mektabbar

mektabbar
Dagens mektabbe började för två veckor sedan.

Jag skulle byta bromsok fram, men det nya oket hade inte samma koppling så det sket sig.
Iom att systemet öppnats så fick jag ju lov att lufta frambromsen och gjorde iordning sprutorna och skruvade dit första sprutan.

Hmm...

Nog fan skruvade jag dit sprutan på bakoket av bara farten...
Ja ja, blir till att lufta två bromsar tänkte jag och satte igång.

Allt var frid och fröjd men så märkte på vägen till jobbet att bromsbeläggen bak var helt slut.
Ja ja, bara att beställa nya!

Snål som man är så beställde jag ful-belägg (Clarks) stället för avids egna.
Idag kom de och jag skulle "bara" sätta dit dem!
Hmm.. (igen)

De var ju helt jävla omöjliga att få dit så jag kollade på beläggen, det visade sig att det var en liten kant istället för ett slätt spår som på Avids där piggen i oken ska gå...
118100949.jpg

Ok.. fram med filen och fila lite...

Men de gick fan ändå inte ner, så jag försökte pressa in oken till max, men när det ena gick in så åkte det andra ut...

Lufta bromsar med slitna belägg (och tumme mitt i handen) => överfyllt system...

Bara att öppna justerskruven på handtaget och sakta pressa in oken och ut vätska...

Tillslut så gick beläggen in men skrapade nått fruktansvärt, så jag tog och justerade om bromsoket. Det slutade med att jag fick in tumspetsen i den roterande bromsskivan!
Toppen av tummen slets rakt av och jag blödde som en stucken gris...

Det hela gick iaf ihop på slutet så nu har jag välluftad bakbroms med nya belägg som bara skrapar så där lite som man inte orkar justera bort och en vällindad tumme!
tumme.JPG

mektabbar
PerFormance skrev:
-------------------------------------------------------
> Dagens mektabbe hann inte ens blir något mek men
> var synnerligen korkad!
> Jag beställde en sån här:
> http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/1
> 50/6254.jpg
> Visade sig vara sjukt svårt att får ner en 25.4
> mm adapter i ett 22.2 mm styrlager...
> Bara att beställa en ny!
>
> Hojta om nån behöver en 25.4 mm gängad till
> "gänglös"-adapter!
>
> /Per - dum

Jag gjorde samma sak. Det står ju fel på CRC sidan. mm är rätt men tum angivelserna har dom fått fel. Det står 1´´ på båda!!! Arrrgggghhhh. Någon borde göra något!

mektabbar
Jag plockade isär ett femväxlat Sturmey-Archer baknav i molekyler en gång,
som oerfaren hemmamekare, hur lång tid tog det att få ihop det igen....
Lååååååååång tid.
Numera tar jag inte isär navväxlar på det sättet, det räcker ta ut hela mekanismen och lämna in på rengöring/smörjning.

mektabbar
Kan taskigt inställd framväxel orsaka chainsuck?

I så fall så platsar nog det här.

Jag förstörde väl egentligen inget annat än tid, men det var rätt irriterande ändå:

De senaste veckorna har jag fått ett par riktigt elaka chainsuck på pendlaren. Har inte tänkt så mycket på det, bortom "nog dags för ny drivlina". Hade bytt kedja 2 ggr redan. Så idag fick jag ur tummen, plockade fram ny kedja och kassett och började meka. Blev lite förvånad när jag höll upp kedjorna och såg att den gamla inte var så farligt sliten.
Men ny kassett förtjänar ny kedja, så jag petade vidare. Sen när jag trädde i nya kedjan så upptäckte jag att framväxeln pekade ordentligt snett istället för parallellt med klingorna...

Har ingen aning vad som hänt med den, men anar att det hade räckt med framväxeljustering istället för drivlinebyte för att bota chainsuckbesvären.

mektabbar
Preacher skrev:
> dabac: Det är inte så att dina framdrev ser ut
> som skit?

Alltså, vevpartiet är äkta Biltema bojsänkestål - en del skulle säga att det sett ut som skit redan i butiken. Men jag har inte kört med det mer än nåt år eller så, så jag tror inte att jag lyckats nöta ut det än.

mektabbar
Här om dagen skulle jag ut på en tur och tyckte något var konstigt. Bakre (skiv)bromsen skrapade lite nu och då, och bakväxeln var helt felinställd. Fick skruva ca 1,5 varv, vilket man inte direkt behöver inför varje tur. Men men, tänkte inte mer på det. När jag stannade, efter en mil eller så, upptäckte jag att bakhjulet inte satt fast! Jag hade glömt att spänna quickreleasen!!! Tur att det dittills bara var platt mark, jag skulle precis köra in i skogen!

mektabbar
PerFormance skrev:
> Dagens mektabbe började för två veckor sedan.
>
> Jag skulle byta bromsok fram, men det nya oket
> hade inte samma koppling så det sket sig.
> Iom att systemet öppnats så fick jag ju lov att
> lufta frambromsen och gjorde iordning sprutorna
> och skruvade dit första sprutan.
>
> Hmm...
>
> Nog fan skruvade jag dit sprutan på bakoket av
> bara farten...
> Ja ja, blir till att lufta två bromsar tänkte
> jag och satte igång.
>
> Allt var frid och fröjd men så märkte på
> vägen till jobbet att bromsbeläggen bak var helt
> slut.
> Ja ja, bara att beställa nya!
>
> Snål som man är så beställde jag ful-belägg
> (Clarks) stället för avids egna.
> Idag kom de och jag skulle "bara" sätta dit dem!
> Hmm.. (igen)
>
> De var ju helt jävla omöjliga att få dit så
> jag kollade på beläggen, det visade sig att det
> var en liten kant istället för ett slätt spår
> som på Avids där piggen i oken ska gå...
>
> Ok.. fram med filen och fila lite...
>
> Men de gick fan ändå inte ner, så jag
> försökte pressa in oken till max, men när det
> ena gick in så åkte det andra ut...
>
> Lufta bromsar med slitna belägg (och tumme mitt
> i handen) => överfyllt system...
>
> Bara att öppna justerskruven på handtaget och
> sakta pressa in oken och ut vätska...
>
> Tillslut så gick beläggen in men skrapade nått
> fruktansvärt, så jag tog och justerade om
> bromsoket. Det slutade med att jag fick in
> tumspetsen i den roterande bromsskivan!
> Toppen av tummen slets rakt av och jag blödde som
> en stucken gris...
>
> Det hela gick iaf ihop på slutet så nu har jag
> välluftad bakbroms med nya belägg som bara
> skrapar så där lite som man inte orkar justera
> bort och en vällindad tumme!
>

Du borde ju få ngt pris som fick ihop den där röran till slut! :D

mektabbar
ze93 skrev:
> Skulle nödlaga brorsans pendlarcykel igår. När
> allt satt ihop och det var dags för
> växeljustering var det nått som inte stämde...
> ;)
>
>

Det är väl standard att dra kedjan fel genom bakväxeln så det där var kul (eller ;)) att se som omväxling.

mektabbar
Lyckades montera vevarna 90 grader mot varandra på vinterpendlaren i helgen vilket jag inte upptäckte förrän jag skulle cykla hem idag. Jag hade nämligen mekat i garaget på jobbet så den står där i cykelrummet i all sin prakt med mitt namn med stora bokstäver på ramen. Liiite pinsamt. Jag måste komma ihåg att ta verktyg för en liten snabb korrigering i morgon innan nån kommer.

mektabbar
Svårt att säga exakt när tabben begicks men jag har just spenderat en av de mer irriterande timmarna på länge med att lossa fem klingbultar på pendlarens vevparti. Nån idiot hade applicerat någon typ av gänglåsning på dem, fick använda rörtång för att få tag i dem på baksidan.

Och nej, jag har ingen sånt verktyg som man håller i med på baksidan.

mektabbar
Min senaste är att jag trodde att crown race var kompatibla mellan styrlager. Har ägnat åtskilliga timmar till att leta efter orsaken till ett slumpmässigt knäppande ljud, och hoppas jag blivit av med det nu när jag bytt till det medföljande racet. Det oändligt lilla glappet som kändes när jag höll inne bromsen och vickade på cykeln är nämligen borta (trodde det var gaffeln som rörde sig!).

mektabbar
Rengöring/infettning av styrlager vs diskho/vattenlås

Demontering
IMG_1649.JPG

Vilken bra idé, stå vid diskbänken och rengöra
IMG_1651.JPG

Grymt smidigt att tvätta lagerkulorna direkt i vattenlåset
IMG_1652.JPG

Hej igen kulorna!
IMG_1653.JPG

mektabbar
Jag gjorde en trippelkombo i december: Blåsa av hojen med högtryck i minusgrader - Renovera högtryckstvätt - Olja in arbetsbänk med motorolja i kraftigt överskott.
Dessutom kom jag på att det var vattnet i slangen till tvätten som hade frusit. Inget fel på maskinen alltså.

mektabbar
Punkade i Kista, skulle till Alvik.
Började promenera.
När jag kom till Bromma blocks såg jag XXL och tänkte att jag kunde gå in och köpa den slang jag önskat att jag hade haft med mig. Sagt och gjort.
Kommer ut, monterar slangen och tittar en stund på cykeln. Inser sen att jag inte har nån pump med mig.
Det blev en vända till på XXL så att säga.
Hoppas Blackburns minsta pump är trevlig!

mektabbar
Mektabbar, sort of, eller så har jag fått en Gremlin i lägenheten.

Tabbe ett:

Tabbe två:

*Mental Note* Kolla att du dragit åt allt efter att du fipplat med cykeln!

mektabbar
ante_hedis skrev:
> Haha, Vadå löst? Det är ju ett sånt där
> flytande ok :)

Hade det inte skrammlat så illa så. :)

mektabbar
Vet inte riktigt hur det gick till. Plötsligt kom den bara fram ur bakväxeln...

Mektabbe.JPG

Tänkte passa på att byta kedjelås, men fick inte tag på några hos LBS. Så jag hade använt en nit...

Tillbaka
Topp