Dagens mektabbe började för två veckor sedan.
Jag skulle byta bromsok fram, men det nya oket hade inte samma koppling så det sket sig.
Iom att systemet öppnats så fick jag ju lov att lufta frambromsen och gjorde iordning sprutorna och skruvade dit första sprutan.
Hmm...
Nog fan skruvade jag dit sprutan på bakoket av bara farten...
Ja ja, blir till att lufta två bromsar tänkte jag och satte igång.
Allt var frid och fröjd men så märkte på vägen till jobbet att bromsbeläggen bak var helt slut.
Ja ja, bara att beställa nya!
Snål som man är så beställde jag ful-belägg (Clarks) stället för avids egna.
Idag kom de och jag skulle "bara" sätta dit dem!
Hmm.. (igen)
De var ju helt jävla omöjliga att få dit så jag kollade på beläggen, det visade sig att det var en liten kant istället för ett slätt spår som på Avids där piggen i oken ska gå...
Ok.. fram med filen och fila lite...
Men de gick fan ändå inte ner, så jag försökte pressa in oken till max, men när det ena gick in så åkte det andra ut...
Lufta bromsar med slitna belägg (och tumme mitt i handen) => överfyllt system...
Bara att öppna justerskruven på handtaget och sakta pressa in oken och ut vätska...
Tillslut så gick beläggen in men skrapade nått fruktansvärt, så jag tog och justerade om bromsoket. Det slutade med att jag fick in tumspetsen i den roterande bromsskivan!
Toppen av tummen slets rakt av och jag blödde som en stucken gris...
Det hela gick iaf ihop på slutet så nu har jag välluftad bakbroms med nya belägg som bara skrapar så där lite som man inte orkar justera bort och en vällindad tumme!