MATHIAS

mytomspunnen

Aktiv medlem
MATHIAS
Mathias, visst köpte du din cykel till väldigt bra pris? Jag har en polare som är sugen på att köpa en nybörjar-mtb och han har en ganska liten budget. Dock borde väl en HT-variant (pisksvans) av "ditt" märke (focus?) vara ganska billig.

Någon annan som har ett bra tips på en okej första mtb?
Personligen tycker jag INTE att han skall köpa en ganska bra cykel med dålig gaffel utan hellre en okej cykel med en okej gaffel...Hellre deore eller kanske alivio rakt igenom med en okej gaffel än lx/xt -rakt igenom och en sunkig elastomer gaffel!!!
Har jag fel?
Problemet är väl bara att hitta den kombinationen...

MATHIAS
Du har helt rätt. Tyvärr är gaffeln på billiga hojar ofta rätt dålig.

Kika på Marin-hojarna hos Cykelnetto, prisvärdare cyklar av "bra" märke har jag nog aldrig sett.

MATHIAS
Det kanske kan löna sig att kolla med Evalds eller någon annan specialbyggare och kolla vad en cykel med sådan spec skulle gå på. Orbea kan man ju också kolla med. (Med lite tur kanske man kan prata med dem?)Ett annat alternativ är ju att försöka uppgradera till en trevligare gaffel direkt vid köpet, och kanske få ett bra pris för den gamla.

Mathias kör focus från TCM.

MATHIAS
Jag gav ju 15.000 för min cykel ex pedaler, men då är den ju heldämpad. Jag har ringt dem för att kolla vad de har att rekomendera, de har ju rätt mycket cyklar. Men vilken prisklass talar vi om? 6-7000 ?

MATHIAS
Kona's billigaste (Fire Mountain och Blast) är ganska Ok specade och mycket cykel för pengarna (5800 resp. 6800 SEK). Det sämsta med dem är bromsarna (Tektro), men Blast har skivbromsnav så den går enkelt att uppgradera senare till skivor.

MATHIAS
Jag hade köpt en Radon ZR2 från H&S Bike Discount.

Deore, LX och XT grejer, Hayes HFX9 skivbromsar och Axel Elite gaffel. 699€, ca 7000 SEK inklusive pedaler och frakt.

En kompis till mig fick hem en sån för att tag sedan, riktigt mycket cykel för pengarna!

Kan tyvärr inte direktlänka till just den modellen. Finns under shopping-kompletträder-mtb-radon

<http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1103844121>

/Ola

MATHIAS
InlineOla:
Det låter som en superdeal. Eventuellt kan jag stå för lite av kostnaden också tar jag hans hjul och bromsar. Har börjat vänja mig vid tanken att skivbromsar faktiskt är MKT BÄTTRE än v-bromsar men plånboken har inte riktigt gett utrymme för uppgradering : )

MATHIAS
Pratade med Johan på TCM och han han menade att för att få en riktigt bra gaffel måste man upp runt 9000:- om man ska köpa hos en cykelhandlare här i staden och inte över nätet.

Så beroende på vad kompisen har för behov så får man väl välja mellan Nät eller Butik. Här är de två cyklar han ville rekommendera som de har för 6-7000:-

Merida Matts Sport 500 för 6495:- , Deore/Deore och SR Suntour XC75-gaffel

Giant Terrago FS1 6995:- Suntour XC60 gaffel, Deore/Deore.

...och så en för nästan 9000:-
Focus Northern Lite (Medium Size) XT/Deore, 2003, Rockshox Judy TT, 8995:-, + valfria tillbehör för 895:- ingår.

Vad jag läst om Suntourgafflarna är väl att de fungerar okej men är rätt tunga.

Här är deras MTBs sorterade efter pris: TCM

[Redigerade Focus länken litet]

Post &Auml;ndrad (04-04-23 17:38)

MATHIAS
Tjena !

Jaha ! Nu står "man" i valet och kvalet, det gjorde jag också för 3 år sedan, då efter mkt tänk valde en Merida matts drifter på TCM. Jag betalade ca 6400 kr då. Min cykel har fungerat så som jag hade tänkt mig, så jag har varit nöjd med mitt köp (självklart blev det lite uppgraderingar på denna hoj). Nu när jag har cyklat i 3 år, köpte jag en Giant xtc1 för ca 20000 kr (inköpt på TCM också). Meridan var en cykel för att testa mountainbike om jag tyckte att det var roligt. Och nu när jag har fått blodad tand så tyckte jag att jag var "värd" en bättre och dyrare hoj :-).

Självklart skulle jag välja Focusen, men denna kan man inte jämföra med Gianten eller Meridan då priset och "grejerna" skiljer. Om jag har förstått rätt så är fokusen ett märke på "väg" som utmärker sig för kvalitet. Jag vill bara tillägga att jag valde mellan Giant xtc1 och Focus raven expert (samma) prisklass. Valet blev en Giant då det var en "bättre"ram på denne, det är ju grundstommen på en cykel och MAN VILL ALLTID UPPGRADERA SEDAN EFTER ETT TAG :-)....(Fokusen hade ngt bättre grejer, men marginelt)

Frågor som dyker upp för mig är:

Vad för utrustning har din polare ?, som tex cykelhjälm (en bra hjälm ligger från ca 800 kr och tumma aldrig på en bra hjälm!!!!!), kläder, handskar, reparationsgrejer (typ slang, pump, mm)
Då jag själv valde en billigare cykel så hade jag råd att köpa dessa efterhand. så nu när jag har en kanonhoj så har jag det som behövs för att greja enklare saker. Dessa saker vill man ha. PS: Jag införskaffade rätt snabbt ett par cykelbyxor då arslet vart så ömt.

Mellan Gianten eller Meridan ? Svårt för mig att råda då de verkar så jämbördiga. Prata igen med Johan och fråga vad han föreslår, då de har en kunskap om hur grejerna håller på hojen.

/chrille

MATHIAS
Det är ju klart att det går att hitta billigare alternativ från en webshop men man bör nog inte köpa cyklar eller ramar utan att ha provat, och speciellt inte som nybörjare. Får man fel trötnar man nog efter ett tag, sex tusen är mycket pengar för något som inte används! Därmed inte sagt att man inte kan köpa cykel över nätet men då bör man ha haft en cykel som man trivts med och leta efter någonting med liknande mått på ramen, det kan vara svårt att bestämma storlek efter ett gäng siffror så man bör vara ganska säker på vad man ska ha!

MATHIAS
Det har du i och för sig rätt i Anders! Dock så är det även svårt att känna vad som är "rätt" för en själv när man är nybörjare och om man bara får testa cykeln en kort sväng...

MATHIAS
Jag tror att det är till och med omöjligt att känna om en cykel är skön/bra eller inte om man inte prövat andra cyklar innan. Det mesta känns nog rätt bra om man inte har några referensramar, så var det i alla fall för mig som köpte min första MTB i februari. Jag har ju jobbat litet med Jonas/Jomper och han påpekade att det är billigare att köpa via nätet. Jag valde ändå att köpa i butik trots att det blir dyrare, men just för att jag har så litet erfarenhet av att mecka och serva. Jag erkänner att jag inte lärt mig allt det ännu och betalar på sätt och vis för att låta andra göra det åt mig, det ingår i priset av cykeln.
Om man bara har en cykel och inte kan så mycket om den så känns det också bra att veta att det finns en fysisk person att gå till om det är något som inte fungerar som det ska. Jag betalar gärna litet extra för servicen och garantin om det inte finns någon i min närhet som kan sköta sådant åt mig. (Jämför med alla som har datorproblem och köper över nätet...).

(Om det här ser konstigt ut så är det för att jag har druckit en flaska vin... :-)

Tillbaka
Topp