Mektips: Bygga hjul

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
Verkar som att denna kan betraktas som en generell hjulbyggartråd, så slänger in ett rop på råd.

Bygger mitt första hjul. Till stöd har jag bl a Sheldon och denna video

Hjulet är ett framhjul för skivbroms, med (symmetriskt) dynamonav (sp pl-8). Fälgen är den enklare originalfälg som följde med cykeln från Vitus. Ekrarna dt competition.

Nu till saken. Jag tycker mig ha skruvat på alla nipplar ungefär lika mycket, men ekerspänningen är ändå klart ojämn. Har en tensiometer, som visar spänning i spannet 12-35. Frågar mig (eller er) därför om jag kan ha monterat ekrarna fel. Till saken hör kanske att nippelhålen närmast ventilen sitter i "fel" ordning (vänster högre än höger), varför jag fick följa Sheldons instrux för detta.

Vad tror happy? Bara att skruva på, jämna ut eller börja om med ekermontering?

Bilagor

• IMG_20170903_194656.jpg
    IMG_20170903_194656.jpg
    242.1 KB · Besök: 142
Sitt första hjul kommer aldrig vara det bästa. Blir bättre med mer erfarenhet. Fortsätt bygg tycker jag tills du tröttnar.

PS. Har du smort nippel-eker fattningen? Det gör skillnad från att förstöra nipplar till att faktiskt kunna spänna upp hjulet. Jag använder linolja.

Senast ändrad:
Så länge ekrarna är böjda kan du ändå inte jämföra spänningen, då det kommer att vara lite random. Jag har inte dubbelkollat din ekermontering, det har du säkert gjort.

Passa dig för att göra hjulet äggformat när du spänner upp, dishar och riktar. Det råkade jag göra lite och fick backa.

BjornR sa:
Sitt första hjul kommer aldrig vara det bästa. Blir bättre med mer erfarenhet. Fortsätt bygg tycker jag tills du tröttnar.

PS. Har du smort nippel-eker fattningen? Det gör skillnad från att förstöra nipplar till att faktiskt kunna spänna upp hjulet. Jag använder linolja.

Jodå, jag har smörjt gängorna på ekern. Ingen linolja, men universal cykelsmörj.

Menar det är alltså inte helt galet att vissa är betydligt slappare? Inte bara de vid "sömmen", mittemot ventilen. De som är slappast generellt är de som har störst öppning nära fälgen, såsom de på bilden. Vad som kanske är konstigt är ordningen på t ex ekarna på bilden.

Bilagor

• 1504465261168469075978.jpg
    1504465261168469075978.jpg
    242.9 KB · Besök: 98
Det är omöjligt att visa på både film och bild. Bästa är att lita på ditt egna omdöme.

Gör hjulet runt och riktat. Sedan jämna ut ekerspänning, var sida för sig. Massera och börja om från början tills man når sina toleranser på hur runt och riktat hjulet ska vara. Sedan börja spänna åt samtidigt som du har koll på att ekerspänningen är jämn. Arbeta alltid i små steg, eller stora steg men med koll. Grovspänner gör jag i början med lika många varv på varje eker tills ekrarna inte hänger löst och sedan är det bara att bygga i lugn och ro.

Som sagt, det är svårt att bedöma.

Tolka det jag skrev med en nypa salt om hjulbygge. Alla har sina egna preferenser hur man bygger. Självklart ska man i något tillfälle arbeta med båda sidorna samtidigt annars blir det jobbigt. Man blir bättre med erfarenhet, inte av att oroa sig på ett forum. Värsta som kan hända är att du får gå hem.

Så e det. Kanske inte e så dramatiskt som jag trodde. Justerat 0,5-1 varv på nippeln på de som var slappast, å nu e det fick stor effekt. Kan helt enkelt ha varit att jag inte fått i dem helt jämnt från början, även om det verkar lite osannolikt. Tack för råden på vägen!

BjornR sa:
Som sagt, det är svårt att bedöma.

Tolka det jag skrev med en nypa salt om hjulbygge. Alla har sina egna preferenser hur man bygger. Självklart ska man i något tillfälle arbeta med båda sidorna samtidigt annars blir det jobbigt. Man blir bättre med erfarenhet, inte av att oroa sig på ett forum. Värsta som kan hända är att du får gå hem.

Nästa fråga! Börjar bli rätt nöjd nu. Riktningen ser ut att vara inom millimetern, både i sidled och höjdled. Centreringen har jag dock lite problem med. Glappet på bilden är ca 2mm, så bromssidan borde komma ut någon mm från mitten. Det luriga är att inget verkar hända. Har dragit hela fälgen runt på den sidan, två gånger 1/4 varv, men avståndet ser ändå ut att vara ungefär detsamma.

En fråga är alltså vad jag kan behöva göra för att få till det? Skruva än mer? Undrar också vad ni tycker om felmarginal i allmänhet. Kan det anses gott nog, ovan skevhet, eller bör jag försöka få till under 1mm?

Bilagor

• IMG_20170906_210234.jpg
    IMG_20170906_210234.jpg
    224.3 KB · Besök: 116
Det knepigare är att den generellt inte är lägre på bromssidan. Men ska ändå prova den lösningen, och se var jag landar med tensiometern. De flesta ekrarna har ca 90 kgf, men vissa nedåt 60 och andra uppåt 120. Men gäller som sagt båda sidorna.

BjornR sa:
Då navet är symmetriskt, skruva ut lika mycket som du skruvar i. Båda sidorna ska ha lika hög ekerspänning.

Har nu kört två varv runt fälgen, då jag varje lossat 1/4 varv på nipplarna på högersidan (som sticker ut för långt från centrum) å skruvat åt motsvarande på vänstersidan (som är för nära centrum) men får ingen effekt. Tror det kan vara läge att börja om å se om jag fått nåt fel tidigt i processen. Vid ekring eller så.

BjornR sa:
Då navet är symmetriskt, skruva ut lika mycket som du skruvar i. Båda sidorna ska ha lika hög ekerspänning.
[/quote]

Tillbaka
Topp