Mavic FTSL M10 med kassett utan distans

qstebom

Medlem
Hej,

Jag har en mekfråga som jag vill verifiera.

Har ett bakhjul av modell Mavic Cosmic Elite med FTSL M10 body. Jag lät Cykloteket montera på en 12-27 Ultegra-kassett och har haft lite problem sedan dess. På min längre testrunda märkte jag att det gick att gå förbi sista drevet.

Såhär i efterhand kommer jag ihåg att Mavics body kräver distanser. Dels Shimanos 9/10-speed 1 mm distans och en speciell Mavic ~2mm distans. Någon som har insikt i det här?

Om det inte glappar (axielt) så behövs ingen distans.
Mavic använder även samma typ av body på div MTB-hjul - grabben har tex Mavic Crossride och där behövs Mavics 2mm-distans tillsammans med 9-delade SRAM-kassetter (och Shimanos).
Om det går "att gå förbi sista drevet" som du skrivet så är det väl snarare bakväxelns ändläge(n) som behöver justeras.
Bodyn har en inre nylonbussning som tenderar att slitas ner vilket leder till glapp och i förlängningen växelproblem.
Mavic har inte lösa bussningar i sitt sortiment utan rekommenderar byte av hela bodyn.
Det finns dock eftermarknads lösa bussningar - väntar just nu på leverans av en sådan.

Det är möjligt att det går att ställa in genom att ställa in ändläget, men som det kändes under provturen så var det problem med diverse drev. Inget riktigt mönster.

Jag ska kontrollera vart låsringen sitter. Om det är utrymme kvar på bodyn, spelar det då någon roll vart kassetten sitter?

Tillbaka
Topp