mektabbar

mektabbar
En gammal tabbe, hittade inget bildbevis annat än en liten, liten bild. När min cykel kom hösten 2007 från Tyskland så satte jag ihop den själv. Cyklade hela våren med domningar i händerna. Cyklade VR 2008 med domningar i händerna plus att hela cykeln kändes konstig.

På ett lopp på hösten så tittar SuperApe på sadeln och konstaterar försiktigt, ska inte sadelstoplen vara vänd åt andra hållet :-)

Gissa om det blev en annan cykel, och domningarna i händerna fösvann :-)

Så tack vare SuperApe gick det att genomföra Finax satningen i år :-)

Bilagor

• sadelstolpe.jpg
    sadelstolpe.jpg
    2.9 KB · Besök: 140
mektabbar
18 timmar till start i VR och jag skall bara dra åt mitt muppuga vevlager lite.
Krack, där gick plastdistansen som låser vevlagret i hylsan från ickedrivsida sönder.
Funktionen är intakt, det är bara grepppunkterna för verktyget som gått åt fanders. Men hur fasiken får man nu ut det när jag tröttnat på glappet?

Det är ett gammalt 4-kantslager av enklare modell.
Kanske kan man gänga loss från drivsidan utan att släppa låsgängorna i plast på andra sidan men jag vill inte gärna testa innan jag har något att ersätta med.
IMG_1297.JPG ht=725
IMG_1299.JPG ht=544

Ser nu att det är lite rost på axeln, skämmes...
Verkligen dags att byta ut det gamla skräpet.

mektabbar
Jahapp, där satt den...

Sprojtans racer i vintras, vevlagret börjar knaka efter 100 mil. LBS säger att det förmodligen räcker att rengöra och smörja och säljer ett vevlagerverktyg.

Får isär grejerna men den högra sidan var ganska seg, rengör och smörjer så det står härliga till.

Försöker få på högra sidan av vevlagret med fingrarna enligt Leos eminenta guide, helt omöjligt. Använder verktyget, snett, nytt försök, snett. Så nu har jag gängpaj på vevlagret. Alternativt var det felskruvat från fabrik. Fan.

Edit:
Yessss, Pedalogerna fixade biffen på 30 sekunder med något gäng-verktyg. Men vevlagret knakar fortfarande... :(

Senast redigerad av en moderator:
mektabbar
Idag var det dags att inspektera skumringarna i framgaffeln. Vänster ben gick bra, nästan ingen smuts alls och gott om olja i skumringen. Bänder upp höger dust vipe. Höger skumring verkar ok den med, men vänta nu, va fan. Det börjar sippra upp olja ur ytterbenen och snart så är det en stor pöl med olja på golvet. Hur i helvete? Höger ben innehåller endast dämpenhet på en Fox Float, och oljan skall ligga längst ner och skvalpa. Fan, blir till att göra ett akut kejsarsnitt. Printar ut servicemanualen och ger mig ner i källaren igen. Punkt ett, skruva av reboundratten med en 1,3 mm insex. 1,3 men för i h..e (igen) 1,3, var fan får jag tag i det? Besöker ett antal butiker i jakt på en 1,3:a, men utan resultat. Då slår det mig att OskarH brukar kränka Fox-gafflar så jag ringer honom och jodå visst har han en 1,3:a, med sig upp till Åre. Jippie. Köper en fil istället och filar ner en 1,5:a. Succe! Ut med dämparenheten för inspektion. Funkar perfekt, alla packningar ok, rent och snyggt. Men vad är felet då? Då slår det mig att Cykeln åkt upp och ner i 80 mil. Oljan har lagt sig längst upp innanför ytterbenet och eftersom jag släppt ut luften i vänsterbenet så pressar cykelns tyngd ut oljan. Suck. I med ny olja och skruva ihop skiten igen. Torkar av golvet och stressar för att hinna få i mig lite mat innan kvällens happyride.

Jag fick i alla fall tillfälle att test med 5 wt, eftersom det var vad jag hade till hands. (Skall egentligen vara 7 wt i en Fox.) Funkade perfekt. Istället för att som alltid ha rebounden nästan på 0 så kan jag nu utnyttja justeringsmöjligheten på reboundratten lite mer.

mektabbar
perzzon skrev:
Men hur
> fasiken får man nu ut det när jag tröttnat på
> glappet?

Hur har det gått med lagret? Det ser ju ut som om det ska finnas fäste för avdragare i alla fall? Om pillar bort det vita? Om du bara får loss en sida går det ju att slå ut lagret och klyva lagerskålen med ett bågfilsblad.

mektabbar
perzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> 18 timmar till start i VR och jag skall bara dra
> åt mitt muppuga vevlager lite.
> Krack, där gick plastdistansen som låser
> vevlagret i hylsan från ickedrivsida sönder.
> Funktionen är intakt, det är bara grepppunkterna
> för verktyget som gått åt fanders. Men hur
> fasiken får man nu ut det när jag tröttnat på
> glappet?
>
> Det är ett gammalt 4-kantslager av enklare
> modell.
> Kanske kan man gänga loss från drivsidan utan
> att släppa låsgängorna i plast på andra sidan
> men jag vill inte gärna testa innan jag har
> något att ersätta med.
>
>
> Ser nu att det är lite rost på axeln,
> skämmes...
> Verkligen dags att byta ut det gamla skräpet.

Jag har gjort samma grej, plastkopparna är värdelösa! hände dock när jag drog dit det, fick nog o slängde på vevarna ändå o det har funkat bra en vecka i alla fall. Men ska byta till ett annat vevparti nu tänkte jag o slänga skiten!

mektabbar
Jag tog och bytte styrlager åt min kära pappa för ett tag sedan. Cykeln stod vid garaget på solsidan, så jag blev kvar där och tog isär den. När jag knackade ut övre lagerskålen vände jag upp och ned på cykeln, och lutade den mot väggen och hade en defekt generator som lämpligt nog bara låg där, som stöd under. Den stod jättebra så. Snabbt och effektivt jobbade jag, pappa ville pröva cykla upp till stan för skytteträningen. (Pistolskytte - "Gå med i vår klubb och lär dig skjuta och träffa kamrater!")

Så stötte jag på patrull. Det var inte riktigt bara att ta bort det gamla och sätta dit nytt, eftersom det var lite fel dimension på lagret, eller rättare sagt cykeln. Den visade sig ha JIS-standard och inte vanlig ISO, några tiondelar fel. Jaja, efter att kollat upp måtten så blev det mer jobb bara. Lagerläget skulle behöva svarvas ner, och styrhuvudet på ramen tas upp lite grann. Jag började med framgaffeln och fick till den riktigt bra. Det är skönt att ha en svarv hemma! I styrhuvudet visade det sig i princip vara tillräckligt med att ta bort färgen med lite smärgelduk, så jag började med det. Det hade tagit ganska lång tid att fixa framgaffeln och pressa på lagerbanan, men jag hade tittat på klockan och hade gott om tid på mig. Det var en timme kvar tills pappa skulle iväg.

Då kommer min far ut, lite stressad och småirriterad, och säger att han inte hinner cykla eftersom han måste iväg precis nu för att hinna. Klockan i verkstaden som jag har tittat på visade fortfarande vintertid tydligen. Skit också. Men! Jag säger att du hinner visst, jag bara slänger ihop det här! När du har bytt om från jobbkläderna är cykeln färdig! Så jag bokstavligen springer och hämtar framgaffel, nya lagret och en gängstång för att pressa i lagerskålarna.

Jag skruvar i hundratio - i med lager, fett, framgaffel, vajerhållare, styre, allt åker dit i rask takt efter varann. Lagret ska justeras. Jag tar tag i framgaffeln och ska resa upp cykeln. Då märker jag att jag monterat framgaffeln upp och ned. Cykeln stod fortfarande fel väg, men jag hade satt i lager och framgaffel "underifrån". Grannen, som precis i denna sekund dök upp från bakom hörnet på garaget, och som höll på att skratta läppen av sig, fick jag med hot om grovt våld hindra från att ta en bild med mobilen.

mektabbar
Vet inte om jag borde posta i en annan tråd men här är mekklanteri av högsta rang-idioter!
Lämnade in singlespeedramen för brotchning av sadelrör och montera styrlager. Styrlagret
fixade de inte för att det var ett gammalt så det passade inte med kulringar utan kulorna
måste vara lösa. Mao ville de inte kapa gaffeln (gängat styrlager) för de inte visste hur
högt lagret skulle bygga!? För helvete, det är väl bara att mäta??? Sen när man ser bakgaffeln
så vill man gråta- 2 stora hack i lacken efter antar jag "i med skiten i skruvstädet och dra
åt". Och det ska vara en cykelverkstad?? Så en STOR VARNING för solsta cykel i karlstad. Anlita
dem aldrig!!! K L A N T S K A L L A R! ! !

mektabbar
Det låter ju helt vansinnigt. Sa du något om märkena åt dem? Du kanske inte hade perfekt lack på cykeln innan, men om jag hade haft det och en verkstad hade klantat sig så hade jag velat ha den omlackad.

Tänkte nämna en liten, liten klantighet jag utövade. Jag satte ihop en gammal Crescent Fashion Line (edit: nej nej, en 309 Competition är det såg jag nu, milsvid skillnad...), och monterade på en äldre XTR-växel jag hade liggande. Tyvärr var en stoppskruv aningen för kort för det gamla smala frihjulet, men bara några tiondelar. Så först tog jag en skruv med samma gänga, en liten m4:a, och prövade lägga på lite längst ute på spetsen med mig:en. Jag justerade in matningen på tråden tills det blev en perfekt liten bulle på skruven. Jag ville ju inte göra fel på den riktiga, utan tränade på den här så jag visste att det skulle bli bra. Så tog jag justerskruven från växeln och duttade dit en lagom liten svetspunkt. Trodde jag. För halva skruvjäveln försvann i en mindre explosion av grönt och blått ljus. Den visade sig vara av titan.

mektabbar
Idag skulle jag plocka isär min krånglande broms. Tömmer ut bromsvätskan och inser då att jag aldrig kommer få ur kolvarna utan vätska i systemet. Suck. I med ny vätska. Det tar sin lilla tid att lufta ett system som varit tomt. Till slut så svarar kolvarna på trycket och jag inser att jag måste göra om hela proceduren en gång till. Men, hmm, nu funkar det. Båda kolvarna rör sig som de skall. Puh! =D

Det var nära att jag gjorde en riktig katastroftabbe med gaffeln också när den skall skruvas ihop. När jag skall skruva på muttern på dämparbenet så vill inte crush washern gå över gängan så jag tänker att kanske har jag blandat ihop dem och sätter hylsan över fjäderbenets mutter och är på väg att skruva av den när Oskar frågar om det är särskilt klokt att göra det när det är tryck i luftkammaren. Nää, det är rikitgt riktigt obra. Tack Oskar.

mektabbar
s skrev:
> Idag skulle jag plocka isär min krånglande
> broms. Tömmer ut bromsvätskan och inser då att
> jag aldrig kommer få ur kolvarna utan vätska i
> systemet.

Tryckluft är skiten. Fast se upp. Det blir rena luftgäverseffekten :)

mektabbar
Rippa skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idag skulle jag plocka isär min krånglande
> > broms. Tömmer ut bromsvätskan och inser då
> att
> > jag aldrig kommer få ur kolvarna utan vätska
> i
> > systemet.
>
> Tryckluft är skiten. Fast se upp. Det blir rena
> luftgäverseffekten :)

Bra tips. Skall testa det nästa gång de krånglar.

mektabbar
Fulservade min Fox Float och hällde i vanlig gaffelolja istället för float fluid i luftkammaren under mantrat: "hur fel kan det bli".

Jättefel visade det sig. Gaffelhelvetet är nu lika sur som min gamla MX Comp var. Stiction Delux. Har ont som fan i händerna efter kvällens cykeltur.

En dunk float fluid är nu beställd från CC. =D

mektabbar
Mårten skrev:
> s: Köp ny gaffel, när det är dags att serva har
> man ju ändå tröttnat... :D

Ja, det är obratzigt att serva. En Float 150 QR 15 skulle sitta fint.

mektabbar
Mårten skrev:
> s: Precis. Skärp dig nu! Slicka håret bakåt och
> hala fram platinakortet...

s måste ha en väldigt lång tunga...

mektabbar
MagnusA skrev:
> s måste ha en väldigt lång tunga...

Har du aldrig sett en katt som tvättar sig?

mektabbar
s skrev:
> MagnusA skrev:
> -----
> > s måste ha en väldigt lång tunga...
>
> Har du aldrig sett en katt som tvättar sig?

Det är sant :-)

mektabbar
s skrev:
> Ja, det är obratzigt att serva. En Float 150 QR
> 15 skulle sitta fint.

Eller så ger du upp fox helt och hållet.

mektabbar
Jahopp, tänkte kapa lite (5 mm) på styrröret idag, för att slippa stoppa dit en till spacer. Gick jättebra, tills jag upptäckte att den lilla "koppen" som satt precis ovanpå styrröret under täcklocket inte längre går ner. Detta på grund av något som ser ut som en tunn metallshim i styrröret nu tar emot "koppen" halvvägs ner.

Behöver jag oroa mig? Känns som koppen inte gör nån större nytta egentligen, men då borde den inte suttit där från början.. :)

En starnut kanske skulle kunna funka som ersättare annars?

mektabbar
Anders H skrev:
> perzzon skrev:
> Men hur
> > fasiken får man nu ut det när jag tröttnat
> på
> > glappet?
>
> Hur har det gått med lagret? Det ser ju ut som om
> det ska finnas fäste för avdragare i alla fall?
> Om pillar bort det vita? Om du bara får loss en
> sida går det ju att slå ut lagret och klyva
> lagerskålen med ett bågfilsblad.

Jag har inte rört det än men nu glappar det så det får väl bli en beställning av ett HTII snart, strax och sen fram med våldet.

mektabbar
s skrev:
> Lägg upp en bild så man får se hur det ser ut.

Jaså? Räckte inte min målande beskrivning till? ;)

DSC1787.jpg ht=483

DSC1791.jpg ht=725

Edit: Läste just i manualen att star nut är INTE att rekommendera i Specialized E100.. Frågan är då om jag klarar mig utan. :)

mektabbar
the_TnT skrev:
> Lustig mojutt, hur ser resten av delarna ut?
> Förstår inte hur den är tänkt att fungera.

Mojutt? Hursom så +1:ar jag det. Är det en inbyggd espressobryggare i styrtammen?

mektabbar
the_TnT skrev:
> s skrev:
> -----
> > Mojutt?
>
> Förstår du om jag skriver "pjåp"?

Menar du mockagrunk?

mektabbar
the_TnT skrev:
> Lustig mojutt, hur ser resten av delarna ut?
> Förstår inte hur den är tänkt att fungera.

Om det är mig du frågar så ska den skål-liknande saken ner i styrröret så att den vilar på kanterna av styrröret och sedan för man ner muttern genom hålet..

Lustigt att ingen verkar ha en susning om vad det är för något. :)

Jag börjar misstänka att skålen är tänkt att skydda kolfibern, samt hjälpa till med att få muttern rakt ner i styrröret.

mektabbar
the_TnT skrev:
> Varför passar den inte i styrröret? Tar
> styrstammen i eller har du fått grader i
> styrröret som måste putsas bort?

Det är expander pluggen (tunn bit aluminium som går runt insidan av röret) som nu kommit för nära toppen av styrröret och hindrar skålen från att glida ner mer än halvvägs.

e100.jpg ht=391

mektabbar
Oh!

Går den inte att tryck ner då? Det ser ut så på bilden. Du måste nog knacka lite på den undre konen så att den släpper först.

mektabbar
s skrev:
> Oh!
>
> Går den inte att tryck ner då? Det ser ut så
> på bilden. Du måste nog knacka lite på den
> undre konen så att den släpper först.

Jag har provat att trycka ner expandern, men jag tänkte aldrig på att det kunde sitta en skål undertill också. Det måste kollas upp!

mektabbar
Det borde vara den som låser. Håll gaffeln upp och ner så riskerar du inte att den rasslar ur hela vägen eller sätter sig på tvären.

Tillbaka
Topp