Merida Matts, knallgul, mtb STULEN Östra Gbg (HITTAD)

Åke skrev:
-------------------------------------------------------
> Neerf,
>
> Du tro på en perfekt värd, är du perfekt? Är
> man man inte själv det tycker jag inte man kräva
> det av andra. Ska varje rum i en ett hus va 100%
> säkert kostar det ofantliga summor med ständiga
> byten av nyckler, lås hus och koder och frågan
> är väll om du som boende är bered att lägga
> till den kostnaden till din boendekostnad?
> Att din cykel försvann är ju inte direkt kopplat
> till att de fanns en nyckel de kunde ju vem som
> helst som smitit in i rumet göra.
>
> Va glad att du fick tillbaka din cykel,i
> rimlighetens namn borde du väll ha väntat lite
> längre än tio dagar med att köpa en
> ersättningis cykel ( cyklar kan ju faktiskt
> hittas komma fram).
>
> -Åke

Varför dessa hårda ord?

Läs vad Neerf skriver om upphittandet:
"I går ringde HSB-fastighetsskötare mig och sa att cykeln var upphittad (jag hade satt upp lappar i huset så de kände igen den från bilden). Den hade stått i ett utrymme i min byggnad dit bara fastighetsskötarna har tillträde. Mina och de övriga hyresgästernas nycklar passar alltså inte dit. Till saken hör att alla låskolvar och nycklar byttes bara ett par veckor före stölden."

Ser du någon som helst möjlighet i att en person utan nyckel men med en nystulen cykel skulle kunna "smita in" i rummet där cykeln hittades?
Att någon kan "smita in" till cykelförrådet för att stjäla en cykel hör väl knappast hit nu, eller?

Hej Åke,

1. Nej jag är inte perfekt.

2. Vem som helst som smitit in i rummet kunde absolut ha lyft ut cykeln (det finns inget att låsa fast den i tyvärr, kala väggar bara). Därför har jag ALDRIG cykeln där i vanliga fall, detta var ett undantagsfall. Jag kan acceptera att "shit happens", saker blir snodda, tjuvar finns och det regnar på midsommarafton. Inte en perfekt värld. Detta var annorlunda, det var inte "vem som helst med nyckel" det var någon med en särskild nyckel som dessutom bytts ut bara veckor innan. Ett mycket begränsat antal människor har tillgång till nyckeln och rummet som cykeln gömdes i. Detta gör att chanserna för mig att få tag i den skyldige eller få någon slags kompensation för stök och bök ökar. Att leva i en operfekt värld innebär inte att man ska låta saker bero. Inte i min värld. I min värld gör man något åt det. Hur är det i din?

3. Jag är fullt medveten om att jag absolut inte kan kräva pengar för cykeln jag köpte. Inte heller kan jag kräva att få igen bensinpengarna jag la ut för att köra till Stockholm och hämta den och inte heller kan jag begära pengar för den Calzonen jag köpte på Statoil när jag tankade. Detta har jag skrivit tidigare i tråden. Jag hoppas på någon form av ersättning. Helst av dåren som plockade min cykel eller alternativt av HSB, om det går. Skit samma, jag tänker försöka. Huruvida jag skulle behöva rannsaka mig själv och min egen förträfflighet innan jag förhör mig kring mina juridiska rättigheter låter jag dig fritt spekulera om. Verkar vara ditt område. Jag har aldrig tänkt så.

4. Jag köpte den nya cykeln efter 10 dagar för att jag ville ha den. Förlåt. Eftersom jag nu inte heller kräver att HSB eller någon annan ska betala cykeln åt mig tycker jag nog att jag inte behöver skämmas för köpet heller. Däremot vore det bra att veta hur länge jag måste vänta innan jag får köpa en ny cykel. Tio dagar var visst fel, hade kanske tretton varit bättre eller tjugonio? Vore bra om du kunde ge ett intervall så vi andra vet vad som är acceptabelt. Bra tips från Åke till alla som blir rånade på något, skaffa inget nytt, chansen finns att prylen kommer tillbaka och då är ju allt bra igen. Visserligen kanske man kan önska en viss ersättning för att man blivit just "rånad" men då måste man själv vara perfekt först... annars får man visst inte kräva något.

Hej då Åke.

Jepp, de var inblandade.

Nu är de dock meddelade om att cykeln är tillbaka (samt omständigheterna där omkring). De hann väl aldrig riktigt komma igång med mitt fall. Cykeln skulle väl värderats etc. etc. och kvitton skulle skickas in på delar som köpts osv. Nu är den tillbaka så det ärendet är struket.

Men HSB kikar på det hela nu. De vill väl kolla vad som händer med deras nycklar och sånt. Hyresgästföreningen hörde av sig idag och tyckte att jag skulle be HSB om någon form av ersättning. Men jag avvaktar, HSB jobbar med det nu och de är oerhört hjälpsamma. Det blir nog bra till slut.
Cykeln är ju tillbaka, det är det viktigaste.

Varför hårda ord,

Jo för att jag tycker Neerf har varit hård i sina ordval och lägger i mitt tycke för stor skuld på HSB, få ersättning när man fått tillbaka det man har förlorat utan skador efter nio dagar.

"Jag kontaktade hyresgästföreningen och frågade vilka krav jag kan ställa på HSB för ersättning och enligt dem så kan jag inte kräva något alls. Jävligt märkligt. De hänvisade till något i Jordabalken. Polisen sa också att jag inte kan polisanmäla hela "HSB". I så fall den individen som stal cykeln. Men jag vet ju inte vem det är...
Kan inte hjälpa att jag känner mig lite förorättad här. Jag har ju slängt iväg en jävla massa pengar i onödan bara för att HSB inte har koll på sina jävla nycklar. Hur kan jag inte ha rätt att kräva ersättning? Jag fattar det inte."

Men om du inte vill ha ersättning för dina utlägg i samband med stölden va vill du då ha ersättning för? hänger inte riktigt med. Jämför du verkligen att bli av med en cykel i ett cykelrum med att bli rånad på stan?

Du få så klart köpa vad du vill, men det är som du kanske förstår ditt krav på kompensation jag hänger upp mig på.

Att man reder ut hur cyklen hamnat där den hamnat ska ju så klart utredas.

Senast ändrad:
Neerf skrev:
-------------------------------------------------------
> Men jag avvaktar, HSB jobbar med det
> nu och de är oerhört hjälpsamma. Det blir nog
> bra till slut.
> Cykeln är ju tillbaka, det är det viktigaste.

En tanke är att någon HSB-anställd personal hittat cykeln slängd i nåt buskage eller liknande, förstått att ägaren inte lagt den där och låst in den säkert i avvaktan på att kontakta polis eller sin närmaste chef eller något annat som hänt som gjort att det "fallit mellan stolarna".

Kanske långsökt, men att avvakta HSBs interna utredning är nog ganska vettigt. Vill gärna tro det bästa om folk...

Hursomhelst, grattis till att ha fått tillbaka cykeln. Jag hoppas du får nån liten goodwill från HSB.

Absolut kan det vara så och jag VILL verkligen inte tro att någon av de anställda försökte sno den.
Dock var det ingen av fastighetsskötarna som påstod sig känna till cykeln.

Nåja, jag tycker vi sätter punkt här nu. Vill helst inte att detta utvecklas till mer spekulationer om vad någon på HSB möjligen gjort. Lika bra att tro gott om alla människor som vanligt. Cykeln är tillbaka och det känns bra. Jag kommer försöka få ersättning eller kompensation för några av mina utgifter eller som en symbolsik summa. Det viktigaste är väl HSB:s interna utredning, så att detta inte händer igen.

Tillbaka
Topp