Mekhjälp - ekrarna fäster inte

Westman

Aktiv medlem
Två av mina ekrar har kommit lösa. Efter att förgäves ha försökt dra åt dessa med ekernyckel och funnit att de inte verkar fästa i något innanför fälgen längre så undrar jag om nipplarna kan ha lossnat helt från sina fästen, och vad jag nu ska göra.

Antar att jag ska ta av hjulet, ta av däck och slang och fälgtejp samt kika om något lossnat? Men om det har det, vad gör jag då?

Det enda de fäster i är ju kanten på hålet. Alltså, om de inte trillar ut (in mot navet) ur ekerhålet i fälgen så sitter nipplarna som det ska. Däremot så låter det ju som att gängorna i ekern eller nippeln kan ha gett upp. Av med däck, slang och fälgband och testa med en ny nippel. Om inte det tar tag så testa med en ny eker.

Förstår inte riktigt - om du försökt dra åt ekrarna med ekernyckel så är det väl nipplarna du vridit på, men inget händer? Isåfall, som Dan säger, är det nog gängpaj.

Och nipplarna "fäster" ju inte i nånting egentligen, de sitter ju bara instoppade i ett hål i fälgen.

Om det är hög profil på fälgen så kanske nipplarna kan trilla "utåt" också, så att de hamnar inuti fälgen, men då har du ju ingenting att vrida på alls.

Det är inte gängpaj, utan de små skruvarna man vrider på(är det nipplarna?) rör sig längs med gängorna men går in i hålet och försvinner ner i fälgen, mot däcket, utan att ekerspänningen ökar. Vad är felet?

Edit: Det är maskinbyggda OEM-hjul, Sun Ditch Witch fälgar, okända ekrar, Shimano FH475-nav.

Senast redigerad av en moderator:
Låter ju som du skruvar nipplarna åt fel håll ifall de försvinner in i fälgen? Prova motsatt håll... :-)

/Leo

Om de försvinner "ner i fälgen skruvar du åt fel håll! Prova att skruva motsols (när du titta från navet sett).

Haha, dagens fall av frågar-man-inget-får-man-inget-veta. Dra åt medsols fungerar inte universalt på cyklar.. ni har rätt, nu går det bra. nu är det mest en fråga om att få korrekt ekerspänning samt hjulet rakt. Inge helt enkelt utan ställning. Tack!

Ett tips för att komma ihåg vilket håll som är rätt med nipplarna. Om du har tagit av däcket och fälgbandet kan du skruva ned nipplarna med en skruvmejsel åt "rätt" håll (medsols)...

Cerberos : tack! Efter en halvtimme har jag fått det så rakt jag klarar utan stativ. Ska se om det finns någon kunnigare i trakten att be om lite hjälp.

Tillbaka
Topp