Mekhjälp!

kallebatong

Ny medlem
Mekhjälp!
Haj!

Nyss hemkommen efter inköpstur av min nya Scott. Har laddat 25 mil för att ta ut den på sin jungfrutur.
Sätter mig på cykeln och rullar iväg och det hörs ett mycket otrevligt och väldigt opassande ljud från bakhjulet.
Lyckas lokalisera ljudet till bromsskivan eller närmare bestämt till bromsoket(?). Visar sig att skivan tar i oket, inte beläggen utan att skivan går lite för högt upp... Detta märks först när jag sätter mig på, utan tyngd märks inget. Hur tydligt som helst va?

Mina mekkunskaper är oerhört grundläggande och jag skulle väldigt gärna få ta iaf en tur innan den behöver in på service...

Har någon nåt bra tips eller helt enkelt bara kan tala om för mig hur jag ska göra. Det är en Scale 60.

Mekhjälp!
Har du tur är det bara hjulet som inte sitter rakt i dropoutsen (=skivan kommer snett och det ökar när du sätter dig och belastar), testa att lossa QR:en och tryck till hjulet. Kan funka, verkar konstigt att skivan ska vara för stor för oket. Om inte blir det till att justera oket.

Mekhjälp!
Det låter väldigt konstigt att det skulle göra skillnad om du sitter på cykeln eller inte.

Har du IS-fästen med lite för stora hål så kanske det kan räcka att lossa skruvarna och dra oket uppåt samtidigt som du drar fast det igen.

Kolla också att hjulaxeln sitter rätt i drop-outen.

Mekhjälp!
Min första tanke var samma som StinkySurpreme: Hjulet sitter inte ordentligt i spåren:
1. Vänd cykeln upp och ner
2. Låssa snabbmuttern bak
3. Se till att hjulaxeln går i botten i sitt fäste
4. Fäst snabbmuttern igen och testa

Detta är det första jag kollar när jag kommer hem med en ny cykel innan jag tar ut den på vägen.

Grattis till en ny hoj förresten ;)

Mekhjälp!
Tack för snabb hjälp!
Har lossat bakhjulet och satt dit det igen, tycker att det hamnar rätt. Missljudet kvarstår.
Vet inte om bilden hjälper?

Bilagor

• IMG_2111.jpg
    IMG_2111.jpg
    93.3 KB · Besök: 17
Mekhjälp!
Adaptern är metallgrejen (svart) som sitter mellan bromsoket (vitt) och ramen.

Ta en bild från sida så vi kan se om adaptern sitter åt rätt håll.

Mekhjälp!
chksix skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det 180 skiva istället för 160?

Då hade det inte gått att få hjulet på plats.

Test som sagt att lossa skruvarna som håller adaptern mot ramen och se om du kan lyfta adaptern en aning och skruva åt.

Mekhjälp!
Om man tittar på bilden så ligger skivan mot det inre belägget i oket. Lossa de två svarta skruvarna så oket ligger löst och rörligt. Rotera hjulet och lås sedan fast bromsen så kommer oket att centrera sig mot skivan. Sedan bör skivan ligga i mitten av springan i oket.

Lycka till!

Bilagor

• IMG_2111.jpg
    IMG_2111.jpg
    41.2 KB · Besök: 13
Mekhjälp!
Ok...liten uppdatering.

Jag lossade skruvarna till adaptern och justerade upp oket typ 2-3 mm. Inte ett ljud!!! Tack!
Nu spöregnar det... skjuter upp junfrufärden tills i morgon...

@Henka35: ska jag trots att ljudet försvann justera beläggen som du visade?

Mekhjälp!
Bara om skivan gnisslar och tjuter under färd. För de kommer den säkert att göra någon gång.
Mina Avid bromsar brukar behövas en genomgång då och då.

//Henrik

Tillbaka
Topp