Mektips: Bygga hjul

HåkanC

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Anders G Skrev:
-------------------------------------------------------
> När det ändå pratas ekrar har jag lite funderingar
> runt att bygga ett hjulpar med sk aero-ekrar. Har
> läst på nätet någonstans och även hört att det
> inte är lämpligt att använda DT-revolution ekrar
> med skivbroms, men om man vill ha lätta hjul så
> ska Sapim CX-ray funka enligt flera personer på
> mtbr forumet. Någon här som har erfarenheter av
> hjulbyggen med sådana ekrar? Tydligen klarar
> CX-ray mycket(?) högre ekerspänning än tex
> revolution och man får ingen vridning av ekrarna,
> (eller man ser om de håller på att vrida sig och
> kan korrigera detta omedelbums) det enda
> problemet är väll egentligen priset eller?


Nej,nej och nej (kanske ett nej för lite eller för mycket)

Maximal ekerspänning beror på fälgen, inte ekrarna. Den som påstår annat vet inte hur ett hjul fungerar.

Men det skiljer också en del mellan olika ekrar. Motståndet mot vridning (tvist eller torsionsmotståndet) är omvänt proportionerligt mot maximala cylindriska diameter upphöjt till 4 (eller rentav 5!).
Eftersom en Sapim CX-Ray eker är (i stort sett) en utplattad DT Rev-eker har den mycket sämre motstånd mot vridning än en DT Rev-eker.
En CX Ray-eker är endast 0,9mm som tunnast jämfört med 1.5mm hos en DT Rev-eker. Det gör CX Ray-ekeren nästan åtta ggr flexigare och svårare att bygga med. De som påstår annat är de som (troligen) bygger dåliga hjul med för dåligt spända ekrar.
Det är alltså mycket svårare att bygga ett hjul med för tunna ekrar, och ännu svårare med platta aeroekrar, men det går.
Men för vanliga hjul rekommenderar jag trots det DT Comp-ekrar.

Siffervärdena är ur minnet sent en (blöt)fredagskväll, kolla din fysikbok från gymnasiet för exakta värden.
(Eller Googla)

Eftersom ett hjul inte bara rör sig framåt utan också roterar, spelar luftmotståndet hos ekrar roll även på framhjulet.
Men luftmotståndet hos ekrar är väldigt litet jämfört med luftmotståndet hos fälgar (och däck).

För den som vill ha lättare hjul är det bästa, och billigaste, lättare däck och slang. På ekrarna finns det inte många gram att spara.

Men det finns ju många som köper prylar bara för att de är dyrare, så varför inte svindyra ekrar?

OBS
Glöm inte att jämföra med vikten både hos däck+slang och vikten hos cyklisten.
Vilken vikt är störst och vilken vikt betyder därför mest?



/Håkan
 

Anders G

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Okej Håkan tack för en bra redogörelse, det reder ut endel frågetecken. Det var ett tag sedan jag läste fysik och teknologi i skolan och man har ju en tendens att glömma bort det man inte håller på med så ofta.

Angående däck så är jag fullt medveten om effekten av lättare däck och slang, det var mest om man vill gå ett steg längre med vikt jagandet som tanken på ekrarna dök upp, efter att ha läst lite om dem.
 

Kupa

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
OK, bygger vidare lite på den här tråden.

Ska sätta igång med mitt första hjulbygge inom kort. Det ska bli landsvägshjul. Naven är redan beställda från CRC - Shimano 105 fram, Deore/XT FH760 (tror jag) bak. Detta något udda val eftersom ramen är en hybridram, alltså 135 mm gaffelbredd bak.

Fälgar - Mavic CXP33, 32 hål
Ekrar - DT Comp 2.0/1.8

Två viktiga frågor, innan jag bestämmer mig för ekerlängder m.m.:

1) Jag har förläst mig på Gerd Schraners bok, The Art of Wheelbuilding. Han säger i princip att "om navets ekerhåldiameter och ekrarnas diameter skiljer med mer än 0.3 mm, så måste man använda DT's brickor mellan nav och ekerskalle. Annars kommer ekrarna att röra sig i hålen och gå av."

105-navet har ungefär 2.4 mm håldiameter - 0.4 mer än ekrarna.
XT-baknavet har ännu större ekerhål, uppåt 2.6 mm.

Jag har mailat Cyclecomponents och frågat om de kan fixa fram de här brickorna - fick svaret att de inte behövs "med de här fälgarna". Vem har rätt? Kan jag strunta i farbror Schraners rekommendation om brickorna, eller får jag göra om hela skiten sen?

2) DT Swiss ekerlängdskalkylator säger nåt om "14 mm nipples" när man tar upp Mavic CXP33-fälgen. CC har inte den längden, men däremot 16 mm.

Har jag fattat korrekt att längre nipplar, det har man för att inte för stor del av nipplarna ska hamna "inuti fälgen"? Kan jag då bygga med 16 mm nipplar istället, och dra av 2 mm på ekerlängderna beräknade för 14 mm nipplar?

Har någon byggt med CXP33 nån gång? Vilken nippeltyp och längd isåfall?

//Anders


[REDIGERAT: Det var SPOCALC.XLS som sa 14 mm nipplar för CXP33, inte DT-räknaren - men dilemmat kvarstår. ]
 
Senast redigerad av en moderator:
C

cal

Guest
Mektips: Bygga hjul
> 1) ...så måste man använda DT's brickor mellan nav och ekerskalle.
> Annars kommer ekrarna att röra sig i hålen och gå av."

Inget jag hört talas om. :/

> 2) DT Swiss ekerlängdskalkylator säger nåt om "14
> mm nipples" när man tar upp Mavic CXP33-fälgen. CC
> har inte den längden, men däremot 16 mm.

De tar hem 14mm också om du vill. De la upp 16mm nipplar i webshoppen
sen jag frågade förut i samband med en beställning. Maila och skriv att du
behöver 14mm så fixar de det också.

> Har jag fattat korrekt att längre nipplar, det har
> man för att inte för stor del av nipplarna ska
> hamna "inuti fälgen"? Kan jag då bygga med 16 mm
> nipplar istället, och dra av 2 mm på ekerlängderna
> beräknade för 14 mm nipplar?

Ja, det är därför. Har man för korta finns det risk att man runddrar nipplarna
när man spänner ekrarna och sen kan nippeln lättare "trilla in" i fälgen
(och skramla runt där tills man får ut den) när man håller på med "ekersättningen".

Jag har ingen som helst koll på landsvägshjul annars, så jag kan inte ge dig
några som helst råd angående varesig fälgar eller nav. Men det finns ju en
del lvg-tokar på happy också så vänta du.... :)
 

Kupa

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> > 1) ...så måste man använda DT's brickor
> mellan nav och ekerskalle.
> > Annars kommer ekrarna att röra sig i hålen
> och gå av."
>
> Inget jag hört talas om. :/

DT's FAQ säger detta som 1:a skälet till ekerbrott:

Why do spokes break?
Spokes always break as the result of an irregularity in the wheel spider.

Cause 1

Play between the hub and the spoke. Each spoke is subjected to one load cycle (loading/unloading) during each complete rotation of the wheel.

Each spoke in a bicycle wheel that has been ridden over 2000 km, for example, has experienced one million load changes.

If there is even the slightest play between the spoke and the hub flange, a broken spoke is just a question of time. The spoke continually jerks back and forth in the flange, which subjects the spoke elbow to massive stress. This causes the material to become brittle, the spoke can no longer bear the load and breaks at the elbow.

Remedy

Place washers underneath the head of any spoke where play is felt at the hub flange.







> > 2) DT Swiss ekerlängdskalkylator säger nåt om
> "14
> > mm nipples" när man tar upp Mavic
> CXP33-fälgen. CC
> > har inte den längden, men däremot 16 mm.
>
> De tar hem 14mm också om du vill. De la upp 16mm
> nipplar i webshoppen
> sen jag frågade förut i samband med en
> beställning. Maila och skriv att du
> behöver 14mm så fixar de det också.

Då får jag tjata lite då :)


> > Har jag fattat korrekt att längre nipplar,
> det har
> > man för att inte för stor del av nipplarna
> ska
> > hamna "inuti fälgen"? Kan jag då bygga med 16
> mm
> > nipplar istället, och dra av 2 mm på
> ekerlängderna
> > beräknade för 14 mm nipplar?
>
> Ja, det är därför. Har man för korta finns det
> risk att man runddrar nipplarna
> när man spänner ekrarna och sen kan nippeln
> lättare "trilla in" i fälgen
> (och skramla runt där tills man får ut den) när
> man håller på med "ekersättningen".
>
> Jag har ingen som helst koll på landsvägshjul
> annars, så jag kan inte ge dig
> några som helst råd angående varesig fälgar eller
> nav. Men det finns ju en
> del lvg-tokar på happy också så vänta du.... :)

Perfekt, tack!.

//Anders
 
C

cal

Guest
Mektips: Bygga hjul
> DT's FAQ säger detta som 1:a skälet till ekerbrott:

Jag förstår. Jag har dock aldrig varit med om det då jag bara byggt
på "standardnav" (Shimano XT, Chris King och White). När jag har
monterat ekrarna har det varit tight passning för ekern i flänsen, precis
så att den går i och så att den inte vrider sig av sig själv ens när den
är lös och sitter på plats (man kan göra en fin sol av alla ekrarna i navet typ).

Har du provat att montera en 2,0-1,8-2,0 eker? För det är sånna du skall
använda när du bygger?
 

Kupa

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> > DT's FAQ säger detta som 1:a skälet till
> ekerbrott:
>
> Jag förstår. Jag har dock aldrig varit med om det
> då jag bara byggt
> på "standardnav" (Shimano XT, Chris King och
> White).

Det låter ju betryggande. Mina nav - 105 och XT, det blir ju inte mer standard än så, kan man tycka.

Förra inlägget skrev jag på jobbet, nu är jag hemma och kan mäta naven - XT-navet har ca 2.5 mm ekerhål, 105:an strax därunder. Har ingen eker att prova med än. Det löser sig.

cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du provat att montera en 2,0-1,8-2,0 eker? För
> det är sånna du skall använda när du bygger?

Det är vanliga DT Competition jag tänkte använda, 2,0-1,8-2,0. Jag beställer väl hem fälgar, ekrar och nipplar. Om det visar sig vara stort spel mellan nav och eker, tja, då får jag väl leta upp brickorna. Har sett dem i nån brittisk webshop.. i kvantiteter om tusen, jag som bara behöver 64 stycken.

//Anders


 
C

cal

Guest
Mektips: Bygga hjul
Du kommer inte behöva några brickor i så fall. Inte om naven är nya och fräscha i alla fall.

Lycka till med hjulbyggandet.
 

pbeijer

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Om man har höga fälgar så kan det ibland vara svårt att få på nipplarna på ekrarna utan dom brukar hamna i fälgen. Då kan man göra som jag kom på när jag och Obed byggde ihop en DoubleTrack fälg i Åre. Man tar och skruvar på nippeln några varv åt fel håll på en eker och då blir det mycket lättare att pricka rätt.

 
Mektips: Bygga hjul
pbeijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Man tar och skruvar på nippeln några
> varv åt fel håll på en eker och då blir det mycket
> lättare att pricka rätt.

Klassiskt! Tandpetare funkar också bra!
 

lleberg

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Hejsan.

Jag har haft lite hjulpyssel i helgen efter att ha fått fälgen lackerad..
Men nu är det hjul igen!

Hjulet är rakt (spel ca 1-2 mm i sidled, 1 i hödled och 1mm "off centre"), jag har ju inga bromsar så det får duga.

men iaf, nu så har problemet kommit att hjulet knakar, ett högfrekvent ljud som kommer vid större belastning.
Materialet använt är en Alex DX32 387mm (nu omlackerad), mässingnipplar, 2mm till synes oreducerade stålekrar, nav med aluminiumflänsar ( http://unicycle.uk.com/Images/Shop/khonzahub.jpg ), ett maxxis creepy crawler, original fälgbandet och en jävel till slang..

Jag har spänningsbefriat det med hjälp av en vevarm jag hade liggandes, gjort det många varv och ordentligt.. men knakandet försvinner inte, jag gick ett varv emd att vrida fram ett halvt varv, och sen tillbaks ett halvt varv, för att ekern inte skulle vara vriden, problemet kvarstår..
Jag kommer på nu i efterhand att jag inte hade någon smörjning på gängna på ekern, kan problemet ligga där?
Jag har kollat ekerspänningen flertalet gånger, och jag hittar inga som är lösare än andra..

Men men, den är cyklingsbar men ljudet är ltie enerverande. :P
Tycker den blev fin också!

PC120302.JPG
 
C

cal

Guest
Mektips: Bygga hjul
Kanske kan vara färgen som ligger runt nippelhålen som ställer till det. Om fälgen är lackerad invändigt altså?

Annars är ju en bra metod att bli av med "förvridna ekrar" att ta hjulet utan däck med en hand kl 3 och en kl 9.
Sedan trycker du navet mot en träplanka eller liknande hårt några gånger. Flyttar händerna lite grann och
gör samma sak igen. Upprepa hela varvet runt. Sedan vänder du hjulet och gör samma från andra hållet.

Det ska knaka och knirka när ekrarna vrids tillbaka från sitt förvridna läge när man gör det här.
 

Johan S

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Vad händer om du även sterssbefriar med "kvart i tre-metoden" som jag beskriver i denna bild (fast höger hand måste hålla kameran för tillfället)? Tryck till ett par gånger med halva kroppstyngden mot bordskanten från olika håll och båda sidor. Knakar det då? I så fall fortsätter du rikta.

hjulmassage.jpg
 

Martin O

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Johan S: Dags att städa bänken ;-)

Träklossen är min viktigaste vän under ett hjulbygge. Det är inte ovanligt att man får massera 6-7 gånger under ett hjulbygge.

Massagen är klar när hjulet är tyst och behåller riktningen efter massagen.

Kolla gärna upp att du har rätt och jämn ekerspänning med en tensiometer.

/Martin

http://www.cykelforum.se
 

HåkanC

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad händer om du även sterssbefriar med "kvart i
> tre-metoden" som jag beskriver i denna bild

(Detta kanske du redan vet, men ändå)

Den "hjulmassage" du visar på bilden ger ingen "spänningsbefrielse",
kraften är helt enkelt för låg för att spänna ekrarna så mycket som behövs.

Vad man däremot åstadkommer med denna typ av "hjulmassage" är att bli av med "förvridna ekrar".


/Håkan

 

Leo

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Knaket kommer nog inte från att ekergängan saknar smörjmedel, men det underlättar att spänna nipplarna och att hitta den förvridningsfria ekerpositionen att ha lite smörja på ekergängan.

Det hjälper inte heller att vrida fram och tillbaka lika mycket på nippeln efteråt, du ska bara vrida tillbaka ekern 1/4 - 1/8 varv. Ett halvt varv låter alldeles för mycket.

Kanske har du inte spänt ekrarna tillräckligt hårt? Om ekrarna är för löst spända så kan nipplarna röra sig lite.

Exakt som HåkanC skriver så är inte hjulmassage och spänningsbefrielse samma sak.

/Leo
 

Kid1000

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
1 styck svart American Classic nav, 1 styck Campagnolo Mirox svartanodiserad byggs dagen innan julafton hoppas jag.

DT revolution, bu eller bä för 80 kg åkare med Zaskar?
 
M

majskolv

Guest
Mektips: Bygga hjul
Underbart att se dig göra detta på den fina parketten :-) (inser att det är för fotosessionen, men i alla fall)...

/Mikael
 
J

Jonas C

Guest
Mektips: Bygga hjul
Tänkte läsa in mig lite mer om hjul och hjulbygge för att utvecklas..
Ska beställa någon bok och undrar om ni kan tipsa mig om någon bra.

Har hört gott om både "The Art of Wheelbuilding" (Gerd Schraner) och "The Bicycle Wheel" (Jobst Brandt). Eller så kanske ni har någon annan att rekomendera.

En mycket intresant tråd, har just läst igenom hela på nytt, läste en del i den när den startades för några år sedan.

// Jonas
 

Indurain

Medlem
Mektips: Bygga hjul
Här är en artikel från 1974
The art of wheelbuilding ,Gerd schraner rekommenderas........billigast på bokus tror jag...
 

Bilagor

  • p58 wheelbuilding 1.gif
    p58 wheelbuilding 1.gif
    104.9 KB · Besök: 23
  • p59 wheelbuilding 2.gif
    p59 wheelbuilding 2.gif
    74.9 KB · Besök: 24
  • p60 wheelbuilding 3.gif
    p60 wheelbuilding 3.gif
    92.8 KB · Besök: 24
  • p61 wheelbuilding 4.gif
    p61 wheelbuilding 4.gif
    109.1 KB · Besök: 23
  • p61 wheelbuilding pictures.jpg
    p61 wheelbuilding pictures.jpg
    41.2 KB · Besök: 21
  • p62 wheelbuilding 5.gif
    p62 wheelbuilding 5.gif
    99.1 KB · Besök: 25

superklasse

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
grym respons tack... men fattar inte riktigt .. är det så att i alla lägen utom skivbroms
har man samma längd på ekrar. ska bygga 26" och ett fixed 28" å ett vanligt 28"
vilka mått på ekrar för t.ex 26" utan skivbroms
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Du måste veta måtten på fälgen och på naven. Fälgens ERD-mått och navens mått mellan flänsarna och höjden på flänsarna. Denna info finns nästan alltid på tillverkarnas hemsidor.
 

evo

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Förutom Novatec som för bakhjulen har flange-to-flange distance men inte vilken dish. Gör det omöjligt att använda Spocalc:-(
 

flog

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Nu har jag bara skummat igenom tråden. Intressant! Blir sugen på att bygga egna eller bygga om mitt bakhjul med flatspot.
Men hur gör ni med fälgbandet? På mitt står det high tension någonting. Hur sätts det dit? Gör man det med någon maskin?
 

Leo

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Fälgbandet, jag kör oftast med Velox tygfälgband och det "tejpar" man dit för hand. Enda maskinen som kan tänkas behövas är en vanlig sax, om man vill korta ner fälgbandet lite. :-) Det går förresten lika bra med silvertejp, eltejp eller plastfälgband. Man tager vad man haver...

/Leo
 

flog

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Nu håller jag på att rikta mitt egenbyggda bakhjul. Mavic XC717, Deore XT, DT Competition samt deras nipplar.
Har stressbefriat några gånger under byggets gång och hjulet börjar bli rakt. Men den knäpper tyst i hela hjulet bara jag snurrar det. Testade hjulmassage men det klickar ingenting då.

Klickandet borde väl inte komma ifrån att jag riktar hjulet i cykelramen?
 

rikard

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
klcikandet kommer förmodligen från lagrena. när du byggt klart kan du passa på att göra en lagerservice, shimanonaven går som urverk om de är servade från start.
 

rikard

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
flog skrev:
-------------------------------------------------------
> Så du menar att man måste skicka in ett
> sprillans nytt shimanonav för 400spänn direkt
> på service?

Inte skicka in, göra själv. I princip alla nav, ink lyxnav har lagerspännigen lite för hårt ställd vid leverans. Detta pga att det blir lättare att bygga hjulen i maskin då och att det är lite bättre att ha lite för hög än lite för låg spänning.

Ett par konnycklar och en tub med fett är allt som behövs. Lossa lite på låsmuttrarna på axeln så du kan spruta in massa fett och justera sedan in lagerspänningen så den blir perfekt (se läsvärt). hjulen kommer rulla så mjukt och fint efteråt.

Vill du verkligen ge ditt hjul en bra start i livet tar du en flaska olja och öppnar bodyn också. bodyservice är lite svårare men klart värt.
 

flog

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Springer och köper en hylsa för kassetten. Vilket fett som helst duger väl fint? Tror jag har något universalfett hemma.

Oj nu glider det lite offtopic här. Sorry för det.
 

flog

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Nu vart det färdigriktat och kassetten överförd till nya hjulet. Klickljuden är helt borta. Vet inte om det var för att jag trädde på fälgbandet eller däcket. Well well jag är en lite lite gladare cyklist nu :)
 

s

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
flog skrev:
-------------------------------------------------------
...
> Har stressbefriat
...
Har dom blivit uppstressade?

Engelskans stress skall översättas med spänning i detta fall. Spänningsbefriat, alltså.
 

flog

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Ja ja, nu fick jag stressat upp dem lite också i skogen.

Hur hårt spännt är egentligen lagom? Hur mycket skall man kunna trycka ihop ekrarna när man SPÄNNINGSBEFRIAR egentligen?
 

PeaceDog

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
flog skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja ja, nu fick jag stressat upp dem lite också i
> skogen.
>
> Hur hårt spännt är egentligen lagom? Hur mycket
> skall man kunna trycka ihop ekrarna när man
> SPÄNNINGSBEFRIAR egentligen?


Då plockar man fram denna
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=dt001&avd=2

eller som i mitt fall
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...d=2&artgrp=1272&funk=visa_artikel&artnr=PA065

Fast detta är bara ett sätt. Jag är bekväm.
 

fischer89

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Jag byggde mitt första hjul idag. Var lite stressad vilket ledde till ett misstag, därför har jag en fråga!

Hur stor roll spelar det om de ekrar som ska "komprimeras" istället "sträcks" och vice versa? Under all stressen så la jag helt enkelt ekrarna åt fel håll. Det är ett framhjul det rör sig om (disc) och det ska endast användas i några timmar under Stair Master-veckan innan det rivs ner igen för att bytas fälg. Så, kommer jag kunna köra med hjulet under några timmar? Eller ska jag bita i det sura äpplet och göra om allt imorgon istället? Som sagt, hjulet ska användas i några timmar endast.

Det jag har lärt mig är: Bygg inte hjul om du är stressad. Kanske dyker upp i mek-tabbar sedan...kanske ;)

Lysande tråd för övrigt!

// Fischer
 

MagnusA

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
fischer89 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur stor roll spelar det om de ekrar som ska
> "komprimeras" istället "sträcks" och vice versa?
>
> // Fischer

Ett hjul har alla ekrar under spänning, och det som sker under tiden hjulet roterar är att de förändrar sin spänning, men alltid förblir under spänning (undantaget hårda smällar, och dåligt byggda hjul). Så det är ingen skillnad på de ekrar som "komprimeras" jämfört med "sträcks".
 
Topp