mektabbar

mektabbar
Jag har vid mer än ett tillfälle hämtat konstiga skruvliknande saker hos IKEA.
Det du visar på bilden ser ut som de skruv/mutter-mojänger man använder för att hålla ihop intilliggande skåpstommar.

mektabbar
Har du förstört gängor och allt? Om inte skulle jag prova att värma i det läge du har nu. Med lite tur får du snurr på stumpen eller i alla fall ett bättre läge att göra något.

mektabbar
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du förstört gängor och allt? Om inte skulle
> jag prova att värma i det läge du har nu. Med
> lite tur får du snurr på stumpen eller i alla
> fall ett bättre läge att göra något.

I detta fallet är bulten 2-delad där den ena bulten har en inre gänga.
Jag har mao knäckt skruven som gängas in i bulten.

Sedan lyckades jag inte rädda det hela.

Och under försöken att få ut den avbrutna skruven har jag värmt med en gasolbrännare utan framgång.

Men jag har en ny plan, har KANSKE hittat ngt som kan funka som tillfällig ersättningsbult till jag kan få hem den riktiga från Planet X.

mektabbar
Woop woop! :-D

Var precis ute i förrådet & mätte på min Orange.
IMG_2300-Edit-21.jpg

Orange har dessa på lager och denna rackaren kommer att passa även på Titusen till Planet X får hem rätt bult :-D
Ibland ska man ha lite flyt trots att man är dum ;)

Flyger det så flyger det! (som Patrik säger)

mektabbar
Vernersson skrev:
> Woop woop! :-D
>
> Var precis ute i förrådet & mätte på min
> Orange.
>
> Orange har dessa på lager och denna rackaren
> kommer att passa även på Titusen till Planet X
> får hem rätt bult :-D
> Ibland ska man ha lite flyt trots att man är dum
> ;)
>
>
> Flyger det så flyger det! (som Patrik säger)

Bra McGyverpoäng att inte ge sig.

mektabbar
Det glappade lite runt vevlagret, så jag skruvade av vevarmen, knackade lite på vevlagret så det skulle sitta lite tätare. Sen skruva ihop det, och dra åt. Glappet var borta och jag var nöjd. Sen såg det lite konstigt ut.

Bilagor

• 20160107_120712.jpg
    20160107_120712.jpg
    189.3 KB · Besök: 158
mektabbar
Max_max skrev:
> Det glappade lite runt vevlagret, så jag skruvade
> av vevarmen, knackade lite på vevlagret så det
> skulle sitta lite tätare. Sen skruva ihop det,
> och dra åt. Glappet var borta och jag var nöjd.
> Sen såg det lite konstigt ut.

En finm när du cyklar på den sådär och jag kommer att skratta ihjäl mig....

mektabbar
Elektro_71 skrev:
> Max_max skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det glappade lite runt vevlagret, så jag
> skruvade
> > av vevarmen, knackade lite på vevlagret så
> det
> > skulle sitta lite tätare. Sen skruva ihop det,
> > och dra åt. Glappet var borta och jag var
> nöjd.
> > Sen såg det lite konstigt ut.
>
>
> En finm när du cyklar på den sådär och jag
> kommer att skratta ihjäl mig....

Hade jag gärna ställt upp på, men nu har jag fått till det på rätt håll efter onödigt mycket nybörjar meckande :)

mektabbar
Max_max skrev:
> Eller hur, nya hipstergrejen, man får så mycket
> mer kraft i varje tramptag.

Jag såg faktiskt en kickstarter där man hade vevarmar som man kunde justera så att de satt så här! Har helt glömt bort vilken fördel de hävdade att det hade...

mektabbar
Lärde mig den hårda vägen att nya Tiagra 4700 10sp bakväxel inte lirar med mina gamla 105 5700 växelreglage. Helt omöjligt att få till bra växlingar trots nytt växelöra. Grundsökning på nätet gav att det skulle fungera men ytterligare djupsökning indikerade att det blir problem pga ny "pull ratio" på 4700 RD :-( 10sp är tydligen inte 10sp längre...

Gammal hederlig 5700 bakväxel beställd! Ny Tiagra 4700 bakväxel snart på ett "Köp & Sälj" nära dig...

mektabbar
Tribeca skrev:
> Lärde mig den hårda vägen att nya Tiagra 4700
> 10sp bakväxel inte lirar med mina gamla 105 5700
> växelreglage.

En 4700 har samma utväxling som 5800 (1:1.4) medan gamla 5700 och 4600 har 1:1.7
Då får jag väl hålla ögonen på k&s då då för 1:1.4 är tillräckligt nära Campags 1:1.5 och SRAMs 1:1.3 för att vara användbart när det kniper :-)

mektabbar
Max_max skrev:
> Det glappade lite runt vevlagret, så jag skruvade
> av vevarmen, knackade lite på vevlagret så det
> skulle sitta lite tätare. Sen skruva ihop det,
> och dra åt. Glappet var borta och jag var nöjd.
> Sen såg det lite konstigt ut.

Hahaha ja , shit , först såg jag det inte men efter ett tag så såg jag det.

Reflexen! Herregud va konstigt det kan bli ;)

mektabbar
OT men ändå: monterade fästena på Stighudarna i morse innan vi skulle ut på tur, väl framme vid fjället kom jag på att det finns fram och bak på Stighudar men jag hade inte kollat.... Satt naturligtvis åt fel håll båda två. Turligt nog har de utmärkt service på edsåsdalens skidbod så det löste sig ändå.
/T

mektabbar
Som eketjall säger så funkar gänglagning. Här är en billigare sort:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Gangreparationssats-2000022403/?artId=191373

mektabbar
När jag bytte från rakt till bockstyre på vinterhojen tyckte jag att vajerhöjet till bakbromsen skulle räcka till.
Det gjorde det inte, vid skarp högersväng nöp bakre skivan. Hårt.
Inte bra för självförtroendet. Ont gjorde det också.

mektabbar
Tack för alla tips om Helicoil. Har aldrig använt en sån men det ska nog gå vägen.
Det är mycket riktigt post mount och jag gissar att materialet är aluminium.

mektabbar
Två länkar för kort kedja. Tvungen att åka och köpa shimanokedjepinne innan butikerna stänger.

Till mitt försvar hade jag just pratat med DHL:s kundtjänst om deras företags kompetensnivå och var lite ur balans.

Senast ändrad:
mektabbar
Skulle börja lufta/fylla på olja i min fram broms. Lossar på nippel och ska skruva i sprutan, då är det för liten gänga! Ska vara m6 vilket jag inte har:-( Det resulterar iaf i oljeförlust och inget bett kvar alls:@
Nu är ett luftningskit panikbeställt.

mektabbar
mikipedia_ sa:
Skulle börja lufta/fylla på olja i min fram broms. Lossar på nippel och ska skruva i sprutan, då är det för liten gänga! Ska vara m6 vilket jag inte har:-( Det resulterar iaf i oljeförlust och inget bett kvar alls:@

Finns magura nippel i sandviken och ska till falun idag så !!!

mektabbar
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:

Det var snällt:-)
Men åker inte du direkt till Falun utan att passera Avesta lr Hedemora? Jag ärfast på jobbet tyvärr!

mektabbar
mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:

Det var snällt:-)
Men åker inte du direkt till Falun utan att passera Avesta lr Hedemora? Jag ärfast på jobbet tyvärr!

Jo direkt men inte förrän efter 1530 så !!!

mektabbar
Jag började byta skivor och belägg och lufta bromsar tidigare i somras. Hann frambromsen klart, och tänkte att jag tar bak sen efter utlandssemestern.
Nu, sådär två månader senare, hittar man det här. Nedslängt tillsammans med nya belägg och skiva, som legat och marinerat i oljan på botten av verktygslådan. Gissar att all bräkleen i världen inte kan få dom till att funka igen.

PSX_20160830_073011.jpg

Tillbaka
Topp