Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ani sa:<messerchmitt>
Bromvätska är inte olja. Punkt. Till att börja med är den hygroskopisk.
</messerschmitt>
Därmed inte sagt att det inte är ett problem med bromsvätskedränkta belägg. På den gamla preskriberade tiden tvättade och återmonterade jag dränkta bromsbackar bak på bilen jag hade. Funkade tillräckligt bra för att passera besiktningen. Så nog skulle jag göra ett försök att rädda beläggen, har ju inte så mycket att förlora förutom lite tid.
daikai1 sa:tänkte vara smart och sänka trycket i framdämparen (säger man så?) igår...
tryckte lite på luftventilen utan att tänka på att jag borde ta lite åt gången... vips var den tömd...
aja får förhoppningsvis hem en dämparpump innan helgen
NickPick sa:Denna bult sitter i dämparlänkaget på två sidor. Pga invaliditet i ena armen (och dumhet) drog jag inte loss den lilla bulten som är "vänstergängad" först för att sedan få loss den stora. Det blev så att den veka alubultens krage gick sönder och den följde med stora bulten ut. Gjorde likadant en gång till också.
Verkar bli dyrt... Ett helvete ens att hitta delar. Jaja "läropeng". SKulle serva bakdämparen och såhär i efterhand hade jag inte ens behövt lossa dessa veka bultar. Bulten på bilden är inte min.. Dock en likadan!
Hela länkagebultskitet måste man köpa. Garanterat dyrt (till de äldre 1000 i Averige och 400 från utriket, men detta är till en 2016 så förmodligen dyrare ändå).
mickef sa:ani sa:<messerchmitt>
Bromvätska är inte olja. Punkt. Till att börja med är den hygroskopisk.
</messerschmitt>
Därmed inte sagt att det inte är ett problem med bromsvätskedränkta belägg. På den gamla preskriberade tiden tvättade och återmonterade jag dränkta bromsbackar bak på bilen jag hade. Funkade tillräckligt bra för att passera besiktningen. Så nog skulle jag göra ett försök att rädda beläggen, har ju inte så mycket att förlora förutom lite tid.
Nya belägg kostar typ 80-90 kronor paret, så man får nog jobba snabbt för att räkna hem en räddningsaktion... ;)
AX3L sa:NickPick sa:Denna bult sitter i dämparlänkaget på två sidor. Pga invaliditet i ena armen (och dumhet) drog jag inte loss den lilla bulten som är "vänstergängad" först för att sedan få loss den stora. Det blev så att den veka alubultens krage gick sönder och den följde med stora bulten ut. Gjorde likadant en gång till också.
Verkar bli dyrt... Ett helvete ens att hitta delar. Jaja "läropeng". SKulle serva bakdämparen och såhär i efterhand hade jag inte ens behövt lossa dessa veka bultar. Bulten på bilden är inte min.. Dock en likadan!
Hela länkagebultskitet måste man köpa. Garanterat dyrt (till de äldre 1000 i Averige och 400 från utriket, men detta är till en 2016 så förmodligen dyrare ändå).
Så kragen är trasig, inte gängorna? Har du testat med någon verkstadsfirma, typ Tools/Momentum, någon mekanisk verkstad eller liknande? En liten vänstergängad skruv ska väl inte vara helt omöjligt att hitta. (Rätt stor skruv med rätt invändig gänga är nog värre, om än säkert inte omöjligt det heller). Om inte annat kanske någon kan gänga en liten bult (utan gängor från början) åt dig.
NickPick sa:AX3L sa:NickPick sa:Denna bult sitter i dämparlänkaget på två sidor. Pga invaliditet i ena armen (och dumhet) drog jag inte loss den lilla bulten som är "vänstergängad" först för att sedan få loss den stora. Det blev så att den veka alubultens krage gick sönder och den följde med stora bulten ut. Gjorde likadant en gång till också.
Så kragen är trasig, inte gängorna? Har du testat med någon verkstadsfirma, typ Tools/Momentum, någon mekanisk verkstad eller liknande? En liten vänstergängad skruv ska väl inte vara helt omöjligt att hitta. (Rätt stor skruv med rätt invändig gänga är nog värre, om än säkert inte omöjligt det heller). Om inte annat kanske någon kan gänga en liten bult (utan gängor från början) åt dig.
Det har du rätt i faktiskt. Har varken mätt stigning eller diameter men jag kan tänka mig att det är en vanlig m8 vänstergängad. Såg det dock som läropengar och åkte till lbs och fick skämmas.
Hade det varit vardag och jag hade haft tid över så hade jag åkt till tools såhär i efterhand.
Ja precis. Kragen är paj och inget annat, Den "lossnade" rätt enkelt.
zinkpasta sa:Kanske ingen riktig mektabbe men man kan konstatera att bakbromsen inte varit optimalt inställd.
marr sa:zinkpasta sa:Kanske ingen riktig mektabbe men man kan konstatera att bakbromsen inte varit optimalt inställd.
Blir så med vissa adaptrar tyvärr.
Rattnalle sa:Eller lämna in den till Jon och få den precisionsfilad och justerad åt dig.
zinkpasta sa:Finns det nån lösning (höhö) som innefattar att man häller på Kungsvatten? (Höll på att skriva guldvatten, men det är något helt annat.)
Är det xt modell 8000 ojämn bitepoint? Isåfall borde du ta ett snack med shimano. Jag fick nya handtag till mina.zinkpasta sa:Rattnalle sa:Eller lämna in den till Jon och få den precisionsfilad och justerad åt dig.
Lutar åt den lösningen ja. Har precis plockat loss gaffeln för ett besök, borde kanske kommit med hela cykeln istället. :-)
(Sen skulle jag iofs gärna gjort mig av med XT-ojämn-bitepoint-bromsarna helt, men det är en annan sak..)
marr sa:Är det xt modell 8000 ojämn bitepoint? Isåfall borde du ta ett snack med shimano. Jag fick nya handtag till mina.zinkpasta sa:(Sen skulle jag iofs gärna gjort mig av med XT-ojämn-bitepoint-bromsarna helt, men det är en annan sak..)
zinkpasta sa:marr sa:Är det xt modell 8000 ojämn bitepoint? Isåfall borde du ta ett snack med shimano. Jag fick nya handtag till mina.zinkpasta sa:(Sen skulle jag iofs gärna gjort mig av med XT-ojämn-bitepoint-bromsarna helt, men det är en annan sak..)
Japp, det är det. Mailade Wiggle där jag köpte och de ville att jag skulle skicka in bromsen för inspektion vilket känns lite jobbigt (men inte orimligt då jag kört nästan ett år), iaf om de vill ha hela kittet inkl. slang och ok. Är det i handtaget problemet sitter? Isåfall kanske jag kan argumentera för att bara skicka in det, då slipper jag krångla med interna dragningen iaf i förstaläget..
Men kanske kan ta det direkt med Shimano Sverige/Nordic?
Det står inte 10 på din kedja, det står O I, vilket betyder att kedjan tillverkats i september 2016.mv70 sa:Försöker få min nymonterade xt 11x1 arm,kasset och kedja växla tystare. I brist på bortförklaringar ser jag att det står " 10 " mittpå några cn-hg701 kedjelänkar högra på bild. Kan jag fått nån 10speed ?? kedja med satsen
Tack för bra svar! då vet jag :)Crossmax sa:Det står inte 10 på din kedja, det står O I, vilket betyder att kedjan tillverkats i september 2016.mv70 sa:Försöker få min nymonterade xt 11x1 arm,kasset och kedja växla tystare. I brist på bortförklaringar ser jag att det står " 10 " mittpå några cn-hg701 kedjelänkar högra på bild. Kan jag fått nån 10speed ?? kedja med satsen
mv70 sa:Försöker få min nymonterade xt 11x1 arm,kasset och kedja växla tystare. I brist på bortförklaringar ser jag att det står " 10 " mittpå några cn-hg701 kedjelänkar högra på bild. Kan jag fått nån 10speed ?? kedja med satsen
mv70 sa:Försöker få min nymonterade xt 11x1 arm,kasset och kedja växla tystare. I brist på bortförklaringar ser jag att det står " 10 " mittpå några cn-hg701 kedjelänkar högra på bild. Kan jag fått nån 10speed ?? kedja med satsen
darkforce sa:äsch nu e du kinkig skippa bromsarna går fortare nerför då ;)