mektabbar

mektabbar
Tribeca skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter 2 glas rött på fedagskvällen var det
> tydligen för svårt att få till stagen på nya
> bakskärmen....
>
> //Otto

Hehe, bara 2 glas? ja, det kan vara svårt det där ;-)

mektabbar
Ok nu har jag klantat mig ordentliget. Jag drog runt skruven, eller eg. skruvhålet, till vajerhållaren på min bakbroms. Är det någon som lyckats gänga om en shimano br m505 skivbroms med lyckat resultat eller har någon annan idé om hur man kan rädda skiten. Har inte ens använt den än ju :(

mektabbar
RN skrev:
> Ok nu har jag klantat mig ordentliget. Jag drog
> runt skruven, eller eg. skruvhålet, till
> vajerhållaren på min bakbroms. Är det någon
> som lyckats gänga om en shimano br m505 skivbroms
> med lyckat resultat eller har någon annan idé om
> hur man kan rädda skiten. Har inte ens använt
> den än ju :(

Har du en bild? Kolla upp hur mycket gods som finns runt skruvhålet, kan gå att montera en helicoil insatsgänga.

mektabbar
Om det är ett genomgående hål kan du byta till en lite längre skruv och en tunn mutter på andra sidan, har gjort så på ett skivbromsok jag drog sönder gängorna på.

mektabbar
hm, det här börjar kännas ganska kokt. Dåligt med gods och oändligt ont med plats för en mutter på baksidan...

bromspaj.jpg ht=544

mektabbar
Om man fyller det där hålet med typ kemisk metall och gängar i den, orkar det hålla emot en skruv som skall hålla vajjer? Jag har som det kanske märks inte meckat med sådana grejer tidigare

mektabbar
Men du kanske kan göra tvärtom och sätta en försänkt skruv och låsbricka från baksidan och mytter på framsidan. Eller försänkt mutter och kemmetall för att hålla den på plats. Ser ut att kunna funka.

mektabbar
Annars har jag hört att hydraliska bromsar är rätt bra. Men det är klart, att meka och pula är roligt det också, men otrevligt om bromsvajern lossnar i en nedförsbacke bla.

mektabbar
Om det "bara" är en justerskruv som skall sitta där kanske du kan klara dig justermöjligheten? Om man trimmar in virelängden ordentligt så brukar det räcka med justermånen på handtaget. Jag har dragit sönder justerskruven på en bakväxel en gång och det funkade utmärkt att låta en ändhylsa vila i hålet. En rund nokonkula längst ut ger säkert tillräckligt bra stöd om hålet inte är för stort.

mektabbar
Det är inte aktuellt med hydrauliska bromsar på en cross-typ cykel :)

Skruven är den som håller fast vajern i bromsen tyvärr...

mektabbar
Oj vilken resa...

Tips för folk som tänker plocka isär något som de inte har sprängskiss på, rita av eller fota.

Nu sitter den på plats igen, får se om det blev bra. Tack för tipsen.

mektabbar
Jag körde in mina Nokian 300 på pendlaren, igår skulle jag byta till 294:orna som den normalt går med.

Bytet gick snabbt och smidigt, loggorna synkades med ventilerna och rotationsriktningen observerades.

På väg till jobbet tyckte jag att 294:orna rullade lika bra som 300:orna....konstigt....

När jag nu skulle byta till 300 på epicen så tyckte jag att ena kanttrådsdäcket uppförde sig väl och kunde stå lutad mot en vägg, medan den andra låg som en åtta på golvet....konstigt...

Jag hade alltså monterat av ena däcket och krängt tillbaks det kollat loggan mot ventilen och rotationspilen, men inte reflekterat över vilket däck jag krängde.

nå..skifta däck är kul och övning är bra.

mektabbar
RN: De internt gängade "popnitar" som sitter på alla ramar som du skruvar flaskställsskruvarna i är nog ett tips i ditt fall.

Du får gå ner i storlek jämf. med de som sitter på ramar ett steg, borra ur hålet så det blir en jämn storlek och sedan smälla i en sådan. Saken är biff.

rivetthread.jpg ht=417

mektabbar
Bytte Kedja på min pendlare igår. shimanokedja från classes och köpte med kedjelås som jag såg inte behövdes eftersom det följde med en sprint. Maeckade ihop kedjan med sprinten och skulle testa trampa runt vilket inte gick bra eftersom jag missat att föra kedjan genom en del av cagen.. Douh.

Tur att jag köpte med kedjelås tänkte jag innan jag insåg att jag köpt lås till 1/8 kedja som fastnade i Cagen... Douh

Fick lös kedjan från cagen och tänkte återanvända sprinten som följde med. Fick fixera sprinten på kedjan med lim (kom på limlösningen efter ett tags svärande) så att jag kunde trycka ihop den med brytaren, länken blev lite stel men funkis.

Tog väl ca en och en halv timme...douh

Fort och fel var kvällens nya svarta.... Fan, fan, fan med thåström nynnades under meket.

mektabbar
Inte lossat alla 4 tvärgående bultar som håller i den 20 mm axeln i fox 40 gaffeln, en bult var fortf. hårt skruvad när jag började försöka skruva isär axeln och gjorde sallad med insexan av axeln.

En nyy axel tar fox 700 för pga. ett litet misstag av mig och det svider.

mektabbar
Aj.

Edit: Om det bara är insexhålet i axeln som blev trasigt kan du säkert slipa upp ett längsgående spår och använda typ enkrona, plattmejsel eller liknande istället?

Senast redigerad av en moderator:
mektabbar
the_TnT skrev:
> Inte min:
>

"Jag tror jag börjar förstå konstruktionen. Synd bara att de har satt etiketten upp och ned!"

mektabbar
moody skrev:
> Lyckades med konststycket att kapa kedja två
> länkar för kort. Två ggr om.
> Bara en kedja kvar att lyckas med.
> Stånk.
>
> /E

Har du kvar dom bortkapade stumparna går det ju att sätta dubbla powerlinks.. :)

mektabbar
Skulle byta vajrar på kompisens mtb, han ahde köpt vajer-set från biltema. Bromsvajrarna har olikformade klumpar på ändarna, ok fint, *klipp* ta bort den som är till racerreglage. Måttar hölje och drar genom först. Justerar lite på en höft till att börja med. Monterar ena växelvajern, bara en sorts vajerände, matar genom, fäster och justerar.

Tar andra växelvajern, "nej detta är ju fel sorts vajerände" tänker jag, *klipp*, matar in vajern, drar genom, hela vajern kommer ut å¨andra sidan. D'oh! Klockan var 18:27 så kompisen fick vänta tills nästa dag då jag köpt en ny vajer.

mektabbar
lleberg skrev:
> Har du kvar dom bortkapade stumparna går det ju
> att sätta dubbla powerlinks.. :)

Precis! Jag har en cykel som behöver 116 länkar lång kedja, och standardkedjan är 114 länkar lång, så det blir dubbla SRAM-länkar när jag byter kedja på den.

mektabbar
En ganska söt histora som har 20 år på nacken... minst!

På den tiden flängde jag rundor på någonslags gammal 20" pojkcykel istället BMX som mina kompisar hade.
Skull höja pudan (eller limpan om man bor norr om hallandsåsen) ute i garaget. Lossade fästet, gav pudan ett par tre rejäla omgångar med gummiklubban och tappade taget. Klubban trillade rakt ner i en 10liters hink med spillolja.
Skit oxå.
Torkade av klubban så gott det gick - tror aldrig att min far märkte det.

Sen var det ju så klar dags att provsitta om det blev rätt höjd. Stiger upp på min stolta springare av märket Svalan.
Känns ganska ok.
Till en början.
Sen börjar det bli blött i skon.

Jodå - jag hade satt ner foten i samma jäkla spilloljehink som jag fiskade upp gummiklubban från...

mektabbar
Passar på att meka när jag ändå är kranker och inte kan hoja. Gjorde rent kedjan på ena hojen. Kliniskt rent, nästan i Skogling-tops-nivå. Oljade in den noggrannt, monterade på och kom på att jag skulle kolla hur sliten den var. Givetvis precis så mycket sliten att den åkte av direkt och ner i skrottunnan.

Tänkte också lufta bakbromsen men lyckades runddra en av skruvarna till reservoarlocket på handtaget.

Fyllde på olja i min hoppstylta till gaffel (MZ55). Mätte noggrant upp mängden olja, men mätglaset jag har är ganska litet och jag var tvungen att fylla på i omgångar. Började med ena gaffelbenet, men efter några skopor drabbades jag av tillfällig demens och började fylla på det andra benet. Kom naturligtvis inte ihåg hur mycket jag då hällt i varje ben, utan fick börja om från början. Slabbigt värre.

Något knakar i vevpartiet/länkaget på en av hojarna, och på en annan har jag lite flex i navet (?) när jag bromsar, men jag vette fan om jag skall ge mig på det i dag med tanke på vilken flax jag haft hittills :-)

mektabbar
ostkaka skrev:
Givetvis precis så mycket sliten
> att den åkte av direkt och ner i skrottunnan.
>

Hmm, då kan du ju förmodligen passera din kasett och dina klingor dit med, då de ju som bekant slits ihop... och du inte kan ersätta en gammal kedja med en ny hursomhelst.

Jag har gjort samma sak själv, det var jobbigt för plånboken :(

mektabbar
Atlas skrev:
> Hmm, då kan du ju förmodligen passera din kasett och dina klingor dit med, då de ju som bekant
> slits ihop... och du inte kan ersätta en gammal kedja med en ny hursomhelst.

Har flera kedjor som jag byter mellan, och just den här kedjan hade precis kommit upp till 0.5%-slitgränsen så den borde inte börjat ha ätit på kakorna.

mektabbar
Inga stora eller allvarliga missar men irriterande många blev lördagens summering:

1 Delarna i bodyn i fel ordning.
2 Efter montering av hela baknavet så var det en o-ring över. Skulle så klart sitta på driven ring, så jag fick riva nästan hela navet på nytt.
3 Stora bromsskivan bak och lilla fram.
4 Framaxeln vänd åt fel håll.
5 Framdäcket åt fel håll.

mektabbar
Fick för mig att jag skulle montera "riktiga" skärmar pa min Pompino sa här framat varkanten. Mattar och märker ut där jag skall borra för att fästa den i bryggan mellan sadelstolpsstagen. Väl pa plats ser det ut som jag trotts allt mattat 0.5 cm fel. Orkar inte ta bort skärmen utan borrar upp halet lite försiktigt pa plats. Problemet med att borra försiktigt är att det tar tid och tankarna hinner vandra och man glömmer bort vad man sysslar med. 30 sekunder senare har jag satt borrer i ramen och effektivt utplanat alla tillstymmelser till gängor. Dock gar allt att lösa genom att borra ytterliggare ett hal och dra fast skärmen med ett buntband och stabilisera den med silvertejp. Inte snyggt men funktionellt. Nu är det dock sa att jag med denna lösning flyttat det förborrade halet för att fästa skärmen nere vid kedjestagen/vevpartiet. En snabb koll i förradet avslöjar att jag jag just använt mitt sista buntband. Det blir till att borra pa plats en gang till. Skrämd av det tidigare missödet lyckas jag halla koncentrationen i hela 15-20 sekunder. Efter ytterligare 10 sekunder har jag med kirugist precision lyckats att dra fast borren i ramen sa innihelvete att det tar flera minuter att fa loss den jäveln. Klippte bort skärmarna och slängde dem längs in i förradet. Blir till att gänga om i höst.

mektabbar
s skrev:
> Inga stora eller allvarliga missar men irriterande
> många blev lördagens summering:
>
> 1 Delarna i bodyn i fel ordning.
> 2 Efter montering av hela baknavet så var det en
> o-ring över. Skulle så klart sitta på driven
> ring, så jag fick riva nästan hela navet på
> nytt.
> 3 Stora bromsskivan bak och lilla fram.
> 4 Framaxeln vänd åt fel håll.
> 5 Framdäcket åt fel håll.

Skönt att läsa. Trodde jag var ensam om att fler saker hamnar på fel plats i fel ordning än som hamnar rätt. Jag är alltid fokuserad men sällan på det jag håller på med.

mektabbar
Örni skrev:
> Skönt att läsa. Trodde jag var ensam om att fler
> saker hamnar på fel plats i fel ordning än som
> hamnar rätt. Jag är alltid fokuserad men sällan
> på det jag håller på med.

Det tragiska är att jag var 100% fokuserad och ändå blev det så många fel.

mektabbar
Jag älskar dig Storklas! Glöm inte det.

Storklas skrev:
> Fick för mig att jag skulle montera "riktiga"
> skärmar pa min Pompino sa här framat varkanten.
> Mattar och märker ut där jag skall borra för
> att fästa den i bryggan mellan sadelstolpsstagen.
> Väl pa plats ser det ut som jag trotts allt
> mattat 0.5 cm fel. Orkar inte ta bort skärmen
> utan borrar upp halet lite försiktigt pa plats.
> Problemet med att borra försiktigt är att det
> tar tid och tankarna hinner vandra och man
> glömmer bort vad man sysslar med. 30 sekunder
> senare har jag satt borrer i ramen och effektivt
> utplanat alla tillstymmelser till gängor. Dock
> gar allt att lösa genom att borra ytterliggare
> ett hal och dra fast skärmen med ett buntband och
> stabilisera den med silvertejp. Inte snyggt men
> funktionellt. Nu är det dock sa att jag med denna
> lösning flyttat det förborrade halet för att
> fästa skärmen nere vid kedjestagen/vevpartiet.
> En snabb koll i förradet avslöjar att jag jag
> just använt mitt sista buntband. Det blir till
> att borra pa plats en gang till. Skrämd av det
> tidigare missödet lyckas jag halla
> koncentrationen i hela 15-20 sekunder. Efter
> ytterligare 10 sekunder har jag med kirugist
> precision lyckats att dra fast borren i ramen sa
> innihelvete att det tar flera minuter att fa loss
> den jäveln. Klippte bort skärmarna och slängde
> dem längs in i förradet. Blir till att gänga om
> i höst.

mektabbar
skaffade mig en lätt och fin stel kol/alu gaffel på 800g.

Funderade på hur jag skulle montera star-nuten i gaffelröret så det blev rakt (utan star-nutverktyg)och kom på den brillianta idén att:

man tar en lång M6 skruv som man gängar ner helt i starnuten och sedan tar man en hylsa från hylsnyckel-satsen i lagom storlek för gaffelröret och fäster under star-nuten så får den fungera som en guide.

Jag fäste hylsan med en lagom stor bricka och en mutter. Ekipaget passade perfekt i gaffelröret så jag kunde stoppa i det i gaffelröret och sedan banka med en hammare på en annan hylsa av mindre storlek som passade perfekt runt skruvskallen på ovansidan av strarnuten.

Sagt och gjort, star-nuten gick ner spikrakt till lagom djup. Tog en lång hylsnyckel och skruvade bort lill-muttern som höll fast den stora hylsan i gaffelröret, muttern och brickan ramlade ut men inte fasen kom hylsan ut. OK, gaffelröret var koniskt åt andra hållet på insidan - tänkte inte på det.

Så nu har jag en fet mutterhylsa i röret under starnuten. och det var ingen vanlig hylsa utan en extra tung och tjock hylsa avsedd för tryckluftsverktyg. så lätt ökar man vikten med 50g på en lätt gaffel.

dags att kolla upp hur man får bort en star-nut.

mektabbar
JoMenSåAtt skrev:
> Superbrat: Det är enkelt att ta bort en starnut,
> så det blir en billig lärdom för dig. ;)
> Och en skoj historia för oss.

jag skall försöka dokumentera lärdomen och dela med mig. undrar om det var något parapsykologiskt synskt fenomen som gjorde att jag först köpte en starnut, sen gick jag och köpte ett nytt styrlager - så jag har en extra starnut liggandes i askkoppen på bilen.

men det verkade rätt enkelt att få ut starnuten.

Tillbaka
Topp