Kung_Gustaf
Ny medlem
[mekguide]Repade innerben på RS Pike (de svarta)
Körde lite illa och drog hela höger gaffelben i en sten. Repade bland annat innerbenet och graderna var för stora för att köra vidare. Till saken hör att gaffelbenen är svarta vilket gjorde att skadorna blev väldigt synliga och eventuell slipning riskerade att matta ner färgen.
Skadorna
Steg 1.
Våtslipa ner graderna försiktigt med kornstorlek och ordningen 1000k -> 1500k -> 2000k
Steg 2.
Nu provade vi en billackeringsstift och applicerade färgen med en tandpetare. Möjligt att resultatet hade blivit ännu bättre med nackellack då stiftet var lite segt (gammalt).
Steg 3.
Slipa försiktigt ner den nya lacken med våtslippapper (och vatten såklart) med kornstorlek och ordningen 1000k -> 1500k -> 2000k
Steg 4.
Sedan är det dags för lite polering med Metallpolish för krom.
Slutresultat
Helt lent och fint. Vill jag vara überpetig så fyller jag i de ljusa partierna med liiiiite nagellack och gör om proceduren om det ska bli lent som en babyrumpa. Men nu är det nära nog perfekt faktiskt!
Kostnader:
3st våtslippapper 6kr/ark
Lite polish och något lack.
/Jack
Cred till UrTomas som kläckte idén :)
Edit: cred och kostnader
Skadorna
Steg 1.
Våtslipa ner graderna försiktigt med kornstorlek och ordningen 1000k -> 1500k -> 2000k
Steg 2.
Nu provade vi en billackeringsstift och applicerade färgen med en tandpetare. Möjligt att resultatet hade blivit ännu bättre med nackellack då stiftet var lite segt (gammalt).
Steg 3.
Slipa försiktigt ner den nya lacken med våtslippapper (och vatten såklart) med kornstorlek och ordningen 1000k -> 1500k -> 2000k
Steg 4.
Sedan är det dags för lite polering med Metallpolish för krom.
Slutresultat
Helt lent och fint. Vill jag vara überpetig så fyller jag i de ljusa partierna med liiiiite nagellack och gör om proceduren om det ska bli lent som en babyrumpa. Men nu är det nära nog perfekt faktiskt!
Kostnader:
3st våtslippapper 6kr/ark
Lite polish och något lack.
/Jack
Cred till UrTomas som kläckte idén :)
Edit: cred och kostnader
Senast ändrad: