Maxxis Minion som blöt däck?

Mild-nerd

Medlem
Funderar på minion dhf + dhr 42a 2,35
kommer bara att köra stig, tanken är att det ska vara ett höst/vinter/vår däck som greppar mkt bra på regniga stenar och rötter.
Ngn som vet hur breda dom är på riktigt?
Vet att dom rullar lite kasst, funkar dom kanske bara till DH, kör på Kenda Nevegal 2,1 tdc nu å dom greppar ju skapligt, rullar lite trögt men inget jag bryr mig om, funderarde på nevegals FR sticky-e 2,35 till våt däck men av ngn anledning fastnade jag för Minion
Har för mig att ngn har tyckt att Minionen blir tok hårda på vintern, kommentar?
era favoriter?

Norlin skrev:
-------------------------------------------------------
> ...till vilken typ av cykling?

Bor ju i platta Västervik så DH är tyvärr uteslutet, trixiga skogsstigar helst;) Bara motionscykling.

De funkar utmärkt som blötdäck. Tyvärr är de trögtrampade, men du får ett grymt kantgrepp. Men trycker du i 2.5 bar så går det att trampa fint med dem.

Senast redigerad av en moderator:
maxxis minoin är lite mer dh, det mjukaste greppar bra men rullar asdåligt(inte så bra för stigåka)
har du kollat in schwalbes eller continetals range av fetare stigdäck?

Minion 40 fram och 42 bak greppar sjukt, jag menar verkligen sjukt bra på rötter och sten. Men det är inget jag skulle använda för skogscykling, det rullar precis lika sjukt dåligt.

Gå tillbaka till ursprungsidén; Nevegal 2,35 sticky! Slängde just på flong nya på XC-hojen idag och tog en runda i både våt och torr terräng. Funkar bara så jäkla bra! Har kört den fetare varianten smo bakdäck på freeride hojen och varit supernöjd och var just nyfiken på hur det skulle funka med XC. Visst, trögt när det ska trampas transport, men personligen är det viktigare att ha rätt grepp när det gäller. Lycka till!
Sigge

VO2max skrev:
> maxxis minoin är lite mer dh, det mjukaste
> greppar bra men rullar asdåligt(inte så bra för
> stigåka)
> har du kollat in schwalbes eller continetals range
> av fetare stigdäck?

Har prövat Contis MK 2,2, rullar bra men betydligt sämre på stenar och rötter, och det är ju alltid där man tar i ;)
Schwalbe verkar alltför dyra, ingen erfarenhet där

Sigge Star skrev:
> Gå tillbaka till ursprungsidén; Nevegal 2,35
> sticky! Slängde just på flong nya på XC-hojen
> idag och tog en runda i både våt och torr
> terräng. Funkar bara så jäkla bra! Har kört
> den fetare varianten smo bakdäck på freeride
> hojen och varit supernöjd och var just nyfiken
> på hur det skulle funka med XC. Visst, trögt
> när det ska trampas transport, men personligen
> är det viktigare att ha rätt grepp när det
> gäller. Lycka till!
> Sigge

Ngn som testat att köra däcken åt fel håll??? har en liten teori, oftast när det släpper för mig så är det när jag tar i i backar, både sittandes å ståendes.
En ide var att "ramperna" på Nevegalen gör så att man slinter lättare. Dom ska ju göra att däcket rullar lättare men jag undrar jag...

"The Minion DHF was designed for the often loose and muddy conditions" låter som ett blöt däck :) DHR står det "the channels in the knobs are designed for braking and accelerating. Hardpack, loose-over-hardpack, medium soil "
Så i mitt fall borde det vara DHF fram å bak som gäller (fast DHR ser mkt tuffare ut) eller vad tror ni ?

Sitter oxå och funderar på nya däck!
Jag började titta igår på ny däck inför hösten till min hardtral MTB, som ska klara av lite blöt och stenig stig körning och hårdare skogskörning i Göteborgsområdet. Än så länge funderar jag på om ett par Maxxis Larsen TT eller Maxxis Medusa. Någon som har några åsikter om dem?

Ska även cykla Bockstensturen så tänker köpa ett par Continental Race King för att kunna använda under loppet och när jag vet att jag kommer köra mer cross country vilket det blir ibland.

De tester jag har läst om Larsen TT höjer ett varnade finger för hur dom är just när det är blött ute. Totalt livsfarliga hävdar vissa.

Kan avråda Maxxis Swampthing 2,5" om man vill löra några meter utanför terrängen. Olidligt tröga på asfalt.

swampthing.jpg

hehe, TT Larsen har jag kört på i Gesunda. De passar bättre på 4x-banan än på skogsmys om man säger så ;)

TT Larsen är mer likt holy Roller än något annat. Knappt några dubbar alls mao.
Visst går det att köra skog, men bra.... njae.
Då är Schwalbe Nobby Nic ett bättre val.

PS. såg att medusorna är jäkligt lika wetcream. Har inte testat dem, men wetscream gillar jag. Medusorna borde sitta fint när det är lite halkigt ute!

Har ett par Minion DHF på min hoj nu, bredden på ett 2.35 på en 32mm bred Mavic 325-bana är 56mm över klackarna och 52mm över stommen.
Stå över det "tuffare" stuket på DHR och kör med DHF både fram och bak som du funderade på, iaf om det är mest blöta du skall köra i.
Stämmer tyvärr bra att däcken blir hårda vid kallt väder.(runt nollan och minusgrader)
Inte funderat på ett par High-roller, ännu bättre på sumpigt underlag och ruller kanske lite lättare.

kravall skrev:
> Har ett par Minion DHF på min hoj nu, bredden på
> ett 2.35 på en 32mm bred Mavic 325-bana är 56mm
> över klackarna och 52mm över stommen.
> Stå över det "tuffare" stuket på DHR och kör
> med DHF både fram och bak som du funderade på,
> iaf om det är mest blöta du skall köra i.
> Stämmer tyvärr bra att däcken blir hårda vid
> kallt väder.(runt nollan och minusgrader)
> Inte funderat på ett par High-roller, ännu
> bättre på sumpigt underlag och ruller kanske
> lite lättare.

Hmm samma bred som mina Kenda 2,1.
Tror nog inte det blir så väldigt många turer i minusgrader , blir dom alltså hårdare än "vanliga" däck?
Angående High-rollern så har jag inte brytt mig om dom pga att jag tittade på Maxxis site och det däcket var inte med bland dom "våta, leriga" däcken men har folk här en annan mening så...

Mild-nerd skrev:
-----------------------
>Tror nog inte det blir så väldigt många turer i minusgrader , blir dom alltså hårdare än "vanliga" >däck?
>Angående High-rollern så har jag inte brytt mig om dom pga att jag tittade på Maxxis site och det >däcket var inte med bland dom "våta, leriga" däcken men har folk här en annan mening så...

Jämfört med ett par Kenda Nevagal Stick-E så blir ett Minion 42a markant hårdare vid minusgrader, var vid ca 2-5 minusgrader. Tror att Nevagal räknas som "vanliga" däck =) Dock blir båda dessa däck hårdare vid ovan nämda temperatur än ett marzocchi DH-däck. (som tillverkas av Nokian)

Har också sett att High-rollerdäcken inte räknas in som blötdäck, dock tycker jag att deras glesare mönster "själv-rensar" bättre än ett Minion DHF och framförallt DHR, så personligen väljer jag hellre ett par High-roller när det är mumsigt i backen.

kravall skrev:

>
> Har också sett att High-rollerdäcken inte
> räknas in som blötdäck, dock tycker jag att
> deras glesare mönster "själv-rensar" bättre än
> ett Minion DHF och framförallt DHR, så
> personligen väljer jag hellre ett par High-roller
> när det är mumsigt i backen.

Mitt största irritatinons moment i skogen är när det släpper på fuktiga stenar/rötter, har nyss bytt mitt bakdäck till Python air light och dom är fan hopplösa på den punkten (men dom rullar grymt bra) :)

Nu har jag testat Minion A42,
rullar betydligt bättre än vad jag trodde (visst känns det trögt på asfalten men där vill jag inte vara iallafall)
Greppar bra när det är blött, tog mig upp utan spinn där kolegan trampade luft 3 ggr ( han kör på Nevegal 2,35 DTC)

Ngn som vet det riktiga måttet på ett par Minion 2,5?

Nästa vecka blir det ett test med Nevegal 2,35 stick-e

Jag skulle inte rekomendera Minion som blötdäck. Dom lerar ihop fort som tusan och har inte fullt den där lerrensningen man kan önska. Sedan är dom som sagt tungrullade samt väger ju in på över kilot styck. Dom är ju trots allt gjorda för torrare dh-banor.
Nu är ju erfarenheterna från deras tänkta användningsområde, utförsåka. Så fort det blir blött där så sular jag om till Wet Screams, ger betydligt mycket mer grepp och blir inte "slicks" lika fort. Min spontana tanke är således:

Visst fan måste det finnas bättre alternativ?

// Fischer

Kan bara instämma, jag har faktiskt STÅTT STILLA(!!!) i svag nedförslutning på asfalt med Minion 40a bara p.g.a greppet, alla andras hojar rullade självmant. Det är som att köra med bromsen i...

Dem är ju förstås jvligt roliga däck på andra sätt, men INTE till någonting som inte lutar nedför.

Ni pratar om olika saker. Minion i 2.35"-bredd och single-ply är inte alls lika tungt eller trög-rullat som DH-varianterna. Finns i mysiga 42a-gummit och rullar helt OK på asfalt, riktigt bra på stig (jämfört med DH-varianten nu, det finns massa XC-däck som rullar bättre). Jag är riktigt nöjd med mina efter en vecka i Provence, kommer att köra dem i höst också.

Mina Minion 2.5":or är 63 mm breda (bredaste stället över dubbarna) och typ 53 mm höga på Mavic 721-fälgar.

Biskop skrev:
> Continental der kaiser? är dme bra? erfarenhter?

Blandning mellan Minion och High Roller, lite mer oberäkneliga än Minion lite mer beräkneliga än High Roller. Bredare och mjukare än Maxxis däcken. Lite sämre punkaskydd men lättare än Maxxis.

Robin skrev:
> Biskop skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Continental der kaiser? är dme bra?
> erfarenhter?
>
> Blandning mellan Minion och High Roller, lite mer
> oberäkneliga än Minion lite mer beräkneliga än
> High Roller. Bredare och mjukare än Maxxis
> däcken. Lite sämre punkaskydd men lättare än
> Maxxis.

Samma åsikt här, dock bör inflikas att de är har liknande "returkänsla" som 3C.

Fattar verkligen inte varför ingen nämnt Wtb Stout i diskussionen. När man ibland för kommentarer som att det greppar ju på allt utav happyiter. Har kört detta som framdäck senaste halvåret och är väldigt nöjd. Vissa tycker att de rullar för dåligt, men ett minion tror jag inte rullar bättre, dessutom borde det vara lite tyngre. Kombinerat med ett vettigt bakdäck tycker jag att det rullar minst lika bra som andra kombinationer. Nu har det dock blivit utslitet och behöver bytas, men det åker på ett likadant igen.

Kör minion på dhn och tycker att det kletar igen alldeles för mycket så fort det blir lerigt. Samma problem borde uppstå vid xc användning, speciellt eftersom farten är lägre. Däcket är designat för torra banor.

Ni som kör med greppande trögrullande framdäck (typ stout eller minion), kör ni något med mindre grepp/rullmotstånd/vikt bak? Jag har inte så mycket emot att det släpper bak som fram.

Westman skrev:
> Ni som kör med greppande trögrullande framdäck
> (typ stout eller minion), kör ni något med
> mindre grepp/rullmotstånd/vikt bak? Jag har inte
> så mycket emot att det släpper bak som fram.

Yes, ett mer lättrullat och lättare bakdäck för den sköna känslan att baken släpper före fronten. I klättringar tycker jag det dessutom mer handlar om hur man fördelar vikten på cykeln än vilket däck man har så länge det är hyfsat fäste i det.

Har kört med Maxxis Ardent 2,25 i sommar, men detta kan jag långt ifrån rekommendera. Väldigt dåligt bromsgrepp samt sköra sidoväggar. Man var tvungen att ha en bra dag för att däcket skulle vara riktigt kul att cykla med. Nu är ett Maxxis Advantage 2,25 på ingång. Innan har jag kört med Schwalbe Nobby Nic 2,25, fungera utmärkt.

Westman skrev:
> Vad väger Nobby Nic 2,25 resp Advantage 2,25?

Mitt exemplar NN 2.25 Snake Skin väger exakt 629 gram. Schwalbe uppger 610 gram.
NN 2.4 Snake Skin landar på 699 gram, Schwalbe uppger 645 gram.

Jag upplever att Snake Skin har hyfsat punkaskydd i motsats till de tidigare/lättare varianterna. Jag kör med ca 1,8 bar bak, 1,7 fram i NN 2,4 och punkar "aldrig". Men det där beror ju så mycket på var/hur man cyklar.

Tillbaka
Topp