Medellivslängd på landsvägscyklister

Jag ser ut som en julgran, ekerelexer, bakreflex, tänder lampor innan solens nedgång och kör i ohippa varselfärgade cykelkläder med reflexer.

Får jag längre livslängd då?

Bengt-re sa:
Jag ser ut som en julgran, ekerelexer, bakreflex, tänder lampor innan solens nedgång och kör i ohippa varselfärgade cykelkläder med reflexer.

Då blir nog vi lika gamla,
det där stämmer in på mej med

emmer sa:
ForesterGuy sa:
Med tanke på hur mörkt klädda många av dem är, och att de saknar cykelbelysning...
Har du varit nära att köra på någon när du varit ute och kört bil som en söndagsbilist med hatt?

Mer en allmän reflektion(!) över saker man sett genom åren.
Hatt? Huvudbonad var det tvång på i lumpen, annars tillhör jag generationen som hellre fryser öronen av sej än har mössa på...
(Som tonåring förfrös jag öronen _två_ gånger...)
Den enda huvudbonad jag har på mej någorlunda ofta är cykelhjälmen, och då bara när jag cyklar. Att ha hjälmen på när man går in i matvarubutiken tycker t.o.m jag är töntigt.

Senast ändrad:
Jag tycker vi ska ge TS en stor applåd... hen startade en tråd som inte bara består av en länk! :)

Gula neonkläder och alla lampor i världen hjälper föga. Två nära-döden-upplevelser idag.
1. Bil som inte lämnade företräde vid möte där två körfält blir ett (gasen i botten-siktade på oss (?!), 6 st cyklister)
2. Prejade av galning som hängde sig på tutan och körde om en cm från oss över ett backkrön.

Snart dags för go-pro-kamera här på landsbygden oxå.

Jenny W sa:
Gula neonkläder och alla lampor i världen hjälper föga. Två nära-döden-upplevelser idag.
1. Bil som inte lämnade företräde vid möte där två körfält blir ett (gasen i botten-siktade på oss (?!), 6 st cyklister)
2. Prejade av galning som hängde sig på tutan och körde om en cm från oss över ett backkrön.

Snart dags för go-pro-kamera här på landsbygden oxå.

Utan att vara sådan så har jag uppfattat folk utanför stan i skåne som mer revirhävdade och mer aggressiva än i andra delar av landet. Trist som fan är det oaktat orsaken. Gopro är nog en metod framåt även om det känns sjukt trist att det skall behövas.

En landsvägsupplevelse, om än på MTB, inträffade i somras. Cyklade på 70-väg, neongul väst och tröja, baklyset tänt. Bilar kör om utan problem. En BMW-förare har dock bråttom, och kör om ett halvdussin bilar, han håller uppemot dubbla skyltade hastigheten, svänger in tvärt framför mej, och bromsar...för han ska ju svänga av till vänster. Att planera sin körning verkar inte läras ut på trafikskolorna idag...

ForesterGuy sa:
En landsvägsupplevelse, om än på MTB, inträffade i somras. Cyklade på 70-väg, neongul väst och tröja, baklyset tänt. Bilar kör om utan problem. En BMW-förare har dock bråttom, och kör om ett halvdussin bilar, han håller uppemot dubbla skyltade hastigheten, svänger in tvärt framför mej, och bromsar...för han ska ju svänga av till vänster. Att planera sin körning verkar inte läras ut på trafikskolorna idag...

Som lärare kom jag till insikten att utlärd kunskap inte är inlärd kunskap. Samma fenomen torde gälla trafikskolan.

Bengt-re sa:

i fjollträsk går du inte ens säker då då hälften av bilisterna i den här stan inte vet hur ljusvredet funkar o o kommer med i bästa fall parkeringsljus på trots de e kolsvart ute o eftersom dom inet ser hastighetsmätaren håller dom gärna hög fast oxå...... o e de kallt ute e oftast framrutan bara skrapad så pass de e ett litet titthål rakt fram

darkforce sa:
Bengt-re sa:

i fjollträsk går du inte ens säker då då hälften av bilisterna i den här stan inte vet hur ljusvredet funkar o o kommer med i bästa fall parkeringsljus på trots de e kolsvart ute o eftersom dom inet ser hastighetsmätaren håller dom gärna hög fast oxå...... o e de kallt ute e oftast framrutan bara skrapad så pass de e ett litet titthål rakt fram

Tyvärr så har du mer rätt i det än jag önskar...

bigmollo sa:
Jeppe_E sa:
ForesterGuy sa:
staine sa:
bigmollo sa:
Jag är 43. Det blir ett snitt på 21,5. Tycker det är rätt bra.

Ånä. Det beror väl också på hur gammal din brorsa är. Ta det, muliplicera och sen dela osv. så får du fram en matematisk statistik.

Om det är en halvbror då?

Roten ur!

Bottna roten i brorsan?

Testa och återkom med rapport om hur livslängden påverkas, både för dig och bror din.

Tillbaka
Topp