Jag tog och bytte styrlager åt min kära pappa för ett tag sedan. Cykeln stod vid garaget på solsidan, så jag blev kvar där och tog isär den. När jag knackade ut övre lagerskålen vände jag upp och ned på cykeln, och lutade den mot väggen och hade en defekt generator som lämpligt nog bara låg där, som stöd under. Den stod jättebra så. Snabbt och effektivt jobbade jag, pappa ville pröva cykla upp till stan för skytteträningen. (Pistolskytte - "Gå med i vår klubb och lär dig skjuta och träffa kamrater!")
Så stötte jag på patrull. Det var inte riktigt bara att ta bort det gamla och sätta dit nytt, eftersom det var lite fel dimension på lagret, eller rättare sagt cykeln. Den visade sig ha JIS-standard och inte vanlig ISO, några tiondelar fel. Jaja, efter att kollat upp måtten så blev det mer jobb bara. Lagerläget skulle behöva svarvas ner, och styrhuvudet på ramen tas upp lite grann. Jag började med framgaffeln och fick till den riktigt bra. Det är skönt att ha en svarv hemma! I styrhuvudet visade det sig i princip vara tillräckligt med att ta bort färgen med lite smärgelduk, så jag började med det. Det hade tagit ganska lång tid att fixa framgaffeln och pressa på lagerbanan, men jag hade tittat på klockan och hade gott om tid på mig. Det var en timme kvar tills pappa skulle iväg.
Då kommer min far ut, lite stressad och småirriterad, och säger att han inte hinner cykla eftersom han måste iväg precis nu för att hinna. Klockan i verkstaden som jag har tittat på visade fortfarande vintertid tydligen. Skit också. Men! Jag säger att du hinner visst, jag bara slänger ihop det här! När du har bytt om från jobbkläderna är cykeln färdig! Så jag bokstavligen springer och hämtar framgaffel, nya lagret och en gängstång för att pressa i lagerskålarna.
Jag skruvar i hundratio - i med lager, fett, framgaffel, vajerhållare, styre, allt åker dit i rask takt efter varann. Lagret ska justeras. Jag tar tag i framgaffeln och ska resa upp cykeln. Då märker jag att jag monterat framgaffeln upp och ned. Cykeln stod fortfarande fel väg, men jag hade satt i lager och framgaffel "underifrån". Grannen, som precis i denna sekund dök upp från bakom hörnet på garaget, och som höll på att skratta läppen av sig, fick jag med hot om grovt våld hindra från att ta en bild med mobilen.