mektabbar

mektabbar
tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Ny pedaler väntar på att monteras oxå drog jag
> runt ena skruven i klossen...
> Hur i helsike ska ja få loss klossarna nu?????

Har du typ en Dremel så kan du snabbt och enkelt göra en skåra och dra loss med fet platt skruvmejsel.

"Been there, done that!"

Senast ändrad:
mektabbar
Knacka i en torxbit som är lite större än hålet.

Alternativt borrar du bort skallen.

Edit: Släng sedan de usla insexnycklarna du har och köp något bra! ;)

Senast ändrad:
mektabbar
Tack för tipsen! Inget fel på insexnycklarna men nån gång ska man väl lära sig att det är lite viktigt att få i hela nyckeln o hålla den rakt när det är småskruvar inblandat...

/T

Edit: Så! med en borrmaskin var det ju en kakbit!
Foto0628.jpg

Senast ändrad:
mektabbar
Igår skulle jag lite snabbt och smidigt byta ut den amerikanska stickproppen mot en svensk dito på sladden till min nya mj-872. Kvickt knipsade jag av sladden och började byta kontakten.

Det gick som synes lite väl snabbt. Men det löste sig med sockerbitar. :)

Bilagor

• 2012-09-17_15-29-44_541.jpg
    2012-09-17_15-29-44_541.jpg
    70.5 KB · Besök: 68
mektabbar
Höll på att bli en tabbe...

Knäckte gaffelröret strax under styrstammen på crossen för ett tag sedan och lämnade hojen hos en kompis långtbortistan eftersom det inte gick att cykla hem med den.

Beställde ny skivbromsgaffel från Hong Kong, väntade länge på att dels få den levererad, dels för att hitta tid till att faktiskt åka till min polare och byta.

Byta gaffel går ju fort och kräver ingen direkt tankeverksamhet tyckte jag och gjorde som man alltid brukar göra när man byter gaffel, dvs mäter gamla gaffelröret och kapar det nya i samma längd...

Kapar nya gaffeln och trycker i den i ramen och får lätt panik när jag inser att jag har mätt och kapat efter det trasiga gaffelröret, dvs att jag inte tänkt på att kompensera för den biten som gick av och att jag nu får åka hem i ogjort ärende, beställa ny gaffel från Hong Kong och vara utan CX minst en månad till...

Glädjen var stor när jag inser att jag var smart nog att lägga på ca fem, sex cm för att kunna labba lite med distanser och styrhöjd. Nu passade gaffeln precis med samma styrhöjd som tidigare. Dock utan justeringsmån uppåt..

:)

mektabbar
tmalm skrev:
> Tack för tipsen! Inget fel på insexnycklarna men
> nån gång ska man väl lära sig att det är lite
> viktigt att få i hela nyckeln o hålla den rakt
> när det är småskruvar inblandat...
>
> /T
>
> Edit: Så! med en borrmaskin var det ju en
> kakbit!
>

Byta klossar gör jag numera med stativborrmaskin och svinpitt.

mektabbar
Klossar är knepigt, fulla med skit så det är svårt att få dit verktyget. :)

Värsta mektabben var när jag fick för mig att jag skulle använda en borrmaskin för att borra hål på en nagel med blod under.

mektabbar
Muntis skrev:
> Igår skulle jag lite snabbt och smidigt byta ut
> den amerikanska stickproppen mot en svensk dito
> på sladden till min nya mj-872. Kvickt knipsade
> jag av sladden och började byta kontakten.
>
> Det gick som synes lite väl snabbt. Men det
> löste sig med sockerbitar. :)

Är det inte 110v i usa. Klarar laddaren 220v?

mektabbar
Tyckte att mina XT-bromsar tog lite sunkigt. Luftade och gjorde rent riktigt noggrant. Fortfarande dålig bromsverkan och dålig känsla. Fick då för mig (fråga mig inte varför) att det var "för lite" bromsolja i systemet.

Bort med bromsklossarna, på med den lilla koppen på oljereservoaren på handtaget, fyllde i olja i koppen och tryckte därefter ut kolvarna lite lätt genom att pumpa med handtaget ett par gånger. Bort med koppen, på med"pluggen" och i med bromsklossarna. Nu tog handtaget direkt! Perfekt! NOT!!!

Efter första rejäla inbromsningen sprutade det bromsolja från både ok och handtag. Ny broms beställd från Rose.

mektabbar
Slet som en idiot för att få på ett KMC kedjelås på min campa-kedja. Till slut fick jag på det genom att stå på pedalen och ha en enhandstving som håll ihop låset. När det var dags att ställa in växlarna upptäckte jag att jag dragit kedjan fel genom bakväxeln... Inte en chans att få av låset så jag kapade om och satte dit ett nytt lås, som då visade sig bli en stel länk trots förberedande insmorning. SRAM-kedja beställd...

mektabbar
Jag har bara kört med kmc-lås en gång på campa, men då var det bara att häkta på låset och trampa till på pedalen. Tving och liknande skulle jag nog hålla borta från kedjan :-)

mektabbar
Jag tror ni två sista missat vilken tråd ni postar i? Tveksamt att kritisera andras misslyckanden, de ska uppmuntras!
Men i ert fall är det väl för att tydliggöra att det inte var det italienska magiska materialet det var fel på?

Bra där toshiba! Jag har gjort liknande, extra surt när man inte kan reda ut det samma kväll utan får gå och lägga sig med skammen! :-)

mektabbar
Muntis skrev:
> Igår skulle jag lite snabbt och smidigt byta ut
> den amerikanska stickproppen mot en svensk dito
> på sladden till min nya mj-872. Kvickt knipsade
> jag av sladden och började byta kontakten.
>
> Det gick som synes lite väl snabbt. Men det
> löste sig med sockerbitar. :)

Ha, been there, done that. Pa TV-sladden....
For mig sa loste det sig genom en tripp till Media Markt dar jag fick en sladd gratis. :-)

mektabbar
Servade min framgaffel med olje och packningsbyte och lyckades givetvis välta ut oljeflaskan, över hela skrivbordet... Att man aldrig lär sig att hålla sig på meckbänken.

mektabbar
Tog inte bort sista brickan när jag skulle ta bort ett Campa Power Torque vevparti vilket gjorde att jag applicerade all kraft från avdragaren på brickan istället för på vevarmen. Resultatet blev fula jack i vevarmen :-(

mektabbar
Tänkte fixa klart skogscykeln ikv men lyckades kapa båda vajerhöljena för korta.... suck. Bifogar en stämningsbild.

Bilagor

• CAM00111.jpg
    CAM00111.jpg
    161.7 KB · Besök: 66
mektabbar
Symptom: Glappande svinglager.

Åtgärd: Köpte nya lager, rev ner cykeln, plockade bort de gamla lagerna, insåg att de känndes oförskämt bra. satte ihop allt igen.

Det egentliga felet: Axeln var dåligt fastspännd.
Drog åt skruven. fixat.

/T

mektabbar
Drog iväg på en kvällstur längs röda på kärsön. Kände mig stark. Tryckte på bra direkt i början. Jag flög fram, jag var kung. Sen missade jag en landning en aning, sopade i en rot ganska hårt och fick strax höra det välbekanta pyset. Nemas problemas. Alla verktyg var med och två slangar likaså. Problemet var bara att det var två trasiga slangar. Fick gå hem. Sade jag att det var okristligt mycket mygg också?

mektabbar
Stevie DeVille skrev:
> Drog iväg på en kvällstur längs röda på
> kärsön. Kände mig stark. Tryckte på bra direkt
> i början. Jag flög fram, jag var kung. Sen
> missade jag en landning en aning, sopade i en rot
> ganska hårt och fick strax höra det välbekanta
> pyset. Nemas problemas. Alla verktyg var med och
> två slangar likaså. Problemet var bara att det
> var två trasiga slangar. Fick gå hem. Sade jag
> att det var okristligt mycket mygg också?

Varför har du inte såna där små färdigklistrade laglappar med dig? Dom väger ingenting och hade räddat din dag :)

/G

mektabbar
Man ska inte meka när man är trött. På en runda för nån vecka sen hjälpte jag en klubbkamrat med en bakväxel som kunde röra sig in i ekrarna. Det rasslade lite. Jag fick låna en skruvmejsel och skruvade på stoppskruven. Jag tyckte det gav dålig effekt, så jag skruvade tills skruvjäveln bottnade. Vi snurrade på hjulet och tyckte att det nog var bra ändå, men att vi skulle gå igenom den bättre hemma hos mig senare.

I går var det "senare", och jag fick veta att den minsta/tyngsta bak inte gick att få in. Först då insåg jag att jag hade skruvat på fel skruv, uppenbarligen utan att reflektera över det alls då...

Jag skyller på att det hände precis efter en lång backspurt när jag var rätt trött och tom på energi... :D

mektabbar
Kanske inte en tabbe, men den bittra smaken var liknande.

Fick för mig att montera lockouten på min inte så nya Magura-gaffel till slut. Funderade och provade länge hur reglaget skulle sitta. Våldade av skumgummihandtaget. Monterade av växelrrglage och bromshandtag. Trädde dit lockout-reglage. Monterade tillbaka... Våldade tillbaka... Justerade noggrant in längden på höljet, klippte och justerade flera gånger. Trär igenom vajer. Skruvade loss ett täcklock. Sista momentet är att fästa vajern med... ...en pluttliten skruv som inte finns!

Vet inte om jag har tappat skruven eller om den inte var med vid leverans. Funderar som bäst på om jag ska montera av reglaget eller låta det sitta tillsvidare. :-(

mektabbar
De senaste dagarna har min främre bromsskiva låtit illa då den tar i. Och jag kunde inte justera bort det. Konstigt. Idag på vägen hem från jobbet så känns det som om styrlagret är löst. Jag stannar och märker att framhjulet är helt löst och hänger bara i advokatläpparna!

Inte konstigt att skivan då tog i... Det är inga QR på cykeln utan sådana med insex. Och jag kan inte komma på när jag tog av hjulet senast... Jag drar ju alltid åt dem ordentligt. Väldigt, väldigt märkligt och farligt! Kanske ett misslyckat stöldförsök?

mektabbar
silverman834 skrev:
> De senaste dagarna har min främre bromsskiva
> låtit illa då den tar i. Och jag kunde inte
> justera bort det. Konstigt. Idag på vägen hem
> från jobbet så känns det som om styrlagret är
> löst. Jag stannar och märker att framhjulet är
> helt löst och hänger bara i advokatläpparna!
>
> Inte konstigt att skivan då tog i... Det är inga
> QR på cykeln utan sådana med insex. Och jag kan
> inte komma på när jag tog av hjulet senast...
> Jag drar ju alltid åt dem ordentligt. Väldigt,
> väldigt märkligt och farligt! Kanske ett
> misslyckat stöldförsök?

Nah.. det skruvar ur sig eftersom.. har tappat bakhjulet på det sättet en gång... lagom spännande

mektabbar
EricR skrev:
> Nah.. det skruvar ur sig eftersom.. har tappat
> bakhjulet på det sättet en gång... lagom
> spännande

Skönt att någon annan också varit med om det! Jag har använt det här märket på olika cyklar under ~5 år utan att märka det, man kanske borde kontrolla dem ibland...

mektabbar
Monterade stylager och gaffel på mitt nya vinterprojekt och insåg snabbt att den Hope Headdoktorn som låg i verktygslådan var lite för smal för att det skulle passa. Jaha, då bankar jag dit en starnut istället.

5 minuter senare när jag städar lite och letar efter headdoktorn:
2013-10-0713.00.29.jpg

Det går inte att dra ut längst när på styrröret och jag orkar inte försöka få bort en starnut. Om den inte skramlar för mycket får den sitta kvar.

mektabbar
pnkcow skrev:
> Monterade stylager och gaffel på mitt nya
> vinterprojekt och insåg snabbt att den Hope
> Headdoktorn som låg i verktygslådan var lite
> för smal för att det skulle passa. Jaha, då
> bankar jag dit en starnut istället.
>
> 5 minuter senare när jag städar lite och letar
> efter headdoktorn:
>
>
> Det går inte att dra ut längst när på
> styrröret och jag orkar inte försöka få bort
> en starnut. Om den inte skramlar för mycket får
> den sitta kvar.

Haha det där är ju hysteriskt roligt och så j**la typiskt :P

mektabbar
Kung_Gustaf skrev:
> pnkcow skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Monterade stylager och gaffel på mitt nya
> > vinterprojekt och insåg snabbt att den Hope
> > Headdoktorn som låg i verktygslådan var lite
> > för smal för att det skulle passa. Jaha, då
> > bankar jag dit en starnut istället.
> >
> > 5 minuter senare när jag städar lite och
> letar
> > efter headdoktorn:
> >
> >
> > Det går inte att dra ut längst när på
> > styrröret och jag orkar inte försöka få
> bort
> > en starnut. Om den inte skramlar för mycket
> får
> > den sitta kvar.
>
>
> Haha det där är ju hysteriskt roligt och så
> j**la typiskt :P

+1 Världsklass!

mektabbar
Hoppsan.

Jag klagade över att bromsen inte tog och dessutom lät förjävlig på tisdagsrajden för någon vecka sedan. Jag misstänkte att beläggen var slut så jag beställde nya och upptäckte detta:

belagg.jpg

Jag hade satt ena åt fel håll när jag luftade!

mektabbar
pnkcow skrev:
> Monterade stylager och gaffel på mitt nya
> vinterprojekt och insåg snabbt att den Hope
> Headdoktorn som låg i verktygslådan var lite
> för smal för att det skulle passa. Jaha, då
> bankar jag dit en starnut istället.
>
> 5 minuter senare när jag städar lite och letar
> efter headdoktorn:
>
>
> Det går inte att dra ut längst när på
> styrröret och jag orkar inte försöka få bort
> en starnut. Om den inte skramlar för mycket får
> den sitta kvar.

Hehe, stiligt! Fast du vet att det är enkelt att ta bort en starnut om du har en borrmaskin? Borra igenom den med samma storlek som alu-centrumet på starnut:en som om det vore en popnit. När den är delad i över/underdel så kan man ta loss den ur gaffelröret.

mektabbar
kluster skrev:
> Hoppsan.
>
> Jag klagade över att bromsen inte tog och
> dessutom lät förjävlig på tisdagsrajden för
> någon vecka sedan. Jag misstänkte att beläggen
> var slut så jag beställde nya och upptäckte
> detta:
>
>
>
> Jag hade satt ena åt fel håll när jag luftade!

Hihihi

mektabbar
Bytte till dubbdäck igår och monterade på en ny sadel. La i från mig skruvmejseln och lyckas droppa ned den i sadelröret. Givetvis kilade den fast sig så det tog 10 minuter, tålamod och lite uppfinningsrikedom för att få ut skiten igen.

Tillbaka
Topp