Men hästar då?

Men hästar då?
25-30 är inte snabbt för en grupp landsvägscyklister. Men för andra som inte är beredda kommer en sådan grupp jävligt snabbt. En del landsvägscyklister visar noll förståelse för att de också behöver visa hänsyn. Ju mer lycra och välrakade ben cyklisten har desto mindre hänsyn verkar de tro att de behöver visa...

Hästar har precis samma rätt att vara på vägarna som cyklister. (Kanske mer rätt om man ska blanda in hävd osv. ;) ) Kan vara värt att påminna om.

En ryttare som vänder hästens bakdel mot någon visar inte på gott omdöme. Ibland kan det vara ofrånkomligt att man snurrar ett varv, men att ställa upp med bakdelen mot någon är jävligt dumt. Jag tror inte det skadar att upplysa om det, i en trevlig ton dock (förhelvete).

Jag har tillräcklig erfarenhet av att cykla i hästtäta skogar och av att sitta på en häst för att kunna se saken ur båda perspektiven. Ärligt talat ser jag inget problem för någon part så länge båda visar hänsyn. Som ryttare stannar man. Som cyklist stannar man. Man hälsar, sen lämnar man företräde för den andra.

Upphinnande ser till att göra framförvarande medveten om att man finns. Att cykla ikapp en häst i 30 blås är korkat och borde leda till dödsstraff. (Ingen pardon här inte. :D)

Får man ångest över en dip på grafen över puls etc. bör man byta träningsområde eller söka terapi...

Men hästar då?
Nja, visst finns det rötägg, men det är bara i stan jag upplever att taxiförarna kör som idioter (av samma skäl kommer jag aldrig att åka taxi i Gbg om jag kan undvika det), men utanför stan har jag aldrig råkat ut för det. De kör snabbt som fan, men håller normalt rejält med avstånd.

Nej, värsta trafikantgruppen för cyklister i Gbg anser jag att bussarna är. Har prejats, ytterst medvetet, av bussar flera gånger. Var nära att landa i en snödriva en gång.

I februari var det första och hittills enda gången som en bilist försökte preja mig. Backspegeln var bara några centimeter från min vänstra arm.

Men hästar då?
Jag blev prejad av en BMW i Uppsala när jag kom på bmx:en. Blev bunnyhop upp på trottoaren, trampa som en jävel och sladda upp framför när han stannade i en korsning och sen upp med långfingret. Han prejade medvetet så det kändes faktiskt berättigat.

Jag hade en dålig dag och det fick bägaren att rinna över för mig. :P

Men hästar då?
Mårten, 25-30 är nog rätt normalt för en klubbrunda, om man nu ska se det så. Happy består till stor del av närmast elitsatsande individer, så genomsnittet här går inte att jämföra.

Men det är ändå så att en moped som kommer i 30 är fullt normal. Och en bil på samma sträcka håller nog sällan under 40, oftare lite mer. Så farten var inte på nåt sätt oresonlig.

Man kan ju inte förväntas helt stanna bara för att en häst råkar befinna sig vid vägkanten.

Men hästar då?
Vid något tillfälle har jag stött på hästar som iallfall för mig som inte kan något om hästar verkar bli mer än lovligt nervösa när man springer ifatt dem i lungt tempo (och meddelar sin närvaro i god tid). På något sätt får jag känslan av att de borde vänjas vid andra trafikanter innan de körs på väg.
Dessutom stötte jag på en gigantisk och grov arbetshäst en gång som verkade ha som mål att ge mig spö. Fan jag höll på att pissa på mig, tur att det var ett stängsel emellan. :D

Men hästar då?
Graj skrev:
-------------------------------------------------------
> Dessutom stötte jag på en gigantisk och grov
> arbetshäst en gång som verkade ha som mål att
> ge mig spö. Fan jag höll på att pissa på mig,
> tur att det var ett stängsel emellan. :D

Jag och en kurskamrat var nere i trakterna av Gällinge och gjorde gravitationsmätningar (geofysik) längs en vägsträcka, och intill var det en beteshage. Tjuren fick vittring på oss och gick långsamt men resolut mot oss. När han var 2-3 meter från stängslet stannade han, frustade våldsamt, fnös, och skrapade med klövarna i marken. Allt som fanns mellan oss och en förbannad tjur var en ståltråd som kanske var elektrifierad, kanske inte.

Den som gjort gravitationsmätningar vet att det inte går så värst fort heller, så det var ju inte direkt så att vi kom därifrån snabbt...

Men hästar då?
geologen skrev:
> Mårten, 25-30 är nog rätt normalt för en
> klubbrunda, om man nu ska se det så. Happy
> består till stor del av närmast elitsatsande
> individer, så genomsnittet här går inte att
> jämföra.

Happy består snarare till största delen av chipsfrossande plyschgubbar med ingenjörsexamen.

> Men det är ändå så att en moped som kommer i
> 30 är fullt normal. Och en bil på samma sträcka
> håller nog sällan under 40, oftare lite mer. Så
> farten var inte på nåt sätt oresonlig.

Absolut inte, men en cykel närmar sig väldigt tyst jämfört med en moped. Dessutom är det ett mer skrämmande fordon än en bil. (Dock är timmerbilar som släpper bromstrycket det värsta... Fyfan, då kan det bli lite quickstep i diket. :P) Att gå ner i 15-20 när man kommer i närheten av en häst på en vanlig 50-70 väg tycker jag verkar vettigt. Det sabbar inte pulsgrafen jättemycket (snarare får man väl ett grymt igångdrag igen sen). Sen funderar jag på hur en stor grupp cyklister uppfattas... Faktiskt inte stött på det på hästryggen, bara enstaka cyklister och det brukade inte vara några problem alls, iaf. inte mötande. Upphinnande var värre, men höll dom ut ordentligt i sidled var det sällan några problem heller.

Som sagt, en grupp på 10-20 cyklister är nog värre. Men jag har svårt att tro att någon av de hästarna jag hade skulle ha reagerat nämnvärt på det. Åtminstone inte jämfört med en timmerbil som sagt... :P

> Man kan ju inte förväntas helt stanna bara för
> att en häst råkar befinna sig vid vägkanten.

Nej nej, det är mer när man möts i skogen.

Men hästar då?
Mårten skrev:
> Nej nej, det är mer när man möts i skogen.

Aha! Ja, det händer inte mig så ofta... :D Att jag är i skogen menar jag.

Men hästar då?
geologen skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej nej, det är mer när man möts i skogen.
>
> Aha! Ja, det händer inte mig så ofta... :D Att
> jag är i skogen menar jag.

Nej jag vet, men du borde prova. Då skulle gruset på vägarna kännas mindre skräckinjagande sen... :rolleyes:

Men hästar då?
Mårten skrev:
> Jag blev prejad av en BMW i Uppsala när jag kom
> på bmx:en. Blev bunnyhop upp på trottoaren,
> trampa som en jävel och sladda upp framför när
> han stannade i en korsning och sen upp med
> långfingret. Han prejade medvetet så det kändes
> faktiskt berättigat.
>
> Jag hade en dålig dag och det fick bägaren att
> rinna över för mig. :P

Han prejade dig och du pekade finger? Du skulle repat och bucklat bilfan för pundhuvudet.

Tillbaka
Topp