Mekstativ

Mekstativ
För så mkt pengar skulle jag föreslå nåt från tex park tools ist, med fötter som ligger dikt mot golvet. En fot med stänger som löper ovanför golvet, är mkt snubbligare. Vill du ha en sån fot kan du lika gärna köpa lidl stället för en trehunka.

Mekstativ
Det där ser ut som Lidls.

Den typen är riktigt bra. Jag kan ha min MTB uppe utan att fälla ut mer än 30-40% av benen.

Har även fått upp sambons el-cykel som väger som en liten stjärnkryssare.

Självklart har alla sina för och nackdelar. Så det där ser dyrt ut för typen så som tidigare talare skriver , finns andra som är "bättre" i den prisklassen (snäppet över).

Mekstativ
jonja sa:
För så mkt pengar skulle jag föreslå nåt från tex park tools ist, med fötter som ligger dikt mot golvet. En fot med stänger som löper ovanför golvet, är mkt snubbligare. Vill du ha en sån fot kan du lika gärna köpa lidl stället för en trehunka.

+1
Ser ut som att det saknar snabbklämma dessutom. Parktool pcs-10 är ett klart bättre väl i den prisklassen.

Mekstativ
Jag köpte parktools på inrådan av happykollektivet. Jag kan väl inte påstå att jag är missnöjd. Men varför är ställen så låga? Har man en kolfiberram så klampar man gärna i sadelstolpen. Då hänger hojen strax över golvet. Stället kunde gott och väl varit 60cm högre

Mekstativ
Har ett tacx-ställ och det känns stabilt, men infästningen av cykeln är rätt meckig. Har även biltemas ställ och det tycker jag nog fungerar bättre. Hade jag inte haft något ställ sedan tidigare hade jag istället tittat närmare på ett Park Tools. Svårt att motivera när jag har två ställ som faktiskt fungerar.

Mekstativ
cwh1973 sa:
Använt denna i fem år nu.... Bra pris och funktion, stabilt utan "snubbelben"

https://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-s-3000-assembly-stand/aid:23228

/C

Har lika och haft det lika länge också. Tycker dock det är riktigt instabilt då huvudröret går ner under benen och skapar därmed en riktigt vinglig punkt att vila på. Har avhjälpt det lite genom att sätta dit två distanser under benen i bakkant så det står på distanserna istället. Hade gärna haft ett typ 40 cm långt rör liggande i bakkant för att förhindra att stället välter i sidled.
Gummiskydden i klämman lossnade väldigt snabbt och jag har försökt limma dit dem med diverse plast/gummi/multi-lim utan något vidare långvarigt resultat. Ska ta itu med det någon gång...

Köpte ett Lidl-ställ åt en kompis och hann testa det lite innan han fick det och det kändes stabilare på alla sätt! Dock med bra mycket spretigare ben.

Mekstativ
Jag köpte Julas när det var på extrapris för något år sedan. http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/cykelkomponenter/reparation/mekstall-639447/

Troligen ungefär liknande ställ som andra billighetsvarianter, typ Lidl, Harald N, m.fl. om dom ser lika ut. Dvs något kinesiskt skit med det egna varumärket stämplat...

Jag har använt det rätt så frekvent med diverse olika cyklar. Det håller utan större problem för en "vanlig" cykel (t.ex. en gammal hederlig Crescent "världsmästarcykeln" med stålram), en lätt, CX eller MTB och liknande, i varierad position.

Det håller med lite ansträngning en ganska lätt elcykel med enrörsram trots att man inte kan greppa den i tyngdpunkten, men det saggar lite och vill gärna vrida sig. Det håller dock min tunga elcykel på knappt 30 kg, så länge den hänger i våg eller nära, så en rejält tung fullfjädrad MTB eller DH borde gå, men bara om dom också hänger i våg. Dock flexar det lite med en så tung cykel, och vill man vrida på den så är stället för klent.

Om jag försökte hissa upp min "Long John" (40 kg danskt stål) så skulle stället troligen implodera med en rejäl knall. :-)

Senast ändrad:
Mekstativ
dnleriksson sa:
cwh1973 sa:
Använt denna i fem år nu.... Bra pris och funktion, stabilt utan "snubbelben"

https://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-s-3000-assembly-stand/aid:23228

/C

Har lika och haft det lika länge också. Tycker dock det är riktigt instabilt då huvudröret går ner under benen och skapar därmed en riktigt vinglig punkt att vila på. Har avhjälpt det lite genom att sätta dit två distanser under benen i bakkant så det står på distanserna istället. Hade gärna haft ett typ 40 cm långt rör liggande i bakkant för att förhindra att stället välter i sidled.
Gummiskydden i klämman lossnade väldigt snabbt och jag har försökt limma dit dem med diverse plast/gummi/multi-lim utan något vidare långvarigt resultat. Ska ta itu med det någon gång...

Köpte ett Lidl-ställ åt en kompis och hann testa det lite innan han fick det och det kändes stabilare på alla sätt! Dock med bra mycket spretigare ben.

Kan bara hålla med ang bristerna xtremes mekställ.
Önskar jag hade valt något annat från första början, nu får det hänga med trots allt.

Mekstativ
Oggler sa:
Jag köpte parktools på inrådan av happykollektivet. Jag kan väl inte påstå att jag är missnöjd. Men varför är ställen så låga? Har man en kolfiberram så klampar man gärna i sadelstolpen. Då hänger hojen strax över golvet. Stället kunde gott och väl varit 60cm högre

Nu vet inte jag var du har för ställ men mitt är justerbart i höjdled, så även andra parktool jag sett.

Eller menar du att den är för låg i översta läget?

Tillbaka
Topp