Merino ull underställ på XXL

fungerar bra för mig :)
har denna:
https://www.xxl.se/helly-hansen-warm-freeze-1-2-zip-ulltroja-herr/p/1038971_1_style

cykalde med den häromdan då det var -2 grader. körde då med 3 lager totalt (jacka , tröja, underställ)
värmer mkt bra även när den blev blöt. dock blev det ju riktigt kallt när jag skulle hem och det var typ 2km nedförsbacke att rulla utan att man behövde trampa ;) så min slutsats: så länge du själv håller uppe flåset och inte stannar upp så värmer det bra i kallt väder.

Åkte dit för att köpa igår. Köpte inte pga. Polyamid. En av finesserna med ull är att de inte luktar.

Kan man stämma xxl för vilseledande marknadsföring?

Har ett Devold underställ från XXL. Är inte nöjd med det alls. Dålig elasticitet och hållbarhet. nu inne på säsong 2 eller 3 och har minst 3 hål mitt i tyget. Har inte varit särskilt varsam, det skall erkännas, men kommer inte köpa det märket igen.

sdx sa:
i riktig mieroull så fryser man inte när den är våt .
Nja, det där stämmer inte riktigt. Problemet med ylleunderställ är att de inte är så bra på att transportera bort fukt. Ofta påstås det att ullen i yllet värmer även när det är fuktigt, vilket inte riktigt är sant. Det är ju DU som värmer yllet med din egen kroppsvärme, och om du cyklar och håller lite fart kommer fartvinden att kyla mer än du kan värma upp den fuktiga ylletröjan, samma sak när man stannar - det blir jävligt kallt och äckligt.
(Inte mina ord, men jag instämmer helt)

Så vid högintensiva aktiviteter gäller syntetunderställ av god konstruktions och kvalitet, åtminstone för mig.

Jag har själv flera olika Merino-underställ, från relativt tjocka i Ullfrotte till Aclimas Woolnet, och jag har därför egen praktisk erfarenhet av Merino-underställens begränsning.
Detta har varit uppe här flera ggr tidigare, så jag vet att jag inte är ensam om detta.

För mig stämmer norska Aclimas egen aktivitets-guide bra
Aclima_guide.gif

http://www.aclima.no

Det finns alltså en anledning till att de bra syntetnät-underställen från tex norska Brynje och Aclima har varit så populära hos krävande (längd-)skidåkare sedan många år.

Det är även den typ av underställ som funkar bäst för mig.

Norska Brynje tillverkar sin Super Thermo modell i nät av Meraklon(polypropylen) och de har flera olika modeller
http://www.brynje.no
Likaså norska Aclima http://www.aclima.no kallar sin syntet-nättröja i Meraklon för CoolNet, se bilden ovan.
http://www.aclima.no

Brynje Super Thermo har funnits länge, åtminstone sedan 80-talet, och de är sedan dess VÄLDIGT populär bland krävande vintersportare, tex längdåkare
Från Oskar Svärd:
Jag har provat ett nytt underställ under hösten och början på vintern och nu bestämt mig för att köra på dem. Märket är Brynje och de har riktigt bra underställ. Framför allt så transporterar de bort fukt väldigt bra och är mer eller mindre helt torra efter ett tufft träningspass! En annan fördel är att man kan använda dem flera gånger utan att de börjar lukta illa. Jag kan varmt rekomendera dessa!
http://www.oskarsvard.se/post/Oskar-Svard.aspx

/Håkan

Redigerat: Krediterade citatet till Oskar

Senast ändrad:
#1725 sa:
Någon som köpt detta och kan ge lite feedback på hur bra det funkar för vintercykling?

https://www.xxl.se/iris-sport-irissport-jaquard-sett-ullunderstall-herr/p/1122270_1_style

Fredrik

Jag satt i en sådan tröja, med lycrajacka över, på morgonens Peloton. 1,5 timme i regn och däckssprut. Lyckrajackan var väldigt sur men understället var bara lätt fuktigt och jag frös inte om överkroppen. Helnöjd!

Oavsett underställ är de A och O att kunna ventilera ut den svett som bildas. Det är fråga om skalplagg.

Tack för all input - för det priset är jag villig att testa så jag köper ett nu.

Jag svettas floder och kommer väl snabbt märka om det inte transporterar fukt tillräckligt bra och om det inte håller varmt

F

AbsolutNiklas sa:
fungerar bra för mig :)
har denna:
https://www.xxl.se/helly-hansen-warm-freeze-1-2-zip-ulltroja-herr/p/1038971_1_style

cykalde med den häromdan då det var -2 grader. körde då med 3 lager totalt (jacka , tröja, underställ)
värmer mkt bra även när den blev blöt. dock blev det ju riktigt kallt när jag skulle hem och det var typ 2km nedförsbacke att rulla utan att man behövde trampa ;) så min slutsats: så länge du själv håller uppe flåset och inte stannar upp så värmer det bra i kallt väder.

Var det inte jobbigt att ha understället ytterst? Jag hade nog kört Underställ - Tröja - Jacka ;)

#1725 sa:
Tack för all input - för det priset är jag villig att testa så jag köper ett nu.

Jag svettas floder och kommer väl snabbt märka om det inte transporterar fukt tillräckligt bra och om det inte håller varmt

F

Låter bra, letar fortfarande efter något som klarar av att transportera bort mängderna med svett jag alstrar, bäst hittills att hålla en varm var Ullmax merinounderställ som inte verkar finnas kvar längre. Nackdelen är ju hållbarheten, kräver lite mer försiktighet än syntetiska diton.

Jag tycker det funkar bra med ett nätlinne/nättisha underst och så det lite mer värmade lageret över det.
Då ventileras svetten bort mycket snabbare.

Kör med några gamla coolmax-varianter.

Idag hade jag dock inget under och trots HåkanCs tabeller så funkade det konstigt nog ändå. Det var nog dock en statistisk avvikelse.

#1725 sa:

F

Återkom med en recension! :)

+1 på Håkans inlägg.
Har själv kört väldigt många år med både "Brynje" i syntet, Aclima i syntet och merino samt en del andra i merino utöver dom gamla vanliga syntetunderställen då förstås (Craft, Helly Hensen etc)
Syntet från Aclima/Brynje tycker jag är i särklass bäst på att transportera bort fukt medans jag föredrar merinounderställ när jag vet att jag inte kommer svettas väldigt mycket.
Har också testat en "base layer" i merino och syntet och jag tycker det funkar rätt bra, till och med väldigt bra. (http://torm.cc/b2.html#ad-image-0) så för mig stämmer inte det där med att det måste vara 100% merino för att det ska fungera.

Ner till nollan - tunn merinotröja med vindtät skaljacka över.

Under nollan ner till typ fem minusgrader - aclima merino nättröja underst följt av tunn merinotröja och vindtät skaljacka överst.

Under fem minusgrader och vidare neråt spelar det inte så stor roll vad jag har på mig för jag fryser lik förbannat om händer och fötter. Att dra på en massa tjocka ulltröjor är i stort sett meningslöst för mig eftersom jag kommer koka innifrån om överkroppen av ansträngningen men frysa fingrar och tår av mig.

Jag brukar köpa dyra Icebreaker och liknande men har en gammal favorit i kallare väder från Ullmax. Låg polokrage så man slipper buff om det inte är svinkallt. Den har som öglor på insidan i stil med Ullfrottés kläder. Det känns inte lika blött som om man drar på en tight ylletröja från typ icebreaker, testade igår att ha den innerst och blev klart oskönare.

https://issuu.com/ullmax/docs/produktkatalog_aw16_se?e=15116808/36645583 Den jag har verkar inte finnas med, den är mix av merino och syntet men nu har de en half-zip helt i merino för 399. Tror jag ska testa den. Less på att slänga ut 700-900 till AddNature och liknande.

Nackdelen med merinounderställ tycker jag är den högst begränsade livslängden. Underställsbyxor håller max ett år för mig, sen är de utslitna i grenen. Har dem när jag paddlar (i torrdräkt), cyklar och springer, åker turskidor osv men det är nog ändå begränsat till säg 30 ggr på en säsong. Syntet har inte samma problem.

Det är väldigt viktigt att man tvättar merino med ulltvättmedel utan enzymer, har jag förstått. Annars håller de inte länge, skulle jag tro.

frid!

Senast ändrad:
Okej, jag klistrar väl in mitt 4 år gamla inlägg som HåkanC använt här ovan :-)

inlgg.PNG

https://happyride.se/forum/read.php/1/1983316/1983514#msg-1983514

Jag kan bara konstatera att t.o.m. mitt äldsta superbrynje (+20 år) fortfarande är nästan magiskt vad gäller fukttransport: trots att man håller högt tempo och svettas rejält är man ändå torr närmast kroppen. För svettoträning i kall väderlek finns helt enkelt inget bättre (jag har testat typ allt). Merinoullunderställs enda fördel är att man kan använda dem flera dagar i rad utan att det börjar lukta särskilt illa (också nästan magiskt).

För vintercykling - dvs hålla sig lagom varm - är det helt nödvändigt att frigöra sig från vindens kylande effekt. Windstopperplagg är helt överlägset. Jag kan köra länge i temperaturer strax under 0 utan något alls under en Gore Power (http://www.wiggle.se/gore-bike-wear-power-20-thermo-troja-herr)
På benen löpartajts från Gore eller Salomon. Med Windstopper behöver jag inget under ner till nollan. Runt noll kan jag dra på ett par ullkallingar för att det är skönt i början.
Blir det kallare använder jag Icebreakers merinoull. Överlägsen tålighet enligt mig. Ullmax höll inte länge. Tack vare Windstopper kyler inte svetten.

Ajdå, var det ullmax rena merino? Då hoppar jag över den. För den med mest syntet och lite merino har hållit i flera år och överlevt några merinotröjor så den är/var riktigt prisvärd. Lite skabbig kring muddarna bara pga kardborre och klockan som fastnat. Sugen igen på Aclimas fula nätbrynja men lite rädd då folk skruvar torkskåpet på jobbet på max så min blev som en sånd där magtröja som fjortisar har. Tänk på det och sen kasslerstuket :)

.A. sa:
Blir det kallare använder jag Icebreakers merinoull. Överlägsen tålighet enligt mig. Ullmax höll inte länge.

nikasp sa:
Ajdå, var det ullmax rena merino? Då hoppar jag över den. För den med mest syntet och lite merino har hållit i flera år och överlevt några merinotröjor så den är/var riktigt prisvärd. Lite skabbig kring muddarna bara pga kardborre och klockan som fastnat. Sugen igen på Aclimas fula nätbrynja men lite rädd då folk skruvar torkskåpet på jobbet på max så min blev som en sånd där magtröja som fjortisar har. Tänk på det och sen kasslerstuket :)

.A. sa:
Blir det kallare använder jag Icebreakers merinoull. Överlägsen tålighet enligt mig. Ullmax höll inte länge.

Jepp, det var ren Merino. Sköna, men tappade formen ganska snabbt och tyvärr blev det även hål.

Ullunderställ på överkroppen är kanon för riktigt långa lågintensiva vinterdistanspass och pendling när man skall dra på sig samma tröja igen på hemvägen. Ingen sur sunklukt som det blir med syntetgrejor.
TS: Satsa på 100% ull om du vill ha luktfritt. För högintensiva aktiviteter finns det bättre material. Ull suger åt sig sjuka mängder vätska om du svettas.

Oskar sa:
Okej, jag klistrar väl in mitt 4 år gamla inlägg som HåkanC använt här ovan
Jag missade att hänvisa till dig när jag skrev inlägget, det åtgärdade jag redan igår kväll.

Oskar sa:
Jag kan bara konstatera att t.o.m. mitt äldsta superbrynje (+20 år) fortfarande är nästan magiskt vad gäller fukttransport: trots att man håller högt tempo och svettas rejält är man ändå torr närmast kroppen. För svettoträning i kall väderlek finns helt enkelt inget bättre (jag har testat typ allt). Merinoullunderställs enda fördel är att man kan använda dem flera dagar i rad utan att det börjar lukta särskilt illa (också nästan magiskt).
+1
Bra ylletröjor är även sköna direkt mot kroppen + att de värmer direkt när man tar dem på sig.
Tex när jag tränar skidor utan möjlighet till dusch o ombyte i direkt anslutning,
då tar jag på mig en ullfrotté-tröja direkt mot huden innan jag åker hem. Xtra skönt när det är -15 eller kallare.

/Håkan

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp