mektabbar

mektabbar
s sa:
plumse sa:
Gossedjur möter gräsklippare.

Ähum, ja alltså vad var det då du försökte meka till med gräsklipparen då liksom va? Byta styrlager eller korta ner bromsvajern?

Själv så klippte jag av sladden till min elektriska gräsklippare idag. Kände mig skitsmart.

Misärtråden föreslogs ju ifall det inte hade slutat bra som det trots allt gjorde.
Mektabbe var det närmaste jag kom på.

Meh.
Det här hade aldrig varit så otydligt om det funnits en kategori för gräsklippna gosedjur

mektabbar
plumse sa:

Det där har jag tyvärr gjort, fast med riktiga små harar (ungar). Första gräsklippningen för säsongen på landet och mor hare hade lagt sina ungar i det höga gräset där de låg och tryckte medan hon var ute och gjorde sånt som harar gör (antar jag).
Märkte det inte förrän på nästa varv, inte så trevlig upptäckt alls. Tre små, inte längre så söta, harungar hade åkgräsklipparen passerat över...

mektabbar
frippegubben sa:
plumse sa:

Det där har jag tyvärr gjort, fast med riktiga små harar (ungar). Första gräsklippningen för säsongen på landet och mor hare hade lagt sina ungar i det höga gräset där de låg och tryckte medan hon var ute och gjorde sånt som harar gör (antar jag).
Märkte det inte förrän på nästa varv, inte så trevlig upptäckt alls. Tre små, inte längre så söta, harungar hade åkgräsklipparen passerat över...

Fy vad trist! :(

mektabbar
Satte dit en 12-25 kassett på cykel med long cage bakväxel. Gick inte släppa ut B-skruven för optimal funktion.

Beställt ny bakväxel.

mektabbar
Hej

Lite OT, det gäller bilen, men det finns ju skruvar även på cyklar...

Efter lite klantigheter så har jag fått gängpaj på en nitmutter, skruven är hel. Skulle ju kunna borra bort den och försöka igen, men jag vill egentligen bara få fast skruven permanent. Så frågan om det finns något bra produkt för detta?
Skulle det här fungera?
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/kemisk-metall-2000019604
https://www.clasohlson.com/se/Kemisk-metall-Plastic-Padding/31-9079#moreinfo

mektabbar
Lagomt bråttom till samlingen. Upptäcker i sista stund bakdäckspunka. Lagar sätter mig på hojen! Pang! Fan! Sliter av däcket och byter igen. Glömmer i stressen (igen) checklistan vid punka. Kastar mig på hojen. Upptäcker att jag kör i keps. Vänd, hämta hjälm. Pang! Kuk! Gav upp - blandade grogg!

mektabbar
b m c sa:
Lagomt bråttom till samlingen. Upptäcker i sista stund bakdäckspunka. Lagar sätter mig på hojen! Pang! Fan! Sliter av däcket och byter igen. Glömmer i stressen (igen) checklistan vid punka. Kastar mig på hojen. Upptäcker att jag kör i keps. Vänd, hämta hjälm. Pang! Kuk! Gav upp - blandade grogg!

Väl kämpat får man ändå säga!

mektabbar
Sram Red bakväxlare ska inte skruvas fast i ramen med samma vridmoment som shimanos mtb-bakväxlare. Bulten är tillverkad i mjuk alu. Tur att insexhylsan är djup.

mektabbar
b m c sa:

Grogg är ändå någon form av träning.

mektabbar
Tog loss en vev häromdagen och glömde den lilla brickan... tog halva gängan ungefär med avdragaren. Konstigt att man aldrig kan slappna av, har ju gjort det många gånger förut.

mektabbar
xdr sa:
b m c sa:

Grogg är ändå någon form av träning.

Visst är det så. ”Sluta jogga, börja grogga” var en välkänd slogan förr i tiden.

mektabbar
Idag skulle jag fixa till mina Mt7or jag luftade i förgår, uppenbarligen jävligt dåligt.

Så jag kollade ett till youtubeklipp och började. När jag var klar (tror jag iaf) kände jag på handtaget och 2pump senare hör jag ett plask på golvet?
Då har jag dumt nog pumpat ut kolven och "tömt" systemet.

Bilagor

• IMG_20180801_171908.jpg
    IMG_20180801_171908.jpg
    116.3 KB · Besök: 183
  • IMG_20180801_171851.jpg
    IMG_20180801_171851.jpg
    144.6 KB · Besök: 184
mektabbar
mikipedia_ sa:
Idag skulle jag fixa till mina Mt7or jag luftade i förgår, uppenbarligen jävligt dåligt.

Så jag kollade ett till youtubeklipp och började. När jag var klar (tror jag iaf) kände jag på handtaget och 2pump senare hör jag ett plask på golvet?

Doooh!
Gick den att få tillbaka?

mektabbar
marr sa:
mikipedia_ sa:

Doooh!

Ja med en skruvmejsel å lite känsla, men nu har jag inge olja kvar ist?

mektabbar
mikipedia_ sa:
marr sa:
mikipedia_ sa:

Doooh!

Finns här!! ?

mektabbar
mikipedia_ sa:
marr sa:
mikipedia_ sa:

Doooh!

Been there done that (om det nu är till ngn tröst) ;)

mektabbar
Hepp, då fick man bidra till den här tråden.
Fick hem ett GX Eagle upgrade kit I måndags och monterat bakväxel och växelväljare tidigare i veckan. I går kväll hade jag en halvtimme innan det var dags att natta barnen och rusade ut i garaget för att fixa resten. Torkade av bodyn lite slarvigt och började dra dit kassetten....
Ny kassett och body beställd från CRC nyligen. Fan vad surt.

mektabbar
Vizual54 sa:
Hepp, då fick man bidra till den här tråden.
Fick hem ett GX Eagle upgrade kit I måndags och monterat bakväxel och växelväljare tidigare i veckan. I går kväll hade jag en halvtimme innan det var dags att natta barnen och rusade ut i garaget för att fixa resten. Torkade av bodyn lite slarvigt och började dra dit kassetten....
Ny kassett och body beställd från CRC nyligen. Fan vad surt.

Tjena!

Du gjorde en tabbe till.. ;)

mektabbar
Ahem. Kanske ingen riktig tabbe men smått frustrerande när man går över ån över vatten...

Igår var jag och äldsta grabben ute en sväng på racercyklarna och jag irriterades av ett ökande gnissel från bakre delen av hans cykels drivlina. Eftersom vi köpt cykeln begagnad men jag bytt till bättre lämpad kassett etc så tänkte jag att det nog var bakväxelns rulltrissor som var boven i dramat.

Sagt och gjort så hängdes cykeln upp i mekstället för att få lite omsorg. Det började dåligt med att övre trissans skruvskalle var lite för runddragen för att kunna få loss skruven. Nåja, den RD-5700 som satt på kostar ju inte multum och lyckligtvis hade jag ändå en likadan i en låda så jag plockade av kedjan, bytte till den andra bakväxeln, återmonterade kedjan och justerade in växeln.

Drivlinan gnisslade fotfarande. Ett sånt där gnissel som definitivt kommer från torra rulllager. Förmodligen var växeln från lådan inte heller särskilt nyvårdad men lyckligtvis hade jag två fina KCNC-trissor i en låda så jag plockade av de gamla och bytte. Klart!

Drivlinan gnisslade fotfarande. Kanske var det bakhjulets lager som var orsaken? Letade runt bland tillgängliga hjul i förrådet och det enda par som var för 10sp klarade inte juniorkassettet men lyckligtvis stod mina kära träningshjul med DTs 350-nav och 460-fälgar för tillfället oanvända så det var bara att rota fram en sån där 1.85 mm spacer och flytta kassett. Passade samtidigt på att byta till nya däck och slangar och sen montera ihop hela kalaset igen.

Drivlinan gnisslade fotfarande. Gnissel, gnissel, gnissel. Kollar att inget ligger emot, att vevpartiet inte orsakar oljud, justerar bromsbelägg men inget hjälper.

Ända tills jag plockar fram kedjeoljan och försiktigt lägger på en droppe på varje rulle, låter dra och torkar av.

Ridå.

mektabbar
mytomspunnen sa:
Hade en polare som när det begavs sig körde sin crescent compact (moppe) på majsolja istället för motorolja. Anledningen till att han gjorde så var att det luktade popcorn när man körde (plus att han inte var så rädd om moppen)...

Compacten hade ju den underbara Sachs-motorn i dess olika tappningar, och den gick alldeles utmärkt på rapsolja utan vare sig rök eller stank. Jag hade själv två Compacter på tiden det begav sig.
Däremot tog jag oljevalet med mig till en Puch Montana, men den rök som fan och luktade popcorn som legat några minuter för länge på full effekt i mikron. Puch-motorn ville ha vanlig motorolja, och efter byte till sådan försvann såväl rök som stank.

Sachs-motorn gick för övrigt alldeles utmärkt att få helt tät och fin med motorpackningar gjorda av mjölkförpackningar, så det var man ju tvungen att göra bara för att det gick.

mektabbar
Mr Handley sa:
Tror det var på Parktools meksite dom har tipset att man skall lägga upp kedjan på största klingan fram, just för att undvika kroppsskador när man drar av pedalerna.

Å, vilket utmärkt tips! Så uppenbart, men nej, det har man förstås aldrig tänkt på.

Mr Handley sa:
Synd att jag inte läste det innan jag drog lillfingerknogen i klingan

Ja men precis, det har man ju gjort mer än en handfull gånger, förstås.
Jag har ett vevpartibyte på gång, då ska jag ta till mig ditt tips här. Mina händer tackar på förhand!

mektabbar
jokke sa:
Mr Handley sa:
Tror det var på Parktools meksite dom har tipset att man skall lägga upp kedjan på största klingan fram, just för att undvika kroppsskador när man drar av pedalerna.

Å, vilket utmärkt tips! Så uppenbart, men nej, det har man förstås aldrig tänkt på.

Mr Handley sa:
Synd att jag inte läste det innan jag drog lillfingerknogen i klingan

Ja men precis, det har man ju gjort mer än en handfull gånger, förstås.
Jag har ett vevpartibyte på gång, då ska jag ta till mig ditt tips här. Mina händer tackar på förhand!
Jag brukar lägga en tjock trasa, en gammal slang eller nåt på också.

mektabbar
Äntligen fått hem delarna för mitt första hjulbygge! Förväntansfull nattade jag barnen för att sedan ekra upp framhjulet.

Efter att ha monterat de första två grupperna av ekrar på båda sidorna upptäckte jag att jag satt första-ekern i fel hål, dvs. alla ekrar i fel hål. Bara att börja om...

För att sedan efter tre grupper ekrar monterade inse att jag sitter och skruvar med ekrarna som tillhör bakhjulet. Va fan... Skruva loss och börja om...

Bara för att när jag ekrat upp hjulet färdigt inse att jag fan inte alls hade tagit fel ekrar, utan jag kollade bara fel i mina anteckningar för ekerlängd. Ridå ner...

Skruvade isär allt igen, tillbaka i fina små högar, tillbaka i sina förpackningar och häller upp en whisky. Tillbaka på ruta ett...

Fortsätter en annan dag då huvudet förhoppningsvis är med mig igen.

mektabbar
velovin sa:
På det viset lär du dig hantverket. Du får ju nöjet att ekra flera hjul utan att köpa en massa delar. :)

Hade det fortsatt så hade det nog funnits fina DT-delar att plocka slängda på ett fält nära mig... Men ja, att skruva av och på nipplar börjar jag känna mig hemma med.

Nu är i alla fall ordningen återställd:
EAF399FB-F2C7-44EC-9CEA-39D11ACACC7E.jpeg

mektabbar
Slängde ihop en cross igår och tänkte slänga på ett jättedrev bak och "ful 1X" i fram nu på morgonen.
Gick bra och dit med en kedja och sen började helvetet.
Hur jag än justerade ville kedjan klättra lite på närstående drev i ändarna på kassetten.
Trots att det var lite "fulblandning" på delarna som ramlat på så tänkte jag "-Vaffan, det ska ju funka ju..."
Men icke. I helsike heller.

Ända tills tanken slog mig: "-Vad är det för kedja egentligen?"
Den var ju faan 5,9mm bred (10d), och med en riktig 5,5mm (11d) kedja så satt allt som en smäck :-)

Så går det när man "slänger ihop hipp som happ och river lite planlöst i lådorna" och inte tänker så mycket :-)

Tillbaka
Topp