Men, var är väderångesten inför vättern?

Hihi.

Bilagor

• Screenshot_20160614-201932.png
    Screenshot_20160614-201932.png
    54.3 KB · Besök: 26
Man kanske skulle cykla bort till jönköping och skratta åt alla som plågar sig runt...
...fast om man ska cykla från gbg, och alla haft 14m/s i ryggen ner, så undrar man vem som skrattar sist som bäst :-)

Se det positivt, ni verkar ju slippa kantmotvinden från helvetet mellan Hästholmen och Ödeshög, den har splittrat i stort sett alla klungor jag kört i.

Fast frågan är om jag inte tagit det hellre än rak nordlig motvind, i regn, hela västsidan ;)

Är det någon som har erfarenhet av misärcykling? Hur klär sig randofolk inför långa turer i 14 grader, halvstorm och regn?

Vill man ha någon som binder lite väta under något vattentätt för att det skall ha chans att värmas upp lite? Genomblöt lär man ju ändå blir så det handlar väl om att hantera nedkylning kanske?

Jag cyklade Halvvättern i söndags i det bästa cykelväder man kan tänka sig. Helvättern borde enligt matematikens lagar få dubbelt så bra väder.

Botis sa:
Är det någon som har erfarenhet av misärcykling? Hur klär sig randofolk inför långa turer i 14 grader, halvstorm och regn?

Vill man ha någon som binder lite väta under något vattentätt för att det skall ha chans att värmas upp lite? Genomblöt lär man ju ändå blir så det handlar väl om att hantera nedkylning kanske?

Ullkläder: undertröja, cykeltröja, strumpor. Gärna vantar också. Som du säger så blir man blöt hur man än gör så det handlar om att ha kläder som ger acceptabel komfort och värme även i plaskvått tillstånd.

Något vindskydd bör man också ha som minimum. Regnjacka är nog ändå mest lämpligt när det är så blött och blåsigt som prognosen pekar på, men i hyfsat varmt väder och med intensiv körning kan en vindväst räcka. Blöt blir man ändå...

Flanker sa:
Hur gör ni med kolfiberfälgar i sånt här väder? Jag köpte nya hjul i vintras och har kört några gånger med dem i lite småblött väder med lite halvdan bromsförmåga. Har dock inte provat dem i syndaflodsregn... Känns sådär om man skulle tappa bromsarna helt i en klunga på väg nedför en regnhal utförslöpa.

Det kanske är olika från hjul till hjul (och beroende på bromsbelägg) men jag hade inte velat köra med kolfiberfälgar i Vätternklunga i ihållande ösregn. Iaf de kolfiberhjul som jag har haft har tappat väldigt mycket bromsförmåga i kraftigt regn. Lägg därtill kraftiga vindbyar som kan ta tag i högprofilhjul så hade jag hellre tagit vanliga aluhjul.

Äh, inga sådana där fegtips nu, DT. Med byig sidvind borde väl diskhjul fram och bak vara idealiskt!?

GoranS sa:
Äh, inga sådana där fegtips nu, DT. Med byig sidvind borde väl diskhjul fram och bak vara idealiskt!?

Yes, det får helt enkelt bli 50mm kokosplastfälgar. Jag ska ju ändå inte bromsa och eftersom loppet till större delen går i vindriktningen (med eller mot) så kommer det ju inte att märkas ändå?

Gäller det långscykling i seriös blöta och temperaturer ner mot 0 gäller ju inkapsling, dvs regnjacka. Blöt blir man men det gäller att hålla blötan nära kroppen varm.

Blötcykling i 15 grader (prognosen för lördag) och regnskurar kräver vindväst eller lätt regn/vindjacka beroende på väder. Jag skulle kunna tänka mig att starta med väst men ha en tunn jacka med mig. Blir jag kall eller varm byter jag vid nästa stopp.

Händerna hålls lätt varma och torra med neoprenhandskar från Biltema. Dessutom billiga nog att dumpa om det blir för varmt.

Fötterna är det värre med. Mig veterligen existerar ingen bra lösning.

Fjärdebrunn sa:
Blötcykling i 15 grader (prognosen för lördag) och regnskurar kräver vindväst eller lätt regn/vindjacka beroende på väder.

"Regnskurar", är det ett understatement av brittisk art med tanke på klart.se:s prognos om 44 mm nederbörd i Karlsborg under lördagsdygnet? ;-)

För fötterna: yllestrumpor och vinterskor med goretex om inte neoprenöverdrag och vanliga räcker, tejpa hålet under vid tårna

Senast ändrad:
DT sa:
Fjärdebrunn sa:
Blötcykling i 15 grader (prognosen för lördag) och regnskurar kräver vindväst eller lätt regn/vindjacka beroende på väder.

"Regnskurar", är det ett understatement av brittisk art med tanke på klart.se:s prognos om 44 mm nederbörd i Karlsborg under lördagsdygnet? ;-)

Blokes! It might be a bit humid this Saturday

Det verkar ändra sig till det bättre .
Föredrar YR för stunden ....
Verkar ha dragit förbi det mesta till lördag lunch .

M

Från SMHI:

Intensivt lågtryck på lurig lågtrycksbana
Under fredagen passerar ett djupt lågtryck åt nordost över Östersjön och kan då ge rikligt regn in över delar av Götaland, Öland och Gotland. Lågtrycksbana och detaljerna kring utveckling är dock fortfarande svårbedömd. Norrland får ostadigt väder med tidvis regn främst i östra delen. Det ser även ut att bli rejält blåsigt över främst Östersjön.

Regnet rör sig norrut
På lördag rör sig det djupa lågrycket vidare norrut och ger då rikligt med regn över östra Svealand och Norrlands kustlandskap.

Så det verkar som att det finns ett visst hopp för de som hoppas slippa använda våtdräkt och länspump på lördag.

Positivt.. även om jag inte förstår hur du kan komma till denna slutsats... ser ju helkasst ut till typ 20 på lördagskvällen... oavsett var man kollar.
Nu varnas det även för åska. Jag ger upp.

Manurhin2 sa:

M

DT sa:
Flanker sa:
Hur gör ni med kolfiberfälgar i sånt här väder? Jag köpte nya hjul i vintras och har kört några gånger med dem i lite småblött väder med lite halvdan bromsförmåga. Har dock inte provat dem i syndaflodsregn... Känns sådär om man skulle tappa bromsarna helt i en klunga på väg nedför en regnhal utförslöpa.

Det kanske är olika från hjul till hjul (och beroende på bromsbelägg) men jag hade inte velat köra med kolfiberfälgar i Vätternklunga i ihållande ösregn. Iaf de kolfiberhjul som jag har haft har tappat väldigt mycket bromsförmåga i kraftigt regn. Lägg därtill kraftiga vindbyar som kan ta tag i högprofilhjul så hade jag hellre tagit vanliga aluhjul.

Jag har visserligen bara 38:or men likafullt är det nog kloka ord. Mina alu-hjul är bara så vansinnigt tunga att cykla med, känns som att man lagt på blyvikter när man har vana att köra med kolfibern. Men med väderprognosen (som dessvärre verkar hålla i sig) lär det ju gå tungt i vilket fall så man kan ju lägga till ytterligare misär på det utan att det märks nån skillnad.

Provade en liten tur i regnet idag och känns som stänkskärmar kan vara gött. Annars funderar jag på ett klädbyte i Karlsborg, får se hur jag gör.

Glad att jag valt att cykla Styrkepröven mellan Lillehammer och Oslo istället för Vättern i år... Ett tips för fötterna om det regnar som dom lovar är Sealskinz strumpor. Man blir blöt men det funkar som en våtdräkt, det blöta är varmt i alla fall.

Lycka till alla er som trotsar prognoserna och kör loppet i alla fall!

Ass Saver inköpt och monterad... Hoppas på att den kanske har samma inverkan som paraply, har man inget regnar det!
Har fått erbjudande om klädbyte strax efter Jkpng, känns som "an offer you can´t resist"

/steen

me.I.am sa:
Henrik_E sa:
Hur många slangar ska man plocka med sig nu då? Det lär väl bli punkteringsfest med ösregn hela vägen runt.

Ökar punkteringsrisken vid regn? (jag är solskenscyklist så ingen aning)
Och i så fall varför?

Däcket samlar små vassa stenar som annars hade flugit av. Dessa kan leta sig in i sprickor och nöta hål på däck o slang.

steen sa:
Ass Saver inköpt och monterad... Hoppas på att den kanske har samma inverkan som paraply, har man inget regnar det!
Har fått erbjudande om klädbyte strax efter Jkpng, känns som "an offer you can´t resist"

/steen
Funkar sådär i kantvind enligt happy. Silvertejp förstärka?

Selast sa:
Ett tips för fötterna om det regnar som dom lovar är Sealskinz strumpor. Man blir blöt men det funkar som en våtdräkt, det blöta är varmt i alla fall.
Samma sak med ylle :-)
[De var inte så dumma förr - med smidig ull i cykelkläderna.]

me.I.am sa:
Henrik_E sa:
Hur många slangar ska man plocka med sig nu då? Det lär väl bli punkteringsfest med ösregn hela vägen runt.
Ökar punkteringsrisken vid regn? (jag är solskenscyklist så ingen aning)
Och i så fall varför?
Friktionen mellan en sten som fäster i gummit och gummit minskar och den äter sig lättare inåt.
Att få bort stenar som fastnar kan man ju (i fram) fixa med handen medan man kör (och i bak med en "flint catcher" :-) ) och eventuellt torka av däcket med vinäger vid depåstoppen för att minska risken :-)
(Istället för marginal gains är det minuscular gains :-) )

julgus sa:
Positivt.. även om jag inte förstår hur du kan komma till denna slutsats... ser ju helkasst ut till typ 20 på lördagskvällen... oavsett var man kollar.
Nu varnas det även för åska. Jag ger upp.

Manurhin2 sa:

M
Startar efter 13 , räknar med att vara i Karlsborg tidigast efter 18 .
Ser bättre och bättre ut .
Spöregnar det går jag inte ur sängen ....

M

Man får väl ta med en platta öl och en flaska whiskey så vi har nåt att dränka sorgerna i om det blir rent för dj-igt....
Om inte annat så kan man fira när man stretat sig runt sjön.
Har packat "badkläderna", blev minst sagt blandat kompott för att ha så många klädalternativ som möjligt.

/steen

Tillbaka
Topp