mektabbar

emmer

Ny medlem
mektabbar
Sådär ekades ju endel fälla en gång i tiden, men nya har väl lite fel vinkel :-)
Men de verkar ju tunna så det är väl bara att ta en kula och hammare och vinkla om dom.

zinkpasta

Aktiv medlem
mektabbar
Mektabbe o mektabbe.. men:

Igår la jag ca en timme på att försöka få dit ett Nukeproof ARD (Advanced rim defense) på min 29"-fälg. Med mer våld än förväntat gick det att kränga på (fick tänja ARD:en lite), men sen var det ett helvete att försöka kränga på däcket på fälgen. Jag slet ändå ett bra tag då jag läst att det kan vara jobbigt med vissa såna här inserts (har bara erfarenhet av Huck Norris sen innan, och den är iofs enkel). Svettades som en gris i solen, svor, dubbelkollade att det verkligen stod 29" på förpackning och på den andra inserten som var kvar i förpackningen (de kommer i par), svettades lite till.. drog knogarna i marken när jag kämpade med däckjärn. Svor mer, och gav till slut upp och återmonterade HN och torkade diverse tubelessgucka som hamnat mest överallt. Kollade sen på inserten jag jobbat med .. och nog fan stod det 27.5" på den! Dvs nötterna på Nukeproof/Wiggle saknar all form av kvalitetskontroll och har fuckat upp det totalt.

När jag sen skulle cykla så märkte jag att däcket inte höll tätt längre (läcker vid nipplar och ventil), så jag har antagligen skadat fälgtejpen när jag kämpat med att kränga på däcket.

Raaaaa!

Bonzo

Aktiv medlem
mektabbar
zinkpasta sa:
Mektabbe o mektabbe.. men:

Igår la jag ca en timme på att försöka få dit ett Nukeproof ARD (Advanced rim defense) på min 29"-fälg. Med mer våld än förväntat gick det att kränga på (fick tänja ARD:en lite), men sen var det ett helvete att försöka kränga på däcket på fälgen. Jag slet ändå ett bra tag då jag läst att det kan vara jobbigt med vissa såna här inserts (har bara erfarenhet av Huck Norris sen innan, och den är iofs enkel). Svettades som en gris i solen, svor, dubbelkollade att det verkligen stod 29" på förpackning och på den andra inserten som var kvar i förpackningen (de kommer i par), svettades lite till.. drog knogarna i marken när jag kämpade med däckjärn. Svor mer, och gav till slut upp och återmonterade HN och torkade diverse tubelessgucka som hamnat mest överallt. Kollade sen på inserten jag jobbat med .. och nog fan stod det 27.5" på den! Dvs nötterna på Nukeproof/Wiggle saknar all form av kvalitetskontroll och har fuckat upp det totalt.

När jag sen skulle cykla så märkte jag att däcket inte höll tätt längre (läcker vid nipplar och ventil), så jag har antagligen skadat fälgtejpen när jag kämpat med att kränga på däcket.

Raaaaa!
Klassiker. ;)

Jag har en gammal kollega som försökte kränga på ett nytt däck på fälgen till sin motorcykel. Enligt vänner som var på plats skiftade ansiktsfärgen från normal till både röd, högröd och lila innan han skickade däckjärnen i väggen och gav upp.
När han väl lugnat ner sig och inspekterade däcket insåg han att det var en tum för litet. Jag tror han lagt ungefär en timme på att försöka få på däcket, men det kortade säkert ner hans livslängd med minst ett år.

zinkpasta

Aktiv medlem
mektabbar
Bonzo sa:
Klassiker. ;)

Jag har en gammal kollega som försökte kränga på ett nytt däck på fälgen till sin motorcykel. Enligt vänner som var på plats skiftade ansiktsfärgen från normal till både röd, högröd och lila innan han skickade däckjärnen i väggen och gav upp.
När han väl lugnat ner sig och inspekterade däcket insåg han att det var en tum för litet. Jag tror han lagt ungefär en timme på att försöka få på däcket, men det kortade säkert ner hans livslängd med minst ett år.
Jo, nu med lite distans kan jag ju se det roliga i det, men man kanske borde kräva ersättning från Wiggle för livstidsförkortning ja. :-D

Verkar fö som jag ev. inte är ensam: https://www.wiggle.se/nukeproof-horizon-advanced-rim-defence-ard-pair/?sku=100657212#reviewsSection (det är jag som sen kommenterat WeazzellCs recension, får se om det kommer mer info).

GoranS

Aktiv medlem
mektabbar
Höll på att börja meka p.g.a. en tabbe. Tittade på locket som sitter vid styrlagret och upptäckte en spricka. Var rätt säker på att det var en spricka för den var inte helt jämn i höjd. Hatar när saker går sönder och jag inte har koll på hur jag ska fixa det och styrlager är en vit fläck på min mekningskarta (ja, mekning är inte min starka sida). Stod dock en märkning på locket och jag tänkte att jag måste se om det över huvud taget går att få tag på ett likadant.

Kände mig rätt korkad (och minst lika lättad) när jag får upp en bild som visar att "sprickan" ska finnas där och se ut precis som den gör på min cykel. Med tanke på min avsaknad av mekningskills hade det lätt kunnat utvecklas till ngt obehagligt riktigt fel. Och det pga något som inte alls var fel hade onekligen varit "festligt".

Thor

Medlem
mektabbar
Behöver hjälp att få på ny body på ett Mavic crossmax ST-nav.
Se bilder. Drar jag åt låsmuttern så får jag en fixie. Något fattas, men vad? Den gamla bodyn var helt demolerad så ingen ledning där.
IMG_20190527_191320.jpg

IMG_20190527_191428.jpg

IMG_20190527_192018.jpg

jde19

Medlem
mektabbar
Skulle byta gaffel idag.
När jag monterat den nya så fick jag inte till förspänningen ordentligt. Antingen glappade det eller så blev det trögt som fan att svänga.
Fick googla och söka möjligheter här på Happy.
Gick sedan ner till förrådet igen efter att samlat mod och skulle felsöka.
Då hittade jag det undre styrlagret som satt kvar på den gamla gaffeln. :-)

jesperC

Aktiv medlem
mektabbar
Missade att montera en spacer mellan ett par av mitt-dreven när jag monterade en kassett igår.
Hade på känn att något var lite skumt men tänkte att det bara var för att det var 10-delat på på en body för 11-delat så den "extra" spacern fick sitta ytterst.

Upptäckte vad som egentligen var fel idag när jag var halvvägs ute på Ekerö så det fick bli en runda med lite högkadensträning.

//j

xdr

Aktiv medlem
mektabbar
Ägnade en hel cykeltur att svära åt min fidlock flaska som hela tiden ramlade av. Undersökte lite närmare när jag kom hem. Det visar sig att jag monterat fästet på flaskan upp och ned.

nisseson

Aktiv medlem
mektabbar
Klassas som mektabbe:
- sätt upp cykel i mekstället
- knäck upp en burk öl (för det är ju ett rekvisit...)
- få brilliant ide: ställ (full) ölburk på sadeln för foto av cykel/ställ och grejer (ja, ibland är jag mental 14-åring)
- fotografera, garva glatt över vad cykelkultur är
- knata iväg efter verktyg
- lossa vevarmar, plocka ut vevparti
- skruva ur vevlager på var sida
- försök pilla ur vevlagerhylsa som sitter fast i mitten
- hämta hammare och skruvmejsel för att med några lätta slag knacka ur den
- knacka lite mer än lätt
- bli lätt chockad när ölburk träffar dig i huvudet på väg ner mot golvet för att fullt rättvist tömma sig på mekrumsgolvet

Senast ändrad:

Leffe

Aktiv medlem
mektabbar
C0BE0C1C-B943-49B2-B72D-FE43723E164D.jpeg

Satte på däck och slang igår. Pumpade fullt och lät stå över natten.
Tog ur slangen nyss. Bad en bön, kollade att stjärnorna stod rätt och så ryckte jag i kläderna på 10 olika sätt.
Pumpade järnet och däcket poppade så fint och lätt. I med vätska, pumpa o skaka. Allt frid o fröjd. Njuter av arbetet med en kaffe i handen och snus under läppen. Tills......

(låter happy vända på bilden efter egen smak eftersom happy är happy)

Putte.w

Aktiv medlem
mektabbar
Visa bilaga 429140
Tog ur slangen nyss. Bad en bön, kollade att stjärnorna stod rätt och så ryckte jag i kläderna på 10 olika sätt.
Pumpade järnet och däcket poppade så fint och lätt. I med vätska, pumpa o skaka. Allt frid o fröjd. Njuter av arbetet med en kaffe i handen och snus under läppen. Tills......

Löser du lätt genom att vända på gaffeln 🤣

Freddie L

Aktiv medlem
mektabbar
Visa bilaga 429140

Klassiker, tagen till nya höjder pga tubeless! Grattis! 👍

Leffe

Aktiv medlem
mektabbar
Hade stor tur när jag vände på däcket. Var bara att pumpa upp igen. Det poppade direkt. Men jag gav 100% och all energi direkt för att inte chansa. Crossfitträningen har lönat sig.

Vernersson

Aktiv medlem
mektabbar
Hade stor tur när jag vände på däcket. Var bara att pumpa upp igen. Det poppade direkt. Men jag gav 100% och all energi direkt för att inte chansa. Crossfitträningen har lönat sig.
Jag gjorde exakt samma tabbe som dig men då med ett Conti GP5000, som är erkänt svårkrängda.
Har aldrig varit i närheten av crossfit men ren envishet & 3 däckkrängare löste problemet.

Hamnade en del Orange Sealant på golvet bara.

Tomcaten

Aktiv medlem
mektabbar
Drog åt oljepluggen på RMZ-04 för hårt efter oljebytet.

Behövde lämna in hela crosscykeln på verkstad för svets och ny gängning.

Leffe

Aktiv medlem
mektabbar
Jag gjorde exakt samma tabbe som dig men då med ett Conti GP5000, som är erkänt svårkrängda.
Har aldrig varit i närheten av crossfit men ren envishet & 3 däckkrängare löste problemet.

Hamnade en del Orange Sealant på golvet bara.
Tänkte mest på insatsen att pumpa allt vad jag hade i 20sek när jag nämnde crossfit.
Jag lyckades iofs bränna än sks-pump före jag började träna det, för några år sen, så det kanske behövs mer en idiots envishet 😉

AX3L

Aktiv medlem
mektabbar
I Italien hade den där lindningen varit straffbar enligt lag. Och omlott-lindingen nere i bocken där det blivit en ögla som du helt sonika tryckt ned med nästa lager hade tom maffian haft vissa invändningar emot.

simson

Aktiv medlem
mektabbar
Skämsmössa på !
cyklar bredvid grabben å gnäller på att han inte växlar ordentligt, varpå han säger: det har låtit så här sen du( alltså jag) bytte kedjan.
Å dra mig baklänges tamigtusan så har jag lyckats att dra kedjan fel i bakväxeln över den lilla plåtbiten mellan rulltrissorna.....
Många ord i texten är utbytta , då de jag uttryckte då inte passar sig skrift.
Mange

NON

Aktiv medlem
mektabbar
La säkert ner en timme eller kanske till och med två på få i ett kapslat vevlagerlager i en stålram. Gjorde rent gängorna minutiöst men eländet ville bara nypa och gå snett efter ett halvt varv, tillslut så försökte jag att tvinga in det genom att håll lagret rakt med ett par små skruvmejslar som styrning men då tog det tvärstopp direkt istället. Var beredd att kassera både ram och lager när det till slut slog mig att ramen satt åt fel håll i mekstället... Från rätt håll så gick lagret att skruva in med hjälp av fingrarna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer