Intermezzo skrev:
-------------------------------------------------------
> Om inte bucklan påverkar styrkan i ramen så kan
> du väl spackla den istället om du ändå avser
> att lacka den.
>
> /putte
Jag hade tänkt lackstrippa ramen, polera bort repor dylikt och sedan klarlacka. Det blir itne så snyggt med en plastic padding då :) Men det kanske inte går att få bra och då blir det väl ett försök med padding och ny fräsch lack.
bruce skrev:
> kan det funka? Förutsätter väl att bucklan
> sitter i sadelrör då där man kan få in ngt att
> knacka ut den med? Bilplåtslagare drar väl ut
> bucklor ibland genom att borra och använda
> glidhammare men borde väl inte funka på ett
> ramrör?
>
> Borde gå att spackla upp på ngt vis.
Bucklan är lite knepig, den sitter på undersidan av underröret. Först såg jag inte hur kraftig den var, den är inte stor till ytan men röret har ju tryckts ut lite på sidorna, lite som kanterna på en krater. Min första tanke var att göra en bosse bildoktorn med smältlim och draghammare. Men jag tror godset är för kraftigt/spänstigt, inte bilplåt direkt.
Jag tänker inte hålla på med en massa överdrivet krångel som att försöka trycka ut bucklan med tryck innifrån och sånt. Ramen är i fullt funktionsdugligt skick, det är det estetiska som sticker lite i ögonen. Ramen skulle vara i bättre skick enligt säljaren. Reflekterade inte över storleken på buckla nummer ett (mitt på undersidan av underröret ca 1cm diameter och ett par mm djup)
Resten av överkursinläggen lämnar jag därhän haha ;) Klockan är för mycket.
Jag ska ta mig ett vänligt prat med säljaren i morgon och höra om han vill lämna tillbaka någon femhundring... Inte så stor risk kanske haha. Det skulle vara repor "som det blir på en begagnad ram" Fick inte veta något om bucklor förrän vid själva mötet, och då var jag så hmm förvirrad som bara jag kan vara.. lite sådär skönt dumsnäll, ödmjuk inför den porriga ramen och samtidigt i behov av kaffe och mat. Perfekt förhållande att deala med folk eller hur :)