Mekguide: serva Shimanobody

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Jan_martinsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är det med kompatibilitet mellan olika
> shimanobodys och nav? kan man byta ut en body
> från ett deorenav med en xt-body?
> /Janne

Alla bodys med undantag av någon ovanlig 80-talare passar på alla navkroppar, men tätningar, brickor och konor skiljer sig åt. Det lär vara trial'n'error för att avgöra vad som är kompatibelt med vad.

hej ,ajg har en fråga angående verktygen. på biltema finner man två verktyg med olika namn men ser lika dana ut. artikel 27-026 respektive 27-027

Jag har tänkt åka och inhandla nödvändiga verktyg för att kunna meka mitt hjul själv och jag undrar om något av dessa är istället för oxrs hemmagjorda verktyg?
Eller är de båda till att ta av kasseten på olika modeller?

Finns det något annat verktyg för att ta isär innerdelen av bodyn om man inte har tillgång till 2mm plåt och vinkelslip?

Båda verktygen är för olika standarder av kassettlåsringar, HG är den vanligaste på MTB. Dvs. båda verktygen är för att ta loss kassetten från bodyn.

Mig veterligen finns inga verktyg att köpa avsedda för att skruva isär bodyn, det är ju inte ens tänkt att man ska skruva isär bodyn...

Det kanske kan funka att dränka bodyn i någon lagom pentetrerande olja över natten, isf. behöver du fortfarande kedjepiska och kassettavdragare samt insexnyckel för att lossa bodyn från navet.

Vad har du för problem med din body?

Ett övertydligt förtydligande: man är dum i huvudet om man försöker serva en Shimanobody i stället för att köpa en ny. Den här mekguiden är gjord av ett dumhuvud för andra dumhuvuden.

oxr skrev:
> Ett övertydligt förtydligande: man är dum i
> huvudet om man försöker serva en Shimanobody i
> stället för att köpa en ny. Den här mekguiden
> är gjord av ett dumhuvud för andra dumhuvuden.

Det beror ju på om man har tid att vänta, och är så dum att man tror att en ny Shi(t)mano body är garanterad att fungera bättre/längre, än en som tömd på det usla orginal klister-fettet.
Men det är stor risk för att man är dum om man köper nav med Shi(t)mano body mer än en gång!
/Gunnar
(Numera lycklig ägare till ett distinkt knattrande, och väl tätat Hope nav)

Istället för att tillverka ett specialverktyg så går det att öppna bodyn med Biltemas kassettavdragare om man vänder på den.
Archive_Product_images_27_Large_27-026_l.jpg ht=339

Använd quick-releasen för att hålla avdragen centrerad.

Jag använde rikligt med litiumfett på lagren och en lätt kedjeolja på klackarna när jag servade min.
Om jag skulle göra om det så skulle jag välja ett tunnare fett eftersom hjulet nu har en tendens att följa med kassetten när man snurrar vevarna bakåt och håller upp bakhjulet från marken. Men det märks ju inte när man cyklar.

Senast redigerad av en moderator:
Andreas T skrev:
> Jag har också drabbats av frihjul åt båda
> hållen. Monterade av bodyn och behandlade den
> först med värmepistol och sedan blev det
> indränkning med 5-56 (i skarven mellan rörlig
> och fast del på den sida som vetter mot navet)
> Det gjorde susen, och nu har den ful-fixade bodyn
> funkat fint i flera veckor.

Min body hade fixiekonverterat sig. Troligtvis pga att den tröttnat på att inte få arbeta. Monterade av den och behandlade den med 5-56. Då släppte den taget. Sprayade därefter in teflonolja för att skölja ut det mesta av 5-56en. Slutligen trattade jag i olja. Passade även på att rengöra och fetta om lagren, så nu rullar det som aldrig förr. Hur länge har era fulservade bodies fungerat efter 5-56 behandling?

Tack för guiden! Har precis gjort rent och smort upp body o baknav efter att det börjat bli frihjul åt fel håll. Känslan nu är ju ovärderlig - att själv ha gjort så fint! Och fått insyn i hur man underhåller en tidigare outforskad del av cykeln. Så den här tiden ska man ju värdera mot en upplevelse man annars hade fått betala för!

Sen var faktiskt mitt dammskydd oförskämt lätt att ta av. Kanske har jag gjort det tidigare för att lättare göra rent och smörja upp baknavet.

För mig funkade det inte att sätta på den andra omgången kulor på lagerskålen. Då gick den inte trycka in i bodyn. Kändes mer naturligt att fetta in den delen av insidan på ytterhöljet kring bodyn där kulorna ska vara och pincetta fast dem där. Sen var det mycket enkelt att skruva fast lagerskålen. Tight och fint blev det när ett tunnt shim var borta!

Hälsningar
/Janne

Igino Cazzola skrev:
> Jan Wester skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...pincetta fast dem...
>
> Ett verb vi alla saknat. :-)

Är Svenska Akademien underrättad?! =)

Jag gav mig i kast med en body igår. Det var inte värt det men nu är det gjort :)
Allt började egentligen med att jag inte visste vilka konnycklar jag skulle köpa till mitt utslitna nav... Bodyn bara åkte med på köpet lixom.

Och navet då? Jo det är nu rent, snyggt, lite för hårt spänt och fortfarande utslitet och borde kasseras :)

Är det någon som har en billig (typ gratis) och bra (ålder spelar ingen roll) uppsättning hjul 26" i skåne? :) utöver att naven är slut så är fälgarna (Mavic 717) för smala för mina 2.4 sulor, som är de största som går i ramen.

Tillbaka
Topp