Mekhjälp, lös sadel

h-man

Medlem
Mekhjälp, lös sadel
Det här är enkelt för er som har bytt sadel och/eller är tekniskt begåvade. Men jag fattar faktiskt inte hur jag ska få sadeln att sitta fast ordentligt. Det sitter en skruv vid A och en vid B. Båda dessa sitter tajt till pga sadeln då är i praktiken väldigt svåra att justera. Om jag ska gissa själv så ska jag lossa ”sprintarna” vid C men fattar isåfall inte hur…

Alla tips mottages med tacksamhet

Edit. Verkar inte som om jag kan posta illustrativ film som visar att det är ”klamrarna” som behövs tajtas till (det framgick kanske inte av ursprunglig text och bif bild)

Bilagor

• IMG_5756.jpeg
    IMG_5756.jpeg
    228.6 KB · Besök: 257
Mekhjälp, lös sadel
Så kan mycket väl vara fallet. Hade ingen aning om att det fanns olika… Hur kan jag se om en sadel har ovala rails om jag ska köpa ny? Förutom att zooma då slltså- finns det nåt system i beteckningarna som kan vägleda

Eller är det lättare att hitta nytt sadelfäste? Det är nån slags TT sadelstolpe (som sitter som berget). Som ni märker har jag inte koll så all hjälp mottages med tacksamhet

Mekhjälp, lös sadel
Kolfiberräls brukar vara oval. Sedan tror jag det finns olika dimensioner på dem också, typ 7x9 och 7x10 mm. Den typen av klämma som du har brukar dock funka till alla dimensioner, både runda och ovala. Det är annorlunda med de som klämmer från sidan. Då kan man behöver byta klämman på stolpen.

Mekhjälp, lös sadel
Tack för klargörande. Om jag minns rätt så är detta nog samma sadel som suttit på sen jag köpte hojen. Minns inte varför jag en gång plockade av den men jag kan ha försökt justera sadelhöjden och bråkat med sadelstolpen. Sadeln *borde* passa

Ursprungsfrågan kvarstår. Hur spänner jag fast skiten?

Mekhjälp, lös sadel
Nu har jag ingen erfarenhet av sadlar till kolfibercyklar, bara sadlar med metallfästen till metallcyklar. Men...

Är det inte bara att skruva på muttrarna vid A och B för att spänna fast sadeln? Vad använder du för verktyg i så fall? Jag tycker det ser ut som att man borde kunna komma åt att skruva på muttrarna med en fast nyckel. Nu har jag inte sett hur det ser ut vid B eftersom du bara har fotat från A-sidan, men jag antar att det finns en likadan skruv på baksidan vid B som den vi ser på framsidan vid A.

Sprintarna vid C gissar jag är de som håller fast "spännskruvarna" i sadelstolpen. Med spännskruvar menar jag de lodräta skruvar som går genom muttrarna vid A och B. Om det är så som jag gissar, så ser jag ingen vits med att lossa sprintarna. Eller hur tänkte du att det skulle hjälpa för att kunna spänna fast sadeln?

Mekhjälp, lös sadel
Som sagt så vore det intressant att veta vad som händer när du försöker dra åt skruvarna (insex) gissar jag i vardera hål på varsin sida?
För skruvförbandet är ju fortfarande helt löst nu när man såg filmen och ligger inte ens dikt an mot där det ska ligga ännu.

Detta ska även fungera utan sadel monterad om man vill komma åt och se vad som händer bättre.

Mekhjälp, lös sadel
Både mutter A och B sitter så avigt till så det känns inte som om det är de som skruvas åt men jag gör gissningsvis fel. Det är vanlig fast nyckel som gäller, inte insex. Återkommer när jag testat igen. Jag blev trött på åbäket igår och dumpade skiten i stugan för att slippa se den

Mekhjälp, lös sadel
Både mutter A och B sitter så avigt till så det känns inte som om det är de som skruvas åt men jag gör gissningsvis fel. Det är vanlig fast nyckel som gäller, inte insex. Återkommer när jag testat igen. Jag blev trött på åbäket igår och dumpade skiten i stugan för att slippa se den
Svårt att se på din bild, men muttrarna vid A och ev. B är det enda jag ser som man kan skruva på. Finns det något att skruva på i hålen vid C? Jag tycker inte det ser ut så, utan antar att det är några hål för genomgående sprintar. Lycka till!

PS. För att komma åt bättre kanske det är lättare att ta ur hela sadelstolpen (inkl. sadel) ur sadelröret på ramen.

Tillbaka
Topp