mekhjälp: Byta eker??

Maxmix

Ny medlem
Idag var olyckan framme när bakhjulet låste sig i en utåtstickande pinne. 2 ekrar gick:( Hur gör man för att byta dem behöver man något speciellt verktyg eller något??

Mäx

Du behöver ekernyckel och två nya ekrar som är rätt längd. Sen blir det väldigt mycket enklare att sätta dit de om du har ett riktställ så att du får hjulet rakt igen samt en ekertensiometer för att kontrollera att ekrarna är jämnt spända :)

Så länge fälgen inte blev sne, så räcker det att sätt dit två ny ekrar och rikta hjulet på en upp-och-ned-vänd cykel.
Skruva bara på ekrarna och testa med att knäppa på ekrarna och lyssna på ljudet-. När det plingar på ungefär samma ton snurrar du hjulet och gör lite mer justeringar...

Köp bara ekrar och ekernyckel!

Det blir inte perfekt men ok

jonzén skrev:
-------------------------------------------------------
> ekertensiometer är sjukt överskattat.. känsla
> är det viktigaste.. dock behöver man bygga ett
> gäng hjul innan man är där..

Problemet är bara det att känsla är liiite svårt att kvantifera. Hur bra känsla måste man ha? Räcker det med känsla av typen 3 eller måste man ha känsla av typen 4?

Har du kontrollmätt något hjul då byggt på känsla?

Jag har. Trodde jag hade bra känsla och hyffsat gehör. Det visade sig att ekrarna låg strax under 80 kg. istället för 100-110. Det funkade utmärkt att cykla på, men hade nog inte blivit så långlivat.
Alltså är min känsla för hjulbyggnad 2 då?

Känsla, glöm det. Skaffa en tensiometer om du vill få en hjul som håller.

Mina snordyra fabriksbyggda Zipp-hjul måste varit byggda på känsla. Efter två turer så var standardavvikelsen på ekerspänningen i hjulen deprimerande stor. Då är det bra att ha en ekertensiometer eftersom jag inte har nån känsla själv.

Ekertensiometer för att byta två ekrar är väl dock lite överkurs.

JT skrev:
...
> Ekertensiometer för att byta två ekrar är väl
> dock lite överkurs.

Det kan jag hålla med om. Är man inte tondöv så kan man i alla fall återställa hjulet. Det skulle iofs säkert må bra av en kontrollmätning.

Ekertensiometer är lika nödvändigt som däcksvärmare till cykeldäcken... ;-) Har byggt över tiotalet hjul på känsla, inget hjul har rasat än pga för låg ekerspänning. Bygger gärna med hård ekerspänning och det är inte så svårt, enbart på fingerkänsla. För nybörjare inom hjulbygge: Det är ingen fara om ekrarna skulle spännas för lite första gången, eftersom du själv byggt hjulet är det bara att spänna om ekrarna hårdare och rikta hjulet om det skulle bli skevt. Lycka till!

/Leo

Leo: Korkad jämförelse med däcksvärmare. Bara för att du klarar det så hör det inte till allmänbildningen. Och förresten, har du kontrolmätt någon gång? Att de håller ihop är ingen garranti för att det håller länge. Om du överspänner ekrarna finns en risk för att hjulet snor ihop sig till en åtta. Har du tur så händer det under bygget. Har du otur så händer det i nedförsbacken, precis innan kurvan.

bjby skrev:
> Kännsla hurdå?
>
>
> Jag brukar spänna upp tills det börjar kännas
> riskabelt att man rundar nippeln, då får det
> räcka.

Du behagar skämta? Ekerspänningen påverkar fälgen i sid- och höjdled. Om du spänner en eker hårdare än de andra ekrarna så har du en skev fälg och ett hjul med ojämn ekerspänning (eftersom du inte verkar bry dig om att känna eller lyssna på de omgivande ekrarna).

CR1Falun skrev:
> Om man tänker sig byta nav, hur beräknar man
> längden på ekrarna, det nya navet har större
> diameter.

Här finns en "spokes calculator":http://www.dtswiss.com/

s: Visst är ekertensiometer en bra grej, likaså som en momentnyckel. Proffs använder de säkert dagligen. Äger dock ingen av de två prylarna och har inte varit olycklig för det. Men att man som nybörjare, vid sitt första ekerbyte eller för den delen första hjulbygge, ska behöva en ekertensiometer är helt överdrivet. Ett hjul som man har kört sönder en eker på, har från början en viss ekerspänning - som vi får anta är ok. När en eker går av blir hjulet skevt. När man sätter dit en eker och drar åt den så blir hjulet nästan rakt när du når rätt ekerspänning. Efter det behövs det lite finlir i ramen(eller riktställ) med ekernyckeln för att få det spikrakt. Och nej, jag har varken spännt ekrarna så hårt att hjulet kollapsat under bygget eller så löst att hjulet vikt sig vid cykling. Kör ganska hårt med mina grejer så jag vet vad de håller för.

/Leo

Leo: Nu pratar du om att återställa hjulet efter ett ekerbrott, något jag redan i ett tidigare inlägg höll med JT om att det är ganska enkelt att göra utan att mäta. Förrut hävdade du att vem som hellst kan bygga hela hjul på känsla lika bra som med en ekertensiometer. Skulle vara intressant att få veta exakt hur mycket "känsla" man behöver för att klara av det. Hur bedömmer man "hård ekerspänning" och hur övar man upp sin "fingerkänsla"? Att jämföra med ett annat hjul funkar bara till en viss gräns. Olika ekerlängder och reduceringar gör att två hjul inte behöver ha samma tonhöjd på ekerplonget. Och är förlagan felbyggd så blir ju kopian det också. Man kan säkert få hjul som fungerar, men navflänsar, nipplar och ekrar slits snabbare än nödvändigt om man inte får till det rätt. Med tanke på hur mycket pengar många lägger på sina hjul är en ekertensiometer inte särskillt dyr heller.

Jag säger inte att det inte går, bara att det är svårare än du försöker framställa det som.

Att du kör "ganska" hårt säger heller ingenting. Om du frågar en n00b skulle han förmodligen säga att jag kör hårt, men frågar du andreaso eller Mårten så säger de att jag kör som en mes (vilket nog ligger närmare sanningen, typ =)

Lika bra att lära sig byta ekrar,rikta hjul själv med riktiga grejer, pengarna det kostar (eketertensiometer, riktställ) tjänar man in snabbt....

Ett bra riktställ och ekernyckel är det enda som behövs förutom exakt lika långa ekrar (på samma sida). De så kallade proffsen kör enbart med dessa hjälpmedel.

De flesta "amatörer" kontrollmäter inte ekrarna och då börjar problemen.

Miss Lycka skrev:
> Ett bra riktställ och ekernyckel är det enda som
> behövs förutom exakt lika långa ekrar (på
> samma sida). De så kallade proffsen kör enbart
> med dessa hjälpmedel.
>
> De flesta "amatörer" kontrollmäter inte ekrarna
> och då börjar problemen.

Det är väl därför det blir proffsigare om man bygger hjulen själv istället för att låta de sk Proffsen använda sin "erfarenhet".

Mange

en gubbe som hjälper till ibland på den lokala handlarn här i stan(lusasken), har byggt hjul i 20 år eller mer och han använder bara riktställ och ekernyckel.

hans hjul håller så det går att bygga utan utan sån däringa mät apparatur

Miss Lycka skrev:
> Ett bra riktställ och ekernyckel är det enda som
> behövs förutom exakt lika långa ekrar (på
> samma sida). De så kallade proffsen kör enbart
> med dessa hjälpmedel.
>
> De flesta "amatörer" kontrollmäter inte ekrarna
> och då börjar problemen.

Gerd schraner använder eketensiometer och han kan man väl knappast kalla amatör?

"I worked for years without a tensiometer, being under the false impreesion that instinct and experience were enough. Then i bought one of the first hozan tensiometer on the market and started
making comparisons. Shamefacedly i had to admit that my super instinct was no so super after all.
even my mood on any particular day gave different results. Since then i work with a tensiometer.

robbankul skrev:
> en gubbe som hjälper till ibland på den lokala
> handlarn här i stan(lusasken), har byggt hjul i
> 20 år eller mer och han använder bara riktställ
> och ekernyckel.
>
> hans hjul håller så det går att bygga utan utan
> sån däringa mät apparatur

Det håller nog för mormor Agda som endast cyklar till kyrkan varje söndag ja.

Indurain skrev:
> robbankul skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > en gubbe som hjälper till ibland på den
> lokala
> > handlarn här i stan(lusasken), har byggt hjul
> i
> > 20 år eller mer och han använder bara
> riktställ
> > och ekernyckel.
> >
> > hans hjul håller så det går att bygga utan
> utan
> > sån däringa mät apparatur
>
> Det håller nog för mormor Agda som endast cyklar
> till kyrkan varje söndag ja.

håller för mej som väger 97kg och kör ganska hårt med grejerna, så tyvärr för din del så har du fel vännen:)

tillägga att jag kör typ dh och dirt

Senast redigerad av en moderator:
Eftersom man kan köpa en tensiometer för xKr föe att bygga kanske 15 hjulpar under "karriären" är det ok för mig.

Jag låter hellre en van hjulbyggare göra det mot en liter Whiskey.
Den kan vi sedan hjälpas åt att tömma. Delad glädje, dubbel glädje!

robbankul skrev:
> viktigast är väl att var och en får hjul som
> funkar bra till det dom använder dom till

Nejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnej! HEMSKA TANKE!
Det viktigaste är att man använt dyra onödiga tillbehör vid byggandet!

s skrev:
> Det visade sig att ekrarna låg strax
> under 80 kg. istället för 100-110. Det funkade
> utmärkt att cykla på, men hade nog inte blivit
> så långlivat.

Nja, visst bör ekrarna vara så hårt spända som möjligt (men inte för hårt)
Men det är i 1a hand inte livslängden som påverkas av för låg ekerspänning,
det är hjulets styrka.
Ojämn ekerspänning har MYCKET större påverkan på livslängden för både hjul och ekrar.

Och s fortsatte i ett annat inlägg:
> navflänsar, nipplar och ekrar slits snabbare än
> nödvändigt om man inte får till det rätt.
Vare sig navflänsar, nipplar eller ekrar slits snabbare om ekrarna är spända till 80kgf istf 100-110kgf.

Vad gäller sakfrågan ekerspänningsmätare eller ej så håller jag med både s och Leo.
En ekespänningmätare kan vara bra att ha för att hålla koll på den absoluta ekerspänningen,
tex Tune-nav har en maxgräns på 1000N och man vill förstås ligga så nära som möjligt.
Vad gäller vanliga hjul är det inte svårt att bygga dem me dhög och jämn ekerspänning,
om ekerspänningen bli 1000, 1100 eller 1200N spelar inte ngn roll för vanliga hjul.
Att ekerspänningen är jämn är viktigare och det är lättare att höra genom att knäppa på ekern
än att kolla på en ekerspänningsmätare.
(Ja, jag har en ekerspänningsmätare)

Miss Lycka skrev:
> Erik Fåglum är en duktig hjulbyggare vars hjul
> inte slår sig vid ett ekerbrott.

Det har mer med att han väljer bra delar att bygga av än själva hantverket.

Glöm inte bort att i väldesignade och välbyggda hjul så slits inte ekrarna.
Det finns tom hjulbyggare som lämnar livstids garanti mot ekerbrott på sådana hjul
http://www.peterwhitecycles.com/Wheels.asp

Indurain skrev:
> Gerd schraner använder eketensiometer och han kan
> man väl knappast kalla amatör?

Gerd Schraner är anställd av DT, hans jobb är (bla) att göra reklam för de delar/prylar DT säljer.
DT säljer både en analog, http://www.dtswiss.com/Products/Proline/DT-tensio-analog.aspx, och en digital ekerspänningsmätare
ProductImage.aspx

http://www.dtswiss.com/Products/Proline/DT-tensio-digital.aspx

/Håkan

plumse skrev:
> robbankul skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > viktigast är väl att var och en får hjul som
> > funkar bra till det dom använder dom till
>
>
> Nejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnej! HEMSKA
> TANKE!
> Det viktigaste är att man använt dyra onödiga
> tillbehör vid byggandet!

Nja..ca 500kr för en park tools tm1 är varken dyrt eller onödigt, skippa att gå ut på krogen en kväll
bara.

Tillbaka
Topp