[mektips] Lyckad transplantation

erik h

Aktiv medlem
Festade till ordentligt i lördagskväll genom att (av invecklade orsaker) byta fälg på två hjul. Bestämde mig för att prova tekniken "fälgtransplantation" - dvs tejpa fast en lös fälg bredvid den fälg som skall bytas bort, hänga in paketet i uppånervänd framgaffel, flytta ekrarna till den nya fälgen och därefter spänna upp det igen.

Jag började med att parvis skruva ur nipplarna på sidan närmast den nya fälgen och flytta ekerparen till nya fälgen, dra i nipplarna några varv och sedan ta nästa. Sedan bortre sidan på samma sätt. Därefter skruvade jag nipplarna med skruvmejsel från ovansidan tills ekern petade ur mejseln ur nippeln, då blir det en jämn lös spänning. Sedan tog jag ett varv i taget hjulet runt och vips, så hade jag ett rakt och fint hjul enklare än någonsin tidigare! Tekniken kan verkligen rekommenderas i de fall man byter till en ny likadan fälg eller en med tillräckligt lik fälgdiamter (219 och 321 skiljer bara en mm - tack Mavic!).

Jag tror att 321:an är en väldigt tacksam fälg att bygga på också. Rak och fin och kraftig. Hjul nummer två blev jag ju tvungen att bygga från scratch på en 219-fälg och det blev inte lika bra eller lika lätt.

Såhär, alltså:
tejpat_hela.jpg ht=489

Och så flyttar man ekrarna i par, de låser ju varandra två och två:
tejpat_detalj.jpg ht=382

Edit: laddade upp bilderna på Happyservern istället, noterade att länkarna hade dött. Härliga komponentval när det begav sig där år 2004 för övrigt. Så ska det se ut.

Senast redigerad av en moderator:
bra....då vet ja att de funkar och hur=)...kan va bra å vet när(om ja orkar:P) jag ska byta på mitt crossride bakhjul...var de lätt? har du byggt/riktat mycket hjulförr?

"Därefter skruvade jag nipplarna med skruvmejsel från ovansidan tills ekern petade ur mejseln ur nippeln"

Har man inte för långa ekrar då? risk för punka?

När ekern petar mejseln ut nippeln så ligger ekern ju nästan jämns med nippeln och sticker inte upp. Ingen fara för punka alltså.

Nejdå, ingen fara för punka. Alla "riktiga" fälgar är dubbelbottnade (minst) så att nippeln sitter ganska långt ner under den botten som fälgband och slang ligger mot. Men om det sticker ut massvis på baksidan så har man för långa ekrar. Om man inte har så mycket eker att ta av är ett annat bra trick för att få ett fint jämnt utgångsläge att skruva in alla nipplar precis så att gängorna på ekrarna täcks.

Jag har byggt två hjul tidigare (bak), båda på Alex DX32 och det var skitjobbigt. Har hört rutinerade hjulbyggare säga att det är en fröjd att bygga på Mavicfälgar för att de har rätt form från början så jag skyller på det.

Spännande! Jag är inte så haj på att bygga hjul så jag förstod inte riktigt hur du vet att du fick bra ekerspänning, du skrev att du bara drog åt ett varv på varje eker runt hela hjulet?
Behövde du inte heller spänningsbefria ekrarna?

Själva riktningsproceduren blir som vanligt. Fördelen är att man slipper hålla på och fippla med alla lösa ekrar. Jag har byggt på samma sätt med fälgar som inte hade lika innerdiameter men där ekerlängden var samma. Funkade det också.

Jag gjorde samma operation härom dagen. Tejpade upp den nya fälgen parallellt och flyttade eker för eker. Med undantaget att jag böt ut var eker (från något smalt till DT Comp).

Jag använde Leo's eminenta guide här:
http://happymtb.org/forum/read.php?1,34422

Med start från "Åtdragning av ekrarna, steg för steg".

Det hela avlöpte väl, men ta tiden att ta loss ekrarna innan du mäter dem för införskaffning av nya.

Nästa steg är att bygga nya hjul helt från grunden.

Najjs, får ny fälg i veckan, och ja måste göra sådär tror ja, åker bort på torsdag - torsdag nämligen, hinner inte lämna in det, tur att jag såg detta :D

Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> mavicfabrikshjulsfälgar säljs inte till privatpersoner.

Märkligt, för jag har då nyss köpt en Ksyrium-fälg..

Just som The_TnT beskriver så är det busenkelt att bygga egna hjul när man har gått kurs nr 1; att flytta över ekrarna osh sedan spänna, rikta, massera, spänna, rikta, massera osv tills det blir rakt och starkt. Att i kurs nr 2 lära sig dra ekrar från nav till fälg är ungefär lika enkelt som att sy korsstygn eller något annat textilhandarbete.

freddan skrev:
> Tim skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mavicfabrikshjulsfälgar säljs inte till
> privatpersoner.
>
> Märkligt, för jag har då nyss köpt en
> Ksyrium-fälg..

Dealen är väl att man måste lämna in den gamla fälgen för att få köpa en ny? Detta för att förhindra att man plockar russin ur kakan antar jag (och bygger grumma bastardhjul)? (Men vissa handlare kanske inte orkar bry sig om detta?)

Rippa skrev:
> Bästa typen av inlägg det här. Hoppas den hamnar
> under "läsvärt". Bra jobbat OXR

Håller med om att det är ett kanoninlägg, även om det faktiskt är Erik H och OXR som skapade det. Det är väl OXR som förhoppningsvis lägger inlägget under läsvärt.

En on-topic fråga:
när man råkat ut för ett "oprovocerat" ekerbrott på gamla hjulet är det läge att skrota alla ekrar då, eller kan det läna sig att göra operation fälgtransplantation?

/Zeb

Är det bara ett ekerbrott så kan du behålla resten av ekrarna, då är det mer sannolikt att det var en dålig eker än att hjulet var felbyggt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp