mektabbar

mektabbar
Skivan är ju metall. Bara att rengöra. Allt snack om att rostfritt stål skulle vara förstört i all evighet pga lite oljespill är bara just snack. Beläggen däremot lär vara rätt körda.

mektabbar
<messerchmitt>
Bromvätska är inte olja. Punkt. Till att börja med är den hygroskopisk.
</messerschmitt>

Därmed inte sagt att det inte är ett problem med bromsvätskedränkta belägg. På den gamla preskriberade tiden tvättade och återmonterade jag dränkta bromsbackar bak på bilen jag hade. Funkade tillräckligt bra för att passera besiktningen. Så nog skulle jag göra ett försök att rädda beläggen, har ju inte så mycket att förlora förutom lite tid.

mektabbar
ani sa:
<messerchmitt>
</messerschmitt>

Därmed inte sagt att det inte är ett problem med bromsvätskedränkta belägg. På den gamla preskriberade tiden tvättade och återmonterade jag dränkta bromsbackar bak på bilen jag hade. Funkade tillräckligt bra för att passera besiktningen. Så nog skulle jag göra ett försök att rädda beläggen, har ju inte så mycket att förlora förutom lite tid.

Nya belägg kostar typ 80-90 kronor paret, så man får nog jobba snabbt för att räkna hem en räddningsaktion... ;)

mektabbar
tänkte vara smart och sänka trycket i framdämparen (säger man så?) igår...

tryckte lite på luftventilen utan att tänka på att jag borde ta lite åt gången... vips var den tömd...

aja får förhoppningsvis hem en dämparpump innan helgen

mektabbar
daikai1 sa:
tänkte vara smart och sänka trycket i framdämparen (säger man så?) igår...

tryckte lite på luftventilen utan att tänka på att jag borde ta lite åt gången... vips var den tömd...

aja får förhoppningsvis hem en dämparpump innan helgen

Ja det är inte mycket luft i en gaffel, just därför man inte kan (nåja) pumpa den med en däckpump.

mektabbar
1085358d1470065381-official-specialized-camber-thread-img_20160731_204325.jpg

Denna bult sitter i dämparlänkaget på två sidor. Pga invaliditet i ena armen (och dumhet) drog jag inte loss den lilla bulten som är "vänstergängad" först för att sedan få loss den stora. Det blev så att den veka alubultens krage gick sönder och den följde med stora bulten ut. Gjorde likadant en gång till också.
Verkar bli dyrt... Ett helvete ens att hitta delar. Jaja "läropeng". SKulle serva bakdämparen och såhär i efterhand hade jag inte ens behövt lossa dessa veka bultar. Bulten på bilden är inte min.. Dock en likadan!

Hela länkagebultskitet måste man köpa. Garanterat dyrt (till de äldre 1000 i Averige och 400 från utriket, men detta är till en 2016 så förmodligen dyrare ändå).

mektabbar
NickPick sa:
Denna bult sitter i dämparlänkaget på två sidor. Pga invaliditet i ena armen (och dumhet) drog jag inte loss den lilla bulten som är "vänstergängad" först för att sedan få loss den stora. Det blev så att den veka alubultens krage gick sönder och den följde med stora bulten ut. Gjorde likadant en gång till också.
Verkar bli dyrt... Ett helvete ens att hitta delar. Jaja "läropeng". SKulle serva bakdämparen och såhär i efterhand hade jag inte ens behövt lossa dessa veka bultar. Bulten på bilden är inte min.. Dock en likadan!

Hela länkagebultskitet måste man köpa. Garanterat dyrt (till de äldre 1000 i Averige och 400 från utriket, men detta är till en 2016 så förmodligen dyrare ändå).

Så kragen är trasig, inte gängorna? Har du testat med någon verkstadsfirma, typ Tools/Momentum, någon mekanisk verkstad eller liknande? En liten vänstergängad skruv ska väl inte vara helt omöjligt att hitta. (Rätt stor skruv med rätt invändig gänga är nog värre, om än säkert inte omöjligt det heller). Om inte annat kanske någon kan gänga en liten bult (utan gängor från början) åt dig.

mektabbar
mickef sa:
ani sa:
<messerchmitt>
</messerschmitt>

Nya belägg kostar typ 80-90 kronor paret, så man får nog jobba snabbt för att räkna hem en räddningsaktion... ;)

Nej, det fick bli nya belägg. Jag tror inte jag måste kontakta lyxfällan pga ett extra inköp. De här får jag väl provgrilla och se hur de funkar vid nästa byte.

mektabbar
Monterade en slang med kort ventil på ett hjul med semi aero fälg - gick inte koppla på pumpen....

Bara att klicka hem lite nya slangar och sätta dit ett reservhjul.....

mektabbar
AX3L sa:
NickPick sa:

Så kragen är trasig, inte gängorna? Har du testat med någon verkstadsfirma, typ Tools/Momentum, någon mekanisk verkstad eller liknande? En liten vänstergängad skruv ska väl inte vara helt omöjligt att hitta. (Rätt stor skruv med rätt invändig gänga är nog värre, om än säkert inte omöjligt det heller). Om inte annat kanske någon kan gänga en liten bult (utan gängor från början) åt dig.

Det har du rätt i faktiskt. Har varken mätt stigning eller diameter men jag kan tänka mig att det är en vanlig m8 vänstergängad. Såg det dock som läropengar och åkte till lbs och fick skämmas.
Hade det varit vardag och jag hade haft tid över så hade jag åkt till tools såhär i efterhand.

Ja precis. Kragen är paj och inget annat, Den "lossnade" rätt enkelt.

Senast ändrad:
mektabbar
NickPick sa:
AX3L sa:
NickPick sa:

Det har du rätt i faktiskt. Har varken mätt stigning eller diameter men jag kan tänka mig att det är en vanlig m8 vänstergängad. Såg det dock som läropengar och åkte till lbs och fick skämmas.
Hade det varit vardag och jag hade haft tid över så hade jag åkt till tools såhär i efterhand.

Ja precis. Kragen är paj och inget annat, Den "lossnade" rätt enkelt.

Både tools och andra firmor kan ofta ta hem alla möjliga och omöjliga skruvar även om det kan ta några dagar :)

mektabbar
Klantade mig rejält i lördags morse. Jag flyttar ju mitt vevparti (med P2m) mellan mina olika cyklar. Hade kört inne på Monark och hade då 52T-drev. Bytte till 53/39 för utomhusbruk på räsern inför distanspasset. Tyckte kedjan inte gick på som den skulle, men funderade inte så mycket på det utan gjorde mig klar och gick ut. När jag rullade igång tittade jag ner på kedjan som liksom slingrade sig fram på lilla fram. Mystiskt, tänkte jag och kollade närmare. Hela lilla drevet var buktat i fem vågor! Hur fan...?

Jodå, jag hade naturligtvis i stressen satt drevet åt fel håll, så de utbuktande delarna (för att styva upp skivan) kom in mot vevpartiet. När jag skruvade åt hårt, buktade delarna mellan ut för att kompensera...

Jag lossade allt och vände rätt drevet. Turligt nog var det i stort sett helt plant efter den hårdhänta behandlingen, så den hade inte deformerats plastiskt mer än pyttelite. Inga problem sen under rundan, och för ögat ser kedjan helt rak ut.

Men jäkligt klantigt! :)

mektabbar
Min frambroms har alltid gnällt ganska mycket men på sista turerna har den låtit fruktansvärt. Bytte drivlina ikväll och bestämde mig för att bränna rent skiten i samma veva. La skivan och beläggen på en spisplatta och drog igång. Rök rätt bra om det ena belägget så nån skit var det i det. Lät det svalna och skulle montera ihop allt igen när jag insåg att ena belägget inte hade fixat värmen. Krakelerade sönder i nått grönt pulver :( Googlade lite snabbt och det var visst bara sintrade belägg som pallade den behandlingen... Inga nya passande hemma heller. Blir LBS besök imorn.

DSC_00912.JPG

mektabbar
De var väldigt ojämnt slitna både i x- och y-led, även om det inte syns så bra på bilden. Risken är dock stor att det blir en mektabbe på riktigt om jag ger mig på att fila eller shimsa - jag är mer kemist än mekaniker. Finns det nån lösning (höhö) som innefattar att man häller på Kungsvatten? (Höll på att skriva guldvatten, men det är något helt annat.)

mektabbar
Rattnalle sa:
Eller lämna in den till Jon och få den precisionsfilad och justerad åt dig.

Lutar åt den lösningen ja. Har precis plockat loss gaffeln för ett besök, borde kanske kommit med hela cykeln istället. :-)

(Sen skulle jag iofs gärna gjort mig av med XT-ojämn-bitepoint-bromsarna helt, men det är en annan sak..)

Senast ändrad:
mektabbar
zinkpasta sa:
Rattnalle sa:
Eller lämna in den till Jon och få den precisionsfilad och justerad åt dig.

Lutar åt den lösningen ja. Har precis plockat loss gaffeln för ett besök, borde kanske kommit med hela cykeln istället. :-)

(Sen skulle jag iofs gärna gjort mig av med XT-ojämn-bitepoint-bromsarna helt, men det är en annan sak..)
Är det xt modell 8000 ojämn bitepoint? Isåfall borde du ta ett snack med shimano. Jag fick nya handtag till mina.

mektabbar
Försöker få min nymonterade xt 11x1 arm,kasset och kedja växla tystare. I brist på bortförklaringar ser jag att det står " 10 " mittpå några cn-hg701 kedjelänkar högra på bild. Kan jag fått nån 10speed ?? kedja med satsen

Bilagor

• IMG_3340.JPG
    IMG_3340.JPG
    181 KB · Besök: 97
mektabbar
Är väl bara att mäta om de är ett knippe hundradelar tjôckre.
(Skiljer väl 0,3-0,4 på 10 och 11 delat.)

[Jag bukar alltid ha texten upp-och-ner ner och inte upp men det spelar ingen roll :-) ]

mektabbar
marr sa:
zinkpasta sa:
Är det xt modell 8000 ojämn bitepoint? Isåfall borde du ta ett snack med shimano. Jag fick nya handtag till mina.

Japp, det är det. Mailade Wiggle där jag köpte och de ville att jag skulle skicka in bromsen för inspektion vilket känns lite jobbigt (men inte orimligt då jag kört nästan ett år), iaf om de vill ha hela kittet inkl. slang och ok. Är det i handtaget problemet sitter? Isåfall kanske jag kan argumentera för att bara skicka in det, då slipper jag krångla med interna dragningen iaf i förstaläget..

Men kanske kan ta det direkt med Shimano Sverige/Nordic?

mektabbar
zinkpasta sa:
marr sa:
zinkpasta sa:

Japp, det är det. Mailade Wiggle där jag köpte och de ville att jag skulle skicka in bromsen för inspektion vilket känns lite jobbigt (men inte orimligt då jag kört nästan ett år), iaf om de vill ha hela kittet inkl. slang och ok. Är det i handtaget problemet sitter? Isåfall kanske jag kan argumentera för att bara skicka in det, då slipper jag krångla med interna dragningen iaf i förstaläget..

Men kanske kan ta det direkt med Shimano Sverige/Nordic?

Jag pratade med Nordic, de sa ja kunde gå till ett servicecenter. Närmsta för mig var sportson Helsingborg, de fixade nya handtag på mindre än en vecka :)

mektabbar
mv70 sa:
Försöker få min nymonterade xt 11x1 arm,kasset och kedja växla tystare. I brist på bortförklaringar ser jag att det står " 10 " mittpå några cn-hg701 kedjelänkar högra på bild. Kan jag fått nån 10speed ?? kedja med satsen
Det står inte 10 på din kedja, det står O I, vilket betyder att kedjan tillverkats i september 2016.

mektabbar
Crossmax sa:
mv70 sa:
Det står inte 10 på din kedja, det står O I, vilket betyder att kedjan tillverkats i september 2016.
Tack för bra svar! då vet jag :)

mektabbar
mv70 sa:

Det är inte så enkelt då som att du ligger aningen snett mellan cage och delning på kassett?

mektabbar
mv70 sa:

Kedjan är i rätt region av rätt längd? Lika illa med och utan clutch aktiverad?

Ingen stor tabbe, men luftade reverben förra veckan eftersom den stannade helt i kyla. Mycket riktigt, den fungerade bättre nån knapp timme första passet innan den fastnade igen. Fan, jag får lufta igen tänkte jag (det blev väl inte helt 100 förra gången, eller nåt) och tog ur stolpen, lossade kabeln och satte remoten på styret. Följer guiden där första instruktionen säger "skruva rebounden till långsammaste läget". Ridå. Det läget var den ju i förra gången och då har den aldrig funkat i kyla. Skruvar den till snabbast och får montera ihop allt igen. Håller tummarna för att den funkar bättre imorgon!

mektabbar
Sätta dit ett hjul med 160mm bromsskiva på en cykel som av avpassad för 180mm. Det bromsar riktigt dåligt kan meddelas. Riktigt dåligt.

mektabbar
IMG_20170330_155900.jpg
Rätt
IMG_20170330_155322.jpg
Fel

Jag monterade en ovalklinga nyligen och tyckte det var super. Sen slösurfade jag igår och råkade se en instruktion på nämda klinga, då har jag haft den fel? Den lilla piggen/utbuktningen ska vara bakom vevarmen.

Tillbaka
Topp