mektabbar

mektabbar
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Turesson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vill inte ens berätta vad jag lyckades med
> > precis...
>
> Kom igen nu.. det är tisdag.

Skulle montera nya bromsar på en hojj som jag bygger. Jag plockar ur den kompletta bakbromsen ur kartongen och sätter fast reglaget på styret. Jag sätter oket på plats och måttar hur lång slang jag ska ha. Oj va mkt jag får klippa bort tänkte jag men tänker inte mer på det utan kapar slangen och det blir perfekt. Sen är det dags för nästa broms. Det är då jag upptäcker att jag har satt oket på framgaffeln och kapat slangen som om det vore frambromsen jag höll på med... Så nu får skaffa en ny slang och så måste jag lufta skiten...

mektabbar
Lätt hänt att svära en ramsa i de där lägena, men för att upprätthålla fasaden inför omgivning och sig själv bör man klämkäckt säga:

"Så där ja!"

Fick jag lära mig under min yrkesutbildning, men jag använder det mycket privat också! Prova! :-)

mektabbar
Gaffelrör 1 - Bågfil 0
2014-01-3010.56.30.jpg

mektabbar
Efter att växelviren gått av i mitt Ultegrahandtag och jag fiskat ut resterna så började jobbet med att dra viren genom ramen, lättare sagt än gjort då jag aldrig gjort det innan, fick till slut igenom viren och kunde då konstatera att jag antagligen lagt den åt sida för den visade sig vara för kort!

mektabbar
Dagens mektabbe var att desperat försöka ställa in bakväxeln på mitt nya cykelbygge. Reglaget tog inte tyckte jag. Det visade sig att jag mycket duktigt fört växevajern genom reglaget, men utan att passera växelväljaren. Jag blev måttligt glad när jag upptäckte det.

mektabbar
Min bättre hälft tyckte att handtagen på vardagscykeln började se lite väl sunkiga ut. OK, vi letade reda på ett par som matchade ramen (viktigare än att de skulle vara dyra och lätta, hur tänkte hon?). Fram med kniven för ett par gamla handtag är inget att spara även om de är hela och endast missfärgade av lort och en del svartmögel, eller hur? Det är också jobbigt att snurra av handtag utan lockon. Snabbt, smidigt, enkelt och så på med de nya (med lockon för att slippa hårspray, sprit, buntband och andra bra tips). Men va f-n! Rasselrassel. Handtagen är för stora! Provar ett par andra, samma sak. Mäter styret, drygt 19 mm, WTF! Tittar på styret och där står "women specific 19.1 mm"!
Det blev enklare att byta styre än att leta rätt på passande handtag.
Standardh-e! Var helt säker på att handtag var ngt som alltid var lika.

mektabbar
Punktering på grabbens navväxlade cykel igen. Bakhjulet. Gillar inte navväxlat. Sist tog det en evighet att få tillbaka växelvajern. Såg den här gången att det inte alls är nödvändigt att lossa vajern! Skönt.

Upp och ner på cykeln. Lossa hjulet. Bort med däck och slang. Ruttet däck från biltema med lite sprickor. Slangen ser riktigt sliten ut också. Letar överallt men har ingen ny. Däremot racerslang och ett gatorskin, monterar dit dem men däcket sätter sig aldrig rätt, sjunker ner konstigt i fälgen på ett ställe så däcket blir inte runt. Ger upp, tar bort. Lagar gamla slangen och på med gamla däcket.

När allt är klart upptäcks nya grova sprickor på sidväggen. Monterar av allt igen. Letar reda på ett nytt däck i förrådet, hittar ett kinesiskt shin 47mm. Dåligt däck men felfritt. Monterar på det. Ny kedja ska han få, måttar upp den gamla och kapar till. Sätter ihop kedjan och tänker att jag inte ska göra någon miss med kedjedragningen. När niten är på plats märker jag att kedjan går på fel sida växelvajern. Ut med niten och gör rätt.

Skruva ihop hjul och ut med cykeln för provtur. Allt funkar perfekt. Nästa morgon när grabben ska till skolan - platt bakhjul. Jävla slang. Senare, åker till biltema köper slang och nytt däck 37mm, kollade noga på slangarna i affären att det blev rätt, ändå står jag med 32mm slang hemma istället på 37mm.. Otroligt. Men funkar nog ändå, bort med det gamla på med nytt. Allt frid och fröjd, kollar framdäcket hm.. 42mm, det nya bak 37mm. Hoppas det är luft kvar imorgon i alla fall.

mektabbar
Klanta mig och våldtog en insexgänga i skruven som fäster bakdämparens nedre del... :( Fick efter lite slit bort skiten dock genom att borra utan att skada något annat än skruven. Får gå till LBS och be dom fiffla hem en ny sån skruv åt mig... Bläh.

mektabbar
rev ner länkaget på min stumpy för att kolla att lagren är ok, med följade tabbar:
1. servade bakdämparen när skiten ändå var loss, glömde den lilla slagindikator-o-ringen
2. bröt av en insex när jag drog åt länkaget och biten siter kvar i skruven...
3. glömde en täckbricka innanför vevarmen innan den skruvades tillbaka

you live, you learn att inte köpa skit-insexbits på biltema

mektabbar
PerFormance skrev:
>
>
> you live, you learn att inte köpa skit-insexbits
> på biltema

Amen brother!!!

Drog sönder en 6mm insex sk "kraftbits" idag..... Jepps... Fultema kom den ifrån....
Tur i oturen var det bitsen som gav sig, inte skruven :-D

Imorron köps det en ny men då inte fr verkygens Dollarstore....

mektabbar
Började på ett nybörjarförsök till att rengöra och smörja vevlagret, allt ser ju väldigt enkelt ut på youtube. Men lilla locket på vevarmen ville inte alls vara på min sida, gängorna for åt helvette och nu är det omöjligt att få tillbaka. Försökte lossa motsols som vanligt, eller är det nåt felgängat här också?

Ber om Burträsk för dassig mobilbild:
2014-07-0313.57.38.jpg

mektabbar
Är det fullt med grus måste man kanske ta av det yttre först, göra rent och smörja för att det ska funka. Men principen är att det yttre är mothåll för den inre skruven så när den skruvas ut pressas vevarmen av. Men det är förstås bara att skruva ur skruven och dra på något annat sätt nu.

mektabbar
Min "mektabbe" var väl att jag hade bromsklotsarna parallelt med fälgen vilket resulterade i
ojämn bromsverkan, högg släppte högg om man uttrycker sig så. (kinakolfälgar). Men så kom jag
på att man kanske skulle köra toe in på klotsarna. Vips så var det problemet borta likaså broms-
skriket. Tjohoo-så enkelt var det åtgärdat!

Senast ändrad:
mektabbar
Började dagen med att rensa alla gängor på en vevarmsavdragare. När jag väl fått tag på en ny passade jag på att rensa alla gängor i ena vevarmen på ett fyrkantsvevparti. Trött som jag var struntade jag i den cykeln och gav mig på min mtb som skulle få ny drivlina.

Men det gick inte så mycket bättre. Börjar med att hitta en distans till kassetten som jag antar ska sitta längst in. Monterar ihop allting och får det inte att växla bra. Inte så konstigt när distansen skulle sitta mellan två av dreven. När jag sedan gav mig på att justera framväxeln konstaterade jag att reglaget vart i fel läge när jag klippte vajern, men som tur var hade jag tillräckligt med marginal!

mektabbar
xyz-saft skrev:
> Började dagen med att rensa alla gängor på en
> vevarmsavdragare. När jag väl fått tag på en
> ny passade jag på att rensa alla gängor i ena
> vevarmen på ett fyrkantsvevparti. Trött som jag
> var struntade jag i den cykeln och gav mig på min
> mtb som skulle få ny drivlina.
>
> Men det gick inte så mycket bättre. Börjar med
> att hitta en distans till kassetten som jag antar
> ska sitta längst in. Monterar ihop allting och
> får det inte att växla bra. Inte så konstigt
> när distansen skulle sitta mellan två av dreven.
> När jag sedan gav mig på att justera framväxeln
> konstaterade jag att reglaget vart i fel läge
> när jag klippte vajern, men som tur var hade jag
> tillräckligt med marginal!

Hehe har oxå glömt distanser och justerat växlarna till himmels någon gång. Lite genant när man kommer på att man glömt och gjort fel

mektabbar
Jenny W skrev:
> xyz-saft skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Började dagen med att rensa alla gängor på
> en
> > vevarmsavdragare. När jag väl fått tag på
> en
> > ny passade jag på att rensa alla gängor i ena
> > vevarmen på ett fyrkantsvevparti. Trött som
> jag
> > var struntade jag i den cykeln och gav mig på
> min
> > mtb som skulle få ny drivlina.
> >
> > Men det gick inte så mycket bättre. Börjar
> med
> > att hitta en distans till kassetten som jag
> antar
> > ska sitta längst in. Monterar ihop allting och
> > får det inte att växla bra. Inte så konstigt
> > när distansen skulle sitta mellan två av
> dreven.
> > När jag sedan gav mig på att justera
> framväxeln
> > konstaterade jag att reglaget vart i fel läge
> > när jag klippte vajern, men som tur var hade
> jag
> > tillräckligt med marginal!
>
>
> Hehe har oxå glömt distanser och justerat
> växlarna till himmels någon gång. Lite genant
> när man kommer på att man glömt och gjort fel

Det är ju så lätt hänt, och ändå kollade jag flera gånger innan jag klippte. Distansen däremot var riktigt klantig, men det var ju lätt löst. Grejerna höll ihop för 3,5h cykling idag i alla fall.

mektabbar
Idag har jag (kanske) förstört min bakväxel. Skulle justera ändskruven för att få växeln på
minsta kransen. Skruven var tiso insexvariant som satt löst så jag har lagt i gänglåsning en
gång i tiden vilket innebar att skiten satt helfast med följd att jag drog skruven rund. Så
nu sitter justeringen som den sitter vilket gör att jag inte får växeln på minsta bak.
Någon som har tips hur man får ut fanskapet.

mektabbar
Skulle servar MTB lite. Tänkte ta isär drevpartiet så jag börjar med att ta bort kedjan och vänster vevarm. Blir avbruten av barn så jag sätter tillbaka vevarmen och av någon anledning sätter jag tillbaka mothållet till vevarmsbulten av någon anledning, troligtvis för att jag inte ska tappa bort den.

Vevarm1.jpg

Det skulle jag aldrig ha gjort. När jag skulle fortsätta mecka så satt den som berget och jag drog hålet runt. Funkade inte att såga en skåra och slå runt så jag fick såga, borr och till sist fick vinkelslipen göra jobbet. Till slut fick jag bort den förbannade "hylsan" och kunde använda mig av en vanlig vevarmsavdragare för att få loss skiten.

Vevarm2.jpg

Så nu sitter jag väntar på mitt beställda vevparti och är 2000 kr fattigare.

mektabbar
Bytte bromsbelägg idag och lyckades sprätta iväg låsclipset till skruven som håller fast beläggen. La på lite gänglåsning istället på skruven, men är det förenat med livsfara att köra utan låsclips?

Bilagor

• Broms.PNG
    Broms.PNG
    21.2 KB · Besök: 130
mektabbar
Alla tillverkare har inte ens såna där clips på skruvarna. Gänglåsning borde ge ungefär samma funktion så länge du inte kör hela oket för varmt. Kolla dem då och då bara.

mektabbar
Tackar, blir att flytta fram det från bakbromsen och hålla koll på den. Känns ju inte lika allvarligt om beläggen där hoppar på sniskan och låser hjulet...

mektabbar
deadmeat skrev:
> Skulle juh bara byta slang...
>
>

Hatar när sånt händer....;)

mektabbar
Gjorde i ordning höst/vinter hojen i söndags, tvättade bytte kedja o trissor mm.
Hjulen plockades av och då fick ju bromsarna släppas så däcken kunde passera bromsklossarna.
En hybrid med gamla typen av mtb bromsar. Vet inte vad dom heter.
Igår körde jag en runda för att kolla att allt fungerade, det gjorde det INTE.
Hade glömt att montera tillbaka bromsarna. Ilningen i magen känns fortfarande...
Som tur var hade jag inte kommit ut på vägen, men första biten genom villaområdet går nedför, jag
lovar 25-30 km/t är skitfort när man klämmer in bromshandtagen mot styret utan minsta motstånd.

(Tror bromsarna heter Force, den typen där man får plocka bort "metallböjen" för att få isär bromsarna)

mektabbar
Japp, nu har man gjort det....

Jag har en Joplin-dropper. Eller snarare, jag har två, båda har funkat jättebra. När jag skulle ut senast började den sjunka. Kvalitetsryktet på Joplin är dåligt. Jag började med att ta av den och pumpa. Trycket rätt. Allt såg bra ut. Sjuuuuunker. Pumpar, burpar, tar väck den, lättar på "kragen". Allt funkar ju perfekt. Cyklar lite .... Och den sjunker.

Läcker den? Pumpar lite mer. I ett anfall av sinnesförvirring litar jag inte på minnet som säger 70psi och trycker i 250 psi (dämpartryck) och blåser prompt ut allt fett genom packningarna.
#%>€$*%$£!!!!

Vad är det för fel?! Kommer på det. När jag var ute i skogen senast justerade jag sadeln en smula. Vinkeln blev inte hundra så jag rättade det hemma men körde inget. När jag satt på sadeln flexade mitten på sadeln en liten aning ned och tryckte på armen som remoten drar i. Så inih-e korkad jag kände mig. Flyttade sadeln och allt funkade 100% igen.....

mektabbar
Ledig förmiddag, nu skall jag justera så att alla växlar på hojen funkar. Justerar, men får inte till det riktigt, 2:an är inte stabil, ger upp. Kedja och kasset är sketna, kanske bättre med rengöring. Tar av kedjan, tänker att det är enklare att ta av kassetter och dränka den också. Den sitter idiot-fast, ställer mig på piskan för att få loss eländet. Det rasslar lite till.

Idiot - jag har bara dragit åt den hårdare. Det var rasslet jag s... Titt runt i garaget efter hävarmar. Aha! Den där mojängen som jag drar fast bilhjul med har ju fyrkantsfäste. Och det finns stålrör bortkapade från IKEA-vånningssäng. Klart å dra!

1.JPG

Funkar inte, Biltemas kedjepiska för 39:50 är ju gjord av mjukost och kröker sig först. Inser att jag inte kommer längre här.

2.JPG

Sätter tillbaka hjulet, egentligen är ju kasseten bara oljig. Inser att med den monteringskoncentrationen skall jag undvika garaget idag. Vågar inte montera en ren kedja, jag kan göra många misstag till. Det blir MTB ikväll istället för bockstyre.

3.JPG

Vad skall jag göra? Är mutterknack för brutalt?

handlingsplaner:
1. Köpa mutterknackar på Biltema och betala ngr kr för att slippa skämmas?
2. Skämma ut mig och fråga runt om någon på gatan har en mutterknack?
3. Gå till mig närmsta cykelhandel som jag aldrig besöker och skämmas?

Det som överlevt all förväntningar är väl ParkTools kassetverktyg som inte är mer skavt än vanligt trots all misshandel. Glad att jag inte köpte den på Biltema.

/Andreas

Tillbaka
Topp