[Mek-hjälp] Ta bort buckla

Cuprinol

Aktiv medlem
Tjena!

Har inhandlat en ram som var i sämre skick än väntat.
Stål är den gjord av (Reynolds 853) och jag undrar om någon kan rekomendera en seriös verkstad inom stockholmsområdet som skulle kunna hjälpa mig att dra ut bucklan. Någon kanske har erfarenhet av medtagna ramar och kan komma med lite tips.

Tips om en prisvärd proffsig lackfirma samt dekalfirma uppskattas också.

Senast redigerad av en moderator:
kan det funka? Förutsätter väl att bucklan sitter i sadelrör då där man kan få in ngt att knacka ut den med? Bilplåtslagare drar väl ut bucklor ibland genom att borra och använda glidhammare men borde väl inte funka på ett ramrör?

Borde gå att spackla upp på ngt vis.

man kan amvända en svetspistol som skjuter /punktsvetsar) fast små "piggar" i ramen... sen sätter man glidhammaren i dom... då slipper man borra hål i ramen....

Plush skrev:
-------------------------------------------------------
> man kan amvända en svetspistol som skjuter
> /punktsvetsar) fast små "piggar" i ramen... sen
> sätter man glidhammaren i dom... då slipper man
> borra hål i ramen....

Funkar i plåt, men knappast i en cykelram.

/putte

Plush skrev:
> Varför inte??
>
> Jag antar att du provat för att veta.....

Nej jag har aldrig testat i en cykelram.
Hadde dock en utrustning där man med mig:en fäste trådar i bilplåt och riktade när jag hadde bilverkstad för 20 år sedan. Topp för att dra ut en buckla i en sparklåda, men så fort det kom till lite tjockare eller styvare material orkade man inte.

Nu har det säkert hänt mycket på 20 år och det finns säker teknik som jag inte känner till så jag säger inte att det inte går, bara att jag tvivlar.

/putte

Man kan ju rikta det mesta så....

Jag har ett användbart motto... "jag skiter i vad en sak är byggd för att klara av.... Det jag bryr mig om är VAD den klarar av att göra...."

Det håller ganska länge vid mekk

Plush skrev:
> Man kan ju rikta det mesta så....
>
> Jag har ett användbart motto... "jag skiter i vad
> en sak är byggd för att klara av.... Det jag
> bryr mig om är VAD den klarar av att göra...."
>
> Det håller ganska länge vid mekk

Du står oemotsagd, helt klart.
Mitt verktyg, som jag för övrigt inte hittar namnet på (minne som en guldfisk)skulle inte klarat det, men det finns säkert bättre idag.

Innan man spekulerar för långt kanske det skulle vara intressant att veta var bucklan sitter.
Eller som min gamle far alltid säger om bucklor - går dom innåt är dom inte ivägen för någon...

/putte

Intermezzo skrev:
> Innan man spekulerar för långt kanske det skulle
> vara intressant att veta var bucklan sitter.
> Eller som min gamle far alltid säger om bucklor -
> går dom innåt är dom inte ivägen för
> någon...
>
> /putte

Så sant.

Sen är det väl ingen buckla om den går utåt... då är det väl en bula? Iof är en bula en inverterad buckla... så..hmm... vad blir rätt då? En bulabuckla eller en bucklabula?

hahahahaha just kidding :P

Plush och Putte: Man ska nog låta bli att punktsvetsa i en lite finare ram av kalldragna, tunnväggiga rör, eftersom det antagligen fuckar den fina kalldragna gitterstrukturen to high heaven. Beroende på var bucklan sitter och hur djup den är skulle det kanske (men kolla med någon som VET först!) gå att trycka ut den hydraliskt - plugga ramrörets ändar och pumpa i olja eller vatten med en handdriven högtryckspump, t.ex. pumpen på en vanlig hobbyverkstadspress eller så.

Alternativt kanske det finns rambyggare som kan åta sig att byta ut det buckliga röret, i varje fall om ramen är lödd (men det är väl alla Reynoldsramar?).

Lycka till, Cuprinol!

/Janne

853 är ofta tig svetsad, den lufthärdar, men den finns "luggad" med, varför förstår jag inte, när den då inte kommer upp i den temperatur som behövs för att fogen ska bli stark. Eller så är det något jag inte förstår.

JH2 skrev:
> Plush och Putte: Man ska nog låta bli att
> punktsvetsa i en lite finare ram av kalldragna,
> tunnväggiga rör, eftersom det antagligen fuckar
> den fina kalldragna gitterstrukturen to high
> heaven. Beroende på var bucklan sitter och hur
> djup den är skulle det kanske (men kolla med
> någon som VET först!) gå att trycka ut den
> hydraliskt - plugga ramrörets ändar och pumpa i
> olja eller vatten med en handdriven
> högtryckspump, t.ex. pumpen på en vanlig
> hobbyverkstadspress eller så.
>
> Alternativt kanske det finns rambyggare som kan
> åta sig att byta ut det buckliga röret, i varje
> fall om ramen är lödd (men det är väl alla
> Reynoldsramar?).
>
> Lycka till, Cuprinol!
>
> /Janne

mmm... du pratar om hydroformning... jag besitter en del kunskap där... och visst är det ett alternativ men... du är inte ens i närheten att komma upp i dom tryck som behövs med en handpump...

De fabrikanter som använder det i sin produktion av ramar och annat... "är ofta ett utomstående företag som har utrustningen" har iof lite större saker men... en normal utrustning arbetar med ungefär 5000-12000 bar i tryck... och dom här som har hydraulik kunnande förstår vilka monstruösa pumpar och tryckstegrare som krävs...

Sen... ska du dit med ett motsvarande ultratjockt rör utanpå hojens ramrör... annars sväller hela röret då du inte kan få en vätska i ett stängt utrymme att utöva punkttryck på en begränsad yta.

Alltså... det går att göra men... totalt orealistiskt.

Går det inte att dra ut den... byt röret eller spackla och måla. Är det inte ett skarpt veck så har du ytterst ytterst liten försvagning "om ens du har nån" så du behöver inte vara orolig att den ska gå av.

Janne. Du har säkert rätt. Mina kunskaper om cykelramstillverkning ryms på kortsidan av ett tändsticksplån. I min trånga värld utgår det mesta när det gäller teknik till bilarnas värld och där är volfram i mångt och mycket overkill..

/putte

Stervelo: Spontant tycker jag det låter som om härdning i eller intill en svets i en cykelram är av ondo - materialet blir visserligen hårt, men samtidigt sprött, och dessutom kan det kanske bli kvarstående spänningar i materialet på grund av små härddeformationer (jag har för mig att stål och stållegeringar ändrar sin volym en liten, liten aning vid härdning).

Möjligen är det så att 853 lufthärdar, och att man i de fall man valt att TIG-svetsa också låter ramen genomgå avspännings- och anlöpningsglödgning efteråt, en efterbehandling man inte behöver göra på de mufflödda ramarna. Fast jag bara spekulerar nu - Reynolds fantastiska tricks är "way above my pay-grade".

För övrigt är det inte omvandlingar i grundmaterialet (stålrören och muffarna) som gör en mufflödd fog stark - det är lodets vidhäftning till stålet, samt det faktum att lodet sedan det stelnat inte har någon plats att deformeras plastiskt - det är så att säga instängt i den trånga spalten mellan rör och muff och kommer ingenstans, och kan därför inte heller brista. Så fick jag det i alla fall förklarat för mig en gång för länge sedan.

Fast det betyder ju inte att man inte skulle kunna ha nytta av att godset i själva röret är lite starkare just vid fogen - påkänningarna är ju stora där. Men återigen: Reynolds spelar i en helt annan liga än jag ...

/Janne

Intermezzo skrev:
> Om inte bucklan påverkar styrkan i ramen så kan
> du väl spackla den istället om du ändå avser
> att lacka den.
>
> /putte

Jag hade tänkt lackstrippa ramen, polera bort repor dylikt och sedan klarlacka. Det blir itne så snyggt med en plastic padding då :) Men det kanske inte går att få bra och då blir det väl ett försök med padding och ny fräsch lack.

bruce skrev:
> kan det funka? Förutsätter väl att bucklan
> sitter i sadelrör då där man kan få in ngt att
> knacka ut den med? Bilplåtslagare drar väl ut
> bucklor ibland genom att borra och använda
> glidhammare men borde väl inte funka på ett
> ramrör?
>
> Borde gå att spackla upp på ngt vis.

Bucklan är lite knepig, den sitter på undersidan av underröret. Först såg jag inte hur kraftig den var, den är inte stor till ytan men röret har ju tryckts ut lite på sidorna, lite som kanterna på en krater. Min första tanke var att göra en bosse bildoktorn med smältlim och draghammare. Men jag tror godset är för kraftigt/spänstigt, inte bilplåt direkt.

Jag tänker inte hålla på med en massa överdrivet krångel som att försöka trycka ut bucklan med tryck innifrån och sånt. Ramen är i fullt funktionsdugligt skick, det är det estetiska som sticker lite i ögonen. Ramen skulle vara i bättre skick enligt säljaren. Reflekterade inte över storleken på buckla nummer ett (mitt på undersidan av underröret ca 1cm diameter och ett par mm djup)

Resten av överkursinläggen lämnar jag därhän haha ;) Klockan är för mycket.

Jag ska ta mig ett vänligt prat med säljaren i morgon och höra om han vill lämna tillbaka någon femhundring... Inte så stor risk kanske haha. Det skulle vara repor "som det blir på en begagnad ram" Fick inte veta något om bucklor förrän vid själva mötet, och då var jag så hmm förvirrad som bara jag kan vara.. lite sådär skönt dumsnäll, ödmjuk inför den porriga ramen och samtidigt i behov av kaffe och mat. Perfekt förhållande att deala med folk eller hur :)

Plush: Såg inte ditt inlägg förut - tack för "reality check". Dock undrar jag om det verkligen skulle behövas så höga tryck som används i normal hydroformning för komma till tals med ett tunnväggigt cykelramrör (orkar inte räkna nu - borde sova!).

Att vätskan inne i röret utövar samma tryck överallt mot rörväggen vet jag, men jag tänkte att eftersom röret strävar att anta cylindrisk form när det utsätts för inre övertryck (nåja, sfärisk egentligen men cylindrisk till att börja med) tänkte jag att bucklan skulle ge med sig innan resten av röret börjar svälla plastiskt, och att man därför åtminstone kunde överväga att försöka utan mothåll, försiktigt med en handpump. Fast jag skulle som sagt inte gärna ha provat på något finare arbetsstycke innan jag hört någon som VET yttra sig. Vilket ju också skedde.

/Janne

I stället för att svetsa kan man kan prova att limma på ett stift (starkt!) till en limpistol. Sen använder man glidhammaren och slår/drar ut den. Bosse bildoktorns tips.

Plush tror du på fullt allvar att det behövs 5000-12000 bars tryck för att trycka ut en buckla? Det är alltså 6-12ton/cm2, då är det nog kört att få ut den ;)

Senast redigerad av en moderator:
Timothy skrev:
> I stället för att svetsa kan man kan prova att
> limma på ett stift (starkt!) till en limpistol.
> Sen använder man glidhammaren och slår/drar ut
> den. Bosse bildoktorns tips.

Som jag skrev ovan så tror jag godset är för kraftigt/spänstigt. Jag vill inte lägga ner fööör mycket jobb på ramen.

Timothy skrev:
> I stället för att svetsa kan man kan prova att
> limma på ett stift (starkt!) till en limpistol.
> Sen använder man glidhammaren och slår/drar ut
> den. Bosse bildoktorns tips.

Som jag skrev ovan så tror jag godset är för kraftigt/spänstigt. Jag vill inte lägga ner för mycket jobb på ramen. Har varken drag/glidhammare eller kraftigt smältlim.

Det lutar åt plastic padding och lämna in på lackering och skita i att det blir lite ojämnheter kvar runt bucklan.

Någon som vet hur man kontaktar Norco direkt? Hittar ingen e-mail adress på deras hemsida och Häggs har semester.

Jilster skrev:
> Kan du inte lägga upp lite bilder Marcus?
>
> Hej hej förresten!
>
> Pat

Tjena :) Hemma nu?

Jo, jag lägger upp bild så snart jag kan. Har inte ramen hemma.

MickeS skrev:
> Var på underröret sitter bucklan?
> Säljaren har väl inte cyklat in i nånting så
> rören (över/under) böjts?

Mitt på undersidan. 1/3 upp från vevlagret sett. Det är trialram, så lite skavanker blir det ju. Men röret ser rakt och fint ut. Ska mäta röret senare idag om jag hinner. Nu blev jag lite nojig.

Det lutar åt plastic padding och lämna in på lackering och skita i att det blir lite ojämnheter kvar runt bucklan.

Någon som vet hur man kontaktar Norco direkt? Hittar ingen e-mail adress på deras hemsida och Häggs har semester.

edit; blev lite konstig dubbelpost.

Cuprinol skrev:
> MickeS skrev:
> --------------------------------------------------
> > Var på underröret sitter bucklan?
> > Säljaren har väl inte cyklat in i nånting
> så
> > rören (över/under) böjts?
>
> Mitt på undersidan. 1/3 upp från vevlagret sett.
> Det är trialram, så lite skavanker blir det ju.
> Men röret ser rakt och fint ut. Ska mäta röret
> senare idag om jag hinner. Nu blev jag lite nojig.

Då är det nog inte det iaf, då brukar bucklorna hamna uppe vid styrröret.

En polare höll på mer gamla raggarbilar, han spacklade upp det värsta med tennspackel och jämnade till med ett raspliknande föremål innan slipning, blev metall i vart fall. vet inte hur det gick till vid anbringandet men det går säkert att googla. Blev lite mycket NASA-lösningar ovan tror jag;)

bruce skrev:
> En polare höll på mer gamla raggarbilar, han
> spacklade upp det värsta med tennspackel och
> jämnade till med ett raspliknande föremål innan
> slipning, blev metall i vart fall. vet inte hur
> det gick till vid anbringandet men det går
> säkert att googla. Blev lite mycket
> NASA-lösningar ovan tror jag;)

Tennspackla är en konst som tyvärr är få förunnat att klara.
Jag har försökt många gånger och det skiter sig alltid.
Hade dock en anställd när jag hade verkstad som var för dj..vlig på att tennspackla och han häcklade mig alltid hur lätt det var....

Cuprinol - Om du bestämmer dig för att spackla föreslår jag att du inhandlar en burk finspackel från Biltema istället för PP. Finspackel får man lätt för sig inte fungerar mer än på småskavanker, så är det inte alls. Det blir starkt och fint, men betydligt mindre porer än PP och betydligt lättare att få snyggt. Börja med att grovslipa med torrt papper typ 120 korn och så fort du närmar dig ett bra resultat går du över till våtslip. Jag föredrar att låta ett lite grövre våtslippapper typ 180 korn ligga några minuter i vatten och sen gå på ytan med det.

/putte

Timothy skrev:
> Plush tror du på fullt allvar att det behövs
> 5000-12000 bars tryck för att trycka ut en
> buckla? Det är alltså 6-12ton/cm2, då är det
> nog kört att få ut den ;)

Kanske inte så högt men betänk att bucklan har samma form som ett ägg på toppen...vid jämnt tryck krävs det enorma krafter för att knäcka det ägget.... och detsamma gäller för röret...

Jättetack för alla fyndiga tips, både jordnära som spejsade ;)

Eventuellt har det löst sig så att problemet överlämnas till eminenta meken på planet ride. Han har god hand med konstiga problem.

Återkommer hur det utvecklar sig.

Ville skrev:
> Jag vill mycket gärna ha bilder på ramen..och
> lite historia om den...Tror jag kanske vet vilken
> ram det är:)

Tjena!

Misstänker du som jag att den har badat vid slussen?

*Mikael* skrev:
> Hur gick det med bucklan?

Det gick väldans smidigt, ramen bytte ägare. Var enklast så. Reynolds 853 blev en titanram från charge :) Mot ett par tusen extra då förstås...

Cuprinol skrev:
> *Mikael* skrev:
> -----
> > Hur gick det med bucklan?
>
> Det gick väldans smidigt, ramen bytte ägare. Var
> enklast så. Reynolds 853 blev en titanram från
> charge :) Mot ett par tusen extra då förstås...

mmm...det var inte så enkelt att ordna till den där bucklan eller hur??

Tillbaka
Topp