligt mig är bra mat billig, snabblagad, god och näringsrik. Jag brukar klara 2 av 4 ovanstående.
Jag hittade ett recept på kycklinggryta som man rör ihop på 10-15 minuter sen kan man dra iväg och träna 1-1,5 timme medan maten står på spisen och puttrar. Inte särskillt billigt (kycklingen och svampen var dyr) och jag skulle nog väldigt gärna haft ris till men gott och lättlagat och kanon att det kan laga sig själv medan man är iväg och cyklar.

http://iform.se/kost/sunda-recept/recept-pa-mat-som-lagar-sig-sjalvt-kycklinggryta

Kycklinggryta för Backintervaller
Ge dig ut på hård backträning och se fram emot en läcker gryta med mör kyckling, svamp och tomater när du kommer hem.
(1-1,5 timme utan passning.)
2 personer
15 g torkad karljohansvamp
2 kycklinglår, urbenade
2 krossade vitlöksklyftor
1 msk cajunkryddblandning (eller barbequemix)
2 tsk olivolja
1 stor lök, skuren i klyftor
400 g morötter

0,5 dl balsamicovinäger
1 burk krossade tomater
Färskhackad persilja
Tilbehör:
Bönsallad
Gnid in kycklingen med vitlök, olja, salt, peppar och kryddor.
Blöt upp svampen i kokande vatten. Bryn kycklingdelarna i olja i en gryta och tillsätt både lök och morotsbitar.
När de har stekt i fem minuter, blanda ner balsamicovinäger, tomat och den uppblötta svampen.
Lägg på locket och låt det småsjuda i en till en och en halvtimme tills köttet är helt mört.
Smaka av, strö över persilja och servera med bönsallad.

Har du recept på bra mat som sköter sig själv på spisen eller i ugnen någon timme eller mer?

Mat som lagar sig själv
Klassiker är ju Kalops. Även köttfärssås blir godare när den stått o småputtrat under lock nån timme.

Min köttfärssås brukar jag göra såhär, det är en väldigt enkel version men gott.

Stek köttfärs (vi säger 1kg nu)
Ha i en burk med krossade tomater
En valfri buljongtärning
Ett par vitlöksklyftor
Cayennepeppar
Peppar
Paprikakrydda
Pizzakrydda (har det i allt!)
1-2 lökar
Själva såsdelen brukar bli lite annorlunda beroende på vad jag har, men brukar köra med grädde, även med creme fraiche emellanåt - Jag brukar hälla på och blanda tills det får en fin färg
Sen har jag i lite redningsmjöl för att få det lite tjockare och godare
Eventuellt lite vatten också om man vill ha det mer såsigt eller smaken blev för stark.

Jag är inte så bra på att följa recept så det blir olika hela tiden men det där är grunden iallafall.

Mat som lagar sig själv
Pulled pork alt no beans chili tar 5-15 min prep och sen sköter de sig själva. Annars föreslår jag storkok, chili con carne, köttfärssås, stroganoff och liknande går ju att göra i bulk ganska enkelt och smakar ganska bra tinat som matlådor.

Kanske något för vilodagar?

Mat som lagar sig själv
Åkej mitt seriösa inlägg: Zetas recept på svarta bönorpaketet. Kolla baksidan och handla på närmaste COOP. 2-4 ggr / vecka mat för mig.

Senast ändrad:
Mat som lagar sig själv
nieves skrev:
-------------------------------------------------------
> Chili som ovan sagt med bra färdiga bönor på
> tetra tål lätt ett par timmars puttrande.
> Kikärtscurry med haloumi går snabbt att laga.
> http://www.ica.se/recept/kikartscurry-med-halloumi
> -717879/
> Ps. Franska kedjan Picard säljer frysta örter
> som mynta, koriander etc. i bra förpackningar,
> perfekta till matlagning.

Jag brukar puttra grytor utan bönorna och sedan låta dem koka med bara sista stunden så att de inte blir så mjuka. Tycker det är godare.

Mat som lagar sig själv
Det är att föredra ja!

Apropå svarta bönor...

Nachochips på en tallrik, på med lämplig mängd svarta bönor, strö över tacokrydda och ost. In i micron 2 min och sen på med sås, sallad, tomat, majs, feferoni och allt annat man gillar och sen toppas det med gräddfil.
Arbetsinsatsen är mikroskopisk och det är skitgott!

Mat som lagar sig själv
Stor fläskstek med svål. Gärna skuldra eller liknande med ben. Se till att få svålen skuren i rutmönster.

Smörj in fläskbiten med olivolja och flingsalt snabbt. Dela ett antal äpplen i halvor, lägg äppelhalvorna i botten med den platta sidan uppåt, fläskbiten med svålen uppåt ovanpå. In i ugnen typ 100 °C på morgonen när du ger dig ut på din 20-milare. Sedan på kvällen när du kommer hem, innan du går in i duschen så drar du upp ugnsvärmen på max för att krispa till svålen. Ta en långdusch så det får lite tid på sig att krispa :F

Annars, vidare på lundatoks, när man väl har köttfärssåsen är det ju busenkelt att variera den till en fusk-chili con carne genom att tillsätta bönor, en herrans massa paprika och lite piri piri. Klassiker i köket när jag var liten...

Mat som lagar sig själv
Det mesta i lergryta klarar sig själv i ca två timmar. Även enklare köttbitar brukar bli möra & fina! :-)
Recept är inte så noga utan det är bara att slänga i vad man har och krydda efter behag. ;-)

Frid!

Mat som lagar sig själv
Rattnalle skrev:
> Det finns för övrigt en jättelång tråd med
> snabblagad mat redan :-)

Ja jag letade efter den men hittade inte. Har för mig att det finns flera mat-trådar.

Mat som lagar sig själv
Pulled chicken på lårkycklingfileer tar 90 minuter på 150 grader. Kostar en klyftad lök och en delad vitlök i tid.

Sen är det ju eventuella tillbehör när man väl ska äta.

Mat som lagar sig själv
lundatok skrev:
> Pulled chicken på lårkycklingfileer tar 90
> minuter på 150 grader. Kostar en klyftad lök och
> en delad vitlök i tid.
>
> Sen är det ju eventuella tillbehör när man väl
> ska äta.

Sallad funkar ju alltid bra till kyckling. Kan ha en megaskål färdig i kylen.

Mat som lagar sig själv
Bönor på bruk har ju ett svårslaget näring / tidsenhet ratio. Att läsa Zetas recept på baksidan av paketet vässar det hela ytterligare.

Annars är ju fisksoppa väldigt snabbt och gott även om det inte lagar sig självt. Lax i ugn med pressad potatis funkar oxå som lyxigare snabbmat.

Mat som lagar sig själv
För recept på över timmen: kött i ugn (gärna lergryta). Allt annat måste du ösa, skumma och fixa med då och då. Är mer inne på snabb mat när jag väl tränat.

Färsk pasta och pesto ligger även det högt på listan över recovery meals.

Mat som lagar sig själv
Aron skrev:
> Sök på "slow cooker". Det verkar vara apparaten
> för den som vill ha självlagande mat.

Att ställa in valfri gryta (eller lergryta) i ugnen ger samma effekt och sakerna finns redan hemma förmodligen. Minus timer då om ens ugn inte har en sådan.

Mat som lagar sig själv
StoraBerg skrev:
> För recept på över timmen: kött i ugn (gärna
> lergryta). Allt annat måste du ösa, skumma och
> fixa med då och då. Är mer inne på snabb mat
> när jag väl tränat.
>
>
> Färsk pasta och pesto ligger även det högt på
> listan över recovery meals.

Ja samma här. Med mycket permesanost

Mat som lagar sig själv
Lulle skrev:
> Lämnar ni spisen på och drar hemifrån?

Spisen brukar jag ej lämna igång.
Men ugnen och ev crock pot'en.

Mat som lagar sig själv
Lulle skrev:

Japp. På ettan så det knappt puttrar. Helt crazy ;p

Mat som lagar sig själv
Pebben skrev:
> Gravad lax, surströmming eller varfö inte inlagd
> sill. Det lagar till sig självt.

Isch! Det där är inte människoföda.
Sill äter jag endast två gånger om året med massor av snapps till. Blir så jobbigt om man ska behöva hälla i sig brännvin efter träningen allt som oftast.

Mat som lagar sig själv
Tjena!

All kyckling i Sverige är för billig.. Tillochmed den långsamtväxande (som förövrigt gör att man inte vill äta annan kyckling) är för billig.

Mat som lagar sig själv
Vet vad du menar. +1.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> All kyckling i Sverige är för billig..
> Tillochmed den långsamtväxande (som förövrigt
> gör att man inte vill äta annan kyckling) är
> för billig.

Mat som lagar sig själv
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> All kyckling i Sverige är för billig..
> Tillochmed den långsamtväxande (som förövrigt
> gör att man inte vill äta annan kyckling) är
> för billig.

Allt kött är för billigt, EU-subventioner och även statliga subventioner. Om vi hade haft riktiga priset för kött så får vi nog räkna med en ~5x ökning av priset, eller 17x högre pris än frukt och grönt för samma mängd kcal. Om vi ska räkna etik och moral, då blir det ännu värre. Skulle hellre se en skattesänkning och låta de som vill äta kött betala fullpris.

Senast ändrad:
Mat som lagar sig själv
Lulle skrev:

Vettig fråga. Jag lämnar möjligen ugnen på, men inte spisen om jag är ensam och drar iväg och tränar.
(Ev skada/frånvaro med i värsta fall brand lär ju bli föremål för vårdslöshet, dvs inget försäkringsskydd samt i värsta fall även straffbar handling?)

Mat som lagar sig själv
stefan. skrev:
> En tråd som kunde ge intressanta ideer
> förvandlades till någon slags
> miljötalibantråd?

Ja den är full av talibaner som inte bryr sig om miljön alls. Eller vad menade du? Finns redan en sån här tråd som är typ massor med sidor lång.

BjornR: Det är intressant att den fria marknaden är helig på alla andra punkter utom den här. Det verkar ju vara många som jobbar mot jordbrukssubventionerna i EU men det verkar vara ungefär som att tömma havet med en sked.

Mat som lagar sig själv
Rattnalle skrev:
> Ja den är full av talibaner som inte bryr sig om
> miljön alls. Eller vad menade du? Finns redan en
> sån här tråd som är typ massor med sidor
> lång.

Vad jag menade tror, och hoppas jag, du förstod.. Men om man nu vill diskutera den aspekten, varför inte starta en tråd om det istället? Eller bara för att den redan finns en tråd om det är den här överflödig? Då kanske man ska ta bort den här eller? Men den inställningen riskerar nog forumet att tunnas ut rätt bra.

Mat som lagar sig själv
Vill du styra tråden i en viss riktning så postar du förslagsvis den sortens inlägg själv. Nu gör du en lika god insats som jag gör att få in tråden på ett annat spår. Grattis!

Mat som lagar sig själv
Full Speed Ahead Special:

Fullkornsmakaroner
Köttig falukorv typ Norrlandsfalu eller Nyhlens
En klick bregott

Koka makaronerna, i med en eller flera klickar bregott, stek korven i skivor eller tärningar.

Tillval: Ketchup eller släng i lite fryst rotfruktsblandning i makarongrytan.

Tillagningstid <15 minuter och då hinner du stoppa in disken i maskinen också.

Mat som lagar sig själv
Jenny W skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pulled chicken på lårkycklingfileer tar 90
> > minuter på 150 grader. Kostar en klyftad lök
> och
> > en delad vitlök i tid.
> >
> > Sen är det ju eventuella tillbehör när man
> väl
> > ska äta.
>
>
> Sallad funkar ju alltid bra till kyckling. Kan ha
> en megaskål färdig i kylen.

Undrar var 'kokhöns' tog vägen? Hittar du är det ett upplagd underlag för pullad höna, 5-6 timmar i en järngryta i ugnen på 125* tillsammans med lite vätska och kryddor efter behag.
Och billigt.

Mat som lagar sig själv
Jenny W skrev:
> Pebben skrev:

> > Gravad lax, surströmming eller varför inte inlagd sill. Det lagar till sig självt.
>
>
> Isch! Det där är inte människoföda. Sill äter jag endast två gånger om året med massor av
> snapps till. Blir så jobbigt om man ska behöva hälla i sig brännvin efter träningen allt som > oftast.

Tja det beror allt lite på det. Men vi kan väl säga som så här. Få saker som säljs i affären är väl människoföda, eller bra sådan. Eget fällt kött och egen fångad fisk är troligen, inte alltid, bättre än det vi köper i affären.

Det finns en fisk till som lagar sig självt och det är törfisk. D.v.s. man hänger upp fisken på torkställning och så får den torka där ett bra tag. Man hinner med många pass på cykeln innan den är klar. Lätt man hinner 20 pass om inte mer.

Mat som lagar sig själv
Pfaff skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > lundatok skrev:
> >
>
> > -----
> > > Pulled chicken på lårkycklingfileer tar 90
> > > minuter på 150 grader. Kostar en klyftad
> lök
> > och
> > > en delad vitlök i tid.
> > >
> > > Sen är det ju eventuella tillbehör när man
> > väl
> > > ska äta.
> >
> >
> > Sallad funkar ju alltid bra till kyckling. Kan
> ha
> > en megaskål färdig i kylen.
>
> Undrar var 'kokhöns' tog vägen? Hittar du är
> det ett upplagd underlag för pullad höna, 5-6
> timmar i en järngryta i ugnen på 125*
> tillsammans med lite vätska och kryddor efter
> behag.
> Och billigt.

Ja det har du rätt i. Mamma brukade laga kokhöns. Fanns i frysen i var livsmedelsbutik för en spottstyver förr. Ett tag hade vi egna höns (levandes alltså) men de tog lite längre tid att förbereda :)

Tillbaka
Topp