Mektips: Bygga hjul

fischer89

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Det är faktiskt riktigt jäkla kul! Grymt fridfullt om inte annat. Ett billigare riktställ måste planeras in i min "mek-hörna" i lägenheten...börjar bli lite plats i sovrummet nu, haha. Tur att man är singel och ska någon brud flytta in hit kommer det vara på mina villkor, d.v.s att allt ska vara på mitt sätt (bortsett från gardiner, där är jag fan helt lost!).

// Fischer
 

MagnusA

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
fischer89 skrev:
-------------------------------------------------------
> (bortsett från gardiner, där är jag fan helt
> lost!).
>
> // Fischer

Hur är det med blommor då? ;-)
 

fischer89

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
MagnusA skrev:
-------------------------------------------------------
> fischer89 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > (bortsett från gardiner, där är jag fan helt
> > lost!).
> >
> > // Fischer
>
> Hur är det med blommor då? ;-)

Ingen kommentar... ;) Blommar och bin är jag dock inte helt lost på! Men som sagt, de beror ju på hur du menar!
 

nenja

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Ett par snabba frågor:

Vad gör man om man vill rikta hjulet och ekrarna på den sidan redan är avsevärt mer spända än de på andra sidan? Byter fälg?

Om man vill rikta hjulet i höjdled, alltså motverka äggform som bildats, hur gör man detta utan att få en helflummig ekerspänning?

Dags att lära sig. :)
 

s

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett par snabba frågor:
>
> Vad gör man om man vill rikta hjulet och ekrarna
> på den sidan redan är avsevärt mer spända än
> de på andra sidan? Byter fälg?

Om vi nu inte snackar bakhjul, som av naturen har ojämn späning, så är det nog läge att kolla upp fälgen. Du kan ju testa att lossa alla nipplar halvvägs så att de hänger slappa, då borde du kunna se om fälgen är sned. Med lite flyt kan du bocka tillbaks den.

> Om man vill rikta hjulet i höjdled, alltså
> motverka äggform som bildats, hur gör man detta
> utan att få en helflummig ekerspänning?

Rimligtvis har du redan en flummig ekerspänning om hjulet är äggformat eller ocentrerat i höjdled. =)
Du gör som vanligt. Lossar på den sidan som är för nära navet och spänner på motsatta. Är det stora ändringar det rör sig om kan det vara praktiskt att lossa alla nipplar några varv så får du ett mer lättarbetat hjul.
 

Finnen

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Har jag fel när jag tänker att skivbromsframhjul inte behöver vara symmetriska när det gäller ekerspänning? Alltså att ena navflänsen är offset pga av bromsskivan.
 

s

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Finnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Har jag fel när jag tänker att skivbromsframhjul
> inte behöver vara symmetriska när det gäller
> ekerspänning? Alltså att ena navflänsen är
> offset pga av bromsskivan.

Nej, du har rätt, så är det.
 

Banshie

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Har några frågor, ska inom kort montera ett bakhjul och jag undrar, hur kommer jag korsa ekrarna när det är 32H istället för 36H som Leo visa? Och jag ska beställa ekrar och ett nav till bakfälgen, vore uppskattat om någon kunde guida mig lite vad det är för nav och ekrar jag borde skaffa.
Fälgen finns här: http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/sun-mtx-s-type-26-svart.html
Vill helst köpa från cyclecomponents och vid ett så litet pris som möjligt.
Tack i förhand om det är någon som har orken att hjälpa lilla mig. :)
 

s

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Trekors är starkast även på 32H.
Du får nog komplettera med vad du tänkt använda hjulet till och vad du har för mått på bakaxeln om du skall få bra hjälp att välja ekrar och nav.
 
P

Plush

Guest
Mektips: Bygga hjul
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Trekors är starkast även på 32H.
> Du får nog komplettera med vad du tänkt använda
> hjulet till och vad du har för mått på bakaxeln
> om du skall få bra hjälp att välja ekrar och
> nav.


Glöm inte att du måste uppge om du har skivbroms eller ej med...

Bakaxeln... ta bort ditt gamla bakhjul och mäta hur bred ramen är på insidan där hjulet sitter... Med tanke på fälgen så har du nog ett av dessa 2 mått.. Antingen 135mm eller 150mm.
 

Banshie

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Hjulet kommer användas till dirt och framför allt street åkning. Jag använder skivbroms på cykeln och måttet på bakaxeln va 135mm. Hoppas det hjälpte lite, om ni har mer frågor så gör jag mitt bästa att hitta svar. :)
 

HåkanC

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Trekors är starkast även på 32H.

Det här var intressant.
-På vilket sätt påverkar antalet ekerkors ett hjuls styrka enl dig?
-Vilken är din definition av styrka hos ett hjul?


/Håkan
 

Little Stereo

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trekors är starkast även på 32H.
>
> Det här var intressant.
> -På vilket sätt påverkar antalet ekerkors ett
> hjuls styrka enl dig?
> -Vilken är din definition av styrka hos ett
> hjul?
>
>
> /Håkan


Alla vet ju att lödda 3-kors är starkast ;-) T
 

s

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trekors är starkast även på 32H.
>
> Det här var intressant.
> -På vilket sätt påverkar antalet ekerkors ett
> hjuls styrka enl dig?

Nja det är inte antalet kors som avgör utan vinkeln varmed ekern lämnar navflänsen. Den bör vara 90 grader, alltså tangentiell mot flänsen, på ett hjul som skall ta upp driv och bromskrafter. På 32H och 36H så resulterar det i tre kors, om man följer denna regel.

> -Vilken är din definition av styrka hos ett
> hjul?

Att det är hållbart.

Vill man ha ett hjul som är styvare i sidled är en mer radiell eker att föredra, d.v.s kortare ekrar och färre kors. Det ökar dock belastningen på navflänsarna. På bakhjul och hjul med skivbroms så blir även belastningen på ekrar m.m. större.


Men det här trodde jag att du visste Håkan?
 

HåkanC

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Naugas skrev:
-------------------------------------------------------
> Men vad i... vad har friluftsjävla främjandet
> gjort med Niklas Ingvar-Nilssons hjulsidor
> egentligen? Allt verkar ju vara borta?

Enl Niklas finns de tillfälligt(?) på:
http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/index.html



s skrev:
-------------------------------------------------------
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> > -Vilken är din definition av styrka hos ett
> > hjul?
>
> Att det är hållbart.

OK
För de allra flesta är det inte samma sak.
Styrka hos ett hjul är istället vilken/hur mkt vertikal belastning det klarar.
Vad kallar du den egenskapen för hos hjul?

Ett bra hjul är ju både starkt och hållbart.




/Håkan
 

Daniel_E

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Jag ska bygga om(*) ett bakhjul med American Classics Disc 225 nav, ZTR Alpine fälg och Sapim CX-Ray ekrar (32 ekrar i 3-kors).

Några frågor:

* Var köper man Sapim CX-Ray till bra pris och snabb leverans inom EU?

* Enligt DT Swiss Spoke Calculator ska jag ha 256 mm ekrar på båda sidorna (CX-Ray verkar levereras med 14 mm nipplar). Stämmer det?

* Längden på nippeln verkar påverka längden på ekern, vilket jag kan förstå. Men vad är egentligen skillnaden mellan 12 och 14 mm nippel? Är det ena bättre, och i så fall på vilket sätt?


American Classics Disc 225 (http://www.amclassic.com/documents/AC_HubChart2010.pdf)
Spoke circle diameter: 66 mm
Center to left / right outside flange: 27.4 mm / 22.6 mm
Spoke hole diameter: 2.5 mm

ZTR Alpine (http://www.notubes.com/product_info.php/cPath/685/products_id/491)
ERD: 536


(*) Köpte nya tävlingshjul inför säsongen med Podium MMX fälgar och DT Revo ekrar. På första rundan lyckades jag böja till bakhjulet så pass att det inte går att rikta upp utan alldeles för hög ekerspänning för fälgen. Istället för att fortsätta försöka få hjulet rakt så bygger jag om det med en lite tyngre fälg som bättre passar min vikt. :-)
 

Daniel_E

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Hmm, hittade just ett inlägg här där det påstås att man INTE behöver justera ekerlängden för Sapim-ekrar beroende på nippelns storlek.

Det verkar även stämma när jag använder Sapims egen ekerlängdskalkylator. Tyvärr vet jag inte hur tjock fälgen är vid ekerhålen vilket är en av parametrarna man måste ange, men väljer jag 1.5 mm (är det rimligt?) så får jag 260 mm ekrar på båda sidorna.

Det är ju viss skillnad på 256 och 260 mm. Fan vad jobbigt det blev... :-)

HJÄLP!
 

Daniel_E

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Aaaaargh, Sapims ekerlängdskalkylator använder inte de vanliga måtten alls. Noterade just att det inte är ERD man ska mata in utan RID. Men matar jag in ERD och sätter fälgens tjocklek till 0 så borde det bli ungefär samma sak, eller hur?

Hur som helst så pekar nu flera olika källor på att jag behöver 258 mm ekrar på båda sidorna.

* DT Swiss kalkylator om jag anger 12 mm nipplar (trots att Sapim har 14 mm)
* Sapims kalkylator om jag matar in 536 i första rutan och 0 i andra rutan
* NoTubes ekerlängds-ark om jag kollar på raden "AC/WTB Disc Rear 3x" för Olympic-fälgen (som har samma ERD som Alpine).

Rätta mig gärna om jag har fel, nojjar som tusan över detta just nu. :-)

Då återstår bara frågan om var man köper Sapim-ekrar till bra pris inom EU. Något tips?
 

Daniel_E

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Carlzon78 skrev:
-------------------------------------------------------
> Billiga CX-Ray hittar du här: http://www.cnc-bike.de/

Tack för tipset!

> Där följer inga nipplar med, använder du DT bör du inte ha längre än 256mm ekrar.

Är du säker på att nipplar inte följer med, ens om man köper ekrarna i 20-pack?

Och hur kom du fram till max 256, bör man inte avrunda uppåt? Eller har det att göra med kombinationen Sapim-eker och DT-nippel?
 

Carlzon78

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Daniel_E skrev:

>
> Är du säker på att nipplar inte följer med, ens om man köper ekrarna i 20-pack?
>
Nej, bäst att maila och fråga.

> Och hur kom du fram till max 256, bör man inte
> avrunda uppåt? Eller har det att göra med
> kombinationen Sapim-eker och DT-nippel?

Ja iaf om man bygger med 14mm DT-nipplar, det tar stopp vid överkanten på nippeln.
Med 12mm DT-nipplar går det att dra igenom ekern 1mm förbi toppen på nippeln.
Räkna även med att ekern blir lite längre när du börjar spänna ordentligt.
 

s

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> > HåkanC skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > > -Vilken är din definition av styrka hos ett
> > > hjul?
> >
> > Att det är hållbart.
>
> OK
> För de allra flesta är det inte samma sak.
> Styrka hos ett hjul är istället vilken/hur mkt
> vertikal belastning det klarar.

Klara belastning = hållbarhet = styrka.

> Vad kallar du den egenskapen för hos hjul?

Att det är starkt/hållbart

> Ett bra hjul är ju både starkt och hållbart.

Ja, eftersom de är synonyma. Vill man särskilja egenskaper så får man vara lite mer noga i vad man kallar dem.
 

Daniel_E

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Carlzon78 skrev:
-------------------------------------------------------
> > Är du säker på att nipplar inte följer med,
> ens om man köper ekrarna i 20-pack?
> >
> Nej, bäst att maila och fråga.

Jag mailade CNC-Bike och frågade, och du hade alldeles rätt. Nipplar följer inte med Sapim-ekrarna när man beställer därifrån.
 

Naugas

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Tänkte lägga till mina nyvunna erfarenheter vid hjulbyggen.

Ekerlängderna:

Jag trippelkollade med tre olika ekerkalkylatorer - http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Welcome.aspx?language=en , http://lenni.info/edd/ och http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/ . De uträknade längderna blev samma eller skiljde obetydligt. Jag avrundade nedåt, och det blev inte optimalt tyvärr. Bättre hade varit att bara ta kortare längder om det är max 0,5 mm kortare än det uträknade, och längre om det alltså är max 1,5 mm längre. Nu är det någon enstaka halv eller hel gänga som syns innan några nipplar här och där. Det syns ju bara om man kryper intill och särskådar, och påverkar inte funktionen, men lite irriterande är det. Jag läste på flera ställen att avrunda nedåt, Sheldon var en av få som skrev att han brukade avrunda uppåt, och det var ju han man skulle lyssnat på...

Noteras bör att jag mätte alla mått själv på nav och fälgar, och satte ERD till botten på spåret på nippeln. Hade jag tagit det jäms med nippelns överkant hade ekermåtten troligen blivit bättre, det hade ju blivit ca. 2 mm större ERD.

Riktning av hjulet:

Lite vanlig motorolja på gängorna, och en droppe på varje nippel. Jag såg att det stod nämnt att man inte skulle ha någon olja på själva nippeln i första inlägget, men det håller jag inte med om. Det blir mycket lättare att justera hjulet med smorda nipplar, och det har ingen betydelse för om nippeln skruvar upp sig eller inte. Är det ett bra byggt hjul är ekern tillräckligt spänd hela tiden för att hålla fast nippeln, inte en chans att den lossnar.

Först riktig grovjustering bara genom att hålla koll på hur mycket nipplarna gängats på. Sedan börja spänna lika många varv runt om, och knäppa på ekrarna och lyssna på ljudet för att justera individuellt och få en jämn spänning. Inga mindre vridningar än ett kvarts varv fungerade jättebra. Mindre justeringar var onödigt och det blev lätt att hitta greppet med ekernyckeln. Ju högre spänning i ekern, desto mer måste man "vrida över" för att ekern ska ställa sig rak. På bakhjulet hade jag DT Competition 2,0-1,8-2,0 och Revolution 2,0-1,5-2,0. Trots att det blir mycket mindre spänning i vänstersidans ekrar, var jag tvungen att övervrida dem betydligt mer än på höger för att de är så mycket tunnare. Revolutionekrarna krävde ca. ett kvarts varv övervridning vid 80 Kg, och Competition drygt en åttondel vid 140 Kg.

Det som var svårast med hela hjulbygget var helt enkelt att lära sig hur mycket fälgen flyttar på sig vid olika justeringar, och var på skevheterna man ska börja och sluta. Det är bara träning som gäller för att lära sig det. Ett bra tips jag läste var att börja med att justera enstaka lite lösare eller hårdare ekrar om det fanns någon sådan på rätt sida av en skevhet, och sedan börja om och kolla hela hjulet igen. Och så ta de radiella felen först, och där behövs det ganska mycket skruvande för att få någon effekt.

Helst ska man lära sig att övervrida ekrarna så de står rakt direkt, men för att lära mig det och känna hur mycket fel de stod tog jag och belastade fälgen så att ekrarna slackade och vred sig rätt om de var felvridna: hjulet liggande på golvet utan snabbkoppling med en träbit som skydd för axeln. Sedan pressade jag ner fälgen kontrollerat med händerna på varje sida av fälgen. Sätt hjulet så att två motstående ekrar från undersidan av hjulet är under varje hand. Har man ett finger mot denna eker känner man ibland hur den vrider till sig lite när spänningen släpper när man trycker till på fälgen. Då har man alltså vridit ekern fel. Det är den här vridningen som ibland knäpper till i ett par nybyggda eller nyriktade hjul. Vrid hjulet så att nästa ekerpar undertill är under händerna och fortsätt runt, och likadant för andra sidan. Var försiktig om ni gör så här, man bryter hårt i fälgen på det här viset.

Första hjulet, framhjulet, lossade jag nipplarna på och riktade om tre gånger som träning. Det var väldigt nyttigt, det gick snabbare och lättare för varje gång. Bakhjulet gick efter det ganska lätt att få till.

Just ja, på framnavet var jag tvungen att använda ekerbrickor för att få ekrarna att passa bra. Det är ett Alfine generatornav för skivbroms, och flänsarna var 2,9 mm tjocka, jämfört med Ultegranavet bak som var på 3,3 mm. En liten 0,3 mm tjock mässingsbricka vid varje ekerskalle fick ekrarna att ligga helt perfekt, tajt och fint mot flänsarna.
 

lackan

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Jag måste tänka helt fel, så rätta mig ->

säg att en kalkylator beräknar ekerlängder till 294 mm på vänster sida och 295 mm på höger sida för ett hjul, köper 294 resp 296 mm ekrar
.. sen går vi till det mest basala,
"Dra åt alla ekernipplarna tills du endast kan skymta gängan"

om jag drar åt nipplarna så att jag endast kan skymta gängan på ekern, torde inte det diffa 1 mm i åtdragning mellan vä och hö sida? DVS var tänker jag fel... sitter just med ett äggformat och skevt hjul i famnen och undrar var det gick fel...
 

HåkanC

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
lackan skrev:
-------------------------------------------------------
> sitter just med ett äggformat
> och skevt hjul i famnen och undrar var det gick
> fel.

Gå tillbaka till utgångspunkten o börja om.
Dvs lossa alla nipplar så att de endast är fastskruvade 1-2 varv
Börja sedan ygga upp ekerspänningen gradvis genom att steg för steg skruva åt varkje ekernippel lite grann, max 1-2 varv/gång.

Fortsätt sedan härifrån:
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial


/Håkan
 

lackan

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Tack Håkan, tog loss allt och det visade sig att det smugit in sig några ekrar med fel längd på ena sidan... nu är det rakt och fint. Har dock ytterligare en kort fråga som säkert någon kan svara på..

Inklippt från orginalartikel'
På högersidan där kassetten sitter så är ekrarna kortare än på vänstersidan, så var noga med att inte blanda ihop ekerlängderna. Alltså, höger: korta 264mm, vänster: långa 266mm.

... är det "alltid" så att ekrarna är längre på vänster än på höger sida på bakhjulet eller gäller det bara för navet i denna artikel? Mina uträkningar med ett Novatec D712sb baknav ( http://www.novatecwheels.com/novatec/english/p_show.php?sid=269 ) och Open Pro fälg ger mig detta... dvs längre högerekrar


Hinterrad
Felge Mavic Open Pro
Durchmesser / ERD: 604 mm
Gewicht: 435 g
Nabe Benutzereingabe
Naben-Teilkreis: li. 58.00 mm re. 49.00 mm
Abstand Flansch: li. 22.20 mm re. 36.20 mm
Ø-Speichenloch: 2.00 mm
Gewicht: unbekannt
Speichen li. DT Competition 2.0/1.8 re. DT Competition 2.0/1.8
Anz. Speichen: 32
Anz. Kreuzungen: li. 3 re. 3
Nippel li. DT Messing 2.0 / 12mm li. DT Messing 2.0 / 12mm
Speichenlänge
exakt: li. 292.00 mm re. 294.70 mm
gerundet:
(inkl. Korrekturwerte) li. 292 mm re. 294 mm
Gewicht hinten: unbekannt
 

fredrikw

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Ekrarna på höger sida på baknavet sitter ju längre in mot centrum, och givet samma flänsdiameter kommer de då att vara kortare. På navet du länkar till är flänsdiametern på vänster sida större, vilket innebär att dessa ekrar kommer att vara kortare än om diameterna hade varit densamma. Hur detta påverkar längderna orkar jag dock inte räkna ut åt dig, men rent teoretiskt sett kan det bli så att ekrarna på höger sida kan bli längre. Det är ju egentligen ett ganska enkelt trigonometri-problem att räkna ut ekerlängder :)
 

detvetdu

Medlem
Mektips: Bygga hjul
Just i detta fall borde högerekrarna bli längre.

Vad jag kan se på uträkningen från dtswiss? Spoke calc.
Det ser ut som att distansen från mitten till flänsen är omkastade.

Avståndet borde vara kortare på höger sida.
 

Egget

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Hej jag har ett par frågor om bygga hjul/eker byte.

Jag köpte ett par hjul från Justridingalong men i min stirra sig blint på lätta prylar jakt valde jag alldeles för lätta ekrar. Jag kör med hope 2 pro evo nav DT Revolution ekrar med Stans Crest fälgar. Jag behöver rikta upp mitt bakhjul hela tiden har till och med lämnat in det till min LBS men jag har lyckats skeva till fälgen även efter det så har väl kommit fram till att det är dags att byta ekrarna. Jag har kollat på DT Competition och dt super comp. Jag väger ca 90 kg och kör endast XC/långlopp men bombar rätt bra när det går utför på min Anthem X. Så jag känner hur hjulen flexar rätt bra.

Så till mina frågor vilka ekrar tror ni jag borde satsa på?

När jag kollar spoke calculatorn så får jag fram eker längden till framhjulet 260.8 mm och 262.4mm bakhjulet 262.1 och 261.1mm kan jag använda 262 ekrar rakt över eller bör jag köpa 260 eller 261 också?

Jag har koll på att jag behöver nya nipplar om jag ska köra med Super Comp

/Egget
 

federico

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Om man tittar på hjul till äldre (-30-40-50-tal) standardcyklar med vanlig trekorsekring så passerar ekern alla tre korsen på samma sida. På en modern standardcykel korsar de två första utsidan och det tredje korset innanför den korsande ekern innan fälgen. Enligt Sheldon och Tidens cykelbok ska man bygga som det moderna hjulet med tredje korset innanför den korsande ekern.
Frågan är varför man inte gjorde så förr? Med den gamla typen av ekring så ligger också ekrarna fria från varandra vid tredje korset. Blir hjulet svagare med den gamla typen av ekring?
 

HåkanC

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
federico skrev:
-------------------------------------------------------
> Med
> den gamla typen av ekring så ligger också
> ekrarna fria från varandra vid tredje korset.
> Blir hjulet svagare med den gamla typen av ekring?

Det beror på vad du menr med svagare.
Fördelen med att korsa ekrarna över/under varandra vid sista korset är att det fjädrar en aning.
Då minsr risken för att ekern skall slackas helt vid belastning och hjulet håller sig rakare längre vid hög belastning.


/Håkan
 

federico

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
> Då minsr risken för att ekern skall slackas helt
> vid belastning och hjulet håller sig rakare
> längre vid hög belastning.
>
>
> /Håkan

tack för snabbt svar!
 
Senast ändrad:

discovery

Medlem
Mektips: Bygga hjul
Tänkte spänna upp ekrarna i mina Easton Haven hjul men när jag försöker så vrider sig bara ekrarna med nippeln. Kan man hålla emot runt ekern lite försiktigt med en polygrip eller liknande?
 

JMT

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
discovery skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte spänna upp ekrarna i mina Easton Haven
> hjul men när jag försöker så vrider sig bara
> ekrarna med nippeln. Kan man hålla emot runt
> ekern lite försiktigt med en polygrip eller
> liknande?


Jag skulle undvika polygripen (har Easton Haven platta ekrar, isåfall finns det manicker för att hålla i ekern som inte skadar den?) och istället lossa på ekrarna och smörja gängorna, därefter spänna.
Du kan alltid testa att dra på lite smörjmedel utan att lossa.

Risken finns i.o.f.s. att hjulen är byggda med någon form av "lim" (loctite) på gängorna.
 

marran

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Jag har sett folk använda polygrip (eller om det var skiftnyckel) för för att rikta just Easton-hjul, de exploderade inte den gången iaf.
 
Topp