Mektips: Serva Shimano XT 756 Discbaknav

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
Hmm...ska testa och fulkopiera den där mojängen rätt av, lite delar från en trädgårdslangsanslutning kan nog passa... :-)

/Leo

rikard Skrev:
-------------------------------------------------------
> Men om man spolar rent och fettar om en gång i kvartalet så tror jag att man kan få
> en shimanobody att hålla hur länge som helst (nästan). Shimano har ju fördelen av att vara
> löjligt billigt.

Det beror nog _väldigt_ mycket på hur man behandlar sin body. :)

Shimanos body har fortfarande den ofantliga nackdelen med antalet grepp-punkter som
försämrar pedalkänslan radikalt.

Men om man äger en massa Shimano-nav och tänker fortsätta köra på dem av ekonomiska,
eller andra, argument så är det väl en smidig pryl som kanske(?) lönar sig i längden. :)

> Arguing on the internet is like competing in the
> special olympics. Even if you win you are still
> retarded.

True. ;)

annars om man inte vill reap sitt fina nya nav kan man ta och stoppa på en kassett, hålla fast med kedjepiskan å dra lös

Jag gjorde ett eget verktyg till min body för en tid sen. Så nu är det riktig enkelt att dela den och serva den, vilket nog kommer att behövas under vintern. Behöver inte ta bort den från navet ens.
Verktyget består av en plåtbit som precis passar i jacken i bodyn. Sen tar man bara skiftnyckeln och vrider till. Jag kan dock rekommendera att man håller till i en vask eller något för en body innehåller en massa små kulor som gärna ramlar ut.

Sebastian

Bra info!, men.....om man lossa vänstersid kona och låsmutter med 15mm + 17mm konnykel är det lite lättare ( man kan inte kommer åt kona på högersid pga tätning ). Man behöver inte att räkna ut avstånd på axel så kona sitter i rätt plats. Alltid bra idee att kolla att kona och låsmutter på höger sid sitter "tight" - lättare när axel är ut av nav!

Gör man som du skriver leo kan det hända att lagerskålen följer med runt om du skruvar med en nyckel på varje sida, eftersom lagerskålen är fastdragen mot muttern. Jag skulle nog rekomendera att man lossar lagerskålarna med båda nycklarna på samma sida . Dvs man lossar muttern genom att hålla fast lagerskålen. Och sedan skruvar man loss allt på ena sidan bara. Och varför skulle man någonsin behöva gänglåsning på dessa grejer. De sitter ju fast genom att man håller i lagerskålen och drar emot muttern. Då sitter det men man måste vara noga att kolla lagerspänningen vid detta moment! Hoppas ni förstår! (Många får nog problem om det sitter som f-n och drar med en nyckel på varje sida)(även jag har dessa nav)

Ja, det är bäst faktiskt som Rickard.v skriver, testade det nu i helgen. Lossa lagerskålen på vänstersidan med en 17mm och en 15mm nyckel, som mothåll vid behov kan man använda en 17mm + extra låsmutter på högersidan. Man kommer åt låsmutter och lagerkonan på vänstersidan genom att vålda av gummiskyddet, det är bara att peta lite med en skruvmejsel så ploppar den ut. Absolut enklaste sättet helt klart.

/Leo

EDIT: Så, nu är första inlägget uppdaterat! :-)

Senast redigerad av en moderator:
Är det någon som vet hur man får isär bodyn helt (XT)?

Gjorde en renovering på mitt baknav (XT, det svarta men ej skivbroms?) nyss. Navet har gått två somrar och en vinter utan någon som helst service. Anledningen till att jag rev det var för att bodyn börjat kärva rejält... Kulorna och lagerbanor i navet var som nya. Lyckades tyvärr inte få isär bodyn helt, men torkade ur allt gammalt fett och tryckte i nytt. Funkar kanon nu, men frågan är hur länge...

Här kommer ett gammalt tips som är väl värt att ta upp igen, märker jag. det har inget med bodyservice att göra utan handlar mer om navservice för den som tycker det är värt att satsa på Shimanonav:

Man kan preparera sina nav genom att borra ett hål mitt på navkroppen, gänga upp och skruva i en nippel för fettspruta. Så inköper man en fettspruta och har möjlighet att serva navet utan att behöva ta isär det. Man pumpar sedan bara i fettet som kommer att fylla upp hela innanmätet för att komma ut genom lagren. När det fettet som komer ut är rent så är det bara att sluta pumpa. Så gjorde man förr i tiden när kvalitén på oljor och fetter var låg och man behövde serva ofta, men det kan ju även fungera idag.

När ni ändå är inne på ämnet smörjmedel så rekomenderar jag att INTE använda Finish Line XC grön kedjeolja!!!

Den oljan har en klistrande verkan för att sitta kvar på kedjan vilket absolut inte är det man vill ha i en frihjulmekanism med klackar. Då är tom masageolja bättre..HAHA(erik H förstår den ivf)

jag har provat och den funkar bra.

Det svåraste momentet är att få av dammkåpan utan att skada den. Var försiktig. Misslyckas man går det säkert att få tag på en ny lösning hos kullageråterförsäljare. Jag har lite idéer på en lösning men jag kommer inte prova förrän jag behöver serva en body nästa gång.

Verktyget kan vara en plåtbit 29 x 2 mm, som den här:
y5t2w6.jpg

Jag har gjort ett nytt verktyg av en hylsa med 29 mm diameter som jag slipat ner så att jag får två splines.

När det gäller val av smörjmedel så läste jag på något forum att en trög olja är att föredra framför fett. Jag tycker det verkar rimligt. Jag använde 75W växellådsolja för det var vad jag hade. Fett fungerar säkert. Har man Manitou-gaffel och har en tub Prep-M i hyllan så tror jag det funkar riktigt bra.

Så småningom kommer jag att lägga upp en guide med bilder, har bara hälften av bilderna än så länge.

Rotade reda på en gammal body och gav mig på den.
Specialverktyget: Klippte till en plåtbit (Givetvis Rostfritt för att slippa problem med ytrost, tills det är dags för nästa service), 29mm bred, 3mm tjock och längd ca 150mm, bockade till den så att den såg ut som L, Ta Da!! Färdigt.

Steg för steg utan bilder för att öppna Bodyn.
* Plocka bort alla delar/detaljer så att det bara bodyn är kvar på hjulet.
* Försiktigt lyckades jag lossa på metalltätningen med hjälp av en skruvmejsel (bända lite där och lite där försiktigt försiktigt så att den inte blev skev)
* Nu syns det spår i lagerbanans ytterkant där det nytillverkade verktyget skall användas. Placera verktyget där och lossa genom att dra medurs. (satt jäkligt hårt för min del) men dra inte loss helt utan
* Lossa Bodyn från hjulet
* Plock isär och beundra konstruktionen, att så små klackar kan överföra all den effekten är imponerande ;-)

Hur ni nu väljer att göra lägger jag mig inte i då jag hade en skräpbody att leka med, så för min del var det roliga slut här.
Men förslagsvis så:
* Tvättar du av alla ingående komp
* Köper du 50 st nya kulor.
* Fettar in och placerar ut de 50 kulorna på sin plats
* Bedömmer om du måste plocka bort någon utav de tunna shimsen som låg på plats för att få en mer glappfri Body
* Skruvar ihop allt igen
* Skrattar och berömmer dig själv för att du ett så enkelt och galant sätt räddade den dödsdömda Bodyn.

När OXR blir klar så kommer det en instruktion med bilder vilket blir helt perfekt!
//Henrik J

Rycker upp den här tråden lite då rikard skrev följande i en annan nav-tråd.

På tal om bodys. Jag noterade att cc precis lagt upp ett stort sortiment av shimanobodys på sin site. FH-HF08:bodyn skall visst vara deras biffigaste (som passar nästan alla nav) ifall nån undrar.

SHBODY07.jpg

Cyclecomponents

Hur hårt sitter body:n? Tänkte mig inte för så jag lossade navet från ekrarna innan jag demonterade navet.

100_0016.jpg

Lite svårt att få grepp om navet nu.. I värsta fall får jag väl försöka spänna fast navet i ett skruvstycke utan att försöka skada den.. :(

hubbi4tm.jpg

Jag råkade skada mitt skyddshölje lite men det gick att forma tillbaka det hyfsat med en avdragare till kasetten!

Det kan sitta rätt hårt, ta och linda in den i ett gammalt cykeldäck eller liknande så tar den inte skada när du sätter den i skruvstycket.

/Leo

tänkte bara säga de att tack vare era mecktips så lyckades jag plocka isär mitt baknav å få tillbaka alla delarna igen, vilket kommer resultera i att mer vinterträning blir av

Mitt baknav är ett XT disc 756, det har fungerat klockrent i över två år men det börjar låta lite torrt, jag funderar på om man ska öppna upp det o fetta in lite.

Bilderna åvan hade varit bra att ha, finns de inte kvar?
Eller finns det någon annan guide?

Det är inte så svårt som det låter, ha koll på vilken ordning grejerna sitter i och tappa inte bort några kulor (köp gärna nya kulor att sätta i).
Smyg in på Shimanos sida och leta upp en sprängskiss, det är skönt att ha om man börjar flumma med de lösa delarna (vilket jag gjorde).

Kompletterar med bilder på hur man underlättar lagerjusteringen.

DSC00874.JPG ht=544

DSC00873.JPG ht=544

Genom att spänna fast hjulet på utsidan så blir det mycket lättare att komma åt med nycklarna och man behöver inte hålla emot axeln.
När axeln är fastspänd är det även lättare att justera in rätt lagerspänning, dra bara åt tills glappet är borta och det är klart.
Gör man det med navet löst så ändras lagerspänningen när man drar åt snabbkopplingen och man får oftast göra om det några gånger innan det blir bra.

Noggranare instruktioner finns på http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=105

Tillbaka
Topp