Maxpulstest - Stockholm

Maxpulstest - Stockholm
Jag har erfarenhet av att mäta min egen maxpuls. Det var mycket enkelt, jag kan berätta helt gratis hur du gör: Bär pulsmätare, kör ett skithårt pass där maxpuls uppnås.

Maxpulstest - Stockholm
wobblie sa:
Jag har erfarenhet av att mäta min egen maxpuls. Det var mycket enkelt, jag kan berätta helt gratis hur du gör: Bär pulsmätare, kör ett skithårt pass där maxpuls uppnås.

Jag tror inte heller att det behöver vara så svårt, men det där säger ju ärligt talt inget om hur passet ska genomföras för att maxpuls ska uppnås. Rådet är ungefär som att säga att man kan mäta hur snabbt man kan åka en formel-1-bana med en viss bil genom att köra runt banan så snabbt det går med den bilen och mäta tiden.

Maxpulstest - Stockholm
GoranS sa:
wobblie sa:

Jag tror inte heller att det behöver vara så svårt, men det där säger ju ärligt talt inget om hur passet ska genomföras för att maxpuls ska uppnås. Rådet är ungefär som att säga att man kan mäta hur snabbt man kan åka en formel-1-bana med en viss bil genom att köra runt banan så snabbt det går med den bilen och mäta tiden.

Jag kan specificera ett lämpligt träningspass för att uppnå maxpuls också om det är av intresse.

Maxpulstest - Stockholm
mackan222 sa:
Du har alltså inga erfarenhet att dela med dig av? Och nej, det är inte enkelt att mäta själv.

För att göra en fungerande uppskattning av den äkta maxpulsen behöver man bara värma upp ordentligt med pulsklocka och bra band. Sen kuta allt vad man kan uppför en backe. När man omöjligt kan uppbringa mer drivning kollar man sin högst uppmätta puls och lägger på fem slag. Om man senare lyckas passera 100% av maxpulsen hade man för lite HTFU vid testen. Det säger sig själv att man bör ha sällskap ifall det händer något vid maxandet. Jag inser att du kanske tycker detta är en vedbodstrimning men mer än maxpuls kan du inte nå det är ganska enkelt att styra mot.

Maxpulstest - Stockholm
Hasse#7 sa:
mackan222 sa:
Du har alltså inga erfarenhet att dela med dig av? Och nej, det är inte enkelt att mäta själv.

För att göra en fungerande uppskattning av den äkta maxpulsen behöver man bara värma upp ordentligt med pulsklocka och bra band. Sen kuta allt vad man kan uppför en backe. När man omöjligt kan uppbringa mer drivning kollar man sin högst uppmätta puls och lägger på fem slag. Om man senare lyckas passera 100% av maxpulsen hade man för lite HTFU vid testen. Det säger sig själv att man bör ha sällskap ifall det händer något vid maxandet. Jag inser att du kanske tycker detta är en vedbodstrimning men mer än maxpuls kan du inte nå det är ganska enkelt att styra mot.

Ett antal upprepande av försöket borde minska effekten av bristande HTFU vid något enskilt tillfälle. Dessutom är det ju inte helt uteslutet att just det faktum att man gör det flera gånger kan göra att man blir bättre på att hitta hur man ska lägga upp det för att lyckas få till så hög puls som möjligt.

Maxpulstest - Stockholm
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
mackan222 sa:

Ett antal upprepande av försöket borde minska effekten av bristande HTFU vid något enskilt tillfälle. Dessutom är det ju inte helt uteslutet att just det faktum att man gör det flera gånger kan göra att man blir bättre på att hitta hur man ska lägga upp det för att lyckas få till så hög puls som möjligt.

Ja så är det. De problem som lättast kommer upp är just att man lagt upp pulszoner och sedan tillämpat hamnar lite högre än vad vad som bestämts som möjligt. Det plus eventuella krångel mellan ute och inne samt möjligheten att nå maxpuls i olika träningsformer. Löpning ute är enkelt och i mitt tycke definitivt. Sämst av allt är att använda formler med ålder eller att glömma att man tar betablockerare om man nu gör det, det gör inte jag.

Maxpulstest - Stockholm
Har man tänkt sig att köpa mer vetenskapliga omfattande tester låter det mest vettigt att inkludera maxpulstest där. Men ursprungsfrågan omfattade bara maxpuls.

Maxpulstest - Stockholm
Försök inte göra maxpulstest på cykel om du inte har en väldigt brant och trafikfri backe. Simning, rodd och paddling ser jag också som dåliga aktiviteter för testet, men roddmaskin kan nog vara bra eftersom det använder många muskelgrupper och man riskerar inte att drunkna.

Maxpulstest - Stockholm
Varför vill du göra ett maxpuls-test?
Om det verkligen bara är själva maxpulsen du vill veta så är det ju som många här säger enkelt att ta reda på den själv. Men jag antar art du kanske är ute efter något mer?

Maxpulstest - Stockholm
Förutom att ens maxpuls vid cykling vs andra aerobiska sporter som t.ex. löpning, skidåkning eller rodd inte nödvändigtvis måste vara samma så skulle jag personligen hellre lägga pengar på ett test för aerobisk- och anaerobisk tröskel (både effekt och pyls) eftersom det IMHO spelar större roll för indelning i träningszoner och utvärdering av pass.

Maxpulstest - Stockholm
Jag ställer mig i raden av de som anser att maxpulstest vid löpning i backe utomhus är enkelt, mycket bra och tillräckligt tillförlitligt. Att vara ordentligt uppvärmd är mycket viktigt, jag springer först milen på 48 min (idag) och sedan avslutar jag med maxspurtansträngning i en lång och seg backe. Upprepar vid ett par tillfällen. Mer max än så kan jag inte uppbringa, vilket är max nog för mig. Har kört detta till och från i >15 år och ser en rimlig nedgång i maxpuls pga ökad ålder, vid 35 år ålder kom jag upp i 186 slag och vid 50 såg jag 175 slag som högst.

Maxpulstest - Stockholm
Jag har vid något tillfälle för 5-6 år sedan noterat 197pbm vid löpning (Back-pass men inte ett uttalat maxpulstest).
Utifrån det har jag uppskattat maxpuls till 200bpm sedan dess. Mest för att det är enkelt att räkna procent av HRM med den siffran :-)
Borde kanske iofs göra ett test i slalombacken med tanke på punkt 1 nedan.

För egen del använder jag pulsen på två sätt vid träning.
1- för att se att jag inte kör de lugna passen för hårt. (Absolut max 70% HRM på långpass)
2- för att se till att hårda intervaller faktiskt är hårda (Min 90% HRM men siktar på 95% HRM)

Om det är rätt eller fel kan man säkert ha tusen åsikter om. Än så länge tycks det iaf göra att jag utvecklas åt rätt håll.

Maxpulstest - Stockholm
Om du är vältränad uppnås maxpuls när du går på med stegrande belastning, t ex backe + fart. Precis där musklerna slår om från aerob förbränning på max till anaerob (pumpar mjölksyra) och du håller på och damma i backen uppnår du maxpulsen. Jämför Douglastest. Att man ska lägga på fem slag har jag aldrig varit med om.

Det är svårt att uppnå maxpuls på t ex en cykel. För att inte få mjölksyra innan maxpuls behöver man vara tämligen vältränad. Löpning och längdskidor gäller ofta då man aktiverar fler muskelgrupper. När jag gick på kanotgymnasiet körde vi maxtesterna (puls/vomax) på löpband och med gasanalysator.

Maxpulstest - Stockholm
eketjall sa:
Jag har vid något tillfälle för 5-6 år sedan noterat 197pbm vid löpning (Back-pass men inte ett uttalat maxpulstest).
Utifrån det har jag uppskattat maxpuls till 200bpm sedan dess. Mest för att det är enkelt att räkna procent av HRM med den siffran :-)

1- för att se att jag inte kör de lugna passen för hårt. (Absolut max 70% HRM på långpass)
2- för att se till att hårda intervaller faktiskt är hårda (Min 90% HRM men siktar på 95% HRM)

Om det är rätt eller fel kan man säkert ha tusen åsikter om. Än så länge tycks det iaf göra att jag utvecklas åt rätt håll.
+1
Tänker exakt lika och använder pulsen så samma sätt som hjälpmedel vid träning, men tillåter upp till 80% snittpuls vid långpass löpning (22-30 km) och 70% vid cykling då dessa pass är längre i distans och tid. Alltid pulsband på, träning som tävling.

Maxpulstest - Stockholm
eketjall sa:
Utifrån det har jag uppskattat maxpuls till 200bpm sedan dess.
Maxpulsen minskar väl med ålder, så det är ju inte ens säkert du når upp till 197 längre.

Maxpulstest - Stockholm
Sixten Fors sa:
eketjall sa:

+1
Tänker exakt lika och använder pulsen så samma sätt som hjälpmedel vid träning, men tillåter upp till 80% snittpuls vid långpass löpning (22-30 km) och 70% vid cykling då dessa pass är längre i distans och tid. Alltid pulsband på, träning som tävling.
Jag har inte så stor skillnad mellan cykel och löppuls men max 70% kör jag för löpning >2h, och på cykeln max 65%
Henrik_E sa:
eketjall sa:
Maxpulsen minskar väl med ålder, så det är ju inte ens säkert du når upp till 197 längre.
Nä, känns inte som jag borde göra det. Men å andra sidan har min garminklocka iaf noterat 194bpm på ett spinningpass med 20/10s intervaller så sent som i oktober.
Jag når regelbundet 188-190bpm vid tuffa intervaller typ 20/10 på spinning i varm sal eller tex 4x4min löpning.
Av någon anledning lättare att nå högt på spinning än löpning, men jag skyller på värme när det inte finns någon fartvind som kyler. Svettas kopiöst vid spinning, men inte alls lika mycket vid löpning i ungefär samma temperatur.

Maxpulstest - Stockholm
eketjall sa:
Sixten Fors sa:
eketjall sa:

+1
Jag har inte så stor skillnad mellan cykel och löppuls men max 70% kör jag för löpning >2h, och på cykeln max 65%
Henrik_E sa:
eketjall sa:
Nä, känns inte som jag borde göra det. Men å andra sidan har min garminklocka iaf noterat 194bpm på ett spinningpass med 20/10s intervaller så sent som i oktober.
Jag når regelbundet 188-190bpm vid tuffa intervaller typ 20/10 på spinning i varm sal eller tex 4x4min löpning.
Av någon anledning lättare att nå högt på spinning än löpning, men jag skyller på värme när det inte finns någon fartvind som kyler. Svettas kopiöst vid spinning, men inte alls lika mycket vid löpning i ungefär samma temperatur.

Jag kommer betydligt högre på spinning än cykel ute. Förutom värmen anser jag att möjligheten att ta bort säkerhet och sinnesnärvaro pressar upp pulsen. Det blir ju mer ett djävulens hamsterhjul än cykling till slut.

Maxpulstest - Stockholm
Hasse#7 sa:
eketjall sa:
Sixten Fors sa:
eketjall sa:

+1
Henrik_E sa:
eketjall sa:

Jag kommer betydligt högre på spinning än cykel ute. Förutom värmen anser jag att möjligheten att ta bort säkerhet och sinnesnärvaro pressar upp pulsen. Det blir ju mer ett djävulens hamsterhjul än cykling till slut.
Ja, precis så upplever jag det också iofs. Det är ju liksom bara att blunda och kötta på.

Maxpulstest - Stockholm
Hasse#7 sa:
Jag kommer betydligt högre på spinning än cykel ute.

Håller med. Jag har testat maxpuls på trainern genom att stega pulsen successivt. Behöver inte koncentrera mig på balans, koordination eller trafik utan bara att mata på och koncentrera på att dra runt. Kanske inte heller smart att försöka sig på en sådan urladdning under en träningsrunda på cykeln.

Tillbaka
Topp