Mat som lagar sig själv
Enligt mig är bra mat billig, snabblagad, god och näringsrik. Jag brukar klara 2 av 4 ovanstående.
Jag hittade ett recept på kycklinggryta som man rör ihop på 10-15 minuter sen kan man dra iväg och träna 1-1,5 timme medan maten står på spisen och puttrar. Inte särskillt billigt (kycklingen och svampen var dyr) och jag skulle nog väldigt gärna haft ris till men gott och lättlagat och kanon att det kan laga sig själv medan man är iväg och cyklar.
http://iform.se/kost/sunda-recept/recept-pa-mat-som-lagar-sig-sjalvt-kycklinggryta
Kycklinggryta för Backintervaller
Ge dig ut på hård backträning och se fram emot en läcker gryta med mör kyckling, svamp och tomater när du kommer hem.
(1-1,5 timme utan passning.)
2 personer
15 g torkad karljohansvamp
2 kycklinglår, urbenade
2 krossade vitlöksklyftor
1 msk cajunkryddblandning (eller barbequemix)
2 tsk olivolja
1 stor lök, skuren i klyftor
400 g morötter
0,5 dl balsamicovinäger
1 burk krossade tomater
Färskhackad persilja
Tilbehör:
Bönsallad
Gnid in kycklingen med vitlök, olja, salt, peppar och kryddor.
Blöt upp svampen i kokande vatten. Bryn kycklingdelarna i olja i en gryta och tillsätt både lök och morotsbitar.
När de har stekt i fem minuter, blanda ner balsamicovinäger, tomat och den uppblötta svampen.
Lägg på locket och låt det småsjuda i en till en och en halvtimme tills köttet är helt mört.
Smaka av, strö över persilja och servera med bönsallad.
Har du recept på bra mat som sköter sig själv på spisen eller i ugnen någon timme eller mer?
Jag hittade ett recept på kycklinggryta som man rör ihop på 10-15 minuter sen kan man dra iväg och träna 1-1,5 timme medan maten står på spisen och puttrar. Inte särskillt billigt (kycklingen och svampen var dyr) och jag skulle nog väldigt gärna haft ris till men gott och lättlagat och kanon att det kan laga sig själv medan man är iväg och cyklar.
http://iform.se/kost/sunda-recept/recept-pa-mat-som-lagar-sig-sjalvt-kycklinggryta
Kycklinggryta för Backintervaller
Ge dig ut på hård backträning och se fram emot en läcker gryta med mör kyckling, svamp och tomater när du kommer hem.
(1-1,5 timme utan passning.)
2 personer
15 g torkad karljohansvamp
2 kycklinglår, urbenade
2 krossade vitlöksklyftor
1 msk cajunkryddblandning (eller barbequemix)
2 tsk olivolja
1 stor lök, skuren i klyftor
400 g morötter
0,5 dl balsamicovinäger
1 burk krossade tomater
Färskhackad persilja
Tilbehör:
Bönsallad
Gnid in kycklingen med vitlök, olja, salt, peppar och kryddor.
Blöt upp svampen i kokande vatten. Bryn kycklingdelarna i olja i en gryta och tillsätt både lök och morotsbitar.
När de har stekt i fem minuter, blanda ner balsamicovinäger, tomat och den uppblötta svampen.
Lägg på locket och låt det småsjuda i en till en och en halvtimme tills köttet är helt mört.
Smaka av, strö över persilja och servera med bönsallad.
Har du recept på bra mat som sköter sig själv på spisen eller i ugnen någon timme eller mer?