Men, var är väderångesten inför vättern?

Jaha och nu då? Kolfiberhjul eller aluminium? Startar på kvällen så det verkar inte börja regna förrän efter kanske halva rundan.

Hur ska folk klä sig?

Jag provade ett alternativ i regnet på väg hem från jobb idag:
På överkroppen Gore windstopperjacka med en Aclima Woolnet-tischa under.
På benen Ett par cykelbrallor med ett par Craft Stormtights över.

Turen hem tog 25 minuter i ganska tätt duggregn. Jag blev inte blöt från utsidan dock upplevde jag setupen som allt för varm. Termometern visade på +15, dvs. ungefär som Vättern ser ut att bli.

Nu är jag inne på alternativet:
Cykeltröja
Väst
Armvärmare
Benvärmare
Cykelbrallor
En överdragsjacka, tät som en ost trots goretex "fantastiska" andningsförmåga, i ryggfickan.

Händerna får klara sig med ett par relativt täta handskar utan dämpning och skräp och ett par kirurghandskar.

Underställ
Cykeltröjan
Vindväst
+ ev regnjacka. Den lär åka av och på.

Neoprenhandskar, skoöverdrag, cykelkeps och arm- benvärmare goes without saying.

Grundplanen:
Långärmad syntet eller siden-undertröja
Happy-VR16-jersey
Norröna regnjacka, på/av efter behov
3/4-långa bibs
Hela cykelhandskar, vinylhandskar utanför/innanför
Yllesockor, vattentäta skoöverdrag
Buff under hjälmen

Hade ungefär samma, väst utanför jackan istället för jersey bara, på min genrepsrunda i lördags, inte mycket regn, men obehagligt kallt, klädseln funkade bra.

Har du provat den klädseln under träning? Jag är helt lost för jag har inte cyklat en meter i regn så när som på turen hem från jobbet idag.

Om det blir dödsblött, hur är det: tighta diskhandskar som sitter bra under ett par tunna långfingrade cykelhandskar, är det funkis?

nisseson sa:
Om det blir dödsblött, hur är det: tighta diskhandskar som sitter bra under ett par tunna långfingrade cykelhandskar, är det funkis?

Jag går i samma funderingar. Men jag tänker att det borde vara bättre att ha diskhandskarna ytterst, dvs. på samma sätt som man klär övriga delar av kroppen enligt lager på lager-principen. Nackdelen med dom plasthandskar jag provat är att dom blir ganska hala när dom blir blöta.

Och hade Charly Gaul varit i livet och hängt på happy hade han nog dragit fram Monte Bondone-etappen på girot 1956 ... ;-)

Ja nu var inte jag med 1981 om ni trodde det. Alldeles för ung. Men väl 1982. Då talades det mycket om 1981. 1982 var det kul att cykla. Precis som det kommer att vara i natt. Håller tummarna :)

Gjorde min 1:a Vätternrunda -85....minns att det ösregnade alla 30milen!
Tiden blev inkl 2 punkor 11:49....sen gick mina andra 9 rundor både torrare å snabbare :)

Senast ändrad:
Noja över 30 mil i +15 och regnskurar?!
Är ni gjorda av socker?
Kör ett par tour de ötzi så lär ni er.

(Trött febrig och grinig)

Så vad väljer man för kläder?

Siktar på 10 timmar och få stopp.
Perfekt temperatur för att cykla i vanliga cykelkläder, ev med ben och armvärmare...

Nu är mina vanliga cykelshorts och t-shirt vattentät (jag skulle säga vattenavvisane) och samma med ben och armvämare, som även ska vara vindtäta. Jag överväger därför att helt skippa regnkläder då det ska bli skurar och 14-15 grader varmt... Vad tror ni? Rätt eller fel?

Fjärdebrunn sa:
Är ni gjorda av socker?

(Trött febrig och grinig)

Nä, tacka vet jag cykelcity Gran Fondo 137km i Kungsbacka i år.

Korta bibs och knävärmare, enkel långärmad cykeltröja och inga skoskydd i 2 grader med regn-snö-hagel. Där skulle ni varit med.

(Sjuk i två veckor efter det :p)

Foss sa:
nisseson sa:

Jag går i samma funderingar. Men jag tänker att det borde vara bättre att ha diskhandskarna ytterst, dvs. på samma sätt som man klär övriga delar av kroppen enligt lager på lager-principen. Nackdelen med dom plasthandskar jag provat är att dom blir ganska hala när dom blir blöta.

Jag använder ofta kirurghandskar innerst på vintern. Men det är för att inte svetta ned fodret inifrån, och på så sätt hålla handskarna varmare.
Det funkar bra även om det blir lite russinfingrar.
För väta utifrån gör de inte mycket nytta.
Riktiga diskhandskar är ju lite flossade på insidan, så de värmer en LITEN stund, tills dess du svettat genom flossningen.
Efter det så funkar de ungefär enligt våtdräktsprincipen - man förlorar mindre värme genom stillastående vatten än genom rinnande vatten.
Planerar inte att använda kirurg/diskhandskar för VR. Kommer använda några neoprenehandskar istället. De är hyggligt varma även när de är genomblöta både utifrån och inifrån.
Ev. tar jag med ett par av biltemas överdragsvantar av hummermodell ifall jag känner mig klen och ynklig.
Då med kirurghandskar innerst.
Lite tveksam dock.
Regnar det länge så börjar det förr eller senare rinna ner vatten längs armarna in i vantarna.
Då blir fodret blött och det blir kallt ändå.

får hålla med fjärdebrunn lite. det är för bövelen ingen polarexpedition ni ska ut på.
det är värst första milen, sen rullar det på bara.
(säger jag som kommer att sitta inne framför brasan med en härlig glögg och en god bok)

Fjärdebrunn sa:
Är ni gjorda av socker?

Ötzi, men då är det vintercykling och man vet någonstans att det ska vara jävligt. Även om snöstormen gjorde det lite mer svårcyklat än vad jag hade trott.
Värre var det när jag körde Siljan runt för en del år sedan och fick frost på handskarna.... brrr. Sommarkittad var jag dessutom.

staine sa:
får hålla med fjärdebrunn lite. det är för bövelen ingen polarexpedition ni ska ut på.
det är värst första milen, sen rullar det på bara.
(säger jag som kommer att sitta inne framför brasan med en härlig glögg och en god bok)

Glögg? Mitt i sommaren?? Är du helt från vettet?

Senast ändrad:
Fjärdebrunn sa:
Är ni gjorda av socker?

Jag har nåt som heter Raynaulds syndrom - får lätt kärlkramp i de små blodkärlen i fingrar o tår.
Då domnar de och blir bleka.
Och får jag inte tillbaka känsel och färg inom 45-60 minuter så börjar de bli skadade.
Allt från lätt rodnad som går över på några dagar till flagande hud, svarta fläckar och naglar som faller av.
Tråkiga grejer.
Så jag är väl motiverad att använda rätt handskar och skor.

dabac sa:
Fjärdebrunn sa:
Är ni gjorda av socker?

Jag har nåt som heter Raynaulds syndrom - får lätt kärlkramp i de små blodkärlen i fingrar o tår.
Och får jag inte tillbaka känsel och färg inom 45-60 minuter så börjar de bli skadade.
Allt från lätt rodnad som går över på några dagar till flagande hud, svarta fläckar och naglar som faller av.
Tråkiga grejer.

Funta på att banga då om det blir för j*vligt. Man vill ju inte riskera att förlora kroppsdelar!

staine sa:
dabac sa:
Fjärdebrunn sa:
Är ni gjorda av socker?

Tråkiga grejer.

Funta på att banga då om det blir för j*vligt. Man vill ju inte riskera att förlora kroppsdelar!

Äh, kan jag få det att funka vintern igenom ska jag väl kunna få det att funka på VR.
Har tagit fram finbatterierna - de icke-laddningsbara - till elsulorna. 14 Ah, 3,6 V. Och nästan 400 SEK styck....

Enligt SMHI ser just nu start klockan åtta i kväll och en snabb runda ut att ge minimalt med nederbörd.

Om merinoull är så bra att du kan ta att det kommer in vatten utan att riskera att frysa bör det även räcka med en merinullsundertröja på överkroppen. Regnjacka är onödigt.

Sopsäcks-poncho med hål för armar och huvud är den överlägset bästa "bang4bucks" som räddar en från kyla/regn.

En dryg timme i åskskursliknande-dusch klarade min vattenskyddade vindjacka (pearl izumi elite barrier jacket) oväntat bra, endast aningen fuktig innanför. Bra test på den kan man säga, en ventilerad lövtunn jacka som får plats i ryggficka när man inte behöver den.

Så länge skorna sitter på fötterna är det ingen fara hur blöta de än är, är först när man tar av dem och de inte har torkat som det blir kallt, lite uppblötta fötter har ingen dött av.

Går inte att hålla sig helt torr när vatten kommer såväl uppifrån som nerifrån, om helt vattentäta kläder blir man istället blöt innifrån vilket är än mer otrevligt. Och vid extremt regn letar sig ändå vatten in i någon glipa. Då gäller kläder under i material som inte känns kall om det blir blött.

Men kan man förbereda sig lite före start i ösregn så tejpa för lufthålen längst fram på hjälmen. Behåll de andra, stäng inte in svetten helt.

Aliide sa:
Så länge skorna sitter på fötterna är det ingen fara hur blöta de än är, är först när man tar av dem och de inte har torkat som det blir kallt, lite uppblötta fötter har ingen dött av.

Så man fryser inte om fötterna om man ställer sig och spolar iskallt vatten på dom i timtals så länge man har ett par cykelskor och yllestrumpor på sig?

GoranS sa:
Aliide sa:

Så man fryser inte om fötterna om man ställer sig och spolar iskallt vatten på dom i timtals så länge man har ett par cykelskor och yllestrumpor på sig?

Japp, många rutinerade cyklister som har helt fel.

GoranS sa:
Aliide sa:

Jojo om man står still såklart. Men man får väl trampa på utav h-e så håller man ju värmen ;)

Hur överlever jag bäst natten då?

Sitter vid gyllene uttern jag ja :) hälsa om ni vill!

IMG_20160617_181425.jpg

Misären uteblev! Tja, regn kom någonstans mellan Hjo och Hammarsundet, men inga misärmängder. Varken skoöverdrag eller yllestrumpor behövdes. Starttid 20:20, måltid 05:24.

Tillbaka
Topp