mektabbar

mektabbar
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon mer än jag som tror att det ligger
> en mutter och skruv och lurar någonstans i
> gaffelröret från expandern ? :-/ T

Det är ett litet hål intill det större gängade hålet för muttern. Hålet borde ha med spänningen i expandern att göra, men jag lyckas inte klura ut hur det fungerar.. :P

mektabbar
Jag känner att den här passar här, trots att jag fortfarande inte förstår ritktigt vad jag gjort fel. Jag trodde kedjebrytare var till för att bryta kedjor...

IMG_1434.JPG ht=480

Vanliga kedjor är så smala att stiftet lossas helt och sen faller ut när man tar bort kedjestumpen. Men nu sitter kedjestumpen fortfarande fast då stiftet inte gått igenom hela länken. Jag saknar mitt multiverktyg i skogen. Vad fan gör jag? Har redan försökt vålda med en liten polygrip. Det visade sig dock bara göra åverkan på verktygen. För det är bara kedjebiten som är sig lik =)

mektabbar
Bytte styrlager på pendlarhärket idag. Det börjde inte bra med stammen(quill)
som hade rostat fast i gaffeln. Efter att bänt isär delarna med meterlånga järnrör
och mycket våld inser jag att jag köpt ett 1" gängat styrlager när jag borde köpt 1 1/8".

In till Bikeplace och får rätt krona påpressat på gaffeln. Åker hem och pressar i lagerskålarna
upp och ned. Ser att lacken på gaffeln är lite ful efter allt våldande. Målar svart med Emaljlack.
Ser overkligt bra ut, har jag gjord det? Går in och käkar. Kommer ut en timme senare bara för att
upptäcka att lacken har runnit. Tar fram en tops doppad i lacknafta som jag kladdar runt med.
Ännu fulare. Målar över trots att färgen inte torkat tillräckligt varpå den gamla färgen löses och
bildar grova korn. Suckar, låser förrådet och går in.

edit: stavning

Senast redigerad av en moderator:
mektabbar
baby fat skrev:
> baby fat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad fan gör jag?
>
> Som sagt...

Du behöver tillgång till ett skruvstycke.

mektabbar
råkade borra bort gängorna när jag förde borren i fel hål när jag skulle borra bort en insexskruvarna på styrstammen jag dragit runt pga knakande styrstam. Sen borrade jag vidare i den rundade insexa. det gick bra. Jag drog fast svinnpitten, drog sedan naturligtvis av den. Så jag borrade vidare tills batteriet dog. Nån laddare har jag inte hemma. i morgon ska jag hämta laddaren och beställa ny styrstam.

edit: jag var tvungen att sticka i väg och köpa metallborrar på classe mitt i alltihopa också.

mektabbar
Tricket med att konvertera en vanlig vevarmavdragare för fyrkantsaxel till Octalink fungerade inte så bra. Försökte även med en tiokrona, men gav upp innan den satt permanent parkerad inuti vevhuset.

20090814140.jpg

20090814141.jpg

Tack för tipset!

mektabbar
Ja fan, nu är jag 10.50 spänn fattigare och det åker rätt ur cykelkassan.

Jag lånar gärna en avdragare vid tillfälle. Ska bort med lillkransen nu och se hur det går. Dötramp ftw.

mektabbar
Oj, jag har tårar i ögonen av del inlägg, helt underbart. Jag har en aningens äcklig en, mekobjektet var jag själv.

Jag hade fått en blånagel på stortån. Det måste ju mekas helt igen. Blodet ska ju ut, det vet väl
alla?

Värmd nål ska ju gå bra. Värmer på en nål ordentligt, enligt det jag läst då så skulle det skära
genom nageln som en varm kniv i smör. Så blev det inte. Det blev inte ens ett märke i ytan.
Inser att det här går inte, nålen är för klen.
Kniv då? Hmm, ha en kniv så du snurrar på tånageln med tryck på verkade för dumt till och
med för mig. Hade ett privat eureka moment, borrmaskin.
Fram med skruvdragaren och ett en millimeters borr. Tänker ju att utan tryck borde det här gå prima.
Sagt och gjort, börjar borra, sakta. Kommer igenom och trycker borret rätt ner i tån. Det gjorde
riktigt riktigt ont. Kom knappt ut något blod heller och nageln ramlade av till slut.

Helt misslyckat och äckligt mek.

mektabbar
Jag skulle montera frihjulet efter en övergripande service och läste snabbt på en sida på Shimanokasettens instruktionspapper vilket moment det skulle vara. Sagt och gjort ställde jag in momentnyckeln på 150Nm och drog och drog tills ett knak uppstog. Jag hade dragit av flänsen på bulten! Tittade i pappren och det skulle vara 50Nm men det var på en annan sida för en annan typ av hjul. Men fälgen höll. Kassetten drogs åt med 40Nm.

mektabbar
Stervelo skrev:
> Jag hade fått en blånagel på stortån. Det
> måste ju mekas helt igen. [...] eureka moment, borrmaskin

Men guuud är du riktigt riktig eller! Jag ryser bara jag läser inlägget.

mektabbar
Stervelo skrev:
> Oj, jag har tårar i ögonen av del inlägg, helt
> underbart. Jag har en aningens äcklig en,
> mekobjektet var jag själv.
>
> Jag hade fått en blånagel på stortån. Det
> måste ju mekas helt igen. Blodet ska ju ut, det
> vet väl
> alla?
>
> Värmd nål ska ju gå bra. Värmer på en nål
> ordentligt, enligt det jag läst då så skulle
> det skära
> genom nageln som en varm kniv i smör. Så blev
> det inte. Det blev inte ens ett märke i ytan.
> Inser att det här går inte, nålen är för
> klen.
> Kniv då? Hmm, ha en kniv så du snurrar på
> tånageln med tryck på verkade för dumt till och
>
> med för mig. Hade ett privat eureka moment,
> borrmaskin.
> Fram med skruvdragaren och ett en millimeters
> borr. Tänker ju att utan tryck borde det här gå
> prima.
> Sagt och gjort, börjar borra, sakta. Kommer
> igenom och trycker borret rätt ner i tån. Det
> gjorde
> riktigt riktigt ont. Kom knappt ut något blod
> heller och nageln ramlade av till slut.
>
> Helt misslyckat och äckligt mek.

Värm ett uträtat gem, det håller värmen bättre än en smal nål. Jag värmde över gasspisen hemma och fick pysa mot nageln 5 ggr innan det gick hål och en tunn blodstråle lättade på trycket under tumnageln så man kunde knäppa på nageln utan obehag :-) T

mektabbar
jag tror jag försökte med gem med, det hände ingenting. Jag värmde med tändare, kanske det som var problemet, det blev inte varmt nog? Borret löste det ändå, men nageln gick inte att rädda.

mektabbar
Stervelo skrev:
> Kniv då? Hmm, ha en kniv så du snurrar på
> tånageln med tryck på verkade för dumt till och
> med för mig.

Fråga mytomspunnen hur det slutar. Det är också en mycket hörvärd historia...

mektabbar
Stervelo skrev:
> jag tror jag försökte med gem med, det hände
> ingenting. Jag värmde med tändare, kanske det
> som var problemet, det blev inte varmt nog? Borret
> löste det ändå, men nageln gick inte att
> rädda.

Det blev helvetes varmt i lågan från gasspisen, fräste till och kom en rökpuff varje gång jag satte gemet mot nageln och efter femte värmningen pös det igenom sista biten och fräs så försvann det onda i en stråle av blod :-) T

mektabbar
Haha, en liten borr brukar ju faktiskt funka, prova att hålla i borret och snurra för hand istället för att använda maskin, då får du lite bättre kontroll på när du ska sluta.
Det funkade bra för mig iallafall.

mektabbar
Little Stereo skrev:

>
>
> Värm ett uträtat gem, det håller värmen
> bättre än en smal nål. Jag värmde över
> gasspisen hemma och fick pysa mot nageln 5 ggr
> innan det gick hål och en tunn blodstråle
> lättade på trycket under tumnageln så man kunde
> knäppa på nageln utan obehag :-) T

varför inte ta ett litet borr och borra? :)

mektabbar
Har sen förra sommaren förgäves försökt få hem rätt rulltrissor/jockey wheels till min SRAM X-9 m-cage från -06
SRAM orginal, BBB,Token i ett par olika varianter men INGEN har passat på min bakväxel!?!

Trots noggrant sökande på leverantörernas hemsidor om vilken bakväxel trissorna är till för.
Ville ha ett par extra - för byta måste man ju.

Fick hem en uppsättning senast för 3 veckor sedan - från Evalds denna gång, men tror ni inte det blev fel igen?

Har nu en låda med 6 par jockeywheels som jag inte får att passa. Brickor, adaptrar you name it.
Hur man än blandar går det inte.

I Tisdags köpte jag ny bakväxel!
Kan inte begripa hur många olika varianter SRAM tillverkat genom åren...
Mer än hälften av alla mina befintliga trissor passar i den nya - dhu!

Någon som blir klokare - inte jag.

mektabbar
Skulle lossa framhjulet på min Downhill hoj för första gången, van vid snabblåsning som på crosscountry hojen men visade sig vara lite annorlunda på denna. Lossade ena sidan på bulten som håller axeln genom navet och kunde inte förstå varför andra sidan satt så in i berget, vilket i sin tur resulterade i att jag säkert spände och släppte samma skruv ett 20 tal gånger då jag trodde att jag snurrade åt fel håll. Visade sig att där sitter 4st skruvar till som man måste släppa på innan man kan lossa de två som håller axeln, ska ju tilläggas att dom sitter minst sagt tydligt men men är man övertygad om att där bara ska vara två får man skylla sig själv.

mektabbar
Skulle kolla om drevbultarna satt fast ordentligt. Hade naturligtvis koll på momentet i huvudet och ställde in det 2 Nm lägre så att jag inte drar sönder något. Visste inte om jag skulle bli förvånad när jag stod där med bulten sönderdragen. Kollade instruktionsboken som låg lägligt på en hylla en halvmeter från cykeln, jag hade dragit åt med 4 Nm för mycket.

mektabbar
Little Stereo skrev:
> Värm ett uträtat gem, det håller värmen
> bättre än en smal nål. Jag värmde över
> gasspisen hemma och fick pysa mot nageln 5 ggr
> innan det gick hål och en tunn blodstråle
> lättade på trycket under tumnageln så man kunde
> knäppa på nageln utan obehag :-) T

Spelade amerikansk fotboll i USA när jag pluggade på universitet och precis så brukade vår "trainer" göra när vi fått blånaglar vilket inträffade titt som tätt. Första gången var det djävligt läskigt med det rödglödgade gemet men sen längtade man till att få släppt på trycket...

mektabbar
Gjorde återigen tabben att inte kontrollmäta skruv som levererats med cykeldelar. Smällde fint när det blev gängpaj. Tur jag hade en lite längre skruv i rätt dimension som funkade i de gängor som var kvar. :)

mektabbar
baby fat skrev:
> Jag känner att den här passar här, trots att
> jag fortfarande inte förstår ritktigt vad jag
> gjort fel. Jag trodde kedjebrytare var till för
> att bryta kedjor...
>
>
>
> Vanliga kedjor är så smala att stiftet lossas
> helt och sen faller ut när man tar bort
> kedjestumpen. Men nu sitter kedjestumpen
> fortfarande fast då stiftet inte gått igenom
> hela länken. Jag saknar mitt multiverktyg i
> skogen. Vad fan gör jag? Har redan försökt
> vålda med en liten polygrip. Det visade sig dock
> bara göra åverkan på verktygen. För det är
> bara kedjebiten som är sig lik =)

Tror jag kastar skiten nu. Den ligger bara på micron och hånar mig varje gång jag kommer in i köket...

mektabbar
Mårten skrev:
> Gjorde återigen tabben att inte kontrollmäta
> skruv som levererats med cykeldelar. Smällde fint
> när det blev gängpaj. Tur jag hade en lite
> längre skruv i rätt dimension som funkade i de
> gängor som var kvar. :)

Vad nu då?
Fler feldim. Ti-skruv?

mektabbar
> Tror jag kastar skiten nu. Den ligger bara på
> micron och hånar mig varje gång jag kommer in i
> köket...

:o Har Du fortfarande inte fått ut stumpen :)

mektabbar
Brando skrev:
> > Tror jag kastar skiten nu. Den ligger bara på
> > micron och hånar mig varje gång jag kommer in
> i
> > köket...
>
> :o Har Du fortfarande inte fått ut stumpen :)

Gissa...

mektabbar
OskarH skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gjorde återigen tabben att inte kontrollmäta
> > skruv som levererats med cykeldelar. Smällde
> fint
> > när det blev gängpaj. Tur jag hade en lite
> > längre skruv i rätt dimension som funkade i
> de
> > gängor som var kvar. :)
>
>
> Vad nu då?
> Fler feldim. Ti-skruv?

App app app, Ti-skruven var rätt dimension... sen att den gick av är en annan femma. Den här gången var det vanliga stålskruv med dåliga tillverkningstoleranser som strulade... Samma applikation dock.

mektabbar
Timothy skrev:
> Byta belägg på pendlarhojjen. Skivbromsar.
> Beläggen ligger mot. Snurra på hjulet. Ett öga
> på Familyguy, snurra på hjulet.
>
> Blod.
>
> Kortare tumme.
> 2mm

Då kör du kedjebyte på fixin till Simpsons sen?

:) Läk väl.

mektabbar
Hade glömt åt vilket håll vevlager med fyrkantstapp var gängat på högersidan, och drog lös flänsen som resultat! Trodde jag inte ens var möjligt? Är nog starkare än somliga tror! Tursamt nog fanns det lite splines kvar att skruva ut lagret med.. bara att byta till fräscht lager.

mektabbar
Hittad ett dynamonav hyfsat billigt på köp och sälj och sedan en passande fälg. Köpte ekrar och plockade ihop hjulet. Allt gick bra, det blev rakt och fint. Sedan kunde jag inte låta bli att pilla på lagerspänningen som kändes hemsk (som alla billiga Shimanonav). Eftersom låsmuttern satt så förbannat att jag drog sönder konnyckeln så började jag greja på andra sidan med resultatet att jag lyckades ha av kabeln från navets innanndöme. Sedan kom jag på att det inte bara är hårt spända lager som får navet att snurra hackigt utan också magneterna till dynamon. Vilket jävla klåfinger man är! Nu har jag i alla fall ett jättetungt framhjul att åka med i vinter men lyse får jag fixa på nåt annat sätt.

Senast ändrad:
mektabbar
Ha ha...vad mycket sjukt rolig läsning det finns här.

Efter min första och enda 08XC så mekade jag isär hela baknavet...för att göra rent.

Inte fick jag ihop det sedan, så det blev en tur till Pedalogerna med prylarna i en påse. Såg att de hade rea på cyklar, och det blev inte bättre än att jag shoppade en mtb.

Någon vecka senare kom jag tillbaks och hämtade mitt bakhjul...

mektabbar
Pedalerna skulle av, satt som berget.. "Om pedalen lossnar nu, vilket jag hoppas på, kan jag nog bromsa innan handen hamnar i kedjehjulet"

pedal.jpg ht=407

Nej jag kunde inte det

hand.jpg ht=407

Det var nästan värt det, pedalerna kom ju av,

Sen tog jag en promenad och köpte klorhexidin

mektabbar
Efter 2 glas rött på fedagskvällen var det tydligen för svårt att få till stagen på nya bakskärmen....

//Otto

Bilagor

• bakskärm.JPG
    bakskärm.JPG
    116.7 KB · Besök: 143
Tillbaka
Topp