Meta 5.5.2 kontra Cube AMS 125 (Det blev en CUBE!)

Martina

Medlem
Är i cykelköpartaget och just nu står det mellan 2 olika cyklar. Den ena en Commencal Meta 5.5.2 för 23500 kr från Cykloteket och den andra en Kona Lisa 120 Deluxe för 22000 kr från Pedalogerna.
Två rätt olika cyklar. Det skiljer bara 1500 kr och frågan är vilken som är mest prisvärd. Jag har dålig koll på komponenterna så jag är inte riktigt säker. Så om nån har några givande åsikter så ventilera gärna dem här!

COMMENCAL
ÅRSMODELL: 2009
RAM: New Meta 5.5
DÄMPARE F/B: Fox Float 32RL/Fox Float RP2
FJÄDRINGSVÄG F/B: 140/140 mm
VÄXLAR B/F: SRAM X9/SLX 27-vxl
REGLAGE: SRAM X7
BROMSAR: Formula Oro K18
VEVPARTI: Truvativ Firex 3.3
FÄRG: Vit
VIKT: 13,8 kg
KONA LISA DELUXE
Ramstorlekar 14", 16" , 17", 18"
Ramrör Kona Race Light Scandium Butted, 5" Travel
Bakre dämpare Fox Float RP2
Gaffel RockShox Recon 335 120mm
Styrlager TH
Pedalvev Shimano
Kedjedrev 44/32/22
Pedalvevaxel Shimano
Pedaler Shimano M520 Clipless
Kedja Shimano Deore
Frihjul Shimano Deore (11-32, 9spd)
Främre växelförare Shimano Deore
Bakre växelförare Shimano XT Shadow
Växelreglage Shimano Deore
Cykelstyre Kona XC/BC Riser
Styrstam Kona XC/BC
Handtag Kona Lisa
Bromsar Shimano M575 Hydraulic Disc
Bromshandtag Shimano M575 Hydraulic
Framnav Mavic Crossride Wheelset
Baknav Mavic Crossride Wheelset
Ekrar Mavic Crossride Wheelset
Däck Maxxis Ignitor 26x2.1 Kevlar
Fälgar Mavic Crossride Wheelset
Sadel WTB Speed She Sport
Sadelstolpe Kona XC/BC
Sadelklämma Kona QR
Färg Pearl White
Vikt 13 kg

Senast redigerad av en moderator:
Hur mycket mitt hjärta än slår för Kona så spelar det nog ingen roll vilken av de två du köper.
Commencalen är väl ritad av Max Commencal som också ritade Sunncyklarna som fransmännen vann många tävlingar på i början av nittiotalet så stamtavlan på Metan är det ju inget fel på.
Sen gillar jag specifikationerna med alla dessa Sramkomponenter och själva åkupplevelsen är nog lika bra på båda när du väl har kört den någon kilometer på skogsstig.
Mitt råd är att köpa den du tycker är snyggast!

Grizzly

Metan känns ju roligare med lite mera slag, och Konas cyklar tycker jag personligen är lite trista.

Är det endast dessa två som gäller? Antar att du har gallrat ut en del andra kandidater, men såväl Giant Trance X3 (23000 kr, 120/127 mm slag, 12.95 kg) som Reign 2 (20300 kr, 140/152 mm slaglängd, 13.10 kg) känns ju som trevliga alternativ. Har för mig de finns i tjejspecifika modeller också (eller om det bara är Anthem) men i ett pluttland som Sverige går det väl inte att få tag i dessa antar jag.

Kör en Scott Scale 60 idag och den väger 13.
Har även tittat på CUBE AMS WLS
Men herregud vad det är svårt att bestämma sig.!

Tum 26
Typ MTB
Underlag Grus, Skog
Kön Dam
Bromstyp Skiv
Dämpning Hel
Antal växlar 27
Ram HPA 7005 Hydroform STK Triple Butted, FSP 4-Link-System, WLS Geometry
Färger White Red Print
Ramstorlek 15", 17"
Gaffel Rock Shox Reba SL 100mm, Motion Control, Poplock
Bakdämpare Manitou Radium RL Shock Size 165mm, Lockout, slaglängd vid bakhjul är 100mm
Bakväxel Shimano Deore XT Shadow
Framväxel Shimano SLX
Växelreglage Shimano SLX Rapidfire-Plus
Växelwire Shimano
Växelhölje Shimano
Broms Hayes Stroker Trail, Hydraulisk Skivbroms, 180/160mm
Bromsreglage Hayes Stroker Trail
Bromshölje Hayes
Vevparti Shimano SLX Hollowtech II, 44/32/22T
Vevlager Shimano Integrerat
Pedaler MTB Alu
Kassette Shimano HG50, 11-32T
Kedja Shimano HG53
Framnav Shimano Deore XT Disc
Baknav Shimano Deore XT Disc
Ekrar DT Swiss
Fälg RFR ZX24 Disc, dubbelbottnad
Slang Schwalbe Light
Däck Fram: Schwalbe Rocket Ron Kevlar Triple Compound 2,25

Bak: Schwalbe Racing Ralph Kevlar Triple Compound 2,25, Vikbara

Sadelstolpe RFR Prolight 31,6mm Setback
Sadel Fizik Vitesse
Styrstam Syntace F139
Styre Easton EA50 Lowriser
Styrlager FSA No.10 Semi-Integrerat
Handtag Ergon GP1-S

Jag åkte ner till Häggs och provcyklade lite lätt Cube AMS 125, Reign, Trance, Dawg Deluxe och kände direkt att för den typ av cykling jag kommer köra (XC + lite AM) så var det Cuben som gällde dvs sittställningen var perfekt. Så mitt tips är att provcykla...

Cuben hos Häggs såg ju najs ut, om än lite kort slag bak (fast 10 mm mer än vad jag själv har iofs :). Och kolla med Häggs vad han vill ha för pris, för Cube bland annat är lite sura för att han håller (i deras mening) underpriser. Så ring och kolla. Var beredd på att fastna i luren en bra tid. Hägg gillar att prata.

100 el. 140 i slaglängd indikerar ju lite olika cukeltyp, du kanske ska låna dig fram till rätt typ av hoj först, innan du börjar lusläsa specar?

Lycka till!

Det är nacken som gör att jag behöver mer dämpning, är annars ganska förtjust i att köra hardtail.
Ska ta mig till TCM imorgon och testa CUBE. Priset på Cykloteket gäller till imorgon kväll pga att de inte hade rätt storlek inne idag. De tyckte att jag skulle ha Meta i strl M.
Så det är därför jag känner mig lite stressad över det hela.

MAH skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är nacken som gör att jag behöver mer
> dämpning, är annars ganska förtjust i att köra
> hardtail.
> Ska ta mig till TCM imorgon och testa CUBE. Priset
> på Cykloteket gäller till imorgon kväll pga att
> de inte hade rätt storlek inne idag. De tyckte
> att jag skulle ha Meta i strl M.
> Så det är därför jag känner mig lite stressad
> över det hela.

Men om du ska hojjen i flera år, så varför stressa fram ett ev. felbeslut till i morgon? Meta:n är ju en busfin hoj, men med tanke på nacken kanske urvalskriterierna skulle vara 1. sittställning 2. storlek 3. vikt 4. pris?

Du borde ha en i stl S...(tucker jag)
177cm/S gäller i.a.f för mig

Instämmer med Mamme1, ta det lugnt med beslutet och skit i cyklotekets stressande.
Tyvärr är det olika geometri på Gnizzlans Lisa och den här nya Lisan men du är iallafall välkommen att prova hennes lite mer om du vill.

Grizzly

Metan är en kul hoj, beror ju lite på hur du ska cykla också, metan är ju lite mer hopp och studs i skogen, än långlopp kanske. Metan gör sig riktigt bra som allround tycker jag, bra kompensation av det mesta. Cyklade en dag i Gesunda på min och den funkar, tar sig ned för DH-backen, inte lika aggressivt som en ren DH-cykel men den håller ihop i alla fall.
Men som sagt, kanske dumt att stressa fram ett beslut på en hoj för drygt 20 papp, antar att du ska ha den ett tag. Väljer du Metan gör du inget dåligt köp i alla fall.
Lycka till

Hos cykelnetto.com finns det en del scyssta Steppenwolf, med en tycoon CR så är du nere runt 12kg, skapligt specad. Kanske värt att kolla in?

Jäklar, jag trodde du var ute i busken och hjulade med Mickelino nu, såg ju fokuserad ut där i butiken :D

Jag skulle likt andra satsa på strl S, reglera med sadelstolpe och stam för trivssam/skonsam körställning. Metan, snyggast!

Ja den är snygg det är den, men dyrast av alla jag tittat på och speciellt om jag inte köper den imorgon!
Vart är mina skattepengar!??!?

Hallå, håller med om att du inte ska stressa. Det är ju för tusan kul att cykla i skogen och en förutsättning att det ska fortsätta vara kul är att det känns bra. Jag är usel på komponenter men vet att jag trivs på min Lisa. Som Grizzly skrivit är det inte samma geometri som på deluxe-en men du är mycket välkommen att komma hit och provköra. Det brukar ingå middag här men det värsta är att du får Grizzly med i skogen och får då hålla till godo med min mat. (Om han nu inte förbereder något jag enkelt kan värma såklart!!) ;-)
//Gnizzlan

Hej MAH,

Jag köpte min Meta 5.5 som democykel ifrån http://www.azurbike.com/ (Rekommenderas av Commencal.fr / Tyvärr bara på franska). Det tog nog 2-3 veckor för leveransen, men till slut fick jag min nästan-ny Meta för 12000 SEK.

>> Värför jag berättar detta; som en del andra kommentarer säger, du bör ta din tid när du ska köpa något så dyrt och som ska användas längre. Jag skulle prova olika cyckar först, sen skulle jag försöka hitta cykeln jag vill till det minsta priset, dvs ofta utanför Sverige.

Om du vill prova olika cyklar kan du kanske delta i en tisdagsrajd i Hellas; då för du gärna provköra min Meta iaf.

MAH skrev:
> De tyckte
> att jag skulle ha Meta i strl M.

Hur lång är du. Jag har samma cykel i medium och är 182cm.

Jag är 182cm o kör en medium faste iofs en meta 4.
I mina ögon är den lagom för mig fast åt det lilla hållet men vore jag en dryg decimeter kortare
så...
tycker nog du ska åtminståne prova en small.
Är för övrigt riktigt nöjd med Metan- roligaste cykel jag haft!

Commencal själva tycker att man ska ha en medium from ca 168cm. Men självklart ska du provcykla bägge storlekarna.

MAH skrev:
> Jag är 170 cm lång

Ok, tycker det låter som du skulle ha en small. Men smaken är ju olika. Hojta till om du vill provrulla.

Jag är jättetacksam om jag kan få provköra några cyklar innan jag bestämmer mig. Ringt Cykloteket och sagt att jag inte köper cykeln idag. Tack alla för er uppmaning att jag ska ta det lugnt!

Em annan grej jag tänker på; om inte du behöver cykeln nu på en gång, det kommer rea efter sommaren och då kan du känna 10%-30% på en ny cykel. Cykloteket t.ex. har tagit in många Commencal i år och jag kan tänka mig att de kommer att ha en del kvar i lagger när höst/vinter kommer.

Nu har jag varit på TCM och kollat där, och jag har hittat en CUBE som verkar helt kanon!

CUBE AMS 125 för 21895kr och med bättre komponenter än Commencal Meta 5.5.2 men med något sämre sittställning.
Kona Lisa 120 Deluxe känns inte längre som ett alternativ för den är definitivt inte lika snygg och har sämre komponenter. I veckan ska jag eventuellt få provcykla CUBEn.

CUBE http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=1437
Commencal http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=9512

Hej, är 172 och har en Medium 552. Undrade ett tag om jag borde haft en S i stället men mediumen verkar funka rätt bra för mig och jag blir mer o mer nöjd. Slog framåtkulleryttor då och då med min förra small specialized. Skulle jag rekomendera någon annan i min storlek så skulle jag nog ändå rekomendera small, men medium funkar för mig.

Denna Cube Stereo WLS var ju riktigt najs också. Kom i håg, som sagt, att ramgeometrin och sittställingen är högsta prioritet, följt av gaffeln och bakdämparen som brukar vara relativt dyrt att byta. Allt annat på cykeln byter man ju ut undan för undan ändå.

JO Stereon är fin kollade på den också, men AMS 125 är lite billigare. Stereo finns i och för sig i tjejutförande. Jag stressar inte längre utan nu får det ta tid, ska försöka prova så många modeller jag kan innan jag bestämmer mig.

Att testa flera cyklar rekommenderas verkligen, på pappret kan två hojjar se relativt likvärdiga ut men skilja sig rejält åt i verkligheten. Jag har alltid blivit som mest nöjd när jag handlat det jag verkligen velat ha, istället för att låta hjärnan bestämma helt vad som verkar mest vettigt. Hellre en rolig cykel än en förståndig liksom :)

För att man kanske...
1. ... inte har samma kroppsform
2. ... inte samma cyklings-stil
3. ... inte uppskattar samma känsla som dom som testar (vissa tycker lite flex förhöjer upplevelsen och ger det mer känsla medans andra bara kräks och känner att man trampar i smör)

Metan hade superskön sittställning men kändes lite svajig. Bakdämpen gör att det gungar lite bakåt, den känslan gillar jag inte.
Cuben känns som en hardtail men dämpar ändå. Känns som att den mer passar min körstil.

Ska försöka ta en tur med vardera cykel och avväga vilken jag ska ta. Cuben väger dessutom nästan 2 kg mindre än Metan.

MAH skrev:
> Metan hade superskön sittställning men kändes
> lite svajig. Bakdämpen gör att det gungar lite
> bakåt, den känslan gillar jag inte.
> Cuben känns som en hardtail men dämpar ändå.
> Känns som att den mer passar min körstil.

Alltså.. sånt där är ju jäkligt vanskligt när man kommer från en hardtail. Grejen är ju att det som upplevs som "svampigt" o gungigt i butiken eller provrullningen på asfalten utanför, är sådant som kommer till sin rätt när man väl hamnar i skogen.

Ja jag har ju inget att jämföra med direkt. Men jag kanske kan få provköra din Meta någon dag? Asfalt ger ju verkligen inte rätta känslan för cykeln.

MAH skrev:
> Ja jag har ju inget att jämföra med direkt. Men
> jag kanske kan få provköra din Meta någon dag?
> Asfalt ger ju verkligen inte rätta känslan för
> cykeln.

Visst. Jag vet inte var du bor men min rullar i sthlm o hellas för det mesta.

Tillbaka
Topp