Mått cykelhållare Thule Hangon 3 (974)

Klas_1

Medlem
Hej,
Jag funderar på att köpa en cykelhållare Thule Hangon 3, modellnummer 974, men behöver klarhet i några detaljer som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. <https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-hangon-3-_-974000>

1) Hur bred ram får man plats med i klämmorna? Jag har en Trek Xcaliber 8 som har ett övre ramrör som är 56 mm brett och 25 mm högt baktill och 52 mm brett och 80 mm högt framtill.

2) Vad är centrum-centrum-avståndet mellan klämmorna? Jag vill få in tre MTB på hållaren.

Jag vore tacksam för hjälp med mått.

Jag har inte exakt den här men en Thule Express för två cyklar. Klämmorna ser lika ut. Min mtb är lite svårt att få plats med, man får köra ena klämman på sadelstaget i så fall. Jag gissar att tre mtb:s på den du länkar blir trassligt att få till (känns som styrena ställer till det). Se t ex bilden med 3 racer-cyklar på länken du bifogat.

Jag har den varianten fast med tilt. Får plats med en HT, en CX och en FS samtidigt, har inte provat någon annan kombination. Det är lite pilligt att få plats med styren och man ska inte vara allt för rädd för repor men det går nog att undvika om man är omständlig och använder skydd på utsatta ytor.
Kan mäta på hängaren om jag kommer ihåg när jag går förbi den nästa gång.

Jag har den varianten fast med tilt. Får plats med en HT, en CX och en FS samtidigt, har inte provat någon annan kombination. Det är lite pilligt att få plats med styren och man ska inte vara allt för rädd för repor men det går nog att undvika om man är omständlig och använder skydd på utsatta ytor.
Kan mäta på hängaren om jag kommer ihåg när jag går förbi den nästa gång.

Ja tack du får gärna mäta. Fast om du får plats med HT + CX + FS så räcker nog cc-avståndet för mig med. Så den återstående frågan är hur feta ramrör man får in i klämmorna. Baktill kan man klämma runt sadelröret men framtill ser jag inga andra alternativ än att ramrören behöver få plats i klämman, åtminstone i bredd (52 mm). I höjdledd (80 mm) kan jag alltid använda en vanlig rem isf den stropp som ingår.

Jag har den modellen med 2st och där får jag bara plats med en fs, provade klämma dit fatbiken också med det var helt omöjligt, och 2 fs skulle nog inte jag heller få dit, inte om man är rädd om att skada cyklarna iallafall :/

Tack alla för råden. Nu har jag köpt cykelhållare, det blev en Thule Hangon 4 (9708) för att med säkerhet få plats med 3 MTB. Modellen är fällbar men inte lika lätthanterad som Hangon 3. Men den kändes robustare och är specad för 60 kg till skillnad från Hangon 3 som är specad för 45 kg. Båda hade iofs räckt. Om det kan hjälpa någon kommer här svaren på mina egna frågor.

1) Öppningen på gummiklämmorna är 42 mm men man pressar lätt i en 53 mm ram då gummit är ganska mjukt. Baktill där min ram är 56 mm var det av andra skäl enklare att greppa om sadelstolpsröret som är 36 mm.

2) Cc-avståndet mellan klämmorna är 15 cm. Klämmorna går dessutom att flytta på hållaren.

Du kan ju ta bild när d
Tack alla för råden. Nu har jag köpt cykelhållare, det blev en Thule Hangon 4 (9708) för att med säkerhet få plats med 3 MTB. Modellen är fällbar men inte lika lätthanterad som Hangon 3. Men den kändes robustare och är specad för 60 kg till skillnad från Hangon 3 som är specad för 45 kg. Båda hade iofs räckt. Om det kan hjälpa någon kommer här svaren på mina egna frågor.

1) Öppningen på gummiklämmorna är 42 mm men man pressar lätt i en 53 mm ram då gummit är ganska mjukt. Baktill där min ram är 56 mm var det av andra skäl enklare att greppa om sadelstolpsröret som är 36 mm.

2) Cc-avståndet mellan klämmorna är 15 cm. Klämmorna går dessutom att flytta på hållaren.

Du kan ju gärna lägga upp någon bild när du lastat alla 3 hojar på den, Fast iofs så tycker jag det är mycket lättare att lasta ht hojar än fs, Om du "bara" tänkte ha 3 ht hojar på den? :)

Du kan ju ta bild när d

Du kan ju gärna lägga upp någon bild när du lastat alla 3 hojar på den, Fast iofs så tycker jag det är mycket lättare att lasta ht hojar än fs, Om du "bara" tänkte ha 3 ht hojar på den? :)

Jag skulle gärna lägga upp en bild på tre lastade cyklar men än så länge har vi bara 2 HT att hänga på hållaren. Att jag vill kunna få upp tre är en framtidssäkring. Men om Bech, som han skriver ovan, med lite pillande får plats med en HT, en CX och en FS samtidigt på en Hangon 3 så bör det gå bra för mig med tre HT på en Hangon 4. Både Hangon 3 och 4 har 15 cm mellan klämmorna och Hangon 4 har en klämma mer dvs 15 cm mer plats. Klämmorna går dessutom att flytta. För Hangon 3 kommer uppgifterna från Thules support och på Hangon 4 har jag själv mätt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp