Merida Big Nine Vasa Sälen eller Trek Superfly 7?

cykelthomas

Aktiv medlem
Jahapp, om valet står mellan Merida Big Nine Vasa Sälen, eller Trek Superfly 7

Vad är för- och nackdelar med respektive, för mig som nybörjare med siktet inställt på Cykelvasan?

Jag har läst nåt om att Shimano XT Shadow Plus, med just Plus, skall vara nåt särskilt, och noterar att Merida "bara" verkar ha Shadow, utan plus. Big deal?
Merida är ju några tusen billigare (men skitful IMO, men mer än en tusing kan man ju inte betala för utseendet, tänker jag ;) )

https://www.merida.se/mtb29-big-nine-vasa-salen-26278

https://www.jannescykel.se/cyklar/mountainbike/trek-superfly-7-2/

Senast ändrad:
Men gör inte det du också då ;)

Finns väl massa andra saker som skiljer cyklarna åt, antar jag?
Jag kan ju inte annat än "snöa in" på det lilla jag lyckats lära mig hittils ;)

Trek cykeln har mycket bättre komponenter.
Plus på bakväxel är en klar fördel, du slipper skrammel från kedjan och den hoppar inte lika lätt.

Jag skulle köpt meridan, gissar att du får den för ca 8 000 kr mindre än treken.
På cykelvasan duger en 30 gold bra, fox 32 SC är ändå en gummisnodd i fråga om styvhet.

18 papp för en alu ht med komponenter på svensson-nivå var väldigt dyrt, även om det står Trek på ramen.

Hejsan

Tack för info och tips!

Merida har jag hittat för 9999
Och Superfly för 13999

Har funderat på Scott scale 935 också, med det drar iväg prismässigt. Meridan är väl den som står som nr 1 på min lista just nu. Känns som mycket cykel för 9999:-
Har kollat på Scott scale 970 också, kostar som Merida, men Merida känns som den vassare cykeln då.

kört bägge o råder till trek superfly sjukt mycke roligare o vassare känsla i superflyen meridan känns som åka pansarvagn i jämförelse

darkforce sa:
kört bägge o råder till trek superfly sjukt mycke roligare o vassare känsla i superflyen meridan känns som åka pansarvagn i jämförelse

Tack för infon! Trek är den jag känner för mest också, det sväger lite fram och tillbaka ;) kruxet är bara att säljaren verkar vara oanträffbar.
Har letat runt lite mer efter Trek Superfly-hojar. Tänker att det dyker väl upp nåt rätt vad det är :) Jag har ju ingen brådska egentligen. Får tröska på med min gamla skeppshult till jobbet så länge :)

Senast ändrad:
Tack för tipset!
Har en Scale 935 för 14995 som alternativ också. Men det är lite dyrt för mig. Började denna resa med målsättningen att hitta en cykel för 5-6000:-, och nu har jag höjt ribban till 10.

Tillbaka
Topp