Men, var är väderångesten inför vättern?

1888

Aktiv medlem
Som sagt, vi (läs jag)
tangentbordscyklister vill gärna läsa lite om era tankar :)

Senast ändrad:
Me.....det säger ju prognoserna nu.
Jag vill se 14 m/s mot och regn samt cirka +4 grader.
Hela varvet, blir bättre RR:s då ;)

Väderhybris? Är det när man tror att det kommer att bli medurs vind runt sjön?

Då jag körde VR ägnade jag mig dock åt en del väderångest. Tyvärr ger det dock inte så mycket. Det man möjligen kan ha lite ångest över är hur man ska klä sig om man ska köra ett längre lopp, i synnerhet om vädret kan förväntas ändra sig under resans gång.

Jag hade 8-10 m/s mot i dag när jag cyklade hem från jobbet. Därför cyklade jag för långt, så att jag kunde vända hemåt och få lite medvind också. Planerar samma stunt på VR om det krävs.

2004, lite hagel!
Nu snackar vi 1981, snö och runt nollan på termometern!
Var junior det året och körde VR ihop med en klubbkompis och våra två tränare.
Då fanns vare sig Gore-Tex eller Windstopper... ylle och vindväst i poplin isället.
Vi tog oss runt, men det var ingen skön resa. Är nog bland det jävligaste jag gjort på en cykel.
Dröjde ända till 2008 med nästa VR. Kanonväder och medvind fr Jönköping det året.
Å nu är det dags igen om en vecka. Hoppas på hyfsat vindstilla ner till Jkpng, för att sedan
få en skön sydvästlig vind på Vätterns västra sida och lite solsken... man kan ju önska i alla fall....

/steen

Bilagor

• Vätternrundan 1981.jpg
    Vätternrundan 1981.jpg
    295.4 KB · Besök: 34
Jeppe_E sa:
Jag hade 8-10 m/s mot i dag när jag cyklade hem från jobbet. Därför cyklade jag för långt, så att jag kunde vända hemåt och få lite medvind också. Planerar samma stunt på VR om det krävs.

Så om det blir cirkulär motvind runt sjön kommer du att först kör ett varv (för att ha kört loppet) och sedan ett varv till i motvinden för att kunna avsluta med ett medvindsvarv? Min gissning är att Murphy i så fall belönar dig med att vända vindarna inför tredje varvet s.a. det blir i motvind också!

Jubilerar med min 10:e runda, är i mitt livs form och tänkte äntligen klämma till med sub9, och så får man se den där jävla väderprognosen. Kan väl tillägga att jag valde att hoppa över vätternrundan förra året...

Ingen idé att ha ångest.
Vid det här laget har man tränat allt som går (enligt plan eller inte, nu är det försent att göra något mer)
Själv har jag kläder som förmodligen kirrar biffen, jag kan undra om det vore smart att sätta på stänkskärmarna på cykeln men det är allt.
Det blir dom det blir. Tiden samma sak.

Vädergudarna hinner ändra prognosen flera gånger till innan loppet. Ingenting att hetsa upp sig för ännu.

Verkar ju bli en s.k. skrattfest på lördag. Synd att man bara internetcyklar Vättern i år.

Ska köra Vättern för första gången i år och siktar inte på någon särskild tid, så ju eländigare ju större bedrift att skryta om. Jag klagar inte (ännu).

Jag inser att det var rätt val att köra halvvättern i söndags. Behöver jag berätta om vädret då? :D

Nu börjar tom jag tycka att det ser för j**ligt ut. Karlsborg lördag..........
Lite misär ville jag ju läsa om, men detta. Nä

Har följt vädret ett tag och för några dagar sedan var det ovädret beräknat till natten mellan onsdag och torsdag så trenden pekar ju på att det kommer förskjutas ytterligare.

Vädret blir som det blir. Kan bara bli misär till en viss grad och sen håller det sig där eller blir bättre så det är bara att trampa :-D

Hur gör ni med kolfiberfälgar i sånt här väder? Jag köpte nya hjul i vintras och har kört några gånger med dem i lite småblött väder med lite halvdan bromsförmåga. Har dock inte provat dem i syndaflodsregn... Känns sådär om man skulle tappa bromsarna helt i en klunga på väg nedför en regnhal utförslöpa.

Om prognosen står sig blir det ett par aluhjul för mig. Det känns inte som läge för högprofil i vinden som utlovas.

Laser-Björne sa:
Ska köra Vättern för första gången i år och siktar inte på någon särskild tid, så ju eländigare ju större bedrift att skryta om. Jag klagar inte (ännu).

Den sortens inställning gillar jag!

Blev tvungen att kolla prognosen för Karlsborg och får väl erkänna (även om jag har en halvpervers faiblesse för misär) att vind/regnkombon ser ganska trist ut. Men det väntas alltså tvåsiffriga temperaturer så det kunde varit betydligt värre ;)

Med tanke på att vädret ser bra ut alla andra dagar utom just lördag finns ett visst hopp om att regnet förskjuts till söndag. Jag hade varit mer orolig om det var spöregn hela veckan. Nu kan ändå prognosen ändra sig om någon dag.

Men du har glömt lagen om alltings djävlighet. Det blir skitväder på lördag. Face it.
Flumskola sa:
Med tanke på att vädret ser bra ut alla andra dagar utom just lördag finns ett visst hopp om att regnet förskjuts till söndag. Jag hade varit mer orolig om det var spöregn hela veckan. Nu kan ändå prognosen ändra sig om någon dag.

Glädjande. Regnat verkar ha minskat någon mm. Vinden har dock ökat i byarna. Rakt nordlig 6m/s men ökat i byarna 13-14 m/s. Som det ser ut nu så är det värre än 2012.

Tillbaka
Topp