mektabbar

mektabbar
För många år sedan skulle jag ha bort vevlagret på en cykel. Det hjälpte inte att använda förlängning till avdragaren så jag skruvade fast avdragaren i skruvstädet, upp med cykeln ovanpå för att använda cykeln som hävarm. Funderade på åt vilket håll man skulle vrida cykeln för att det skulle bli rätt. Trots funderingar vred jag cykelh....tet åt fel håll. Efter det fanns det ingen återvändo, lagret satt där det satt. Jag skänkte cykeln till en granne och sa att lagret var slut och att det inte gick att byta. Han cyklar på den än idag och veven är glappare och glappare för varje år..

mektabbar
Att värma loss ett (felfritt) vevlager ur en ram utan att kolla den skitiga lagerskålen så noga utan förutsätta att det är en stålskål är ingen bra idé. När skålen RINNER ur ramen är det ju uppenbarligen något som är fel. Aluminium vill inte gärna ha mer än drygt 600 grader innan det smälter och det kommer man upp rätt snabbt i med en bra låga. Aluminium har den där skojiga egenskapen att det är solitt och fint tills det plötsligt bara kollapsar i en blob. Den som har lött aluminium vet vad jag menar.

:)

mektabbar
Kanske ingen mektabbe utan mer, ju fler kockar desto sämre soppa.
När jag jobbade i verkstad så upptäckte vi att vi missat en service som skulle göras på en cykel när kunden stod i affär.
Snabbt som kattsingen satte vi igång och serva, stressade som vi var, tar normalt 20 minuter, vi siktade på 5 :)
Cykeln färdig, kunde iväg.
5 minuter senare så kommer kunden tillbaka och det visar sig att vi hade missat skruva fast tappen i framgaffeln, (tant-cykel, så inget headset utan den gamla modellen). vilket hade lett till att när hon skulle svänga runt hörnet så svängde cykeln rätt ut i gatan.
Där var ett misstag vi aldrig gjorde om.... slarvigt och kunde bli farligt.

mektabbar
Puh!

Det finns inget som är läskigare än när styrningen ger upp. Hände mig senast när jag lånade min frus cykel och hängde bygellåset på höger sida av styret. Låset letade sig över toppröret till vänster sida och låste mina möjligheter att styra vänster. Mycket otäckt. Jag lider med kvinnan, och med dig rejser som orsakade det. Skönt att det gick bra.

Märkligt egentligen, tänk vilket ansvar man har som cykelreparatör. Om man räknar antal servade cyklar så tror jag att man ganska snabbt skulle komma upp i samma antal servade människor som en pilot som flyger reguljärflyg gör. Helt klart ett yrke att utföra med stolthet!

mektabbar
hmmm... 3 cyklar i timman utan problem. roliga project fick läggas in efter jobbet, som om det kom någon med en rolig cykel och ville ha allt gjort samt nya hjul och ny gaffel.
Punka-lagning får inte ta längre än 5 minuter med av och påmontering...

mektabbar
Annars kan man stressat skruva isär cykeln i hallen innan den första mörkerturen för att konstatera att det saknas verktyg för att få ihop den igen och för att fortsätta nermonteringen...

Det blev ingen cykling den kvällen. :)

mektabbar
Hittade ett treväxlat shimano nav i cyckelverkstan igår, som jag ekrade upp på skoj för att sätta på en gammal gubbcyckel. När jag ekrat klart och börjar rikta hjulet så upptäcker jag att det är glapp i navet, när jag öppnar det visar det sig att bakbromsen saknas.

mektabbar
Oh my god!...How mny mistakes, how many saved?

Men jag ska berätta ingenting med cykel...Många år sen, ett kompis renoverade ett Triumph Herald. På ungefär 17tiden ett söndag kväll han ringde mig för lite hjälp " can you come over and help with the engine - I've got a buyer coming tomorrow?"
När jag gick i garage - Motor ligger på pall, i delar....jag frågade hur vi ska fixa den " I've got new pistons, rings, bearings, pistons, camshafts and a blow-up diagram....The buyer is coming at nine in the morning!"

Vi jobbade hela natt, fick lite delar över när motorn var i plats. Bilen var såld, och nya ägare körd ca.125 000 engelsk mil forra den nästa renovering....Ingenting jag vill göra igen, men det funkade!

mektabbar
Dr.Spoke skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingenting jag vill göra igen, men
> det funkade!

Med motorn, ja! Några kompisar hade en Herald ett tag och mekaniskt är den ju OK. Däremot är karossen inget vidare, fast det gör ju inte så mycket om stora delar försvinner i små bruna moln efter hand om man har separat ram som på Heralden iofs.

mektabbar
Hehe, gjorde en rätt pinsamm sak i somras.
Skulle byta vajer på ett gamalt alivio-reglage och kunde inte förstå hur jag skulle få ut vajern.
Det slutade med att jag plockade i ner hela reglaget i molekyler. Att sedan få i hop det var ett rent helvete. Hade inte en aning om hur saker och ting skulle sitta. Slutade med att vi fick köpa ett nytt. Och såg sedan att jag bara hade haft fel läge på växelreglaget så att vajern inte kunde tryckas ut.

mektabbar
Min steloperering av gaffeln gav en del problem.

Först tänkte jag att jag provar med en bit gammal spalje, lite tälja och så passade den i gaffeln. Höll fem minuter ungefär innan det glappade som tusan.

Gör om, gör rätt

Åker till bygghandeln och köper rundstav, för tunn rundstav. När jag skulle skruva på preloadrattarna började den ena snurra på ett konstigt sätt, skruven var bruten. Det hela löstes med lite kreativt tänkande och eltejp. Den funkar ännu felfritt.

Död åt elastomer!

mektabbar
Burner skrev:
> jag slant med vinkelslipen häromdagen

Min pekfingersknoge på vänster hand har ett ärr efter jag slant med en vinkelslip c.a. 1993.

Sedan dess har jag inte kört vinkelslip utan det dära "gnistskyddet"...

Jag är glad att jag inte slant när jag körde vinkelslip i Tobias/Frost's Ellsworth i somras! :)

mektabbar
dagens mektabbe:

mektabbe.JPG

mektabbar
the_TnT skrev:
> Burner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag slant med vinkelslipen häromdagen
>
> Min pekfingersknoge på vänster hand har ett ärr
> efter jag slant med en vinkelslip c.a. 1993.
>
> Sedan dess har jag inte kört vinkelslip utan det
> dära "gnistskyddet"...
>
> Jag är glad att jag inte slant när jag körde
> vinkelslip i Tobias/Frost's Ellsworth i somras! :)
>

Vinkelslip är ett underskattat cykelverktyg. Använder den för allt från att kapa styrrör till att slipa till min Thomson sadelstolpe :-)

mektabbar
lundatok skrev:
> Annars gör det ganska ont att droppa svetsslagg
> ner i skon.

Jo, usch ja! Fast man kan ha tur också. När jag rensade Merckxen på onödiga lödningar visade sig ena flaskställsfästet sitta rätt hårt fastkilat så jag fick bryta lite i det. Det lossnade ju till slut, men då tappade jag den orangeglödgade (slitna...) skruvmejseln som studsade mellan stortån och tån intill efter att gått genom ovansidan på skon. Inte ett märke fick jag förutom ett runt fint hål i skon.

mektabbar
I min ungdom jobbade jag en sommar på en mekanisk verkstad. Den här dagen hade jag blivit satt att kapa några fyrkantsrör med en vinkelslip. När jag står där i gnistregnet i min oljiga overall känner jag plötsligt hur det börjar bli oroväckande varmt nere vid skrevet. Jag hade lyckats sätta eld på min vid den här tiden mest ömt vårdade kroppsdel. Oljan på dräkten ledde till att lågorna sprakade glatt. Paniken var inte långt borta när jag insåg att allt det roliga jag så hett drömt om höll på att ta slut innan det knappt börjat.

Jag hade arbetshandskar på mig så första släckningsförsöket bestod i att slå på elden med händerna. Upprepade gånger. Hårt. Det hade inte gjort ont hittills men nu stod jag där plötsligt med tårar i ögonen. Det är en sak att få en smäll på nötpåsen men det blev än värre när jag insåg att jag slagit mig själv på nötterna så hårt jag orkat.

Flammorna dämpades visserligen något men inget hade kunnat förmå mig att testa den metoden igen. En gubbe som stod bredvid mig och jobbade ryckte fram med en trasa men hejdade sig mitt i steget. Tanken på att ta en annan man i skrevet sände antagligen rysningar av homofobiskt obehag längs hans ryggrad. Så där fanns ingen hjälp att få.

Lite längre bort stod ett kar som vi använde för att kyla ned svetsfogar. Så det slutade med att jag sprang bort och upprepade gånger sänkte ned skrevet i karet på ett högst obscent sätt. Som tur var fick jag inga fysiska skador. Det enda som hade hänt var att håren hade blivit lite svedda och jag kunde ståta med porrpung tio år innan det blev modernt.

mektabbar
lundatok skrev:
> Annars gör det ganska ont att droppa svetsslagg ner i skon.

Bah! Kom igen när du legat under en gammal bil och svetsas fast nya plåtbitar i ett rostigt chassi. Halsen är ett klart överskattat område att få smält metall på! Brinnande underredsmassa är också överskattat. Nu när jag tänker på det är hela grejjen med rostiga bilar överskattat! :)

mektabbar
the_TnT skrev:
> .... Nu när jag tänker på det är hela
> grejjen med rostiga bilar överskattat! :)

Som fan! Hata rost! Ett (det enda?) bra skälet att leta reda på en gammal Delorean.

mektabbar
Muerto, samma här, hade satt dit nya bromsbelägg men det var ju så svårt o komma åt så jag hade tummen inne i skivan, skulle sne kolla att det funkade o drog igång hjulet bara för att inse att jag hade kvar tummen i skivan. Blod + blåtumme var resultatet...

mektabbar
lundatok skrev:
> Störtlöjligt, jag säger bara spik i foten.

Trampade man in i unga år. Gjorde inte lika ont som att cykla barfota och svänga för tvärt för tårnas bästa. Den bravaden lyckades man dessutom med flera gånger. Minns att jag tyckte illa om trampor man inte kunde cykla barfota på.

Höjdaren var dock den gången jag körde med foten på staget till framskärmen och lät "tån" på gympaskon låta "fläpp-fläpp-fläpp" mot ekrarna. Det slutade -så klart- med att foten följde med hjulet och kilades fast vid gaffeln. Dynamons skruvar borrade in sig genom skon och in i foten. AJ!

Ett alternativ till smärta är att jaga grannarna som drar en bit wellpapp efter cykeln i ett snöre. När man cyklar upp på kartongbiten tar det tvärstopp och man synar asfalten. Har ärr på läppen än. :) Konstigt nog slog jag upp överläppen utan att skada näsan? Hade skrapsår lite var stans i ansiktet och på axeln i övrigt. Hjälm hade nog varit bra. *harkel*

mektabbar
När jag gick på gymnasiet var det verkstad som gällde, och första året skulle man pårova både svets och svarv. När jag hade svets var det n kille som satt vid ett övningsställ och övade gassvetsning. När han skulle inspektera resultatet satte han sina knutna händer på var sitt lår och tittade på biten. Dock hade han kvar själva gassvetsen i hand och riktade lågan rakt mot skrevet.
Efter stund började han tjoa ljudligt. Men som tur var var det samma årstid som nu, och för att inte frysa hade vi jeansen på oss under overallen. Vilket räddade hans dag. Eller om man så vill, familjelycka.

mektabbar
Skulle fetta in ett lager igår kväll och det blev väl relativt sent, hur som helst när jag var klar satte jag mig på cykeln och rullade fram och tillbaka några gånger för att se om jag märkte någon skillnad, nöjd stiger jag av cykeln och när jag skall ställa tillbaka cykeln ser jag detta!

mektabb028pg.jpg

mektabb013sq.jpg

Kvällens lärdom: Lägg inte ifrån dig fetttuben på golvet UTAN att skruva fast korken!
Lyckades 'suga' upp det mesta av fettet in i tuben igen! ;)

mektabbar
42Hz skrev:
> jag skall ställa tillbaka cykeln ser jag detta!

En riktigt klassisk tabbe som dokumenterats på ett föredömligt sätt.

Tack för underhållningen! :-)

/Magnus

mektabbar
JLarsson skrev:
> Den där skulle Ron Jeremy varit stolt över.

Inte färgen antagligen. Veneeeeeeeeeeriska avdelningen, liksom... :D

mektabbar
Läste i en väldigt gammal cykelbok att man skulle montera isär lagret i pedalerna emellanåt för rengöring.
Ut till min då 2år gammla racer i garaget, där lyckas jag få isär pedalerna. Som nogrannt rengörs/fettas in och monteras. Då upptäcker jag att det inte går att justera och låsa lagret i pedalen. Krävs någon typ av specialverktyg. Jag får avsätta följand dag med att besöka typ alla cykelhandlare i sö sthlm innan jag hittar en firma som har rätt verktyg. Alla cykelhandlare var däremot vänliga att påpeka att man behöver inte plocka isär moderna kapslade pedaler.
TACK! Nu vet jag det oxå.

mektabbar
Haha, ni har gjort en del sjuka grejer - då är det dags för mig att krypa till korset...

Den ena var när jag köpte min Kona Chute begagnad så var jag så ivrig att testa den efter grundlig nedplockning att jag tog ut den på gården utan bromsarna monterade, jag tänkte först kollar jag växlarna o sen sätter jag på bromsarna. Granny kuggen funkar fint, mellan sen högsta - knakar lite men funkar. När jag har den på högsta växeln i fram o testar mig genom bakväxeln inser jag att vägen håller på att ta slut - alternativet är en husfasad eller en dubbel trappa. Jag sätter ned fötterna o försöker bromsa men det gjorde inte så stor skillnad, sen paniksvänger jag undan husfasaden nedför trappan genom gatukorsningen... Jag hade lätt kunna dö under buss 621 som kom farande - istället ville ödet att jag bara skulle se ut som ett skrämt nattdjur i dess strålkastarsken.

Den andra grejen var när jag fick min scott fx omlackerad, paketet från CRC med alla nya grejer lockade o jag satte dit dom nya komponenterna, framgaffel, växlar o vevlager + annat smått o gott. Bygget gick rekordsnabbt o allt tycktes funka fint. Vi drog ut o cykeln kändes som ny - så plötsligt vid några småhopp säger det plötsligt KNAK o den vänstra pedalen åker ner. Jag trampar till på den högra o inser att den också är nere - skumt. Fram tills idag hävdar jag bestämt att jag drog åt skruven som håller fast vavarmen, tyvärr säger logiken något helt annat. Det var iaf trisst att gå hem.

mektabbar
När jag råka kortsluta kablarna till pannlampan när jag skulle montera säkringen.. Jösses vad det ryckte i garaget då. Eller när jag och några polare åkte till Norsesund för att köra DH hösten 2004 och väl framme i Norsesund när jag hade pakat ur alla mina grejor ur bilen och cykeln på hållaren så upptäcker jag att jag hade glömt sätta tillbacks kedjan från föregående kvälls rengöring.
Då blir man glad.. Men det var kul ändå =)

mektabbar
Jag skulle renovera mina äggvispar i slutet av sommaren och för att komma åt innanmätet i dem så måste man skruva bort en ändplugg. På min årsmodell är denna gjord i plast. Föga oväntat efter kinnekulle satt den fast, jättefast. Det gjorde iofs allt annat skruvat på cykeln också så jag fick nog skylla mig själv att jag inte fixat det snabbare än förrän en vecka efter jag kommit hem.

Nu hör det ju till att plast är inte nåt vidare material att göra skruvar av och den gick sönder på ena sidan. Eftersom jag inte vågade skruva bort pluggen fortsatte jag cykla med osmörjda pedallager. Under tiden mailade jag generalagenten eftersom lbs hade ingen renoveringsats (med nya pluggar) hemma och beställa från cc när man har bråttom är inte trevligt. Ingen kunde hjälpa mig, till slut räddade crank brothers USA mig och skickade nya lager, ändpluggar och ett klistermärke gratis. Wheeha!

Fast under tiden gav jag upp och våldade bort pluggen, jag använde en stoor skruvmejsel, två små, tre polygriper, ett skruvstädd, en tändare, WD-40, 5-56, gummiklubba, hammare och en tändare så hade jag fått loss pluggen och bucklat till ett lager.

mektabbar
ok folk verkar ha gjort en hel del riktigt sjuka saker på de här forumet :p än så länge kan jag bara bidra med att inte skruva fast vevarmern efter demontering. allting funkade fint tills att de va dags att vända hemmåt...av nån anledning satt den stenhårt när jag stack hemifrån...

Tillbaka
Topp