Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte då?mackan222 sa:Och nej, det är inte enkelt att mäta själv.
wobblie sa:Jag har erfarenhet av att mäta min egen maxpuls. Det var mycket enkelt, jag kan berätta helt gratis hur du gör: Bär pulsmätare, kör ett skithårt pass där maxpuls uppnås.
GoranS sa:wobblie sa:Jag har erfarenhet av att mäta min egen maxpuls. Det var mycket enkelt, jag kan berätta helt gratis hur du gör: Bär pulsmätare, kör ett skithårt pass där maxpuls uppnås.
Jag tror inte heller att det behöver vara så svårt, men det där säger ju ärligt talt inget om hur passet ska genomföras för att maxpuls ska uppnås. Rådet är ungefär som att säga att man kan mäta hur snabbt man kan åka en formel-1-bana med en viss bil genom att köra runt banan så snabbt det går med den bilen och mäta tiden.
mackan222 sa:Du har alltså inga erfarenhet att dela med dig av? Och nej, det är inte enkelt att mäta själv.
Hasse#7 sa:mackan222 sa:Du har alltså inga erfarenhet att dela med dig av? Och nej, det är inte enkelt att mäta själv.
För att göra en fungerande uppskattning av den äkta maxpulsen behöver man bara värma upp ordentligt med pulsklocka och bra band. Sen kuta allt vad man kan uppför en backe. När man omöjligt kan uppbringa mer drivning kollar man sin högst uppmätta puls och lägger på fem slag. Om man senare lyckas passera 100% av maxpulsen hade man för lite HTFU vid testen. Det säger sig själv att man bör ha sällskap ifall det händer något vid maxandet. Jag inser att du kanske tycker detta är en vedbodstrimning men mer än maxpuls kan du inte nå det är ganska enkelt att styra mot.
GoranS sa:Hasse#7 sa:mackan222 sa:Du har alltså inga erfarenhet att dela med dig av? Och nej, det är inte enkelt att mäta själv.
För att göra en fungerande uppskattning av den äkta maxpulsen behöver man bara värma upp ordentligt med pulsklocka och bra band. Sen kuta allt vad man kan uppför en backe. När man omöjligt kan uppbringa mer drivning kollar man sin högst uppmätta puls och lägger på fem slag. Om man senare lyckas passera 100% av maxpulsen hade man för lite HTFU vid testen. Det säger sig själv att man bör ha sällskap ifall det händer något vid maxandet. Jag inser att du kanske tycker detta är en vedbodstrimning men mer än maxpuls kan du inte nå det är ganska enkelt att styra mot.
Ett antal upprepande av försöket borde minska effekten av bristande HTFU vid något enskilt tillfälle. Dessutom är det ju inte helt uteslutet att just det faktum att man gör det flera gånger kan göra att man blir bättre på att hitta hur man ska lägga upp det för att lyckas få till så hög puls som möjligt.
Kung Stalle sa:Man kanske inte behöver var Einstein för att fatta att karln fikar efter ett V02 Max-test.
Stalle
+1eketjall sa:Jag har vid något tillfälle för 5-6 år sedan noterat 197pbm vid löpning (Back-pass men inte ett uttalat maxpulstest).
Utifrån det har jag uppskattat maxpuls till 200bpm sedan dess. Mest för att det är enkelt att räkna procent av HRM med den siffran :-)
Borde kanske iofs göra ett test i slalombacken med tanke på punkt 1 nedan.
För egen del använder jag pulsen på två sätt vid träning.
1- för att se att jag inte kör de lugna passen för hårt. (Absolut max 70% HRM på långpass)
2- för att se till att hårda intervaller faktiskt är hårda (Min 90% HRM men siktar på 95% HRM)
Om det är rätt eller fel kan man säkert ha tusen åsikter om. Än så länge tycks det iaf göra att jag utvecklas åt rätt håll.
Maxpulsen minskar väl med ålder, så det är ju inte ens säkert du når upp till 197 längre.eketjall sa:Jag har vid något tillfälle för 5-6 år sedan noterat 197pbm vid löpning (Back-pass men inte ett uttalat maxpulstest).
Utifrån det har jag uppskattat maxpuls till 200bpm sedan dess.
Jag har inte så stor skillnad mellan cykel och löppuls men max 70% kör jag för löpning >2h, och på cykeln max 65%Sixten Fors sa:+1eketjall sa:Jag har vid något tillfälle för 5-6 år sedan noterat 197pbm vid löpning (Back-pass men inte ett uttalat maxpulstest).
Utifrån det har jag uppskattat maxpuls till 200bpm sedan dess. Mest för att det är enkelt att räkna procent av HRM med den siffran :-)
1- för att se att jag inte kör de lugna passen för hårt. (Absolut max 70% HRM på långpass)
2- för att se till att hårda intervaller faktiskt är hårda (Min 90% HRM men siktar på 95% HRM)
Om det är rätt eller fel kan man säkert ha tusen åsikter om. Än så länge tycks det iaf göra att jag utvecklas åt rätt håll.
Tänker exakt lika och använder pulsen så samma sätt som hjälpmedel vid träning, men tillåter upp till 80% snittpuls vid långpass löpning (22-30 km) och 70% vid cykling då dessa pass är längre i distans och tid. Alltid pulsband på, träning som tävling.
Nä, känns inte som jag borde göra det. Men å andra sidan har min garminklocka iaf noterat 194bpm på ett spinningpass med 20/10s intervaller så sent som i oktober.Henrik_E sa:Maxpulsen minskar väl med ålder, så det är ju inte ens säkert du når upp till 197 längre.eketjall sa:Jag har vid något tillfälle för 5-6 år sedan noterat 197pbm vid löpning (Back-pass men inte ett uttalat maxpulstest).
eketjall sa:Jag har inte så stor skillnad mellan cykel och löppuls men max 70% kör jag för löpning >2h, och på cykeln max 65%Sixten Fors sa:+1eketjall sa:Jag har vid något tillfälle för 5-6 år sedan noterat 197pbm vid löpning (Back-pass men inte ett uttalat maxpulstest).
Tänker exakt lika och använder pulsen så samma sätt som hjälpmedel vid träning, men tillåter upp till 80% snittpuls vid långpass löpning (22-30 km) och 70% vid cykling då dessa pass är längre i distans och tid. Alltid pulsband på, träning som tävling.
Nä, känns inte som jag borde göra det. Men å andra sidan har min garminklocka iaf noterat 194bpm på ett spinningpass med 20/10s intervaller så sent som i oktober.Henrik_E sa:Maxpulsen minskar väl med ålder, så det är ju inte ens säkert du når upp till 197 längre.eketjall sa:Jag har vid något tillfälle för 5-6 år sedan noterat 197pbm vid löpning (Back-pass men inte ett uttalat maxpulstest).
Jag når regelbundet 188-190bpm vid tuffa intervaller typ 20/10 på spinning i varm sal eller tex 4x4min löpning.
Av någon anledning lättare att nå högt på spinning än löpning, men jag skyller på värme när det inte finns någon fartvind som kyler. Svettas kopiöst vid spinning, men inte alls lika mycket vid löpning i ungefär samma temperatur.
Miss Lycka sa:Cykla i bussfilerna.
fhloston sa:Jag körde på Aktivitus i Solna, och gjorde fler tester än maxpuls. Jag tycker de var trevliga och bra.
Ja, precis så upplever jag det också iofs. Det är ju liksom bara att blunda och kötta på.Hasse#7 sa:eketjall sa:Jag har inte så stor skillnad mellan cykel och löppuls men max 70% kör jag för löpning >2h, och på cykeln max 65%Sixten Fors sa:+1eketjall sa:Jag har vid något tillfälle för 5-6 år sedan noterat 197pbm vid löpning (Back-pass men inte ett uttalat maxpulstest).
Jag når regelbundet 188-190bpm vid tuffa intervaller typ 20/10 på spinning i varm sal eller tex 4x4min löpning.
Av någon anledning lättare att nå högt på spinning än löpning, men jag skyller på värme när det inte finns någon fartvind som kyler. Svettas kopiöst vid spinning, men inte alls lika mycket vid löpning i ungefär samma temperatur.
Jag kommer betydligt högre på spinning än cykel ute. Förutom värmen anser jag att möjligheten att ta bort säkerhet och sinnesnärvaro pressar upp pulsen. Det blir ju mer ett djävulens hamsterhjul än cykling till slut.
Hasse#7 sa:Jag kommer betydligt högre på spinning än cykel ute.
Tills man är över 99% av HRM, men då är man ju klar med testet så då kvittar det ju ;-)GoranS sa:En sparsamt trafikerad tillräckligt lång och jämnbrant backe borde funka rätt bra.