Maxxis DHF eller Schwalbe Magic Mary

Exo, Exo+,dd,dh? Dual, maxterra, maxxgrip? 2,3/2,5?
Och ungefär lika många val på MM.
Omöjligt att ge ETT svar.

Jag är jättenöjd med mitt MM 2,8 på min ht, men på en annan cykel fick jag taggväxt-punka på 2 däck på ett par månader (inte förstärkta alls, förra generationen däck). Men gillar addixsoft året runt.
MM i addixsoft är ett legendarisk däck för grepp, i olika versioner för olika förhållanden.

Dhf brukade vara Maxxis-brukarnas goto-däck för maximalt grepp, nu väljer många assegai istället.
Maxxgrip är legendariskt greppigt men klarar sig sämre i vinterkylan.
Maxterra också mycket greppigt(men inte lika mycket) och har också sämre egenskaper i vinterkyla.

Maxxis brukar sätta sig tubeless bättre än något annat, Schwalbe inte lika bra men brukar ge sig efter en stund, och funka bättre efter att ha suttit på några dagar om man monterar om dem.

Trailversionerna av Maxxis är enligt @Makten bättre dämpade än Schwalbes dito, men med tjockare casing gäller nog inte det.
Osv osv....

Trailversionerna av Maxxis är enligt @Makten bättre dämpade än Schwalbes dito, men med tjockare casing gäller nog inte det.
Jag har inte provat senaste generationen Schwalbe, så jag har ingen aning om det stämmer längre. Men med tanke på hur hysteriskt tunga de är så är de antagligen bättre dämpade än tidigare i alla fall.

Jag har precis satt på ett nytt dhf 3C 2,5 som jag tycker är riktigt trevligt. Körde mm ett tag för några år sedan så har inte testat dom nya modellerna men tyckte det gamla behövde lite invänjning då de kändes väldigt mjukt och flexigt i början. Hade önskat dhf kom i 2,4.

Gillar inte dödsremsan i dhf, fått några framhjylssläpp pga den. Men ett plus är lerrensningen
Mm är mer förutsägbart men också ganska tungt och segrullat.

Tillbaka
Topp