Mavic crossride 26, bra hjul?

sas123

Medlem
Hej

Jag undrar om någon har någon erfarenhet Mavic crossride 26. Är dom ett bra MTB hjul? Jag kommer använda dom som tränings hjul.

Verkar ju fått rätt ok betyg. http://www.chainreactioncycles.com/se/en/mavic-crossride-disc-mtb-wheelset-2014/rp-prod87466

Fast själv hade jag nog hellre köpt ett par "riktiga" hjul med fler och vanliga ekrar från t.ex. PoisonBikes: http://www.poison-bikes.de/shopart/...satz-Novatec-Superlight-Disc-Mavic-XM319.html

Inte lika "sexigt" men enklare den dagen en eker går av eller man vill byta fälg av nån anledning.

Man kan även plocka ihop ett par hjul själv som de sedan bygger ihop åt dig. =)

Mavics cross**** serie verkar hålla rätt bra, så ja det är nog bra hjul.

Men om du vet med dig att du brukar kvadda fälgar så är som Jofa säger lite krångligare att få tag på en ny, eftersom det måste vara en Mavic anpassad för deras speciella ekersystem.

Ekrar är också special för Mavic, men några extra ekrar kan man ju kosta på sig att ha hemma, om man tror man kommer behöva på kort varsel.

Men du skriver att du ska ha dem som träningshjul, så jag antar att du har ett par andra finare hjul du kan använda under tiden du väntar på delar om olyckan skulle vara framme.

Jag har Crossride 29. Bytt 3 kullager sen i somras, har axialglapp i navet p.g.a. dålig konstruktion och ojämnt spända ekrar.

Jag har mavic crossride 26" hjul från 2013 och dom är värdelösa, bakjulet höll ett år innan problemen börja. Sitter en plastbussning i navet bak som slits ner och orsaka i mitt fall en massa oväsen. Ja bytte ut min bussning mot ett lagerkit som går att köpa på ebay(500kr), satte dit men har fortfarande diverse störande problem att ja funderar på slänga och köpa något annat. Gör dig själv en tjänst och köp något annat istället, om dom nu inte gjort om hjulen sen 2013.

Senast ändrad:
Jag hade ett par Crossride 26 på pendlarcykeln. Sämsta hjul jag haft, helt plötsligt sprack en ekerinfästning i baknavet och det vara bara att kassera skiten.

lovet skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har mavic crossride 26" hjul från 2013 och
> dom är värdelösa, bakjulet höll ett år innan
> problemen börja. Sitter en gummibussning i navet
> bak som slits ner och orsaka i mitt fall en massa
> oväsen. Ja bytte ut min bussning mot ett lagerkit
> som går att köpa på ebay(500kr), satte dit men
> har fortfarande diverse störande problem att ja
> funderar på slänga och köpa något annat. Gör
> dig själv en tjänst och köp något annat
> istället, om dom nu inte gjort om hjulen sen
> 2013.

Det låter som en annan konstruktion än vad mina har. MEN den jag har är kass den med. Så faktum kvarstår, baknavet är skit. Mitt hjul klonkar p.g.a. axialglappet, det märks även på att skivan ligger emot ibland.

Tillbaka
Topp