geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Mårten, 25-30 är nog rätt normalt för en
> klubbrunda, om man nu ska se det så. Happy
> består till stor del av närmast elitsatsande
> individer, så genomsnittet här går inte att
> jämföra.
Happy består snarare till största delen av chipsfrossande plyschgubbar med ingenjörsexamen.
> Men det är ändå så att en moped som kommer i
> 30 är fullt normal. Och en bil på samma sträcka
> håller nog sällan under 40, oftare lite mer. Så
> farten var inte på nåt sätt oresonlig.
Absolut inte, men en cykel närmar sig väldigt tyst jämfört med en moped. Dessutom är det ett mer skrämmande fordon än en bil. (Dock är timmerbilar som släpper bromstrycket det värsta... Fyfan, då kan det bli lite quickstep i diket. :P) Att gå ner i 15-20 när man kommer i närheten av en häst på en vanlig 50-70 väg tycker jag verkar vettigt. Det sabbar inte pulsgrafen jättemycket (snarare får man väl ett grymt igångdrag igen sen). Sen funderar jag på hur en stor grupp cyklister uppfattas... Faktiskt inte stött på det på hästryggen, bara enstaka cyklister och det brukade inte vara några problem alls, iaf. inte mötande. Upphinnande var värre, men höll dom ut ordentligt i sidled var det sällan några problem heller.
Som sagt, en grupp på 10-20 cyklister är nog värre. Men jag har svårt att tro att någon av de hästarna jag hade skulle ha reagerat nämnvärt på det. Åtminstone inte jämfört med en timmerbil som sagt... :P
> Man kan ju inte förväntas helt stanna bara för
> att en häst råkar befinna sig vid vägkanten.
Nej nej, det är mer när man möts i skogen.