Mekguide: serva Shimanobody

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Här kommer en liten guide som behandlar det som man tydligen inte ska göra, nämligen serva Shimanos body. Om man ändå vill göra det så kommer här en liten instruktion med bilder.

Om man frågar sig om det är värt besväret att serva bodyn bör man sluta läsa nu. Funderar man i de banorna är det antagligen inte det. Själv anser jag att det är en totalt irrelevant fråga. Det går att göra det, alltså gör man det :)

I höstas servade jag min body med hjälp av den här guiden http://easywebshop.co.uk/bristolmtb/mtb_diy_freehub_shimano.htm

Förbered dig med att skaffa 50 st lagerkulor av storlek 1/8". Man kan självklart återanvända de gamla, men när man ändå håller på är det lika bra att skaffa fräscha. Det är dessutom ganska pilligt att tvätta så små kulor, och om några råkar försvinna när man plockar isär bodyn är det inte hela världen.

Du kommer också behöva ett specialverktyg. Det kan göras ganska enkelt av en plåtbit av ganska hård kvalitet. Den ska vara 29 mm bred och 2 mm tjock. Ett alternativ är att ta en hylsa med ytterdiameter 29 mm och slipa ner så att man har två splines. Splines ska vara 2 mm breda. Höjden minns jag inte riktigt men 4 mm bör fungera.

Det första man ska göra är naturligtvis att plocka av kassetten, och därefter demontera axeln och lagren i vanlig ordning.

Känn nu på bodyn. Glappar den? I så fall kanske lagerjusteringen ska vara lite tightare.

Bänd FÖRSIKTIGT ut dammkåpan ur bodyn. Det är lättare sagt än gjort. Det här är faktiskt det svåraste momentet när man ska göra bodyservice, hur löjligt det än må låta. Om man deformerar den kan det gå att forma till den igen, men det beror helt på hur illa skadad den är. Lämpligt verktyg för att bända blir något platt som man har till hands, till exempel en skruvmejsel.
1%7E2.jpg

Lossa bulten som håller fast bodyn i navet ett par varv med en 10 mm insexnyckel.
2%7E0.jpg

Plocka fram specialverktyget, som kan se ut så här
3%7E0.jpg

Har du tillgång till skruvstycke så spänn fast det så här
4%7E0.jpg

I bodyn sitter en lagerskål med två spår. Lägg hjulet med bodyn mot verktyget och passa in spåren.
5%7E0.jpg

Tryck hjulet mot verktyget och dra av medurs, till du känner att skålen lossat.
68zb.jpg

Plocka av bodyn från navet genom att skruva ur bulten som håller fast den.
7.jpg

Ställ bodyn på en trevlig ren arbetsyta och tag fram specialverktyget igen. Håll fast bodyn stadigt mot underlaget och skruva ur lagerskålen med specialverktyget. Se till att inte lyfta bodyn. Tips: gör detta moment på ett lock med kanter.
8.jpg

Lyft av den splinade ytterdelen av bodyn. Nu ramlar det ut kulor.
9.jpg

Nu har du kommit så långt att bodyn är i fyra delar, från vänster splinad ytterdel, därefter innerdelen med fjädrande klackar och sedan lagerskålen. Lagerskålens undersida är lagerkona för det ena lagret i bodyn. I bakgrunden syns 50 pensionerade lagerkulor, samt olja för att smörja humöret.
10.jpg

De två klackarna på innerdelen hålls på plats av en fjäder. Plocka av fjädern med en liten mejsel.
114dx.jpg

Så här ser det ut när allt är isärplockat. De tre ringarna vänster om ytterdelen är shims som används för att justera lagerspänningen i bodyn. Till höger om lagerskålen syns en o-ring. Den tätar mellan innerdelen och ytterdelen av bodyn.
120ug.jpg

Gör rent alla delar. Vad du gör rent det i är en lång diskussion som kan tas någon annan gång, så jag säger kort att du ska använda ditt favoritrengöringsmedel.
132fq.jpg

Nu när allt är rent och snyggt så sätter du tillbaka klackarna på innerdelen och sätter fast fjädern om dem.
14.jpg

Var noga så att inte Ville slickar på innerdelen.
151jl.jpg

Sätt fast o-ringen som tätar mellan inner- och ytterdeln längst ner på innerdelen. I botten av innerdelen sitter en lagerbana. Stryk fett på denna och tryck fast 25 nya fräscha lagerkulor. En pincett kan vara praktisk för detta. Finns Ville till hands så låt honom göra jobbet åt dig. Skälet till att man stryker fett på lagerbanan är för att kulorna ska fästa.
167fi.jpg

När detta är gjort är det dags att sätta ihop innerdel och ytterdel. Trä på ytterdelen på innerdelen. Ytterdelen kan behöva snurras så att innerdelens klackar trycks in och inte tar emot.
178pp.jpg

Fyll på olja i bodyn. Vad man ska ha för smörjmedel går naturligtvis inte att få något exakt svar på eftersom man inte ska serva bodyn, men vad jag har läst på andra forum är att olja rekommenderas framför fett. Oljan bör vara ganska tjock. Jag råkade ha 75W växellådsolja stående så det var vad jag använde. Vanlig motorolja fungerar säkert även det. Jag fyllde olja så att det täckte upp till kanten av innerdelen.
186cf.jpg

Vanligt fett ska tydligen inte vara någon höjdare, då det kan göra att klackarna inte fjädrar ut och greppar tag och man därmed inte får någon drivning i bodyn. En vild gissning är att ett väldigt tunnt fett som till exempel Manitou Prep-M skulle funka bra. Om man använder fett så fettar man givetvis in innerdelen och insidan av ytterdelen innan man sätter ihop dem.

Stryk fett på undersidan av lagerskålen, den som agerar lagerkona i frihjulslagret. Tryck fast resterande 25 lagerkulor.
196tw.jpg

Lyft försiktigt i lagerskålen i bodyn och skruva fast den. Nu gäller det att vara stadig på handen. När den är på plats ordentligt drar du åt lagerskålen med specialverktyget. Du drar åt moturs.
200tu.jpg

Men så här ska det väl inte se ut? Nej, just det. Naturligtvis ska rätt antal shims läggas fast mellan innerdel och lagerskål innan den senare läggs på plats. Om bodyn glappade innan du plockade isär den kan du plocka bort ett shims så blir lagerspänningen lite tightare. Bara att riva med andra ord...
218gd.jpg

Blev du grinig nu? Ta en pizzapaus, man ska inte skruva hungrig.
228bh.jpg

Så här ska det se ut, inga shims över.
234ph.jpg

Sätt tillbaka bodyn på navet.
242zm.jpg

259zg.jpg

Skruva på bulten som håller fast bodyn i navet, och dra åt den lätt.
268ue.jpg

Ta specialverktyget och dra fast lagerskålen ordentligt. Dra sedan fast bulten.

Klart! Så när som på dammkåpan. Jag föredrar att sätta fast dammkåpan efter att jag fettat in lagerskålen och lagt i kulorna till lagret i navet.
275un.jpg

Om dammkåpan inte går att återanvända vet jag tyvärr inte på rak arm vad man gör. Jag har ingen aning om den finns som reservdel från Shimano. Det finns amerikanska firmor som säljer dammkåpor som går att demontera. Det kan gå att köpa dammkåpor från någon industrileverantör om man letar lite. Sen kan man säkert hitta andra lösningar på tätningen också. Nästa gång jag servar en body ska jag försöka hitta en bättre lösning på tätningen. Gör jag det återkommer jag.

Senast redigerad av en moderator:
kanonguide.

du har lyckats få isär bodyn vilket jag inte lyckades med..
jag beställde ny utan att tänka särskillt mycket... det gick bra det med, men dyrt när shimanobodys inte håller länge.

Grymt bra guide =), lite större bilder skulle dock jag upskatta... Vad käkade ni för pizza, den verkar vröltjock?

Shimanobodys går fö. att byta på garantin, jag har bytt två stycken.

För den som vill ha en extra vattensäker body så går det att använda kvalitetsfett istället för olja. Men då får man räkna med en viss inkörningsperiod innan klackarna tar som de skall.

/rikard

rikard Skrev:
-------------------------------------------------------
> För den som vill ha en extra vattensäker body så
> går det att använda kvalitetsfett istället för
> olja. Men då får man räkna med en viss
> inkörningsperiod innan klackarna tar som de
> skall.
>
> /rikard
>
> --
> s+ T+>+++ ss+>++ fs+ hs++ tt++>++++
> M++>++++ H+++ S+ ww-- V+++
> Svärdet kommer....

Öhhh, för det första. Kvalitetsfett. är det med nalleknutsson på eller?

Och hur menar du att inkörning skulle behövas om man kör fett?, Personligen tror jag aldrig att det finns anledning att köra fett i frihjulen om man inte är extremt rädd för det klickande ljudet.

Jobbigt när hojen plötsligt blir fixie eller sparkcykel! En snabbare variant är att ta av kassetten, lägga hjulet plant på sidan med bodyn uppåt och spruta en liten pöl med 5-56 ovanpå gummitätningen. Mirakelmedlet rinner så småningom in och ser till så det börjar greppa och rulla när det ska. Inte CK-smooth men på en vinterhoj funkar det fint ifall man inte hinner genomföra ovanstående. Har aldrig varit med om att bodyn strulat igen efter denna femminutersfix. Bra guide dock, fina bilder.

museew: möjligt att det funkar, och som ett alternativ till att skrota skulle jag kanske göra det.

Risken är att 5-56 dels tar med sig skit från gummitätningen in i bodyn, och sen att det löser upp den smörja som finns i bodyn så att den rinner ut. 5-56 är väldigt bra på att lösa upp fett och få det lättflytande, det är ju vad det är gjort för. När den här geggan sedan rinner ut ur bodyn kommer den att passera lagret i navet. Eventuellt stannar geggan innanför dammkåpan. Risken är då att den även löser upp fettet i navet.

Ska man gegga in något innanför gummitätningen utan att riva bodyn rekommenderar jag motorolja. Var väldigt försiktig när du plockar av gummitätningen så att det inte ramlar in skit i bodyn.

Ville Skrev:

> Öhhh, för det första. Kvalitetsfett. är det med
> nalleknutsson på eller?

Ett kvalitetsfett är hyfsat vattentåligt och åldersbeständigt. Men det hjälper inte om det är dyrt och dåligt. Shimanos originalfett* är tex inte så bra, det stelnar när det blir kallt.

> Och hur menar du att inkörning skulle behövas om
> man kör fett?, Personligen tror jag aldrig att det
> finns anledning att köra fett i frihjulen om man
> inte är extremt rädd för det klickande ljudet.

Om man har dåliga tätningar (ala bmx-frihjul) så upplever iallafall jag att det är ett större problem att man får in skit och vatten i lagret som gör att klackarna inte tar som de skall. Då brukar jag först skölja ur frihjulet med 5/56 sedan fylla det helt med fett. Då tar det ett litet tag innan fettet hamnat där det skall så att klackarna tar som de skall. Efter det så funkar frihjulet precis som det skall och behöver inte service på jättelänge. Men jag trialar inte med mina nav så kraven är nog lite olika.

/rikard

*det som är original i deras bmxfrihjul.

vilé Skrev:
> richard, mina bmx-frihjul köra jag med
> masageolja;), funkar kannon:), kör tom flera drev
> på samma innehåll.

Själv åt jag upp två (oservade) frihjul på en vecka i dirten...

Har man problem med att det tar sig in skräp och vatten i frihjulet så tycker jag man kan prova med fett. Annars så är nog olja att föredra.

Jag kan också påpeka, eftersom det hör till tråden, att frihjulet på mitt FH-HF08-nav blev mycket bättre efter att Phil servade det. Vad han hade i vet jag inte, men det har gått problemfritt i ett år (4000km) sedan dess. Trots salt, minusgrader, regn, damm och gyttja. Innan ville det gärna missa när det var kallt eller bara på rent kiv.

/rikard

Väldigt mycket jobb för ett ganska billigt del - men det är roligt ibland i vinter med öl och pizza!

Man kan också plocka bort packning från insidan av bodyn; regnora med avfettning; sen varma upp fett ( slick honey är bra) på ett sked, sen låter det att rinner i bodyn. Stoppa tillbaks tätning och det funker för ett bra tag till!

Eller köp nya body för ca 300:-

Så har man gjort det då, servat en Shitmano body... :-/ Min fyra(!) månader gamla XT body på vintercykeln började rassla lite konstigt idag, så det kändes som det var dags att riva isär och se efter vad som felade. Visst, de går väl att byta på garanti, men envis som jag är vill jag helst att det ska fungera nu med detsamma...

Fick upp bodyn utan att deformera dammskyddskåpan, otroligt nog. Därefter var det bara att följa oxr fina instruktion. :-)

Avfettade allting, monterade ihop igen med en häxblandning av tre olika smörjmedel, fast ändå var för sig. Först dränkte jag frihjulsklackarna med tunn symaskinsolja, därefter på med Manitou Prep-M på klackarna och runt hela body-huset. Sist lite CRC lithiumfett till lagerbanorna och lagerkulorna.

Nu sitter den på vintercykeln igen, återstår att se hur länge den fungerar. Tick ljudet är sig inte likt, som väntat, men funktionen verkar 100:a. Hoppas hoppas Prep-M fungerar som tänkt och klarar kylan, återkommer med rapport om några dagar då den hårdtestats i kylan...

Här några bilder från kvällens operation, rostfritt stål är de inte gjorda av, Shitmano XT:

xt_navdelar1.jpg

Lite delar, frihjulsbodyn isärplockad.

xt_navdelar2.jpg

Närbild på klackarna i frihjulsmekanismen.

xt_navdelar3.jpg

Kvällens smörja.

xt_navdelar4.jpg

"Slimad" med Manitou Prep-M, hur det fungerar får vi se men förhoppningarna är höga. ;-)
(notera den fräscha lagerbanan, körd fyra månader i vinterslasket...)

/Leo

Oskar: 370kr kostar en Shimano XT-body. Lika mycket kostar _hela_ baknavet. Priserna är från Chainreactioncycles:
XT Body 27.99 pund
XT Discnav 756 27.50 pund

Köpte ett nav sist, för fyra månader sedan och strippade det på samtliga delar och flyttade över till navet som nu servades igen. Kommer garanterat INTE att köpa en XT body igen, ej heller ett XT discnav. Nästa gång blir det återigen ett White nav, som håller och går att serva utan problen.

/Leo

Åh fasen, jag hade för mig det var billigare. Om bodyn kostar 370 kr förstår jag att det kan vara värt att kolla om man kan fixa den själv. Jag hade för mig att den kostade nånstans 200 - 250 kr.

Men hur mycket kostar en White-body?

Fy på er.. Dricka guiness när ni mekar!! Norrlands ska det vara!! Nu får ni allt tjocka till era bodys så ni får fixie så ni kan följa med på "Sthlm runt på två hjul..."

Kneecap: får ursäkta mig med att det ju var fest. (inte varje dag man plockar sönder en body) Normalsmörjan är norrlands eller den där anonyma pripps som de inte ens lagt pengar på att trycka färg på burken.

Sidan jag lägger upp bilder på har tydligen ändrat policy så att det inte går att direktlänka längre. Ska göra om det vid tillfälle.

Var tvungen att göra nått åt min XT boddy som frös vid minusgrader, i stället för att vänta på en ny så följde jag instruktionerna ovan, kan intyga att dammkåpan är det STORA problemet vid demontering, den satt verkligen hårt inpressad i gängorna, försökte försiktigt pressa ut den från insidan av boddyn med en dorn men den blev så deformerad så den åkte ut med hjälp av avbitar tång efter en halvtimmes pilland.
Resten var ett nöjje, se bara till att lägga kulorna i tex. en skål, när man torkat av dom så rullar dom gärna ned på golvet om dom får möjligheten.
Prövade först att lägga SKF fett runt klackarna, funkade dåligt då dom klibbade fast så jag hällde i 15W gaffel olja i stället, och la på ordentligt m SKF fett i lagren, har inte kommit ut nån olja ännu på en vecka.
Bara man passar sig för att spola vatten mot navet, och det är minus grader så tror jag lagret klarar sig bra genom vintern utan damm kåpa.
Vet någon var man kan få tag i nya kåpor, demonterbara om det finns?

Kom å tänka på att det kanske kan funka att värma upp boddyn ordentlig med värmepistol eller i en ugn, och sen ställa den med dammkåpan ned och spraya med kylspray genom centrum på boddyn, kanske inte kåpan krymper så den faller ut själv, men borde göra det lättare att pressa ut den hel (nog bäst att inte stoppa den i en ugn som det skall lagas mat i, OCH ha en bra tång att hålla med!)
Bra ide eller.....?

Det finns utbytbara dammkåpor att köpa från någon firma i USA, men det blir nog inte så billigt. Jag skulle inte köra med det helt öppet, utan ha åtminstone en gummibit emellan som skyddar mot det värsta. Jag gjorde i ordning en body för någon vecka, och där kommer jag att prova med en radialtätning istället för dammkåpan. Jag återkommer med mer info om hur det fungerar efter att ha kört ett tag.

Fredrik Larsson skrev:
> Prova först om du kan få ny SHITmanobody på
> garantin, jag har lyckats byta två stycken. Annars
> har http://www.cyclecomponents.com
>
> massa bodys..
>
> //Fredrik - haoshi

Vill ge Shimano importören lite skryt ( http://www.Hallmansports.se )
Ringde och dom skickade direkt en ny boddy för att ersätta den 6mån gamla som börjat krångla.
Egentligen så skall man ju få den bytt hos en försäljare, men jag befinner mig i den Norska obyggden med hojjen som transport medel, så det här blev mycket smidigare.
STORT tack för bra service!

Senast redigerad av en moderator:
Det är nu gjort,
men tror jag börjar få Dyslexi på äldre dar, eller så är det miljö skada man får räkna med om man flyttar till Norge :)
hittade ingen möjlighet att redigera i efterhand!?

min shimano body fryser tydligen vid minusgrader. sist vi var ute fick jag sparkcykel och fick gå hela vägen hem. nu sitter jag med förkylning...
bra guide. jag har försökt med att inte ta isär allt och bara hälla på 5-56 men det funkar inte längre så nu behöver det antagligen tvättas. ska se om jag är händig nog :)

Jag har också drabbats av frihjul åt båda hållen. Monterade av bodyn och behandlade den först med värmepistol och sedan blev det indränkning med 5-56 (i skarven mellan rörlig och fast del på den sida som vetter mot navet) Det gjorde susen, och nu har den ful-fixade bodyn funkat fint i flera veckor.

Tillbaka
Topp